Když se do rodiny narodí postižené dítě, je to velká zatěžkávací zkouška jak pro každého rodiče osobně, tak pro jejich vztah. Speciálně pedagogické centrum pomůže s diagnostikou a poradenstvím při vzdělávání postižených dětí, ale i třeba právě s problémy, které se z tohoto důvodu objeví přímo v rodinách.
Speciálně pedagogické centrum je školské poradenské zařízení, které je zakládáno při mateřských a základních školách pro děti s různými druhy postižení. V případě, že rodiče hledají odbornou pomoc, mohou se obrátit na speciálně pedagogické centrum určené pro autisty, hluchoslepé děti, děti s mentálním, fyzickým, sluchovým, zrakovým postižením, případně kombinovaným postižením, ale i pro děti s vadami řeči. Tato centra poskytují pomoc v rámci regionů, je tedy potřeba najít to konkrétní vhodné podle místa bydliště a druhu postižení.
„My jsme byli ve speciálně pedagogickém centru v Praze pro kombinované vady a byli velmi ochotní. Syn žádnou konkrétní diagnózu nemá, přesto nám asistenta pedagoga, hlavně na mé přání, doporučili. Skutečně se snažili pomoci.”
Zpravidla jsou tyto služby určené dětem ve věku 3-19 let, ale klienti mohou být i děti mladší, případně starší, nejdéle však do 26 let věku. Klienti jsou dále také rodiče a učitelé těchto dětí, kteří zde mohou najít odbornou, pedagogickou či psychologickou pomoc. Tyto služby jsou bezplatné a k objednání nepotřebujete žádné doporučení od lékaře.
„Řešíme nástup do školky, rozhodli jsme se pro speciální třídu s menším počtem dětí, která nám byla i doporučena. Trošku základních informací, kdybyste některá z Vás procházela podobnou situací. Přijetí do takové školky vyžaduje doporučení o integraci a žádost o asistentku, které vystavuje speciální pedagogické centrum. Doporučení je vystaveno po přijímacím vyšetření s podmínkou stát se klientem tohoto centra a pravidelně ho navštěvovat po dobu, co bude potřeba. Pro dětičky je to zábava, hrají si a zdokonalují se. Takže jsem i ráda, že tam budeme chodit a doufám, že získám i nějaké rady, jak pracovat a fungovat s naším dítkem.”
„Poprvé jsme byli na logopedii ve 3 letech a to už jsem měla podezření na vývojovou dysfázii. Logopedka tenkrát jen zkoušela porozumění, syn ukazoval obrázky, dostali jsme nějaká doporučení, jak s ním mluvit a pracovat. No a když pak za téměř půl roku přidal jen asi 4 slova, tak jsem se sama obrátila na speciálně pedagogické centrum, kde s ním logopedka začala pořádně pracovat. Chodili jsme tam jednou za 3 týdny, současně s ním pracovala i speciální pedagožka (takové ty věci na celkový rozvoj - grafomotorika, jemná a hrubá motorika apod.).
Začalo to jít pomalinku dopředu, největší skok k lepšímu byl kolem 4. roku a pak ve 4,5 letech. Syn chodí do speciální školky, při které je právě i to speciálně pedagogické centrum, kde si ho logopedka bere jednou týdně individuálně a každý den s nimi pracují kolektivně ve třídě. Rozvíjí řeč, hrubou a jemnou motoriku, zrakové a sluchové vnímání apod. Je jich ve třídě 12 a dvě paní učitelky plus asistentka pedagoga. Akorát je trochu smutné, že jsem si tohle všechno musela zjistit a zařídit sama. Naše dětská doktorka mu klidně v 18-ti měsících napsala do průkazky, že spojuje slova, aniž by se mne na to zeptala. Žádanku na logopedii a foniatrii jsem si musela taky vyžádat já sama, i si zjistit ke komu a kam jít. Podobné zkušenosti má spousta maminek, co vím.”
Ve speciálně pedagogickém centru pracuje psycholog, speciální pedagogové a sociální pracovník. Ti se spolupodílí na diagnostice dítěte a následné terapii a poradenství. V případě potřeby spolupracují i s ostatními odborníky, zejména lékaři, jako je například pediatr nebo psychiatr. Služby jsou poskytované ambulantně, ale i terénně, to znamená, že pracovníci centra dojedou k rodině domů, případně do školy žáka a tam řeší, co je potřeba.
Jedna uživatelka Modrého koníka s osobní zkušeností s péčí speciálně pedagogického centra radí ostatním maminkám, ať jeho služeb v případě potřeby rozhodně využijí: „Speciálně pedagogické centrum zajišťuje takovou tu "komunikaci" mezi rodiči a školou, což se hodí a jsou schopní i poradit, do jaké školy dítě dát, případně dohlížet na to, aby učitelé brali ohled na individuální vzdělávací plán apod.”
Většina rodičů se s touto institucí nikdy osobně nesetká, ale v životě postižených dětí a jejich rodin hraje důležitou roli. Je dobré vědět, kde hledat pomoc. I když ji třeba nebudete potřebovat vy osobně, můžete někomu poradit a ulehčit jim život s dítětem s postižením.
Zdroj:
Začni psát komentář...