Používáme cookies. Více informací zde.
Zavři
88petule
7. říj 2020
1386 

Stravování v prvních letech života

Ve skupince "Zdravý začátek s Nestlé" jste mě poprosili o článek týkající se stravování našich nejmenších v průběhu času. Slíbila jsem, že takový článek vypustím, a právě teď pro něj přišla příhodná doba. 😊 

Hned na začátek chci zmínit, že každý organismus je jedinečný a co je vyhovující pro jednoho, nemusí stejně vyhovovat druhému. Může za to různý životní styl, různá míra aktivity, různé chutě jedinců nebo jiný způsob trávení či využívání živin. Množství jídla může být také rozličné pro holku či kluka nebo se může měnit kvůli zdravotnímu stavu. 

STRAVA V 1. ROCE ŽIVOTA

💡 Stravovací návyky dítě získává již při přechodu na příkrmy 💡 

První strava, kterou novorozenec ochutná, je mateřské mléko. Mateřské mléko je ta nejpřirozenější strava, jakou svému dítěti můžete dát. Novorozenec by měl vypít asi 1/6 své váhy. Samozřejmě to není pravidlo, zase je potřeba myslet na to, že každé miminko je originál a tím nejdůležitějším faktorem prospívání je, zda je Vaše miminko spokojené a tím nejznámějším ukazatelem jsou pročůrané plenky za den (mělo by jich být minimálně 6). 

Kolem 6. měsíce je doporučováno během kojení začít s příkrmy. Sice spoustu dětí v tomto věku ještě samo nesedí, ale naštěstí dnes existují pomocníci jako polohovatelné židličky nebo lehátka, kteří vás v těchto krmících začátcích podpoří. Takový ten popud, kdy s příkrmy začít, je to, že se dítě začíná zajímat o Vaše jídlo – natahuje se po něm nebo ho po očku pozoruje. 😊 

Mnoho maminek se zavádění příkrmů bojí. Na internetu koluje mnoho tabulek a mnoho různých doporučení, které mohou nejedné mamince zamotat hlavu. Důležité je se stále chovat intuitivně, nebojte, není to žádná věda. 

5 zásad, které zaručí spokojené bříško Vašeho děťátka :

1) Začněte s jednodruhovou zeleninou a co nejjemnějším mixem na kaši

2) Postupně nabízejte nové chutě a různé konzistence  

3) Pokud se stane, že nějaká potravina Vašemu miláčkovi nezachutná, zkuste ji nabídnout o pár dnů či o týden později, buďte trpěliví

4) Nezapomínejte na pitný režim

5) Nezapomínejte vždy podávat 1 druh zeleniny a vyčkat alespoň 3 dny, než podáte druh jiný

💡 Zlaté pravidlo : Dítě nenutíme, ale příkrm nabízíme 💡

Nejvhodnějšími prvními příkrmy jsou zeleninové a první kaše s velmi jemnou konzistencí. A nejvhodnější zelenina na začátek je ta s nízkým rizikem vzniku alergie – tj. mrkev, cuketa, dýně či brokolice. Prosím, nepřidávejte sůl ani ochucovadla či koření. První kaše vybírejte ty bez přidaného cukru či s vyváženým množstvím cukru. Myslete na to, že už s první lžičkou budujete dítěti správné stravovací návyky. Proto nepřislazujte, aby u dětí nevznikl zbytečný návyk na sladké.

Vybrala jsem pro Vás rozumnou tabulku***, která Vám může pomoci při zavádění příkrmů. Řiďte se i Vaším dítětem, pokud byste pozorovali po nějakém příkrmu změny u dítěte (zvracení, dušnost, vyrážky, zvýšené množství ekzému, svědivé vyrážky apod.), konzultujte tuto skutečnost s Vaším pediatrem a potravinu vynechte nějaký čas podle závažnosti zdravotního stavu dítěte. Ještě dodám svoji vlastní zkušenost s našimi dětmi. Naše druhá dcera Emilka měla problém se zařazením jogurtu do jídelníčku. Po bílém jogurtu měla ekzémy a svědivé vyrážky, které jsme řešili s pediatričkou. Nakonec se povedl jogurt zavést až ve 14ti měsících věku bez jakýchkoliv negativních reakcí. 😊 Naše třetí dcerka zase nedokázala strávit žloutek. Na den, kdy jsme ho poprvé zavedli do příkrmu, asi nikdy nezapomeneme. Dala jsem ho asi pětinu do zeleninové kaše. Natálka začala do hodiny zvracet obloukem a zvracela tak dlouho od odpoledne do podvečera, dokud bylo co zvracet. ☹ Měsíc na to jsem zkusila nastrouhat půl piškotu do ovocné přesnídávky a ten prozvracený den se opakoval. Piškoty obsahující vejce jsme odložili na dlouho z dosahu, a nakonec se obojí povedlo zavést až na 16ti měsících. 

*** Zdroj: doc. MUDr. Jiří Bronský, Ph.D.

Pediatrická klinika UK 2. LF a FN Motol, Praha

předseda Pracovní skupiny dětské gastroenterologie a výživy

České pediatrické společnosti JEP

V prvním roce života stále tvoří podstatnou část mléko. Po prvním roce nastává čas, kdy pevná strava zabírá větší část. A právě Vy, rodiče, máte v rukou, jak pestrou a vyváženou stravu dítěti budete podávat. Nikdy není cílem dítě zasytit, ale naučit jíst pestré a výživné potraviny, které ten správný stravovací návyk vybudují. ♥

STRAVA MEZI 1. - 3. ROKEM

Po prvním roce zavádíte jídlo dospělých, ale dbáte na množství soli a cukru v pokrmech i nápojích. Stejně tak nadále hlídejte snášenlivost potravin. V tomto věku ještě vynechejte ořechy, kterými se dítě může udusit (nebezpečný je i popcorn). V tomto věku ještě mohou způsobovat bublinky bolest bříška či zvracení, pozor tedy dávejte i na sycené nápoje, které bývají oblíbené například na narozeninových oslavách. 

V tomto věku by měl být denní přísun bílkovin 13 – 14 gramů. Pokud si představíte 13 – 14 gramů vařeného masa, jsou to přibližně 4 lžičky masa. 😊  Bílkovina by tedy měla tvořit asi 8 % z celkového denního příjmu energie. Plnohodnotnou bílkovinu by děti měly také přijímat z mléka a mléčných produktů. Ty navíc obsahují i důležitý vápník a vitamíny A a D. Co se týče tekutin, příjem vody by měl odpovídat 1,3 litru za den. Počítá se i voda ve stravě. Ve 3 letech to už může být 1,5 litru tekutin denně.

Po prvním roce života toho Váš mrňous ještě moc nenamluví, ale Vy už většinou poznáte, kdy je dítě hladové nebo kdy má naopak jídla dost. Známky hladu mohou být – ukazování na jídlo, natahování se po jídle a radování se z nabízeného jídla. Známky sytosti mohou být – při jídle dítě zpomalí, jídlo odstrkuje, vrtí hlavou jako by říkalo „už dost“.

Pamatujte také, že velké porce jídla mohou u dítěte způsobit potíže s trávením, které může přejít v nechutenství a odmítání jídla. Z vlastní zkušenosti radím, že je lepší nandat v tomto věku dítěti na talířek méně a naučit si říkat o přidání porce. Představte si ten pocit, kdy Vám někdo nandá ať už nový pokrm nebo pokrm, který znáte na talíř ve velkém (pro Vás neobvyklém) množství: „Propánajána, to nemohu nikdy sníst!“ „Co si s tou porcí jen počnu…“ Stejné pocity má i dítě. ♥

Nejenže se nadále snažíme budovat správné stravovací návyky, v tomto období budujeme i imunitní systém. Za imunitním systémem stojí pestrá strava. Je tedy důležité, aby mělo na talíři dítě každý den jiný oběd, jinou večeři a tak dále. I Vy byste nechtěli jíst každý den to samé, že jo? 😊 Nebojte se zařazovat špenát, lilek, červenou řepu, dýni, zelí i květák a další. V tomto věku můžete používat živočišné tuky (máslo), ale stále byste měli preferovat tuky rostlinné (olivové a jiné oleje), tak radí naše pediatrička. Pravidelně nabízejte maso a 2x v týdnu rybu. Žádný den nezapomeňte na mléčné výrobky. K pití nadále nabízejte vodu, ovocný čaj či ředěný džus. 

V tomto věku je také dítě nejvíce chytlavé. Vlastní zkušenost. 😊 Pokud byste dítěti nabídli příliš kořeněné nebo sladké jídlo, dítě ho samozřejmě bude chtít co nejdříve znovu a pokud byste ho často nabízeli, protože ho dítě chce, mohl by vzniknout ten špatný stravovací návyk. Čím později se takové potraviny naučí dítě jíst, tím pro něj lépe. ♥ Náhradním řešením může být například sušené ovoce. U nás je velmi oblíbené. 😊

Závěrem bych přidala jedno Lužické přísloví, které má něco do sebe 😊 :

Čím více se sladí, tím hůře se vstává od stolu. 

Děkuji, že jste dočetli až sem a přeji Vám krásně prožitý čas s Vašimi nejmenšími. Já vím, že je někdy těžké odolat a přes jejich chtíč nějakou potravinu odmítnout dát, ale myslete na to, že to děláte pro ně. ♥

Mějte se krásně, Petra 

#zdravyzacatek s #nestle

Skvěle napsané 👍👍👍

7. říj 2020

@evabry Moc děkujiiiiiiii! 🍀

7. říj 2020

Natálka je kráááásná

13. říj 2020

@monikastelinka 🤩🤩🤩

13. říj 2020

Začni psát komentář...

Odešli