kristinafar
7. lis 2016
15526 

Lítejte! Děcka, moc vás prosím. Zahoďte ty mobily a lítejte.

Stojím na dlouhé chodbě a snažím se najít nějaký záchytný bod ve strachu, že tohle nemůžu ve zdraví přežít. Mám suplovaný dozor u malých dětí.  Neuvěřitelný řev. Ve změti malých nožek a ručiček, hlav s grimasami zběsilého úsměvu se snažím identifikovat jednotlivé postavičky.

Bezúspěšně.  Valí se to všude kolem mne a já nejsem schopna dělat nic jiného, nežli pevně stát. No tak do mne narazí, no. První úspěch. Držím jednoho klučinu za tričko a zvedám ho ze země. Potkal před okamžikem moje koleno. Přísahám, že jsem ho nenastrčila!

„Proč tak řveš?“ Zní moje otázka.

Snažím se být přívětivá. Dítě neodpovídá. S překvapeným výrazem mi věnuje na pár sekund pohled. Za okamžik je vidět v jeho očích uklidnění, že odtud mu žádné nebezpečí nehrozí, takže komunikace je zbytečná. Zvyšuji hlas: „Odpověz mi! Proč tak strašně řveš?!“ Z výrazu ve tváři je jasné, že mne vůbec nevnímá.

Vypouštím ten uzlík energie opět do prostoru. Okamžitě se zapojí do davu. Děti se kopou, strkají, intenzivně ječí. Sem tam lze zachytit pravidelně se opakující výkřiky. Něco jako rituální pokřik povzbuzující ostatní k akci. Neuvěřitelné.  Jdu alespoň bránit dveře od toalet.

Nějak mne zaregistrovaly a perfektně se mi vyhnou těsně před možným nárazem.  Oni musí mít někde zabudované miniaturní radary! Jako netopýři. Ne, tohle je drsná představa. Nevím, jestli upadám do nějakého podivného transu, ale začínám je vnímat jako malá zvířátka. Musím něco udělat!

„Přestaňte tady lítat!“ Můj hlas prorazil do školní chodby jako šíp.

Sekundová reakce nejblíže běhajících prvňáků. Zbytek hejna nejeví známky změny k lepšímu. Zvoní.  Řev je ještě intenzivnější! Pískot. Jekot. Z chodby mizí zběsile skupinky do jednotlivých dveří. Vypadá to jako úly! Ještě poslední opozdilci.

Bez zvukového doprovodu, ztracení v osamocení sem tam někdo spadne, ale za okamžik úspěšně mizí ve třídě. Tak, to mělo být 10 minut odpočinku, nežli vstoupím do třídy a budu učit. Píská mi v uších. Kolegyně mne míjí s širokým úsměvem a kráčí do jedné z druhých tříd.

Zastavím ji: „Prosím tě, co je to tady za strašný řev, jak tohle můžete vydržet!“ Usmívá se dál: „Co jsi říkala?“ a vytahuje si špunty z uší! Dobrá vychytávka. Je po zvonění. Vracím se do vrchního patra žáků 8. a 9. tříd. Míjím první, druhé a třetí třídy a ozývá se už jenom štěbetání a hlasy dobře naladěných kolegyň.

Ve třídě vidím bytosti s nepřítomnými výrazy!

Blížím se tiše do svojí učebny. Dveře jsou otevřené a v lavicích sedí bytosti s nepřítomnými výrazy a skloněnými hlavami k deskám lavice. Obličeje mají v různých stupních lehounce ozářené světly obrazovek. Vůbec mne nezaregistrovaly.

Hypnotizovaní mobily a tablety tyhle, stále děti, zřejmě ztratily schopnost vnímat svými miniaturními radary. Stojím před tichou třídou a sem tam se nějaký jednotlivec zvedne, protože nemá mobil. Asi se mu vybil.

Zadávám práci a dívám se na ně. Co se jim stalo? Kde jsou ti motýli, vrabčáci, luční kobylky, rorýsi, co před několika minutami manévrovaly v davu jiných druhů z rozmanité živočišné říše o dvě patra níže. Ty děti dole, ty se smály. Energie z nich zářila do dálky.

Teď vidím polomrtvé můry, hypnotizované světly lamp. To není možné. Zkusím tomu věnovat pozornost o přestávce na chodbě.  Vyjdu ze třídy a opřená o parapet okna z ústraní sleduji ty podivné postavy.

Některé se pokřiveně plouží. Není divu. To sezení v lavicích je neskutečně devastující. Jednotlivci, ale i malé skupinky se přesouvají z bodu do bodu, aniž by zvedly pohled od obrazovky.  Radary tedy zůstaly zapojené. Oni totiž do nikoho nenaráží!

Aniž by věnovali pozornost tomu, zda jim nestojí něco v cestě, putují plynule. Běhá mi mráz po zádech.  Ve výrazu jdoucích bytůstek jsou totiž čitelné mrazivě šedivé chmury. Nechci pátrat po tom, co tyhle děti trápí. Mám totiž strach, že bych jim nemohla nijak pomoci.

Lítejte! Děcka moc vás prosím, zahoďte ty mobily a lítejte.

Otočím a podívám se do krajiny za oknem. Něco hluboce v podvědomí mne nutí učinit vážné rozhodnutí. Zřejmě přijdu o práci a možná mne čeká i jiný osud. Ocitnu se poté možná za dveřmi úplně jiného ústavu. Ale jedno je jisté. Musím zasáhnout. Udělám to, pro ně i pro sebe. Pro všechny.

Příště, až dostanu dozor na chodbách na prvním stupni, otevřu dokořán okna. A všechny ty děti vyletí ven a rozletí se do krajiny! Až zakrouží nad budovou školy, donutí mne smíchem a povzbuzujícím rituálním pokřikem roztáhnout křídla a rozletět se za nimi!

Tahle myšlenka mne donutí k akci. Otáčím se a křičím: „Lítejte!  Děcka, moc vás prosím. Zahoďte ty mobily a lítejte. Já vám klidně otevřu okna, anebo si koupím špunty do uší.“

Co udělat pro to, aby se motýl neproměnil v šedivou můru?

Na tuto otázku mám asi tisíc odpovědí a neumím vybrat jen jednu jedinou. Proto napíšu krátkou myšlenku: "Toužíme po tom, aby dítě bylo samostatné, zodpovědné, úspěšné, šťastné, chytré, zkrátka aby bylo nejlepší. Děláme pro to ale opravdu všechno potřebné?

Neukazujeme dětem svým časovým vytížením, jak je život osamělý a uspěchaný? Místo normálního: "Adámku potřebuji si odpočinout, jsem unavená, co bys chtěl dělat?", říkáme: "Teď ti pustím pohádku a budeš se hezky koukat jo?".

Tajíme dětem pravdu a lžeme jim takzvaně s dobrým úmyslem, abychom dítě nezatěžovali svými problémy. Napadlo vás ale někdy, že děti právě naše problémy zajímají. Ony nám chtějí pomáhat, a když onemocníme, chtějí o nás pečovat.

Chtějí nám nosit nákupy, chtějí pomáhat s vařením, pečením. My říkáme ne, ne, ne a ne. A později tak za deset let si vzpomeneme, jak by bylo fajn, kdyby se Adámek přidal k vaření. Jenže on nechce, protože sedí v pokoji a naučil se být "samostatný".

Našel si v online světě místo, kde je středem pozornosti a po vaší pozornosti už netouží tolik jako před deseti lety. Mnoho z nás si neuvědomuje, že to jsme my rodiče, co děti učí žít bez nás. To díky nám mají možnost naučit se žít v online světě. To my jsme jim všechno ukázali. A to my jsme mohli ovlivnit, jak se s online světem děti seznámí.

Nesvalujme proto, vše na jinou dobu, diagnózy, úsudky, dojmy okolí a těch co ve vaší rodině nežijí. Zamysleme se nad tím, co děláme a co dětem ukazujeme jako jedinci doma. Necháváme děti sedět hodiny před televizí a poté se rozčilujeme a ptáme se, kde se to naučily? Kde asi? Přeci od nás!

#blogujeme #mk_blog_academy #vychova

super článek 🙂

7. lis 2016

jj, prestavky na nizsim stupni jsou zuzo dobrodruzo 🙂)))

7. lis 2016

Přesně tak. Jsem ráda, že ještě existuje někdo, kdo to vnímá stejně, jako já. Děkuji za článek.

10. lis 2016
Komentář byl odstraněný

@clatterka Já děkuji za komentář 🙂 těší mě to samé co tebe 🙂

10. lis 2016

jde z toho až mráz po zádech 😕. Snad se nám podaří naše miminko do tohohle světa připravit tak nějak 'vyváženě', aby nebylo 'out' ani 'samostatné'..

10. lis 2016

@kaprik16 Budeš-li k němu přistupovat s pochopením a láskou. Vyjádřením pocitů a potřeb. Popisováním jeho pocitů a potřeb. Zkrátka budeš-li se řídit srdcem nic nepokazíš. Bát se dopředu něčeho špatného nemá smysl. 🙂 🙂

10. lis 2016
10. lis 2016
10. lis 2016

Výstižné, krásné leč smutné. První půlka článku mi připomněla mou vzpomínku. Byla jsem se svýma klukama (6let a 3 roky) v malém městě. Měli tam dlouhé kamenné schody a vedle nich jakýsi pomyslný úzký pruh pro kočárky. Byla se mnou švagrová, která má stejně staré kluky. A naše andílky napadlo, že se po tom budou klouzat. Nejelo to rychle, ale šlo to😉 Kolemjdoucí někteří se smáli jiní kroutili hlavami. Nicméně dole na lavičce seděli čtyři náctiletí chlapci (do 13let) a koukali do mobilu. Chvilku se trumfovali kdo má lepší mobil a pak už jen tupě koukali a vypadali jak spící ve vlaku. Ano spořádaně seděli a byli čistí. Ale říkala jsem si holka buď ráda, že ty naši kluci mají špinavé zadečky a úsměv na tváři. Že mají zájem o kaluže, válení v listí a ve sněhu, a spoustu jiných aktivit. Ano tato vymoženost přijde i k nám a je to přirozený vývoj dítěte. Ale je na nás na rodičích jak hodně se dětem budeme věnovat, jakou cestou je povedeme a jak daleko necháme zajít tyto "technologické závislosti".

11. lis 2016

Jinak z druhé půlky článku si beru ponaučení. Byť se snažíme kluky brát i do svého světa. Také pomáhají kolem domu a se mnou na zahradě či v kuchyni. Ale přiznám se, že kolikrát je to spíše krocení divé zvěře než "zdobení perníčků" a to nemluvím o tom jak to vypadá kolem nás a pod nohama.😀🐷 ALE MAJÍ ZÁJEM!!!!!

11. lis 2016

@andyhoralka a přesně o tom to je, jednou už si budeš perníčky opravdu zdobit sama a to dětské "zlobení" ti bude chybět 🙂 Taky bych si strašně přála mít doma naklizeno a vše dokonalé. Pak, ale i ve skvrně od rozprsknutého kečupu na podlaze dokážeme vidět armádu vojáků a něco jako dinosaurus se třemi hlavami. Teď, když něco rozbijeme nebo vylijeme snažíme se ze skvrn číst 😀 Tohle jsou situace, které se nám vryjí do paměti a jednou na ně budeme vzpomínat. Proto si moc přeji, abych neměla vzpomínky jen na uklizený dům a něco jako "dítě ozářené světlem". 🙂

11. lis 2016

Priznam se ze z tveho clanku mam trochu smisene pocity.starsi syn nastupuje v zari do 1.tridy a zacinam mit obavu co vsechno nas ceka....nicmene tvuj clanej je zajimavy,skveli,uzasny,vybizi opravdu k zamysleni.dekuji ti😘

11. lis 2016

@lu88cie Já děkuji za přečtení 🙂

11. lis 2016

@kristinafar. Číst ze skvrn...To je fakt moc zajímavé 😇 To slyším/čtu poprvé😉 Ale pokusím se to zkusit. Určitě máš pravdu, vzpomínky na uklizený dům jsou celkem nudný. Jen někdy mi tečou nervy, co ty naše čunítka dokáží. Ale pořád to není taková tragédie. Příště když se něco omylem stane, tak si zkusím vzpomenout na tvou radu....ale zase v rámci meze. Našim klukům se to může zalíbit tak, že pak budou schválně něco cintat, rozlévat a podobně😉

11. lis 2016

@drzticka81 Kdyby jen prestavky 🙂. Ale to uz neni o mobilech....

12. lis 2016

Super článek 🙂 snažím se mít šťastně dítě na úkor neuklizené domácnosti 🙂 dnes mi pomáhal vařit knedlíky, míchal nakrájenou housku, třikrát to vysypal, ale ta radost, ta se nedá popsat 🙂 a pak trpím u manželových rodičů, kteří jsou sice zlatí, ale pořád se tu ozývá - pozor, nedělej to, praštíš se/umažeš se/rozliješ to/na to jsi malý... a pak tu vidím synovce u televize, který nezlobí, ale taky nic neumí. To se pak diví, že naše dítě umí jíst vidličkou. Že si uklízí hračky. Že nespadne ze schodů. Že je to veselé dítě 🙂

19. lis 2016

Jojo máte pravdu. Můj starší syn zase chce hrozně pomáhat při krájení salátu. Půjčím mu nůž, ale trnu hrůzou a jsou to tedy nervy. Neustále koukám a říkám mu aby neměl prstíky pod nožem😨 😉ale je šťastný. Musím neustále myslet na to, že mi chtějí pomoci i když to vše trvá déle a v kuchyni je spoušť a já na nervy😀

25. lis 2016

Začni psát komentář...

Odešli