icon
avatar
kuk93
12. zář 2017
950 

Hraní venku aneb méně hraček

Taky vás někdy napadlo, že máte dost všech těch podobných hřišť a turistolapek, akcí atp? 

Že už máte dost to tahání peněz z rodičů a že byste se raději dětem věnovali jinak?

Navíc to možná vaše děti doma zase tolik nebaví, nebo se ani nezabaví s košem plným hraček?

Přesně toto řeším a stále nad tím uvažuji. 

Opravdu mě nebaví, vždy když vyjdu z domu, vytasit peněženku a platit všechny ty vstupy a lákadla. A věřte, že ve městě je to opravdu celkem dřina, se jim vyhýbat a vymýšlet, kam teda jít. 

No a tak jsem začla hleda inspiraci a našla jsem pár zajímavých odkazů na zábavu venku v přírodě 🙂

Třeba se taky někomu budou hodit:

https://jdeteven.cz/cz/hry

http://www.svobodnahra.cz/

http://www.zlobidlo.cz/hry/na-ven

Aplikace do mobilu: http://hopskoc.cz/

My na podzim určitě vyzkoušíme mandaly z listí

Možná nějaký věneček z podzimních plodů

A ještě sbírání kamínků a jejich pomalování

No a samozřejmě dlabání dýně

avatar

Super článek, děkuji moc!

Odpověz
12. zář 2017
avatar

Venku je tolik inspirace ke hrám! Myslím, že my matky jsme spíš na ty tvořivé činnosti s přírodou a tatínkové třeba na stavění bunkrů v lese z větví atd. ;)

Odpověz
12. zář 2017
avatar

Moc díky za inspiraci ☺

Odpověz
13. zář 2017
avatar
kuk93
autor

@terezies bohuzel kolem sebe vidim jen rodice, kt jsou spis na hrani na hristich a obrazeni vsech moznych akcich. A kdyz nejsou 1 vikend na nejake atrakci ci akci, tak uz maji pocit, ze se malo venuji detem.
Nebo kdyz se trochu ochladi, najednou nepotkavam maminky s kocarkama na prochazce a to mluvim o podzimnim pocasi.
Normalne na nasi stezce jich potkavam hromadu a jak se ochladi, tak chodime samy.
Zatim jsem neprisla na to, kam chodi, jestli teda jsou cele dny zavreni doma?

Odpověz
13. zář 2017
avatar

Jo, my na vesnici to máme o dost jednodušší. Láká nás jen příroda a ta je zdarma 💙

Odpověz
13. zář 2017
avatar

@gracinka7 Mluvíš mi z duše, hlavně je to nejzdravější, nejpestřejší a prospívá to nejen dětem ale i rodičům. Sama se moc těším, že si zlepším kondičku s dětma na venkovních procházkách a aktivitách. Lepší, než sedět někde v herničce, nudit se a "lízat mobil". 😉

Odpověz
13. zář 2017
avatar

@kuk93 Přesně. My jsme dneska vyrazily. Sice jsme zmokly a ulítl mi obal od deštníku, takže jsem ho honila s kočárem a v dešti :D , ale lepší než se plácat doma na gauči.

Odpověz
13. zář 2017
avatar

Za mě je podzim lepší než velmi horké léto, kdy se pomalu nedá dýchat 😂 (Jo bazének je ještě v plánu)
My si teď víc užíváme hřiště- ač se tady v článku moc nedává na první místo, ale taky to nebereme ve stylu jedinné možné místo.. jdeme tam na skluzavky, tunel, prolézání a oblíbený domeček a aktuální dělání kuk na mámu 😂🙈
Nicméně chodíme rádi na procházky- Páťa i na koloodrážedle, já za ním pomalu běhám.. kočárek jsme dlouho nevyužili.. ale lidí venku poskromnu.. kamarádka říkala, zě všichni jsou v herničkách 🤔

Odpověz
13. zář 2017
avatar
kuk93
autor

@romikka za nas taky lepsi toto pocasi. V lete jsme kvuli atop ekzem zalezli doma.
Za me jsou hernicky fajn, jako obzvlastneni do destiveho dne. Ale uprimne RP nikdy nedosahoval vysky, ze bychom tam mohly travit celou zimu. A vetsinou tam kvuli potravinovym alergiim ani nemáme co jist.

Odpověz
13. zář 2017
avatar

@kuk93 to je pravda, myslím, že spoustu takových maminek je ve městech, oplocené hřiště, mobily, "buzerování" a pokřikování na děti, hlídací koutky v obchoďácích, zábavní centra atd. A já si naopak říkám, že někdy bych s tou dcerkou mohla zajít i na to hřiště (ale nejraději dopoledne, když tam nikdo nejde) nebo do nějakého zábavného centra, kde jsou balónkové bazénky a molitanové kolotoče nebo co... ať má změnu a nějaké nové podněty a zážitky :D Nejraději ale chodíme do lesíka, k řece, házet kamínky do potůčku, sbírat rostlinky na louku apod. a jsme šťastní :D

Odpověz
13. zář 2017
avatar

zrovna nemůžu spát a kladu si podobnou otázku 🙂. Zda hračky kupujeme kvůli dětem nebo kvůli nám (myslíme si aby se měli dobře) a ono vlastně stačí jen s ni být 🙂

Odpověz
13. zář 2017
avatar
kuk93
autor

@ladyhacek ja ti to reknu. Kvuli nam. Casto si i pres ne plnime sve sny.
Dcera ma na dnesni dobu 'malo' hracek (ackoli my jsme meli jeste mene) a stejne si s nimi moc nepohraje.
Nejvic me berou mory, kdyz tady vidim na vanoce stromecky obestavene zdi darku, nebo album, kde ma pani pres 200 spol her a pry je vsechny vlastni :-O

Pry deti zahlcujeme i knizkama a to si pri prohlizeni alb taky casto uvedomuju. Rodic nic nemusi vymyslet, jen otevre knihu a hotovo

Odpověz
14. zář 2017
avatar

@kuk93 ... to je přesné. Hlavně já bych byla mnohem raději, kdyby mi babičky třeba přispěli k nákupu sportovního vybavení, kvalitní stavebnice, hezkého kroužku, než aby mělo dítě koše blbostí, se kterými si hraje tak, že je prostě vyhází a rozhází po zemi. Já jsem příšerně praktická, takže mě bere nerv, když se hromadí platové a plyšové kraviny... pro mě je noční můra i lego, které se jednou sestaví a konec....

Odpověz
14. zář 2017
avatar

@kuk93 tak třeba knížky milujeme, ale čteme a prohlížíme vždy večer. Přes den jsem to zrušili 🙂. Syn má hodně hraček, ale mě se zdá že tak akorát 🙂. Manže si třeba neuvědomuje, že roste a s některými hračkami si už prostě nehraje už z nich vyrostl. Ale mo se mi líbí systém co sjem zavedli. Máme 4 krabice (takové malé ikes skubs a v tom má hračky a třeba každé tři dny nebo i týden krabice vyměníme a rázem jako by měl hračky nové zase tolik neokoukané a hraje si s nimi více. I když jemu stačí auto klidně i na hodinu 😀

Odpověz
14. zář 2017
avatar
Komentář byl odstraněný
avatar

@kuk93 jako jo, na jednu stranu ano, mas pravdu. Je nekdy az neskutecne, kolik za nektere veci chteji penez.. A co by clovek neudelal pro deti, ze. Ale na stranu druhou nechapu, proc je nutne shazovat rodice, kteri nechodi do lesa a neskladaji mandalu z listi - jestli nechodim na dvouhodinove prochazky lesem, tak jsem automaticky matka, co decko odlozi do obchodaku do koutku nebo na nej na hristi rve? Tak to snad ne.. takovato netolerance a predsudky nejsou nutne.

My zijem centru Prahy, nejblizsi les mame ani nevim kde, mame tady ale krasne parky, hriste.. predevcirem jsme jeli lanovkou, vcera byli v krokodyli zoo, dnes v muzeu traktoru. Pristi tyden, jestli bude prset, pujdem do hernicky. Co je na tom spatneho? Mandalu z listi nebo malovat na oblazky asi nebudu, ano, na syna a jeho aktivity vynakladam docela dost penez, ale je to moje volba. Nemyslim, ze bych byla horsi rodic jako nekdo, kdo chodi do lesa na prochazky a hraje si s klaciky. Kdybych bydlela u lesa a ne ve meste, tak je to neco jineho. Kazda podle svych moznosti, nemusime se hned odsuzovat za sve volby. Delame to nejlepsi pro sve deti, tak si drzme palce, at z nich vyrostou tolerantnejsi lide , nez jsme my...

Odpověz
15. zář 2017
avatar

Díky moc za ispiraci na zajímavé aktivity. Jen mi připadá, že seš v hodnocení rodičů až příliš přísná. Já osobně si myslím, že tahle problematika není tak černobílá. Jakože hernička je vždycky špatně a procházka lesem vždycky správně.
Podle mě hodně záleží na konkrétním dítěti. Jsou určitě děti, které by sbírání listí a házení kamínků moc nebavilo a přitom v herně se úžasně vyřádí a jsou naprosto spokojené. Já se snažím kombinovat venkovní i vnitřní aktivity - obojí má něco do sebe.

Jestli jsem tě správně pochopila, máš výhrady i vůči hřištím. Můžu se zeptat proč? Je to venku, zadarmo, děti mají pohyb na čertsvém vzduchu. Houpačky, klouzačky, prolézačky, pískoviště... co je na tom všem špatného?

A také mě překvapil tvůj názor na čtení. Čtení dětem a s dětmi je přece obecně velmi doporučovaná a oceňovaná aktivita. Co by rodiče měli dělat víc? Měli by si pohádky vymýšlet a vyprávět z hlavy? Nebo rovnou i napsat a vlastnoručně ilustrovat? To už ber trochu jako nadsázku. Ale obecně vzato - pokud by i čtení knížek mělo být bráno jako aktivita, při které se rodič věnuje dítěti nedostatně a vlastně to tak trochu fláká, nebylo by to už opravdu přehnaně přísné?

Odpověz
18. zář 2017
avatar

nedostatečně

Odpověz
18. zář 2017
avatar
kuk93
autor

@zvedavec2 proč to vyhrocovat?
Já nejsem proti jít za placenou zábavou, ale přijde mi přehnané, když to musí být každý víkend. A už jsem tu četla, že když teda jeden víkend takhle nikam rodina nejela, tak měli šíleně černé svědomí, že se dětem nevěnují :-O
My teda žijeme "jen" v centru Ostravy, ale jak vidíš, dají se tu dělat takové aktivity. Dobře, chápu, že Praha, bude o něco složitější.

Prostě chodíme po stezkách, do parku, na místa, kde není tuna lidí. Kolem řeky atp. Vy máte třeba výhodu, že máte na rodičáku MHD s dítětem zdarma. To tady není, snažím se co nejvíc chodit pěšky a celkem mě trápí, že bez peněženky skoro nemůžu vyjít ven. Že pokaždé, co vystrčíme nos, tak cinkají peníze.

A jelikož mě to trápí a nemám tolik finančních možností, tak hledám jiné alternativy, kt jsou mi i bližší a tohle mělo sloužit spíš jako inspirace, než nějaké odsuzování.
Nevidím na tom nic netolerantního.

@cibetkaa ne není to vždy špatně a já nejsem zrovna dobrý pisatel, asi to vyznělo blbě.
Neodsuzuji úplně herničky apod, ale jak jsem psala výše, trápí mě spíše, že ve městě mám málo neziskových aktivit, že v trochu horším počasí se těžko hledá parťačka, protože sedí v herničkách.

Myslela jsem spíš hřiště jako zábavní parky, jestli rozumíš.

Ne na čtení, jako spíš na zahlcování dětí knížkama. Když má 2leťák, kt ty knížky skoro nebaví v knihovně víc knih, než kdejaký dospělý, tak už je to napováženou. Je to prostě konzumismus.
Čtení je samozřejmě super, ale nemusím mít kvůli tomu doma 50 a více dětských knih. Stejně děti většinou mají jednu oblíbenou a tu čtou/prohlížejí pořád dokola.

To jsou tady pak alba, kdo navštívil více atrakcí a hřišť, kdo má více deskových hraček nebo dětských knih. A hlavně u těch knih vnímám tu iluzi, že když už nevím, co by, tak koupím další knihu do knihovny. Místo, aby se redukovaly počty dárků/knih/hraček.

Odpověz
18. zář 2017
avatar

@cibetkaa tys' to vystihla lepe nez ja.
@kuk93 ne, praveze nic nechci hrotit, prislo mi naopak, ze ve svem moc hezkem, inspirativnim a zajimavem clanku zbytecne snizujes jeho uroven utokem na rodice, kteri to delaji jinak nez ty a jinak nez pobytem v prirode.

Muj komentar byl (chtel byt, mozna to tak nevyznelo) obhajobou odlisnych rodicovskych stylu, pac tvuj clanek mne zaujal, ale jako rodic, ktery hracky a knizky kupuje plus chodim do hernicek, na hriste, na ruzne aktivity, tak jsem se proste citila jako soucast one odsouzenihodne skupiny, ktera zaplacava deti konzumem misto kvalitniho casu. A to mi prislo tak nepravdive, zbytecne a hlavne neprimerene konfliktni.

Ted jsou synovi 2r2m, miluje vsechny nove veci - dnes zoo, vcera jizda na ponikovi a kafe v kocici kavarne, zitra modely vlacku. Nez nekam jdeme, vypravi, co uvidime, kdyz tam jsme, tesi se, jak o tom vecer povi tatovi, kdyz se vracime, lezi mi na rameni znaveny a vyklada, co videl... Strasne ho to bavi, sam si rika, kam by chtel, co by jeste chtel videt.

Knih ma hodne, obrazkove si cte sam, rozhodne nema jednu oblibenou. Kdyz mam pocit, ze jich je tam moc a nejake odklidim, prijde se zeptat, kde je tas velkym bagrem/rybickami/barvami.. Vi presne, co ma a to jsou jich tri policky..

Hracky - spoustu podedil, takze jsme lip vybaveni, nez prumerna hernicka 🙂 ale take mu dost hracek a her kupujeme, protoze ho to bavi. Ma nekolik pexes, nuti nas je hrat porad dokola (a bez nadsazky, vyhrava..) Razitka, barvicky, kuchynku, lotto, montessori karty snad vsechny sady... A krabice aut, bagru, vlacku, zvirat, skladacky, puzzle, krabice dupla, kostky. Boze, ani nevim. On vsak ano 😉 A ve stanu ma dalsi krabici uz ani nevim s cim. ALE - opravdu si rad hraje a ja i manzel s nim. Prach na hrackach opravdu utirat nemusim.

Takze tak - ja ti neberu, ze ty a tva dcera milujete prirodu a to, co ty nazyvas konzumem, se ti prici. Ja mam jine podminky, podle toho co pises i jine financni moznosti, za konzum povazuji neco jineho (utraceni penez za zazitky a veci, ktere pro nas MAJI HODNOTU za konzum ja nepovazuji).

A jo, ja s Tebou v principu souhlasim, ze pro spoustu zarizeni jsou deti proste byznys a cesta, jak z rodicu vytlouct penize. Ale ja jsem politicky (a ekonomicky) liberal celou svou dusi a mam za to, ze zdravy dospely clovek ma moznost volby. A pak za sva rozhodnuti nese odpovednost. Takze stezovat si nema proc. Jestli ma - tak asi nezvolil dobre a je potreba udelat jine rozhodnuti. Ale to je uplne jina diskuse 🙂

Odpověz
19. zář 2017
avatar
kuk93
autor

@zvedavec2 vis, kdyby kazdy 'inspirativní' clanek byl bran jako útok na rodice, tak tady nikdo nesmi nic psat.

Musela bych pod kazdy takovy text psat: respektuji i ostatni rodice, prosim neberte si to osobne.

Opravdu nebyl muj zamer to vyhrotit, nekoho se dotknout, nebo urazit.
Je mi celkem lito, ze neumim text formulovat uplne neutralne a jen inspirativne, ale to takovych textu budu muset jeste hodne napsat, nez se to naucim.
No co se da delat.
Diky za tve postrehy a snad priste to bude lepsi, jestli se jeste k nejakemu priste odhodlam. ;)

Odpověz
19. zář 2017
avatar

@kuk93 urcite pis! Inspirace nesporna 😉 Je dobre se nad vecmi zamyslet i z jineho uhlu. A ono to bylo i v kombinaci s komentari pod clankem, kde se pak vychvaloval ten les vuci mestu a ja si rikala, ze teda les tady ze zeme nevydupu, ani kdybych dupala faaakt hodne 😉

Odpověz
19. zář 2017
avatar
kuk93
autor

@zvedavec2 tak jo, diky za povzbuzeni. Budu se vic snazit 😉

Odpověz
19. zář 2017
avatar

Děkuju za odkazy na web. Letos bychom rády s kolegyněmi vedly naši školkovou třídu více v duchu lesní školky, tak se inspirace hodí. Po první delší procházce ale rovnou říkám, že naprostá většina rodičů neocení mokré ponožky po procházce, ale je nadšená lesními toulkami, dělejte jich víc!
Asi pořídíme létající koberec 🙂

Odpověz
19. zář 2017
avatar
kuk93
autor

@mollyweasley at daji detem gumaky, usetrite za koberec 😅

Odpověz
19. zář 2017
avatar

Fajn článek. Nejlepší na tom je, že ja bych to nevymyslela, ale naše děti si tu zábavu vždycky najdou. Přírodní barvy,stavění bunkrů,lezení na stromy,stavění vodních děl na potoce,"vaření ", vyrábění z hlíny a bláta,sbírání přírodnin,rozbíjení a zkoumání kamenů, ....

Odpověz
23. zář 2017
avatar

Skvělý článek 🙂 Jsme z Prahy a v lese jsme víc jak ve městě. Ani jsem nevěděla, že je v Praze tolik míst kam chodit. A upřímně mi z článku nepřijde, že bys shazovala konzumní styl života. Bohužel mi přijde že zde na MK nejde už napsat nic, aby se přitom nikdo neurazil.

Odpověz
24. zář 2017
avatar
kuk93
autor

@ginev moc děkuji. Taky žijem v centru města a dá se najít dost míst v přírodě, kam zajít/dojet na kole. Jen te tu skoro nidko nevyhledává , resp matky s dětmi. Spíš jen pejskaři nebo cyklisti.

Odpověz
24. zář 2017
avatar

Super článek! Taky hodně chodíme ven a jak pises, v horším počasí nikoho nepotkame 😅. Moje známá sedí s dcerou doma jen když trochu fouká. Pak se diví, že je malá hned nemocna. A ty kaminky jsou super to bych jednou ráda vyrobila pro malou 🙂

Odpověz
25. zář 2017
avatar
kuk93
autor

@kamilanikola joo tady taky staci, kdyz se trochu ochladi a fouka 😅 my teda chodime i za deste a to je nejvetsi zabava a vsichni se mi divi, ze se mi chce

Odpověz
25. zář 2017

Začni psát komentář...

sticker
Odešli