icon

Co obnáší diagnostika dítěte v mateřské škole?

avatar
kemija
21. led 2022

Prosím, co to znamená diagnostika dítěte v MŠ? Co se konkrétně dělá a jaké se pak vyvozují závěry?

avatar
mdch91
21. led 2022

Dite se otestuje -motorika, verbalni schopnosti, socialni, grafomotorika... A vyhodnoti, jak je na tom ve srovnani s tim, jak by na tom v danem veku byt melo. Podle toho se pak zameri ve skolce na rozvoj danych dovednosti

avatar
cilkat
21. led 2022

Nejsem učitelka, ale vím. Jde o tzv "pedagogickou diagnostiku" a dělá se hlavně u předškoláků. Je to defakto obdoba školního známkování. Učitelka si s dítětem sedne a projedou sérii testů (orientace v prostoru (pravo, levo, první, uprostřed, vzadu...), matematické představy (víc, míň, hodně...počtem puntíků vyjádřit počet jablek...), grafomotorika (vlnovky, kruhy, napodobení předlohy...) nějaké ty znalosti (proč si čistíme zuby, co dělá lékař, jaká znš zvířata...)... a spoustu dalšího). Sleduje se i schopnost spolupráce, výdrž u úkolu, shopnost samostatné práce... a tak.
Pro rodiče je z toho obvykle velmi zjwdnodušený výsledek, zda dítě je či není zralé na školu. Pokud není/je na hranici, tak v čem je problém.

avatar
atomix
21. led 2022

@cilkat rozhodně se nedělá hlavně u předškoláků. To už je jen třešinka na dortu k orientačnímu posouzení školní zralosti/přepravenosti. Děti se diagnostikují průběžně po celou dobu docházky do MŠ. A je to pedagogicko-psychologická diagnostika.

avatar
sasbu
21. led 2022

Ano přesně tak. Jen bych doplnila, že se obvykle dělá 2Xročně. A dělá se úplně malých dětí

avatar
mollyweasley
21. led 2022

Ona ta diagnostika je takový hodně zavádějící název a rodič z toho může mít pocit, že se dítě nějak testuje, aby se pak třeba mohly dát výsledky do školy.
Je to pedagogické sledování dítěte pro potřeby individuálního zacílení předškolního vzdělávání. V říjnu zjistím, že Pepíček má čtyři roky a nůžky drží jak prase kost, naopak ale vím, že si jako jediný zapamatuje písničku už po druhém přezpívání. Budu se tedy snažit činnosti pro individuální aktivity nastavit tak, abych ho zaprvé naučila ty nůžky držet a zadruhé ho postupně naučila stříhat jednoduché tvary a pak až složité. Pokud pak v lednu zjistím, že se nikam neposunul, popřemýšlím, proč. Nebyl čas na stříhání, protože jsme spíše lepili, modelovali? Anebo jsem postupně zjistila, že kromě nůžek má problém i s dalšími činnostmi z oblasti jemné motoriky? A zase z toho vyvodím vhodné závěry pro svoji práci.