Těhotná studentka, jak je to s mateřskou a příspěvkama?
Ahojte jsem ještě studentka do května a v září by se to mělo narodit. Nevite jak to je s mateřskou nebo příspěvkama, kdyžnemám nic odpracováno? díky..🙂
Pokud nejsi (a nebudeš) zaměstnaná mezi květnem a zářím, pak na mateřskou nárok nemáš ani by ji nebylo u čeho počítat. Budeš mít rovnou nárok na rodičák ve 4leté variantě.
Pokud bys na mateřskou nastupovala ze zaměstnání (tj. pokud bys např. v květnu nastoupila do práce) , pak se ti i studium započítává coby "soustavná příprava na budoucí povolání" do doby 270 dní placení nemocenského pojištění potřebného pro nárok na peněžitý příspěvek v mateřství a nárok na mateřskou bys měla.
Pro upřesnění:
mateřská = PPM (peněžitý příspěvek v mateřství), počítá se z platu, trvá 28 týdnů.
rodičák = rodičovský příspěvek, celková výše 220 tisíc, 2-3-4 letá varianta od které se odvíjí výše měsíčního příspěvku.
Co otec dítěte? pokud pracuje, mohl by případně o mateřskou zažádat on.
@depa02 Já jsem byla studentka, když se narodila dcerka. Mateřskou jsem logicky nedostala, páč mi ji neměli z čeho vypočítat, když jsem nepracovala a neměla odpracováno. Dostala jsem rovnou rodičák, tehdá před 4 lety jsme to nastavovali přes manžela na 3letou variantu, protože já jsem měla nárok jenom na 4letou variantu.
Později - to se nějak změnilo to nastavování - jsem už já osobně žádala o zkrácení rodičáku kvůli druhému těhotenství na dvouletý. U druhého dítěte jsem si já sama potom zvolila délku na 2 roky, už jsem nemusela být nutně na rodičáku 4 roky.
Je to přesně, jak píše @jitavrtule.🙂
Ahojky, pokud studuješ a nemáš nic odpracování, tak mateřskou nedostaneš, jen rodičovský příspěvek.
Mohla bys zažádat o rodičák na otce dítěte, pokud pracuje a nastavit si délku rodičovské dovolené a výši měsíčního příspěvku.
Kámoška taky nepracovala, udělala to stejně tak, rodičák na dva roky, to dělá myslím 11.tisíc měsíčně a teď se budou snažit o druhé, aby to navazovalo.