Používáme cookies. Více informací zde.
Zavři
sisstin
14. bře 2011

Co pediatři neříkají...

Tento článek prostě napsat musím.... za tu dobu, co se pohybuju v komunitě lidí, kteří mají nějaký problém s vývojem a komunikací svých dětí ( možná už to budou desítky maminek, ne-li stovky), jsem zjistila, že většina pediatrů nedává základní informace o vývoji. Všude se řeší jen motorický vývoj - kdy dítě začalo sedět, kdy začalo lézt atd., přitom mnohem podstatnější věci opomínají. - a to mentální vývoj a komunikaci.
Často mi chodí IP zprávy nebo maily, kde se maminky ptají na můj názor. Mají pocit, že s jejich dítětem není něco v pořádku, ale pediatři a často i rodina a blízké okolí jim to vyvrací. A co mě šokuje nejvíc, 99% těchto maminek netuší, jak moc je důležité UKAZOVÁNÍ A SDÍLENÍ POZORNOSTI. Nedivím se, taky jsem to nevěděla. Nikdy mi na žádné poradně pediatra neřekla, či se nezeptala, zda můj syn ukazuje a sdílí pozornost. Jako prvorodička a absolutní amatér v tom, jak se starat o děti a jaký mají mít děti vývoj, jsem to prostě nevěděla. Bylo mi divné, že syn okolo roku stále pořád neukazuje, ale nepřikládala jsem tomu žádnou velkou pozornost. A mám takový pocit, že jsem se to snad nikdy nedočetla ani v žádné "chytré" knížce, které pojednávají o péči o novorozence a batole.
Přitom ukazování a sdílení pozornosti je základ komunikace, bez toho se normálně řeč vyvíjet nezačne. Ukazováním a sdílením pozornosti (tj, dítě ukáže prstem na pro něj zajímavý předmět, podívá se na maminku, udělá nějaký zvuk či gesto a podívá se zase zpátky, prostě "Hele, mami, podívej se, co je támhle úžasného.."), začínají komunikovat miminka již od 9m. "Limit" na ukazování je 18m, pokud dítě do této doby ukazovat nezačne, je někde problém a ne zrovna malý.
Základní příčiny toho, že dítě ještě v 18m věku neukazuje můžou být:
1) dítě je opožděné ve vývoji, tudíž je mentálně na nižší úrovni, než je jeho skutečný věk. Takže na ukazování má ještě trošku času, např. v 18m odpovídá mentálně na měsíců 13 ;). To byl náš případ, syn byl opožděný, a začal ukazovat a sdílet pozornost až někdy okolo druhého roku života.
2) dítě má nějakou poruchu komunikace, zejména poruchu porozumění. Dítě ukazováním a vyžadováním odpovědi neskutečně rozšiřuje svojí slovní zásobu. Dokud syn nezačal ukazovat, tak byla jeho slovní pasivní zásoba velmi malá. Slova ho vůbec nezajímala, neměl potřebu vědět, jak se co jmenuje. Až potom, co začal ukazovat( velice aktivně a v podstatě celý den), se jeho pasivní slovní zásoba dostala do roku do normálu. Pro srovnání, ve 24m rozuměl asi jako 13-15m dítě. Základní pojmy typu - jdeme, hají, hačí, dej atd.
3) dítě má PAS( poruchu autistického spektra). Neukazování po 18m života dítěte je jedna z hlavních indikací, proč dítě psychologicky vyšetřit, a potvrdit či vyvrátit diagnozu PAS.

    je fajn, že děláš osvětu, jsi šikula

    14. bře 2011

    Zajímavé, důležité a je pravda, že o tomhle se nikde nepíše! 😉

    14. bře 2011

    Děkuju za tento článek a máš pravdu, že o tomhle se v knížkých opravdu nepíše. Určitě si toho začnu všímat...

    14. bře 2011
    sisstin
    autor

    @lentilkka tak Ondrášek je ve věku, kdy by už mohl pomalilinku začít...nejdřív děti reagují na to, co jim ukazuje maminka ( dívají se tím směrem), pak si umí ukázat na to, co chtějí ( hračka, jídlo, pit) a až pak začínají sdílet pozornost... jedno bez druhého nejde...

    14. bře 2011

    Tak nevím, ale asi máme štěstí na pediatry - ať jsem šla s dětmi prakticky ke kterémukoliv lékaři, tak se VŽDYCKY ptali, zda již ukazují, jak sdílí pozornost a jinak komunikují.
    Ale jinak určitě fajn článek pro maminy, které mají s dětmi v této oblasti problém.

    14. bře 2011
    sisstin
    autor

    @bera28 mě se doktorka nezeptala na ukazování fakt nikdy. Akorát se v 18měsících zeptala, jestli mluví..tak jsem řekla, že ne.. zeptala se, zda rozumí...já řekla, že ano ( ano, rozuměl hají, hačí, jdeme, křupka, pití..ale tot vše). Už mi neřekla, že by měl rozumět dvojsložkovým příkazům např. ... o sdílení pozornosti ani ň, mám takový pocit, že o tom ani neví.... když jsem tam šla opět v jeho 20 měsících s tím, že se mi opravdu nezdá..že neukazuje, nemluví, nerozumí...tak jsem si div na kolenou nemusela říkat o žádanky.... pediatru v tomto směru nepotřebuju vůbec...syn je po fyzické stránce zdravý jako řípa, takže my tam vůbec nechodíme...veškeré info, odborníky, terapie atd. jsem si našla sama... kdybych čekala do tří let, jak se běžně čeká...tak by na tom syn asi nebyl tak dobře, jako je ted....bohužel...

    14. bře 2011
    sisstin
    autor

    @bera28 a kdokoliv přijde sem do naší diskuze, nebo mi třeba napíše maila..tak na otázku, jestli dítě ukazuje a sdílí pozornost..tak řekne bud, že ne...nebo že neví..a že netuší, jak moc je to důležité....

    mě třeba děti fakt nikdy nezajímaly, myslela jsem, že když se mi narodilo zdravé dítě, že už to jinak nebude...o nějaké dysfázii jsem v životě neslyšela... nebyla jsem taková ta "zapálená" matka, co by sledovala tabulky...vůbec mě prostě nenapadlo, že by se něco mohlo posrat...

    naštěstí mám asi takovej nějakej ten "přirozenej" rodičovskej instinkt, že ta kontrolka prostě blikala...a blikala dost brzo....

    ale taky jsou pak rodiče, kteří přijdou k psychologovi s pětiletým téměř nemluvícím dítětem, nebo ještě hůře s nediagnostikovaným autistou a je to pro ně šok....

    14. bře 2011

    @sisstin díky moc za tento článek. Vlastně přesně k tomuhle sdílení a získávání informací by měly takovéhle portály sloužit (mimo jiné 🙂 ) . Díky. A je super, že jsi byla tak vnímavá.
    @bera28 koukala, že se dvojčátka narodila opravdu brzy...možná i to byl důvod, že se pediatrička ptala na vývoj. Že třeba očekávala nějaké zpoždění - i když bez pochyby brala korigovaný věk.

    15. bře 2011

    Zajímavý článek a hodně poučný pro maminky,které nemají moc důsledné pediatry pro své děti.Já si na naší mudru vážně stěžovat nemůžu.Při každé kontrole se mě na všechno vyptávala a pro jistotu si to i odzkoušela sama. 😎
    Ono taky hodně dělá ten přístup doktorky.Některé se na přítomné dítě v ordinaci ptají přes(prostředníka)rodiče a jiní se rovnou ptají toho dítěte.To si myslím,že dělá hodně a ta doktorka alespoň pozná,jak na tom to dítě s komunikací opravdu je. 🙂

    15. bře 2011
    sisstin
    autor

    @karotky no ona mi hlavně tvrdila, že ve 20 měsících je fakt brzo něco řešit :P když jsem ji tam asi za půl roku pak donesla brožurky z Rané péče, tak se mě zeptala, co to je :D ( Raná péče je přes ulici od tý doktorky), a ty letáčky strčila do šuplíku...kde jsou asi myslim dodnes :D

    15. bře 2011

    @sisstin ,..................tak to je blbé. ☹
    Nemáš chuť jí změnit?

    15. bře 2011
    sisstin
    autor

    @karotky jak píšu, Tygr je zdravej jak řípa...takže my tam vůbec nechodíme, a na nějaké rady ji fakt nepotřebuju :D na cokoliv se můžu po mailu zeptat Dr. Krejčířové 🙂

    15. bře 2011

    @sisstin ,.................ještě že může člověk improvizovat,viď? 😎

    15. bře 2011

    tak na tohle se mě taky dr. nikdy nezeptala, jenom jestli děti umí nějaký slova, ale nějaký ukazování, to nikdo neřešil. Ani mě by to nenapadlo.

    15. bře 2011
    sisstin
    autor

    @karotky já tak nějak nevím, jestli by to bylo někde v tomhle ohledu lepší... Krejčířová je jedna z nejlepších diagnostiček vůbec, autorka Vývojové psychologie ..neskutečně úžasnej člověk, kterej nám strašně moc pomohl. Uklidila mě, všechny její prognozy se zatím do puntíky vyplnily 🙂 za měsíc k ní jdeme na rediagnostiku, tak jsem zvědavá 🙂

    15. bře 2011
    sisstin
    autor

    @schnek přitom mluvení je někde až na sedmém místě...jako první je to ukazování, sdílení pozornosti, nápodoba gest ( paci paci), nápodoba běžných činností, porozumění řeči, dobrá jemná a hrubá motorika atd. Bez toho dítě mluvit nezačne prostě nikdy... nedá se nic přeskočit, musí být všechno. Dítě začíná mluvit, až když rozumí 50%, spíše 75% mluvené řeči ( pokud tam teda není expresivní porucha řeči, co má Tygr - ten rozumí naprosto na svůj věk, možná i lehce nad... a exprese řeči je ted asi na 20-24měsíců)

    15. bře 2011

    @sisstin Máš můj obrovskej obdiv, tvoje osvěta tady je určitě moc přínosná pro mnoho maminek. Fandím tobě i Péťovi, jste určitě super dvojka 🙂. Myslím, že ty jako maminka bys měla dostat metál 🙂

    15. bře 2011

    Mmch asi máme dobrou doktorku, na roční prohlídce se ptala: zajímá se, komunikuje, ukazuje? Tak mám dobrej pocit...

    15. bře 2011

    Moc hezký článek, je super, že sdílíš své zkušenosti i s námi.... 🙂
    My máme teda mladého doktora a ten se hodně zajímá o její vývoj i po psychické stránce, asi máme štěstí....

    15. bře 2011

    super článek, pediatr se mě taky nikdy neptal zda ukazují,řečí fakt jestli sedí,chodí, ptá se zda mluví a když řeknu ne že to nemám řešit a to ve 2,5letech neumí mama,tata, prostě nic. ale řeším to a čekáme na vyšetření ale to ty víš, spíš to tu píšu pro ostatní maminky

    16. bře 2011

    Díky, moc pěkně píšeš. Držím palce.

    19. bře 2011

    super shrnutí, a taky se musím bohužel přidat k těm co jejich doktorky mají nezájem (neznalost) těchto věcí. Naše malá s tímto naštěstí nemá problém, ale článek jsem si i tak přečetla jedním dechem a musím uznat že je rozhodně přínostný pro většinu uživatelek.

    21. bře 2011

    Dobrý článek, bohužel u nás už tato fáze proběhla a já tehdy neměla pruce někoho,jako jsi ty. Náše dr. byla z těch o kterých píšeš. Proto za ostatní díky, že sem tyto postřehy dáváš. Jsi šikula, jak dokážeš reagovat na dotazy a jak jsi v poměrně krátké době získala opravdu velký přehled.

    1. dub 2011

    bezva článek! a pediatři to asi neříkají proto, že tohle spadá spíš do vývojový psychologie (kterou by teda ovládat měli, ale na medině se už tak nějak z principu staví na přírodních vědách spíš, než na humanitních :-/) - popř. dětský psychiatrie.
    Docela dobrý čtení o vývojových fázích mimin a batolat je v Langmeierovi a Krejčířový (Vývojová psychologie) - píšou tam právě o důležitosti sdílení pozornosti (a afektu, tedy emocí - že se jako pojmenovávají i duševní stavy, tim se dítě dozvídá i něco o sobě a prožívání... nejen o věcech a vnějším světě)

    jinak siss - jsi neskutečná borka. když koukám, jak makáte, jak to posouvá i tebe 😉 a jak to vypadá na dobrej vývoj událostí 🙂 prostě prima zážitek, vidět tě po roce 🙂

    23. dub 2011
    sisstin
    autor

    @kyri no vývojovou psychologii od Kr. mám v malíčku 🙂 my jsme tam byli včera, je to prostě úžasná paní 🙂

    23. dub 2011
    sisstin
    autor

    @kyri měla tam i nějaké stážisty..no Tygr byl trošku nepozorný, protože jsme tam dlouho čekali...ale prej mezi autíkama a dětma s různýma jinýma poruchama příjemné rozptýlení :D on fakt maká, je ten typ, co se chce zavděčit...pak se tam asi 5 minut chechtal.. :D :D :D ona mě vždyck uklidní a dá jistotou, že to doma děláme dobře :D vždycky mu podá ruku, popřeje..fakt super 🙂 nedám na ni dopustit..a v listopadu jdeme pro velký úspěch již po páté :D

    23. dub 2011

    😀 tak to je fajn. jo, ona je K. fakt dobrá a profi.
    a s tygrem jste fakt dvojka 😉 držim palce 🙂

    24. dub 2011

    Péťa může být pyšný na svou maminku !

    26. kvě 2011

    fíha - tak o tomhle slyším úplně poprvé!!! u Terezky si to vůbec nepamatuju, Jakubovi teď byl rok a už naštěstí nějakou dobu ukazuje - máme pediatra, na kterýho nedám dopustit, ale tohle mi nikdy neřekl ☹ přijde mi, že u něj je to hlavně otázka času, chodí k němu moc lidí a nestíhá ☹

    30. kvě 2011

    ja este pridam iny varovny signal: syn vo veku 12m bol uplne ticho, nedzavotal (nezvatlal), ziadne baba, mama, tata, papa, ziadna mongolstina, bol skratka ticho, nereagoval na meno, mal slaby ocny kontakt, neukazoval, nic z toho, co som mu ukazovala, ho nezaujimalo.
    a ked som pediatricke povedala, ze este stale nedzavoce a opytala sa, ze kedy zacne, bola vyplasena a poradila mi kontaktovat aplu 🙂

    14. led 2013

    A co vše se teda počítá do toho ukazování? Vyloženě ukazování ukazováčkem,nebo i jiný způsoby když mě třeba dítě vezme za ruku a odvede, když mi podá hračku že jí chce pustit a neumí to a mezi tím se kouká střídavě na hračku,na mě,na hračku,ano já mu rozumím,ale je to normální že nikdy neukáže na nic ukazováčkem a ani nemá zájem se to takhle naučit dělat? Resp. odmítá se podívat když mu ukazuji něco? Máme zrovna období vzdoru a mám pocit že zrovna odmítáme všechno,takže se to těžko posuzuje.

    4. bře 2014
    sisstin
    autor

    @marca22 jo, musi to byt primo ukazovani, to znaci, ze dite chape ze ukazani je prodlouzenim toho prstu a samo se umi divat, kdyz mu druhy ukazuje. Tahani za ruku atd. Neni sdileni, to pouze to dite uspokojuje svoje potreby pomoci druhyho ;)

    4. bře 2014
    sisstin
    autor

    @marca22 zalezi, kolik mu je, ukazani od druhe osoby dite chape mezi 6-9 mesicem, samo ukazuje cca od 9-15, ten 18. Mesic uz je fakt nejpozdejsi termin, jinak je neco blbe ;)

    4. bře 2014

    @sisstin 😀 no tak třeba kde má pupík mi ukáže,ale na ředměty prostě ne,nezájem o cokoliv,momentálně se furt vztekaj

    4. bře 2014
    sisstin
    autor

    @marca22 ono ukazani "kde mas" neni sdileni v pravym slova smyslu, to dite plni jen nejaky zadani, spontanni ukazovani je proste prirozeny a delaji to vsechny zdravy dite, bez toho se nenauci plnohodnotne rozumet reci a mluvit ;)

    4. bře 2014

    @sisstin No jeden se to naučil,chvíli ukazoval,ale pak zase přestal,prostě mám pocit že je to nebere,nebaví,nemají čas když jim zrovna chci něco ukazovat. Taky nemám na ně tolik času já když jsou dva,možná je problém tam.

    4. bře 2014
    sisstin
    autor

    @marca22 no dvojcata mivaj casto specifickeh druh komunikace, kolik jim je?

    4. bře 2014

    @sisstin 22 měsíců (20 korigovaně)

    4. bře 2014

    @sisstin jinak s tím pupíkem to já se ho neptám kde má,ale on tam ukazuje a já mu říkám že tam má pupík a on to dělá třeba 10x za sebou.

    4. bře 2014
    sisstin
    autor

    @marca22 no u dvojcat se nejaky problemy bohuzel ocekavat daji, asi bych jim dala jeste trochu casu, ale pak bych resila. UZ by meli rozumet dvojslozkovym pokynum typu "vem kostku a dej ji na stul", a na pokyn ukazat min. 5o-100 veci na obrazku;)

    4. bře 2014

    @sisstin Jo pokyny umí,ale obrázky je neberou vůbec. Nejradši maj autíčka,kostky a skládanky různý,lego,knížky tak leda trhaj a ničej,když jim čtu já tak by jí zas chtěli,ale já jim jí dát do ruky nemůžu protože by to zase hned škubali,takže z toho vznikla vždycky jen hysterická scéna,takže teď jim moc nečtu,spíš říkanky a dětský písničky. Sama už nevim co mám s nima dělat,u ničeho dlouho nevydrží!

    4. bře 2014
    sisstin
    autor

    @marca22 tak pokud fakt rozumi a ne jenom odhadujou, tak bych jeste pockala;) predpokladam, ze nemluvi. Napodobuji cinnosti nebo gesta?

    4. bře 2014

    @sisstin Rozumí,ale pokaždý neposlechnou. Teď se začínaj i sami oblíkat a vědí co kam patří,co si mají obléct. Taky jsem zjistila že když jim během nějaký činnosti co nemají rádi např přebalování ( pro ně zdržování od hry) povídám co zrovna dělám,říkám podej mi ručičku,podej mi druhou,oblíkneme to a to a tam a tam tak to probíhá naprosto v klidu a mám ten pocit že přesně vědí co a jak. Činnosti no spíš jen když oni sami chtějí,ale neradi předvádí něco na požádání,jako když řeknu ukaž jak jsi velikej,tak nehrozí,ale když začnu to dělat já tak se rádi přidaj. Nebo jeden se předvádí,dělá tanyny a druhej se tomu chechtá. Ale pokynům jako přines to a to nebo podej auto poslechnou.

    4. bře 2014

    @sisstin Jinak jeden je exrovert co potřebuje ke všemu naší asistenci,druhej je spíš introvert,ale společnost má rád,jen nemá takovou potřebu na sebe pořád upozorňovat jako Kuba. Ale prý i to bývá u dvojčat.

    4. bře 2014
    sisstin
    autor

    @marca22 jako fakt si netroufam nic hodnotit, u tech dvojcat to byva slozitejsi.

    4. bře 2014

    @sisstin A myslíš že by mohl být problém ve mě,už mě to párkrát napadlo,ale zkrátka abych měla trochu klid,skákám jak oni pískaj,prostě zahučí a aby nebyla scéna tak já už běžím pro pití,jídlo jim sama nabízím,neměla bych počkat až co oni,až si sami upozorní na cokoliv,nechávat jim víc prostoru?

    4. bře 2014
    sisstin
    autor

    @marca22 v tobe chyba neni, to si vyhod z hlavy. Komunikace je zakladni ludska potreba, fakt je blbost, ze deti nemluvi, pac jsou liny nebo vedi, ze ty jim rozumis, takhle to nefunguje ;)

    4. bře 2014

    @sisstin Tak u nás není problém že by nemluvili,podle mě přiměřeně k věku mluví,sem tam si říkaj i něco potichu jakoby trénujou,sem tam krátké věty třeba kde je táta, jen to neukazování,nemávání. Řeč mě zatím neznepokojuje v porovnání s ostatníma dětma.

    4. bře 2014
    sisstin
    autor

    @marca22 aha, takze mluvi🙂 jako fakt tezko rict, netroufam si nic hodnotit. Jeste asi pockej, jak se to bude vyvijet, jinak mi prijdou sikovni.

    4. bře 2014

    @sisstin Syn 13m také ještě vůbec neukazuje... Jak mu můžu pomocí a trénovat to s ním? Zatím hodně ukazujeme v knížkách, což hi baví, občas ukazuje i v knížkách sám zvířátka. Jinak se mi zdá že komunikuje pěkně, hodně opakuje po mě, já opakuji všechno co říká po něm. Ale nevím no. To neukazovani me prostě trápí. Dr. se mě na yo taky neptala, jsem vděčná, že jsem našla tvůj článek.

    20. zář 2015