icon

Dítě nepoužívá slovesa

avatar
billi
12. led 2018

Dobrý večer,
setkala jste se některá s tím, že by dítě nepoužívalo slovesa? Syn používá 2 a za poslední skoro 2 roky žádné nepřidal. Slovesa ani neopakuje, když slovo zopakuje a zjistí, že to bylo sloveso, tak už ho podruhé neřekne.
Místo sloves používá někdy citoslovce, ale většinou nic.

Strana
z2
avatar
billi
autor
12. led 2018

Ještě doplním, že mu je 3,5 roku.

avatar
berenika39
12. led 2018

Se musím zeptat, jak by dítě poznalo, že je to sloveso? Nevadí mu v těch slovech nějaká hláska? Nějaké seskupení hlásek? Chodíte na logopedii?

avatar
billi
autor
12. led 2018

Netuším, jak to pozná, ale nějak to pozná. Třeba řekne je, ale když mu navrhnu větu "tam je táta", tak to neřekne. Umi říct pití, ale pít neřekne. Chodíme na logopedii a máme za úkol učit slovesa. Nepovedlo se ani jedno (za 2,5 měsíce každodenního cvičení).

avatar
kaja2016
12. led 2018

@billi Tak ono " táta tam" taky dává smysl, ale jak třeba řekne, že chce jist, pít, nebo skákat, spinkat atd?

avatar
1lenuska1
12. led 2018

Dite by melo ovladat a pouzivat vsechny slovni druhy ve 4 letech. Ne je ohybat, to urcite ne, ale znat, rozumet a pouzivat... takze asi dle logopeda. Cvicte - hrajte si, mozna treba zkusit jako ze "nerozumite", kdyz zapomene sloveso pouzit... treba nema potrebu, kdyz se dorozumi bez nich 🙂 Ale cas jeste mate, budte trpelivi 🙂 Kazde ditatko potrebuje svuj cas...

avatar
billi
autor
12. led 2018

@kaja2016 jíst řekne ham, nebo se obslouží, na pití má svůj zvuk, na spaní má chr (spát nikdy nechce 😂 ) a tak bych mohla pokračovat. Většinu sloves nahrazuje zvukem "mmm" (a to je taky xy dalších slov) a my musíme odhadnout podle kontextu.

@1lenuska1 kdybychom nerozuměli, tak buď přestane úplně komunikovat (to už tu bylo), nebo se prostě obslouží sám.

avatar
1lenuska1
12. led 2018

@billi Tak neznam vasi rodinu a jak to funguje, to bylo prvni, co me napadlo... Tak ho porad podnecovat, nabizet prilezitosti? Ptat se ho - co dela? Motivovat jej k tomu, aby popisoval svoji cinnost, aby popisoval treba dejove obrazky... co se na nich deje... vypravet si s nim, co za den zazil... opakovani podle vzoru bych asi nepouzivala... zatim... proste aby to vychazelo ze situace, co nejvic prirozene...
Ale na to jste se neptala, vlastne. Takze ano, ja jsem se s timto setkala. Nekolikrat 🙂

avatar
odula
12. led 2018

@billi je to rebel!!! při výchově dva rodiče zhmozdil... a jednoho.... ZESMĚŠNIL !!! 😁 promiň, parafráze.

https://www.youtube.com/watch?v=k2gM1zk6lD8


ale pointa... . je to REBEL!! fakt si myslíš že to je problém? dcera nepoužívala slovesa snad ještě v 5. normální vyjadřování "pitiiiiii".... "hlaaad"... ona je tedy v podstatě bilingvni, takže možná byl problem trochu jinde ale... ale co tomu ještě nechat volnej průběh a prostě počkat? jo a - hele jestli syn v 3,5 rozeznává slovesa tak je geniální lingvista a nedělala bych si hlavu ;)

avatar
dora13
13. led 2018

Mam stejne stareho synka a taky mluveni hodne resime. Uz jsem zacala byt docela nestastna a zacala brouzdat i na ruzne stranky deti s vyvojovou dysfazii, ale tomu popisu moc neodpovida, krasne rozumi uplne vsechno, ma i velkou slovni zasobu, i aktivni, ale stejne jak rikas ty, temer nepouzival slovesa, a kdyz, tak jen v infinitivu -- takze proste "maminko, ja piti" "maminko, ja spinkat . Nicmene, je to asi 14 dni, co zacal a ve vetsine pripadu dokonce i spravne -- a i docela pokrocile, vcera jsme varili, on mi podava rajcata a mne jedno spadlo na zem a on rika "ach jo, maminko, ty nestihas" -- to jsem teda fakt koukala. Jsme jeste v trochu specificke situaci, protoze jsme na rocni stazi v USA, takze cestinu slysi jen od nas, do toho se mu mota anglictina, k logopedovi samozrejme nechodime. Snazim se hodne prave na ta slovesa zamerovat, kdyz rekne vetu bez slovesa, tak to po nem jakoby zopakuju "maminko, ja piti" -- "jo, ty chces piti, Honzicku?", aby to proste co nejvic slysel, plus mame bezva knizku, jmenuje se Mluv se mnou od Kateriny Slezakove, tam je hodne cviceni na slovesa, tak to si denne procitame. Plus rekapitulujeme, co jsme delali, davam si pozor, aby ta slovesa fakt zaznivala. Chtit po nem aby neco opakoval nesmim, to se sekne a nehnu s nim 🙂
Nejsem logoped, takze to nevim jiste, ale osobne bych si vsadila na to, ze je to pomerne casty problem u deti s opozdenym vyvojem reci -- prece jen system ceskych sloves, casovani, vidy a vsechno okolo je pomerne narocny a hlavne se ve vetsine pripadu da funkcne domluvit pomoci podstatnych jmen.

avatar
kaja2016
13. led 2018

@billi já se na to ptala, protože mi přišlo, že možná ty slovesa k životu nepotřebuje. Já tedy nemám zkušenost se slovesy a dcerka je mladší, je tedy také bílíngvni a bojkotuje například barvy, i když je umí rozlišit. Nebo různé jina slova, myslím, že to souvisí i s tím, že jsem empaticka a právě, jak ty píšeš, hodně věcí pochopím i z jejího pohledu.

avatar
billi
autor
13. led 2018

@odula logopedka si myslí, že to problém je. Prý by měl už skládat věty se slovesem. On používá jen podstatná jména a citoslovce.

@dora13 náš nemá ani pořádnou slovní zásobu. Pořád jsem schopná všechna jeho slova vypsat a spočítat. Je tak na 100 slovech.

@1lenuska1 ty máš nějaké logopedické vzdělání?

avatar
1lenuska1
13. led 2018

@billi Ano, nejake mam a s temito detmi jsem nekolik let pracovala.

avatar
billi
autor
13. led 2018

@1lenuska1 většinu z toho, co jsi psala, děláme. On má svoji řeč a komunikuje s námi tak.
Je nepoužívání sloves (a dalších slovních druhů) opravdu tak velký problém jako se tváří logopedka?

avatar
lusynkova
13. led 2018

@billi Mám Mgr. z logopedie, 5 let jsem učila v logo MŠ. Taky v tom vidím problém. Nejde jen o slovesa, ale o celý řečový vývoj. Jak dlouho chodíte k logopedce? A jak často? Pokud nezaznamenáte zlepšení, uvažovala bych od září nad logo školkou.... Tam je logo péče každodenní. Jaký je syn? Paměť, pozornost, motorika, sociální vztahy...

avatar
1lenuska1
13. led 2018

@billi Pak to vsechno jiste delate spravne. Jak jsem psala vyse, dite by melo mit osvojene vsechny slovni druhy ve 4 letech. Pak to problem samozrejme muze byt. Ale mate jeste cas, tak si hrajte, hlavne at nemusi opakovat po vas, at je vse co nejvic prirozene. A nenapadne a citlive mu "jeho rec" prestavat tolerovat. Ne proto, ze byste nemeli jeho potrebu respektovat, ale spis pro usnadneni vseho dalsiho. Pak kdyz dite zacne citi limit ve svych komunikacnich schopnostech -v kolektivu, s jinymi lidmi, nekdo to muze hur snaset... a treba se jeste vic zablokuje. Ale jak rikam - neznam chlapecka ani vas, to jsou jen doporuceni z praxe 🙂 Doporucuji uzkou spolupraci se skolkou, jestli chodite. At tahnete vsichni za jeden provaz, jak se rika 🙂

avatar
billi
autor
13. led 2018

@lusynkova na logopedii docházíme od 2 let. V té době i hůř rozuměl a používal cca 3 slova. Bohužel chodíme 1x za 2 měsíce. Logoškolka tu není. Nejbližší je 60 km, což je pro nás mimo. Není tu ani soukromá s menším kolektivem.
Paměť má dobrou, ale jen tu vizuální. Jinak je to slabší. Hlavně přes mluvení. Všechna slova se učí dlouho. Jeden den něco řekne a další den mu musím připomínat, jak se to vyslovuje - po písmenech. Špulíme na sebe pusu, aby to vyslovil. Pozornost je slabší. U ničeho moc dlouho nevydrží. Děti se mu líbí, ale neumí si s nimi hrát, ale chtěl by. Spíš do dětí strká a hraje si vedle nich, ale jen díky tomu, že mu pomáhá jeho brácha. Děti neoslovuje jmény, prostě jen "kuk" a "nekuk".

@1lenuska1 školka nic neřeší. Prostě nemluví a tím to pro ně končí. Jsou super, netlačí na něj, ale to je vše.

avatar
1lenuska1
13. led 2018

@billi Doporucuji zmenit skolku, i podle toho, co jste popsala vyse. Nemusi jit nutne o logopedickou, ale dnes je hodne rozsireny jev, ze ve skolkach jsou logopedicke asistentky (preventistky), ktere pod supervizi logopeda s ditetem systematicky pracuji.

avatar
lusynkova
13. led 2018

@billi To není dobré ☹
Jednou za dva měsíce je hrozně málo. Požádala bych o vyšetření v SPC. Nečekejte, že se to nějak zlepší samo, nechci dělat závěry z tak mála informací, ale hledala bych pomoc... Pokud to umožňuje Vaše finanční situace, zkuste se poptat v SPC na logo konzultace. U nás je dělají za 100 Kč na hodinu. Navíc v SPC jsou školští logopedi, umí to s dětmi lépe než kliničtí (zdravotníci, pravděpodobně Vaše logopedka). A dělají komplexní speciálně pedagogickou diagnostiku, kterou určitě doporučuji. Ta má být základ.

avatar
lusynkova
13. led 2018

@1lenuska1 Mám za to, že to je pouze ve speciálních třídách - tzv. logopedických třídách v běžné MŠ. Tak to bylo u nás. Měly jsme příplatek za logop. třídu a logoped k nám docházel na supervizi. Ale v běžné třídě s min 20 dětmi (u nás 28 v běžné třídě) to nejde. Max. zařadit společnou gymnastiku mluvid, hry na sluch. a zrak. percepci apod... Ale možná to je jinde jinak... I když si nemyslím, že by do běžné třídy docházel logoped.

avatar
1lenuska1
13. led 2018

@lusynkova Ja v takove skolce pracovala 8 let a min v kraji, kde pusobim, je to velice caste. Vzhledem k rozvojovym programum na podporu logop.prevence, ktere bezely 4 roky po sobe, bylo proskoleno velke mnozstvi ucitelek a nektere skolky se vylozene tak profiluji...

avatar
1lenuska1
13. led 2018

@lusynkova Jen doplnim tu praxi - skutecne to funguje tak, ze dana ucitelka - logopedicka asistentka si vede portfolio deti, ktere podporu potrebuji, s detmi pracuje denne, jak individualne, ve skupince i kolektivne. A tak by to melo byt idealne vsude 🙂 Takova ucitelka muze spolupracovat bud s klinickym logopedem toho ditete anebo do skolky dochazi logoped na konzultace a supervizi.

avatar
lusynkova
13. led 2018

@1lenuska1 Tak to je skvělé! Tady na Ostravsku by něco takového byl velký zázrak. Některé obvody mají 28 dětí ve třídě a s takovým počtem se individuálně dělat nedá. Tak snad se takový trend někdy dostane i k nám....

avatar
billi
autor
13. led 2018

@lusynkova žádné SPC nás nechce. Bohužel u nás je SPC jen pro děti s poruchami intelektu. Pro děti s poruchou řeči tu je jedno pro celý kraj a to si přednostně bere svůj okres. Budu to muset řešit přes PPP.
Školku tu máme jednu. 28 dětí ve třídě, mají logopedického asistenta, ale co vím, tak se nic neřeší. Ani se mnou neřešily, jestli chodíme na logopedii.
Bohužel je pro nás dost mimo, abychom ho kamkoliv vozili.

@1lenuska1 u nás nevím o jediné školce, co by toto poskytovala. V okolí máme cca 8 školek (všechny nacpané a mimo naše město, takže syna tam nedostanu).

avatar
lusynkova
13. led 2018

@billi Nelehká situace. Zkuste to tedy řešit přes PPP. A pokud mohu poradit - někdy je nutné celou situaci trochu zdramatizovat, aby se jí začali zabývat.

avatar
billi
autor
13. led 2018

@lusynkova jak myslíte zdramatizovat? Do PPP se chystáme, chtěla bych, aby příští školní rok měl nějaká opatření. Letos je často doma, ale předpokládám, že za rok bude to bude lepší.

avatar
evik19
13. led 2018

Syn byl na tom stejne jako vas do tri a ctvrt, pak se co se tyce reci hodne rozjel. Jak pises, ze nechce opakovat slovesa, tak nas nechtel az do tri let opakovat vubec nic. Odpovidal svou pseudoreci na otazky, als nezopakoval ze zasady nic, ani slova, ktera umel dobre. Dnes je synovi presne pet, ma potize s vyslovnosti nekterych hlasek, takze na logopedii chodime porad, ale jinak ma hodne dobrou slovni zasobu a gramatiku primerenou veku. Takze z meho pohledu to problem neni, pokud syn komunikuje a jinak je sikovny, tak slovesa urcite dozene a nebude je nadosmrti vynechavat🙂 Jinak takove ty kecy v kleci, jak se mate synovi venovat a podnecovat komunikaci, tak ty jsem mela nejradsi, vetsinou prichazely od maminek, jejichz deti mluvily bezchybne uz od dvou let, prestoze travily dny pred televizi. My jsme i pres velkou snahu, se spoustou edukativnich hracek, her a knizek mohli stejne v podstate jen prihlizet tomu, jak se syn vyviji zkratka v tomhle ohledu jinak nez jeho vrstevnici. Musim ale rict, ze vsechen ten cas a snaha se nam kazdy den v dobrem vraci🙂 Drzim palce a preji hodne trpelivosti🙂

avatar
lusynkova
13. led 2018

@billi Prostě vypadat jako naléhavý případ... Vyjádřit velké znepokojení, trochu to přibarvit.. Opravdu vím, o čem mluvím 😉

avatar
billi
autor
13. led 2018

@evik19 náš opakuje tak 2 měsíce a jen na požádání a jen když chce on. Na otázky neodpovídá. Ptám se ho pořád, ale zvládá jen ano/ne a to ne vždy. Každodenní otázky jsou v pohodě, ale přiznávám, že nevím, jestli vždy rozumí, na co se ho ptám.

avatar
ivular
13. led 2018

@billi A jakým způsobem si třeba hraje? Používá hračky standardně?

avatar
dora13
13. led 2018

@evik19
Jj, taky jsem na ty o venovani totalne alergicka, pediatricka mi na trilete prohlidce navrhla, at treba koupim nejakou knizku a zkusime si ji precist — to me do te doby fakt nenapadlo, asi😅🤷‍♀️ Uplne vytocena jsem byla. Kazdopadne mamted uplne praseci radost, ze se to vraci, vsechno to ukladal do pasivni zasoby a jak zacina mluvit, tak je videt, ze ma velkou slovni zasobu i znalosti a tak. Ale presne vim, o cem mluvis.

Strana
z2