Studentky a finance v těhotenství a mateřství

misanka22
23. zář 2009

Ahoj holky.
Nikde jsem takové téma nenašla, tak jej začnu .... Jsem studentka, teď v září mi bylo 26let a 10.10. čekáme s přítelem miminko. Když jsem si chtěla zažádat o mateřskou, tak mě vyvedli z omylu, že na ni nemám nárok, že až na rodičovský příspěvek. Chtěla jsem se zeptat, jestli máte někdo podobnou zkušenost. Mám se hlásit na pracák nebo sociálku než se malá narodí???? Budu platit sociální nebo zdravotní??? Děkuju moc za kažkou radu či osobní zkušenost.
Misanka22

klara.t
23. zář 2009

To že jsi studenta znamená, že budeš ve škole až do porodu? Žádnou práci asi nemáš viď? A asi jsi někdy nikdy nepracovala?
Aby jsi dostala mateřskou, tak musíš mít v posledních 2 letech odpracováno minimálně 270 dní. Mateřská se pobírá od 6 týdne (max.8 týdne) před porodem -celkem 26 týdnů (myslím) - ta je cca 70% platu. Pak se pobírá rodičovský říspěvek ve výši, která je různá podle toho jakou si zvolíš délku mateřské dovolené. Ty, pokud tedy nemáš odpracováno 270dní, nemáš nárok na mateřskou, ale rovnou budeš pobírat rodičovský příspěvek (od toho cca 6 týdne před porodem). Ty se nebudeš moct rozhodnout na jak dlouho, ty budeš muset mít tu nejdelší variantu a tudíž nejméně peněz na měsíc (cca 3600Kč).
Pokud jsi ale studentka, tak tam je nějaký limit. Myslím, že pokud bys rodila do 170 dní od promoce, tak bys snad na mateřskou dosáhla, ale nevím to jistě. To by sis musela ověřit.
Pokud studuješ, tak za tebe platí sociální a zdravotní stát a bude až do porodu, pokud budeš pořád studovat. Na mateřské to za tebe zase platí stát.

Tohle všechno mám v paměti z toho co jsem tu různě četla. Možná to je blbě, nevím. Někdo mě určitě opraví a doplní. Snad jsem ti pomohla a trochu se to tu rozjede. Ale kdybys vlezla do oddílu paragrafy na modrým koníkovi, tak tam toto určitě rozebíralo už spoustu holek před tebou. Tak zapátrej.