isoldaeva
16. čer 2014

Bazar pro kupující

Na co mám jako kupující nárok a na co si mám dát pozor.

V tomto článku si uvedeme, co máme dodržovat a na co máme dbát nebo si dávat pozor, abychom správně nakupovali zboží v bazaru a byli spokojeni.

1. Rozhodneme-li se, že si zakoupíme zboží v bazaru, tak nemusíme připomínat, že je důležité si pročíst obecné podmínky v bazaru. Stejně důležité je se seznámit s konkrétními podmínkami prodeje prodejců. Jsou směrodatné a měli bychom je dodržovat hlavně kvůli naší spokojenosti. Je to stejné, jako kdybychom si o půl noci přišli do obchodu nakoupit a divili se, že je obchod zavřený. Přeci si nejdříve zjistíme, jaká je otevírací doba. Chce-li kupující nakoupit zboží, měl by vědět konkrétní podmínky prodeje. Prodávající může ve svých podmínkách prodeje i upozornit, na co se konkrétně dotázat nebo jak postupovat při nákupu (např. prodávající má v podmínkách, že neprodává na dobírku). Když přijmeme podmínky prodeje, tak spousta planých dotazů zmizí, neztrácíme čas a ptáme se na potřebné záležitosti.

2. Důkladně si pročteme popis zboží v inzerátu. Chybí-li tam potřebné informace, jako např. rozměry, opotřebovanost, záruka, funkčnost nebo závadnost zboží, tak se zeptáme. Raději se zeptáme předem, než abychom si po obdržení zboží stěžovali a chtěli zboží reklamovat. (např. i když je zboží uvedené ve správné velikostní kategorii, je možné, že se jeho používáním původní míry změnily.)

3. Prohlédneme si stav zboží na obrázcích u inzerátu (přiložené fotky mají zodpovídat současnému stavu zboží).

4. Dojde-li na obou stranách k souhlasu prodeje zboží, je to závazné sjednání obchodu, které je potřeba splnit. Měli bychom to vnímat jako uzavření smlouvy.

5. V komunikaci u inzerátu je vhodné oznámit důležité kroky, např. že už jsem zaplatila nebo obdržela zboží, zpříjemní to celý obchod a komunikaci s prodávajícím. Zároveň když dojde k neočekávané situaci, je potřeba ji co nejrychleji oznámit (např. jsem mimo domov, odepíšu za dva týdny).

6. Obdržíme-li zboží v jiném (horším) stavu, než je uvedeno v inzerátu, tak zboží po rozbalení zdokumentujeme pro následnou reklamaci (foto + popis).

7. Chceme-li uplatnit reklamaci zboží, zadáme závažný důvod reklamace, který je zároveň zdokumentovaný. Můžeme navrhnout formy reklamace, např. prodávající vrátí peníze (za zboží a 2x poštovné) a zboží zašleme zpět nebo si necháme proplatit opravu zboží nebo s prodávajícím vyměníme zboží za jiné ve stejné finanční výši apod. Podotýkáme, že bazarové zboží je z druhé ruky a jeho kvalita a vzhled tomu odpovídají.

8. Nastane-li složitější situace v obchodování v bazaru, komunikace vázne nebo druhá strana přestala komunikovat, tak můžeme poslat oficiální žádost, která obsahuje i náš návrh řešení. Když prodávající stále nereaguje, mohou pomoci v řešení situace admini stránek nebo moderátorky skupiny Pomáháme v bazaru.

3 kouzelná slovíčka

A nezapomeňme, že vždy funguje dobré slovo a zdvořilé chování, kdy víme, co znamená poděkovat, poprosit nebo se omluvit. "Děkuji, prosím, omlouvám se" jsou slovíčka, která otevírají bránu řešení a vnášejí příjemnou atmosféru. Pak jde všechno lehce a snadněji. 🙂

Další informace, které se týkají např. práv a možností prodávajících a jak správně komunikovat při obchodování v bazaru uvedeme v dalších článcích.

Modrykonik Team

Jen připomínka k tomu vraceni peněz - jak to chodí u klasických eshopu? Tam vrátí maximálně peníze za zboží. Přijde mi poněkud zcestné, pokud by se tady nastavovaly jiné podmínky....

16. čer 2014

@bl4nche Zboží lze obecně (t.j. i v bazaru i v eshopu) vracet zpět prodejci ze 2 důvodů:
1. zboží je v pořádku a ODPOVÍDÁ popisu (= velikost, barva, materiál a pod. souhlasí s údaji uvedenými prodejcem) - ALE!!! kupujícímu to nevyhovuje nebo nesedí.
V eshopu platí navíc možnost vrácení zboží bez udání důvodu do 14 dní. V bazaru tato možnost není, nejedná se o NOVÉ zboží. Čili tady když kupující vrací zboží zpět prodejci, prodejce mu vrátí zpět částku odpovídající ceně zboží, ale bez poštovného (protože prodejce neudělal žádnou chybu a není jeho vina, že zboží buď dobře nesedí nebo že kupující si to rozmyslel).
2. zboží NEODPOVÍDÁ popisu (reklamace) - jiná barva, jiná velikost, je poškozené, nefunguje, není kompletní a pod.- když prostě prodejce neuvede pravdivé info o stavu prodávané věci, zamlčí vady a dostatečně nepopíše důležité detaily, tak má kupující právo vrátit zboží a protože je chyba na straně prodávajícího, je povinen vrátit nejen částku za zboží ale i 2x poštovné (1x co se odesílalo při koupi a podruhé když se zboží vrací).
Tady platí zásada, že kupující se spoléhá pouze na údaje uvedené u inzerátu nebo doplněné prodejcem při dalším dotazování a pokud prodejce sdělí nepravdivé info, na základě kterého se pak kupující rozhodne věc koupit, tak je plně odpovědný za reklamaci uplatněnou kupujícím. Nese tedy náklady při vrácení zboží, protože (úmyslně nebo neúmyslně - to nehraje roli) lhal.
Proto je vždy důležité popisovat věci pravdivě!

Ještě doplním, že i v eshopu se lze domáhat vrácení poštovného, pokud je chyba na jejich straně, sama mám s tím zkušenost.

17. čer 2014

@garzonka Přesně tak! Je to výstižně popsané. Díky za vysvětlení.

17. čer 2014

@garzonka Mě by tedy zajímalo, na základě čeho konkrétně by měl prodejce v bazaru (soukromá osoba) vracet peníze, když kupujícímu zboží "jen" nevyhovuje nebo se mu nelíbí, ale je jinak v pořádku (tj. dle popisu). Ve starém OZ to nebylo a podle mne ani v novém nic takového není.

17. čer 2014

@hlasil V případě, že kupujícímu zboží jen nevyhovuje a chtěl by ho vrátit, prodejce může i nemusí žádosti vyhovět. Je to na vzájemné dohodě. Jsou maminky (prodejkyně), které zboží vezmou zpět a pokusí se znovu prodat, někdo zas zpět nevezme, protože si řekne "já jsem vše popsal tak jak je, míry sedí, vše odpovídá reálnému stavu, tak nenesu odpovědnost za to, že to někomu nesedí nebo nevyhovuje" .......je to tedy na dobrovolnosti a řekla bych ochotě ze strany prodejce, zda vyhoví žádosti nebo nikoli (tzn. není povinen zboží vzít zpět).
Já jsem spíš psala o vrácení peněz a poštovného (u obou variant - KDY se vrací jen částka za zboží a KDY i vč. poštovného).

17. čer 2014

@garzonka Pak ok, po dohodě samozřejmě ano. Ale ono to vyznělo tak, že ten nárok na vrácení má vždycky, když mu to nevyhovuje, a u eshopu ještě k tomu navíc i bez udání důvodu. Tak mi přišlo dobré to vyjasnit, aby to maminky nemátlo. Díky.

17. čer 2014

@hlasil Jasně 🙂 V podstatě ten můj první komentář byl reakcí na dotaz ohledně toho poštovného (když už je rozhodnuto, že se zboží vrátí zpět), proto jsem už neřešila zda na vrácení nárok je nebo není.... Dík za připomínku k objasnění 😉

17. čer 2014

@hlasil Garsonka to velice pěkně vysvětlila. Vrácení zboží v bazaru bez závažného důvodu (reklamace) je na základě dohody mezi kupující a prodávající, neplatí pravidlo, že kupující může v jakémkoliv případě zboží vrátit, ale pouze, když zboží neodpovídá popisu a informací v inzerátu a v komunikaci u inzerátu.

18. čer 2014

Já bych také měla dotaz, koupila jsem mléko Nutrilon, kde paní sice uvedla datum spotřeby, ale bohužel jsem nějak nezaregistrovala ten rok, a ani cena nenapovídala tomu, že by měl být nutrilon spotřebovaný do 14 dnů. Paní u inzerátu neuvedla žádné upozorňující slova jako pozor nebo vykřičník, které by člověka dokázaly zarazit a popřemýšlet. Objednala jsem si dva nutrilony, zaplatila a když dorazily bylo mi do pláče. Napsala jsem paní, že jsem s hrůzou zjistila, že je spotřeba už za 14 dnů a že dva nutrilony nemůžeme stihnout vypít a jestli tedy můžu poslat jeden zpět na vlastní náklady, že je zaplatím, tak mi paní napsala, že nepřichází v úvahu, že ona už nutrilon neprodá. No nechápala jsem, protože kdybych se já nepřehlédla, tak by nutrilon neprodala ani jeden. Oháněla se tím, že prostě balík nepřevezme. Nutrilon skončil v koši, ale zajímalo by mě, jestli jsem měla nárok na vrácení nebo ne? Děkuji

18. čer 2014

@kikiss Pokud měla paní uvedeno datum spotřeby správně, pak to její chyba není. Na vrácení nárok nemáš, leda by byla ochotná, což pochopitelně a zjevně není. Holt, chybami se člověk učí 😉

18. čer 2014

@anien no spis si myslim ze pani nedostatecne oznacila datum spotreby,coz byl ucel, jinak by ho za tu cenu neprodala. Ja bych tam uvedla upozorneni, pozor s vykricniky. Jj chybama se clovek uci.

18. čer 2014

@kikiss Člověk musí být při nakupování pozorný. Nyní víš, že když si kupuješ potraviny, tak je důležitá spotřeba a její datum. A jestliže prodávající už nechtěla nazpět zboží, mohla jsi ho narychlo prodat sama s upozorněním spotřeby nebo ho alepoň někomu darovat.

19. čer 2014

@isoldaeva jj, bohužel nikdo v mém okolí nutrilon nepapká. No pro příště už to vím. 🙂 Díky

19. čer 2014

Začni psát komentář...

Odešli