Používáme cookies. Více informací zde.
Zavři
gabri80
7. čer 2010

23. týden těhotenství

23. týden těhotenství

Miminko teď měří 29 cm nebo více, váží kolem půl kilogramu.
Miminko si teď procvičuje dýchání tím, že vdechuje do svých sílících plic plodovou vodu. Je také schopno vzít do ruky pupeční šňůru, když na ni náhodou narazí. Během této fáze většina nastávajících maminek začne více cítit pohyby svého miminka. Jak se postupně vyvíjí kůže, začnou fungovat i mazové a potní žlázy. Roste svalová hmota a dítě celé sílí. 

Co se děje ve vašem těle

Děloha je stále větší a tlačí na bránici. Tím se stlačují plíce a zhoršuje se dýchání. Je dobré se položit na bok, dýchat dlouze, pomalu a zhluboka. Také žaludek je tlačen nahoru, proto jeho obsah může snáze pronikat do jícnu a dráždit sliznici. Projevem je pálení žáhy. Pomoci si můžete trochou mléka, někomu zabírá jablko, nebo se poraďte v lékárně a kupte si antacid.
Vy a miminko potřebujete vápník pro silné, zdravé kosti a zuby. Vápník je rovněž nezbytný pro zdravé fungování Vašeho svalového, oběhového a nervového aparátu. Pokud je Vaše strava chudá na vápník, miminko si vše potřebné vezme z Vašich kostí, tím Vás vystaví riziku poškození kostí v pozdějším věku. Během těhotenství byste měla příjem vápníku zvýšit o 50%, všechen tento vápník by měl pocházet z jídla, které každý den konzumujete. Pro lepší využití vápníku z potravin slouží vitamin D.
Nejlepším zdrojem vápníku jsou mléčné výrobky jako např. mléko, sýry a jogurt, proto by se měly stát běžnou součástí Vašeho každodenního jídelníčku. Přidávejte si do cereálií mléko, ke svačině si dejte jogurt, pijte mléko během jídla, na salát si nastrouhejte trochu sýra. Pokuste se tyto potraviny používat i při vaření. Sýrové omáčky, pudink, lasagne, horká čokoláda nebo mléčné kaše Vám pomohou se zvýšením příjmu této živiny. Pokud jde o nemléčné výrobky s vysokým obsahem vápníku, zkuste třeba konzervovaného lososa (s kostmi), zelenou listovou zeleninu nebo zelené fazolky. 

Vyšetření

V poradně by Vám měl lékař vyšetřit děložní čípek, výšku děložního fundu, stav dělohy a zhodnotit celkový stav se zaměřením na dolní končetiny (otoky) a srdeční ozvy (jejich frekvence se pohybuje mezi 120-160 údery). Noste obuv s nízkou podrážkou, nejezte tučná a kořeněná jídla, způsobily by Vám zbytečně nepříjemné pálení žáhy.

********************************************************************************************************************

Vaše děloha stále roste, občas můžete pocítit v dolní části břicha bolest, kterou způsobuje napnutí děložní svaloviny. Děloha dosahuje již vysoko nad rovinu pupku a posouvá bránici a spodní žebra vzhůru, mění polohu žaludku. Také pohyby plodu způsobují někdy bolesti žeber, které se zmírní vleže na boku. Vaše fyzická aktivita začíná být omezená, mohou se občas vyskytnout děložní stahy. V tomto období můžete být i více bojácná, ale nebojte se, všechno dobře zvládnete!

Ve 23. týdnu těhotenství začíná dítě vypadat stále více jako v okamžiku porodu. Hlava je vůči tělu proporcionálnější, má vyvinutější smyslové vnímání. Vnímá svůj obličej a hladí si dolní končetiny. Jeho pohyby jsou stále výraznější. U chlapců je již šourek zcela vyvinut a vaječníky děvčat obsahují několik miliónů vajíček. Jejich počet se v době porodu sníží na dva milióny a tento počet se bude dále snižovat. Délka plodu je asi 31 cm, váží kolem 440 g.

V tomto období se zvyšují metabolické nároky plodu, to znamená, že pro svůj vývoj si bere z matčina organismu více minerálů, stopových prvků. První polovina těhotenství byla zatížena spíše ztrátami z těhotenského zvracení, v druhé polovině je váš organismus ohrožen demineralizací a těhotenskou anemií. Rostoucí plod si totiž "vezme" vše, co potřebuje. Je tedy nezbytné, aby vaše strava byla maximálně vyvážená a bohatá zejména na ionty kalcia, hořčíku a železa, stejně tak důležitý je jod, kyselina listová, vitamíny a provitamíny. Hlavně přísun vápníku je nezbytný pro správný vývoj kostí. Na trhu jsou dnes k dostání vyvážené vitamínové preparáty s minerály, jenž jsou určené přímo pro těhotné ženy, poraďte se o jejich užívání s vaším lékařem.
Nyní už nastal čas promyslet si, jak to nejlépe uspořádat ve vašem bytě, abyste měla vše potřebné pro děťátko hezky po ruce. Malé děti nepotřebují zpočátku mnoho nábytku, stačí koš nebo postýlka na spaní, nějaký kus nábytku na přebalování a kosmetické potřeby včetně plen, dále polička na uložení prádla. Pro noční krmení je velmi užitečné osvětlení s měkkým uklidňujícím světlem, které neoslňuje.