Hlavním smyslem léčby je snížení hladiny estrogenů v těle a zároveň posílit funkci jater.

Vitamíny
• Vitamín E (odbourává nadbytečný estrogen, působí proti srůstům, doporučené dávkování je 400 – 800 m. j. denně.
• Omega 3 mastné kyseliny – podporují tvorbu tlumících prostředků proti zánětu.

Bylinky a semínka
• Ostropestřec mariánský a rakytník – pro posílení jater. Ostropestřec pomáhá také se zpracováním estrogenu.
• Vojtěška – obsahuje železo a vitamín K, potřebný pro udržení normální krevní srážlivosti a hojení.
• Pupalkový olej - podporují tvorbu tlumících prostředků proti zánětu, zdroj Omega 3 mastných kyselin.
• Len (lněné semínko či olej) – pozitivně ovlivňuje hladinu estrogenů.
• Ořechy – zdroj Omega 3 mastných kyselin.
• Vitex jehněčí – harmonizuje funkci všech pohlavních hormonů, bojuje proti vzniku cyst i proti endometrióze.
• Echinacea – podporuje správnou funkci imunitního systému, který je důležitým faktorem při boji proti endometrióze. Často je součástí přípravků pro prevenci či léčbu této nemoci.
• Přeslička a kopřiva – zastavují krvácení a podporují regeneraci sliznic. Pitím čaje z těchto bylin můžeme docílit zkrácení menstruačního cyklu.
• Ricinový olej – pomáhá formou masáží a teplých obkladů v oblasti břicha, podporuje prokrvení, prodění lymfy, zlepšuje imunitu, napomáhá detoxikaci, tlumí zánět a bolest, pomáhá odstraňovat jizvy a srůsty (zlepšuje průchodnost vejcovodů).

Potraviny doporučené
• Houby shitake – doporučují se až několikrát denně, zabraňují abnormálního růstu tkání v těle.
• Petržel a celer – blokují enzymy, které proměňují androgeny na estrogeny.
• Brokolice, kedlubny, zelí, kapusta a jiná brukvovitá zelenina – zlepšují metabolismus estrogenů.
• Tučné mořské ryby (losos, makrela, sardinky či ančovičky) a rybí olej – zdroj Omega 3 mastných kyselin.
• Hořké potraviny (pampeliška, artyčok, listový salát, rukola, kapusta, brokolice, čekanka, řeřicha atd.) – zvyšují eliminaci estrogenů játry.

Potraviny zakázané
• Vynechání chemických konzervantů, cukr, alkoholu a kofeinu – pro zdravou výživu jater.
• Vyvarování se pšenice, sóji, citrusových plodů a sladkých brambor – zvyšují hladinu estrogenů v těle.

Pohyb
• Sport podporuje prokrvení v oblasti pánevní.
• Vhodné jsou tyto aktivity:
aerobní cvičení, plávání, chůze, břišní tance, jóga, tai-chi, chi-kung, cvičení dle Mojžíšové atd.


Omezení stresu
• Prodloužené období stresu zvyšuje hladinu hormonu kortizolu, který neprospívá hormonální rovnováze a hladině progesteronu. Ženy léčící se na endometriózu mívají zpravidla výši tohoto hormonu vyšší.
• Pomáhají tyto aktivity:
meditace, břišní dýchání, masáže, aromaterapie

Čínská medicína
• Zeď devíti draků – upravuje krevní oběh, odstraňuje blokádu krve a zmenšuje fixní útvary v břiše. Působí u onemocnění – děložních myomů, vaječníkových cyst, endometriózy, chronických zánětů dělohy a malé pánve či eroze děložního čípku.
• Závěje plné naděje – vyživuje krev a upravuje její oběh, rozptyluje blokádu krve, rozptyluje chlad. Příznivě působí u – nepravidelné menstruace, slabé menstruace prodloužené s krvácením, krvácením či špiněním uprostřed cyklu, bolestivé menstruace, chronických zánětů v podbřišku, chronické endometriózy, polycystických vaječníků, potíží s přechodem, neplodnosti (žen i mužů) a u akné.
Přírodní progesteronový krém
• Progesteron s estrogenem se vzájemně ovlivňují. Pokud chybí v těle progesteron, je nadbytek estrogenu a naopak. Nadbytek estrogenu se v těle projevuje takto:
nepravidelná menstruace, silná menstruace, premenstruační syndrom, endometrióza, podrážděnost a výkyvy nálad, poporodní deprese.
• Krém dodává tělu přírodní progesteron.