Dítě nepoužívá slovesa
Dobrý večer,
setkala jste se některá s tím, že by dítě nepoužívalo slovesa? Syn používá 2 a za poslední skoro 2 roky žádné nepřidal. Slovesa ani neopakuje, když slovo zopakuje a zjistí, že to bylo sloveso, tak už ho podruhé neřekne.
Místo sloves používá někdy citoslovce, ale většinou nic.
Se musím zeptat, jak by dítě poznalo, že je to sloveso? Nevadí mu v těch slovech nějaká hláska? Nějaké seskupení hlásek? Chodíte na logopedii?
Netuším, jak to pozná, ale nějak to pozná. Třeba řekne je, ale když mu navrhnu větu "tam je táta", tak to neřekne. Umi říct pití, ale pít neřekne. Chodíme na logopedii a máme za úkol učit slovesa. Nepovedlo se ani jedno (za 2,5 měsíce každodenního cvičení).
Dite by melo ovladat a pouzivat vsechny slovni druhy ve 4 letech. Ne je ohybat, to urcite ne, ale znat, rozumet a pouzivat... takze asi dle logopeda. Cvicte - hrajte si, mozna treba zkusit jako ze "nerozumite", kdyz zapomene sloveso pouzit... treba nema potrebu, kdyz se dorozumi bez nich 🙂 Ale cas jeste mate, budte trpelivi 🙂 Kazde ditatko potrebuje svuj cas...
@kaja2016 jíst řekne ham, nebo se obslouží, na pití má svůj zvuk, na spaní má chr (spát nikdy nechce 😂 ) a tak bych mohla pokračovat. Většinu sloves nahrazuje zvukem "mmm" (a to je taky xy dalších slov) a my musíme odhadnout podle kontextu.
@1lenuska1 kdybychom nerozuměli, tak buď přestane úplně komunikovat (to už tu bylo), nebo se prostě obslouží sám.
@billi Tak neznam vasi rodinu a jak to funguje, to bylo prvni, co me napadlo... Tak ho porad podnecovat, nabizet prilezitosti? Ptat se ho - co dela? Motivovat jej k tomu, aby popisoval svoji cinnost, aby popisoval treba dejove obrazky... co se na nich deje... vypravet si s nim, co za den zazil... opakovani podle vzoru bych asi nepouzivala... zatim... proste aby to vychazelo ze situace, co nejvic prirozene...
Ale na to jste se neptala, vlastne. Takze ano, ja jsem se s timto setkala. Nekolikrat 🙂
@billi je to rebel!!! při výchově dva rodiče zhmozdil... a jednoho.... ZESMĚŠNIL !!! 😁 promiň, parafráze.
https://www.youtube.com/watch?v=k2gM1zk6lD8
ale pointa... . je to REBEL!! fakt si myslíš že to je problém? dcera nepoužívala slovesa snad ještě v 5. normální vyjadřování "pitiiiiii".... "hlaaad"... ona je tedy v podstatě bilingvni, takže možná byl problem trochu jinde ale... ale co tomu ještě nechat volnej průběh a prostě počkat? jo a - hele jestli syn v 3,5 rozeznává slovesa tak je geniální lingvista a nedělala bych si hlavu ;)
Mam stejne stareho synka a taky mluveni hodne resime. Uz jsem zacala byt docela nestastna a zacala brouzdat i na ruzne stranky deti s vyvojovou dysfazii, ale tomu popisu moc neodpovida, krasne rozumi uplne vsechno, ma i velkou slovni zasobu, i aktivni, ale stejne jak rikas ty, temer nepouzival slovesa, a kdyz, tak jen v infinitivu -- takze proste "maminko, ja piti" "maminko, ja spinkat . Nicmene, je to asi 14 dni, co zacal a ve vetsine pripadu dokonce i spravne -- a i docela pokrocile, vcera jsme varili, on mi podava rajcata a mne jedno spadlo na zem a on rika "ach jo, maminko, ty nestihas" -- to jsem teda fakt koukala. Jsme jeste v trochu specificke situaci, protoze jsme na rocni stazi v USA, takze cestinu slysi jen od nas, do toho se mu mota anglictina, k logopedovi samozrejme nechodime. Snazim se hodne prave na ta slovesa zamerovat, kdyz rekne vetu bez slovesa, tak to po nem jakoby zopakuju "maminko, ja piti" -- "jo, ty chces piti, Honzicku?", aby to proste co nejvic slysel, plus mame bezva knizku, jmenuje se Mluv se mnou od Kateriny Slezakove, tam je hodne cviceni na slovesa, tak to si denne procitame. Plus rekapitulujeme, co jsme delali, davam si pozor, aby ta slovesa fakt zaznivala. Chtit po nem aby neco opakoval nesmim, to se sekne a nehnu s nim 🙂
Nejsem logoped, takze to nevim jiste, ale osobne bych si vsadila na to, ze je to pomerne casty problem u deti s opozdenym vyvojem reci -- prece jen system ceskych sloves, casovani, vidy a vsechno okolo je pomerne narocny a hlavne se ve vetsine pripadu da funkcne domluvit pomoci podstatnych jmen.
@billi já se na to ptala, protože mi přišlo, že možná ty slovesa k životu nepotřebuje. Já tedy nemám zkušenost se slovesy a dcerka je mladší, je tedy také bílíngvni a bojkotuje například barvy, i když je umí rozlišit. Nebo různé jina slova, myslím, že to souvisí i s tím, že jsem empaticka a právě, jak ty píšeš, hodně věcí pochopím i z jejího pohledu.
@billi Mám Mgr. z logopedie, 5 let jsem učila v logo MŠ. Taky v tom vidím problém. Nejde jen o slovesa, ale o celý řečový vývoj. Jak dlouho chodíte k logopedce? A jak často? Pokud nezaznamenáte zlepšení, uvažovala bych od září nad logo školkou.... Tam je logo péče každodenní. Jaký je syn? Paměť, pozornost, motorika, sociální vztahy...
@billi Pak to vsechno jiste delate spravne. Jak jsem psala vyse, dite by melo mit osvojene vsechny slovni druhy ve 4 letech. Pak to problem samozrejme muze byt. Ale mate jeste cas, tak si hrajte, hlavne at nemusi opakovat po vas, at je vse co nejvic prirozene. A nenapadne a citlive mu "jeho rec" prestavat tolerovat. Ne proto, ze byste nemeli jeho potrebu respektovat, ale spis pro usnadneni vseho dalsiho. Pak kdyz dite zacne citi limit ve svych komunikacnich schopnostech -v kolektivu, s jinymi lidmi, nekdo to muze hur snaset... a treba se jeste vic zablokuje. Ale jak rikam - neznam chlapecka ani vas, to jsou jen doporuceni z praxe 🙂 Doporucuji uzkou spolupraci se skolkou, jestli chodite. At tahnete vsichni za jeden provaz, jak se rika 🙂
@lusynkova na logopedii docházíme od 2 let. V té době i hůř rozuměl a používal cca 3 slova. Bohužel chodíme 1x za 2 měsíce. Logoškolka tu není. Nejbližší je 60 km, což je pro nás mimo. Není tu ani soukromá s menším kolektivem.
Paměť má dobrou, ale jen tu vizuální. Jinak je to slabší. Hlavně přes mluvení. Všechna slova se učí dlouho. Jeden den něco řekne a další den mu musím připomínat, jak se to vyslovuje - po písmenech. Špulíme na sebe pusu, aby to vyslovil. Pozornost je slabší. U ničeho moc dlouho nevydrží. Děti se mu líbí, ale neumí si s nimi hrát, ale chtěl by. Spíš do dětí strká a hraje si vedle nich, ale jen díky tomu, že mu pomáhá jeho brácha. Děti neoslovuje jmény, prostě jen "kuk" a "nekuk".
@1lenuska1 školka nic neřeší. Prostě nemluví a tím to pro ně končí. Jsou super, netlačí na něj, ale to je vše.
@billi To není dobré ☹
Jednou za dva měsíce je hrozně málo. Požádala bych o vyšetření v SPC. Nečekejte, že se to nějak zlepší samo, nechci dělat závěry z tak mála informací, ale hledala bych pomoc... Pokud to umožňuje Vaše finanční situace, zkuste se poptat v SPC na logo konzultace. U nás je dělají za 100 Kč na hodinu. Navíc v SPC jsou školští logopedi, umí to s dětmi lépe než kliničtí (zdravotníci, pravděpodobně Vaše logopedka). A dělají komplexní speciálně pedagogickou diagnostiku, kterou určitě doporučuji. Ta má být základ.
@1lenuska1 Mám za to, že to je pouze ve speciálních třídách - tzv. logopedických třídách v běžné MŠ. Tak to bylo u nás. Měly jsme příplatek za logop. třídu a logoped k nám docházel na supervizi. Ale v běžné třídě s min 20 dětmi (u nás 28 v běžné třídě) to nejde. Max. zařadit společnou gymnastiku mluvid, hry na sluch. a zrak. percepci apod... Ale možná to je jinde jinak... I když si nemyslím, že by do běžné třídy docházel logoped.
@lusynkova Jen doplnim tu praxi - skutecne to funguje tak, ze dana ucitelka - logopedicka asistentka si vede portfolio deti, ktere podporu potrebuji, s detmi pracuje denne, jak individualne, ve skupince i kolektivne. A tak by to melo byt idealne vsude 🙂 Takova ucitelka muze spolupracovat bud s klinickym logopedem toho ditete anebo do skolky dochazi logoped na konzultace a supervizi.
@lusynkova žádné SPC nás nechce. Bohužel u nás je SPC jen pro děti s poruchami intelektu. Pro děti s poruchou řeči tu je jedno pro celý kraj a to si přednostně bere svůj okres. Budu to muset řešit přes PPP.
Školku tu máme jednu. 28 dětí ve třídě, mají logopedického asistenta, ale co vím, tak se nic neřeší. Ani se mnou neřešily, jestli chodíme na logopedii.
Bohužel je pro nás dost mimo, abychom ho kamkoliv vozili.
@1lenuska1 u nás nevím o jediné školce, co by toto poskytovala. V okolí máme cca 8 školek (všechny nacpané a mimo naše město, takže syna tam nedostanu).
Syn byl na tom stejne jako vas do tri a ctvrt, pak se co se tyce reci hodne rozjel. Jak pises, ze nechce opakovat slovesa, tak nas nechtel az do tri let opakovat vubec nic. Odpovidal svou pseudoreci na otazky, als nezopakoval ze zasady nic, ani slova, ktera umel dobre. Dnes je synovi presne pet, ma potize s vyslovnosti nekterych hlasek, takze na logopedii chodime porad, ale jinak ma hodne dobrou slovni zasobu a gramatiku primerenou veku. Takze z meho pohledu to problem neni, pokud syn komunikuje a jinak je sikovny, tak slovesa urcite dozene a nebude je nadosmrti vynechavat🙂 Jinak takove ty kecy v kleci, jak se mate synovi venovat a podnecovat komunikaci, tak ty jsem mela nejradsi, vetsinou prichazely od maminek, jejichz deti mluvily bezchybne uz od dvou let, prestoze travily dny pred televizi. My jsme i pres velkou snahu, se spoustou edukativnich hracek, her a knizek mohli stejne v podstate jen prihlizet tomu, jak se syn vyviji zkratka v tomhle ohledu jinak nez jeho vrstevnici. Musim ale rict, ze vsechen ten cas a snaha se nam kazdy den v dobrem vraci🙂 Drzim palce a preji hodne trpelivosti🙂
@evik19
Jj, taky jsem na ty o venovani totalne alergicka, pediatricka mi na trilete prohlidce navrhla, at treba koupim nejakou knizku a zkusime si ji precist — to me do te doby fakt nenapadlo, asi😅🤷♀️ Uplne vytocena jsem byla. Kazdopadne mamted uplne praseci radost, ze se to vraci, vsechno to ukladal do pasivni zasoby a jak zacina mluvit, tak je videt, ze ma velkou slovni zasobu i znalosti a tak. Ale presne vim, o cem mluvis.

Ještě doplním, že mu je 3,5 roku.