katarina562
2. srp 2019
164 

Jak předejít zácpě v těhotenství?

Zácpa je běžný problém nejen v těhotentví. Ovšem při očekávání miminka, jsme k ní daleko více náchylné. Důvodem je zvýšená hladina progeteronu, který má vliv na zpomalení funkce střev. Výsledek zpomalení střevní peristaltiky je zvýšené vstřebávaní tekutin (proto je vhodné více pít ideálně 2-3l) a zahuštění stolice, která pak vytváří nepříjemný tlak v tlustém střevě. 

Skvělou prevencí je zvýšená konzumace vlákniny (ovoce, zelenina, kompoty, sušené meruňky, obiloviny, tmavé pečivo). Za mě je vhodné i komzumovat každý den superpotravinu a to jsou chia semínka. Ty můžete dát do jogurtu, do salátu, posypat tím listové těsto nebo si udělat skvělý chia puding. Dále je vhodné do pitného režimu zařadit i minerální vody. Naopak omezit bychom měli kakao, černý čaj, čokoládu.

Důležitý je i přiměrený pohyb, jako jsou procházky nebo lehké cvičení. Pohybem se peristaltika střev zrychluje a zlepšuje se i trávení.

Pokud jsme zanedbali prevenci a zácpa nás trápí (rozumí se tím tvrdá stolice méně než 3x týdně) je vhodné sáhnou po volně prodejných přípravcích z lékárny. Jako jsou třeba glycerinové čípky nebo projímadla - sirup Lactulosa, kapky Guttalax, Laxygal. Projímadla nutno užívat s mírou a poradit se s lékarníkem nebo si pečlivě pročíst příbalový leták.