Syn dobře počítá a špatně kreslí a píše. Je vhodný odklad?

mysicka_lb
23. pro 2019

Dobrý den, maminky, synovi bude za 3 měsíce 6 let, je tedy nyní předškolák a příští měsíc by měl jít do školy. Nic jsem ho sama od sebe neučila, ale o co se zajímal a ptal se mě na to, jsem mu samozřejmě řekla. Velmi dobře chápe zákonitosti počítání, takže zvládá napočítat klidně do milionu, umí jednoduché sčítání (třeba kolik je 36 plus 8, ale stejně tak 1036 plus 8) i odčítání, srovná bez problémů jakkoli velká čísla podle velikosti, umí i jednoduchá násobení a dělení (třeba 4 x 4 - ne že by měl naučeno, že je to 16, ale prostě si to spočítá). Myslím si, že v tomhle je oproti jiným dětem svého věku určitě napřed - a stačí vysvětlit ty zákonitosti a už jede. Stejně tak velmi dobře chápe časové údaje (když má třeba babička přijít ve 12 a on se podívá na hodiny, že je 11.52, ví, že má ještě 8 minut na hraní), ví, jak jdou po sobě měsíce, jaké je datum dnes a jaké bude zítra (ne proto, že jsou zrovna Vánoce, ví to jakýkoli den) atd. Má i slušný všeobecný přehled. Zajímá se i o písmenka, oficiálně číst neumí, ale co pozoruju, už zná skoro všechna, stačí je jen spojit do slova. Myslím si, že je opravdu inteligentní.

Pozoruju u něj ale velké problémy s grafomotorikou. Jeho obrázky jsou zhruba na úrovni tříetého dítěte. Teď třeba kreslil (sám od sebe, dobrovolně a s radostí) naši rodinu a všechny postavy nakreslil tím stylem, že z hlavy vychází dvě čárky jako nohy a z nich dvě čárky jako ruce - chybí tedy tělo (o tom, že chybí i nosy, vlasy, uši atd. ani nemluvím). Teď jsem zrovna viděla podobný obrázek od dvouletého (!) dítěte. Samozřejmě ví, že máme tělo, jen ho nenakreslí. Navíc jak si pořád pro sebe v rámci her něco píše, tuším tam budoucí problémy - třeba čísla 5 a 6 u něj vypadají úplně stejně, devítku píše jako kolečko a z něj vycházející čárku, u písmene K mu ty dvě čárky vůbec nevychází z té kolmé, ale odněkud ze vzduchu a jdou úplně jiným směrem, plno písmen píše zrcadlově obráceně ). Nenapíše to správně, ani když to má před sebou, ani když mu opakovaně vysvětlím, jak se to dělá..... Jasně, nemusí to ještě umět vůbec, ale ten způsob, jakým to neumí, podle mě svědčí o nějaké poruše (dysgrafii?). Teď jsme narazili v nějakém dětském časopisu na úkol, že byla nakreslana levá polovina vánočního stromečku a on měl dokreslit tu pravou. Vůbec, absolutně vůbec, mu to nešlo, nakreslil odfláknuté oblé čáry, které končily daleko pod těmi vzorovými. Tak jsem zkusila, zda rozlišuje vlnovku (moře) a zubatou čáru ("pilu") a opravdu ne, oboje to překreslí úplně stejně a nevidí v tom rozdíl (!). Vídám výkony dětí v první třídě, co učitelky ohodnotily třeba známkou 4 nebo 5, a neumím si představit, že by vůbec tak dobrého výkonu mohl za rok dosáhnout.
JInak je ve všem ostatním tak nějak normální vzhledem ke svému věku a rozumí si s dětmi svého věku. Samozřejmě, jakmile jen pomyslím na odklad, každý mě začne kamenovat, že jsem se snad zbláznila, když je tak chytrý a tolik toho umí. Já se ale čím dál více přikláním k závěru, že by byl na místě.
Myslíte, že by v tomto případě měl smysl odklad? Nebo je to spíše nějaká porucha, která tu prostě je a bude? Setkal se někdo u dítěte s něčím podobným? Vím, že musíme do poradny, ale zajímal by mě i názor "lidu".

similenka
23. pro 2019

@mysicka_lb A co rikaji p.ucitelky ve skolce?

elwe
23. pro 2019

@mysicka_lb objednejte se do pedagogicko-psychologicke poradny, oni mají zkušenosti a řeknou vám, jestli je dítě na školu zralé nebo ne, případně jestli má nějakou vadu. Papír od nich stejně musíte mít, kdybyste dali odklad. A objednejte se co nejdřív, čekací lhůty jsou dlouhé.

alcar
23. pro 2019

Nepises, krome toho, ze si rozumi s kamarady, jak je na tom v socialni sfere...jak je na tom s beznymi dennimi cinnostmi, jako je oblekani (nedela mu treba problem si oblect spravne kalhoty, kdyz ma problem s levou a pravou stranou) atd.? Jak je na tom jinak motoricky?
To, ze umi pocitat a nasobit je v jeho veku uctyhodne, ale na prvni tridu to stacit nemusi, pokud zaostava v jinych zalezitostech. Takze urcite PPP, tetky na koniku ti asi moc neporadi.

mysicka_lb
autor
23. pro 2019

@similenka Ve školce jsme měli jen jakýsi pohovor, co by měl z desatera předškoláka zlepšit a co je ok. Učitelka řekla, jak to je, kde má mezery (má je, má jich i více, než jsem uvedla, ale tak nějak v normě, třeba R a Ř nebo určitá neobratnost, úzkostnost, fixace na rodiče). Zhodnotila to reálně, souhlasím s ní. Nemluvila o odkladu a já taky ne, to mě to ještě nenapadlo. Třeba ale odklady budou teprve řešit. Podle ale mě vůbec neví, že nenapodobí/ nedoplní tvar správně a není toho schopen. Zrovna tato učitelka se bohužel věnuje výtvarné činnosti jen minimálně, proto jsme taky jeho nedostatky v této oblasti neviděli tak tragicky. Když ale dítě opravdu nevidí rozdíl mezi oblou a špičatou čárou, tak to podle mě není v pořádku.

zuzkasim
24. pro 2019

@mysicka_lb Zdá se, že může mít podle tvého popisu potíže s vizuomotorikou, možná i zrakovým vnímáním. Něco si o tom zkus na netu nastudovat a najít cvičení a pomůcky, jak toto rozvíjet. Máte na to ještě čas zlepšit a bez cvičení to nejspíš nepůjde. Do PPP se objednejte, už je čas, mají docela dlouhé objednací lhůty.

zmrzlinka
24. pro 2019

Můj syn nikdy nemaloval.Nechtel.Nestrihal a ani nic podobného.A normálně nastoupil do školy.Ted v druhé třídě v pohodě píše,cte atd.

zmrzlinka
24. pro 2019

@zmrzlinka jo a zrcadlove psal ještě na začátku druhé třídy a pak se to srovnalo.

mysicka_lb
autor
25. pro 2019

@alcar V sociální sféře to tak úplně neumím posoudit, ve školce je spíše plachý a zakřiknutý a doma a mezi známými lidmi nezavře pusu. Je hodně úzkostný, takže když je ve školce program, co se vymyká běžnému dni (výlet, divadlo apod.), bojí se toho a nechce se mu tam, ale zvládá to pak celkem dobře, nebrečí a nedělá scény. Motoricky je na tom asi hůře, ale nic tragického - obléká se, nají se atd. bez problémů. Spíše ta jemná motorika dělá problémy (stříhání, lepení, kreslení). Pravou a levou stranu si neplete. Písmena píše zrcadlově obráceně, protože není schopný napodobit správně ten tvar.

@zmrzlinka Ale můj to dělat chce a dělá to rád, jen mu to vůbec nejde, to si myslím, že je rozdíl.

llluckaaa
25. pro 2019

Můj syn to má podobně, ale jen v takové slabší verzi. Nikdy ho nebavilo vymalovávat nebo vlastně cokoliv malovat, když měl namalovat obrázek, tak tam bylo leda bludiště, křižovatka nebo koleje. Od začátku školy byly všechny úkoly spojené se psaním nebo výtvarnou činností boj. Naopak matematika a pamatovací předměty zvládal v pohodě. Měl odklad, zhodli jsme se na něm s učitelkami ve školce, při zápisu i v PPP, ale on je na konci srpna, takže tam se odklad nabízel, navíc neměl v 6 letech ani 20 kilo. Ten rok odkladu mu hodně pomohl, hlavně samoobsluha a schopnost v klidu sedět a soustředit se na úkol. Ale grafomotoriku mu to nevylepšilo a vypadá to, že mu to už zůstane. Holt každý má naděleno někde jinde 😉
Podle toho, co píšeš, tak to u vás na odklad spíš nevypadá, navíc za 3/4 roku se ještě hodně zlepší.

puhelin
25. pro 2019

Nema se tohle vse naucit az ve skole?

suromana
25. pro 2019

@puhelin
A jak tomu zabránit? Zakazovat mu to?
Můj syn má čtyři roky, píše, čte, počítá do milionů, sčítá, odčítá, pozná hodiny, podle čísel na klávesách zahraje sám písničku, nic do něho necpeme násilím, prostě ho to zajímá. Má rád čísla a písmena, jinak je úplně normální kluk, kreslí, ale nijak zvlášť ho to nebaví. (manžel je vystudovaný matematik, tak asi geny).
Jinak k zakladatelce, do září je ještě dost času, ale s učitelkou ve školce bych to probrala, má určitě víc zkušeností, a v poradně vám taky nikdo hlavu neutrhne. Aby se pak zbytečně ve škole nenudil, kdyby šel o rok později. Z toho mám strach u syna, je listopadový, takže půjde do školy skoro v sedmi letech.

haa
25. pro 2019

A nemá zkříženou lateralitu?

mysicka_lb
autor
25. pro 2019

@haa Nejsem si jistá, co přesně to znamená? Projevuje se jako pravák.

haa
25. pro 2019

@mysicka_lb znamená to, že pravák má dominantní levé oko, nebo naopak levák má dominantní pravé oko. Mohlo by to pak dělat "neplechu" v tom, co popisujete. Zkuste nechat syna podívat se do dalekohledu nebo třeba do klíčové dírky.

mysicka_lb
autor
25. pro 2019

@haa Děkuji, to jsem netušila, určitě zkusím.

haa
25. pro 2019

@mysicka_lb A co puzzle skládá? Jde mu to?

mysicka_lb
autor
25. pro 2019

@haa Moc neskládá, tak ani nevím, zda mu to jde, ale nejspíš moc ne.

haa
25. pro 2019

@mysicka_lb až budu mít chvíli, zkusím poslat sz

puhelin
26. pro 2019

@suromana Ale ja to psala proto, ze nechapu, proc by to mel umet uz ted. Kresleni, psani cisel... To vse se nauci ve skole. Ja kreslit neumim doted a zakladni skolu mam dokoncenou. Dokonce mam cerveny diplom z techniky a stale kreslit neumim.

K tomu, ze nekdo umi cist, psat, pocitat jeste pred nastupem do prvni tridy... Sama jsem tohle vse take umela. Do skolky jsem nechodila, protoze mam mladsi sestru, mamka do prace nemusela a skolka u nas neni. Na malotridce jsem jako prvnak psala se tretaky diktaty, slohy, matematiku. U zapisu jsem cetla skolni rad. A zazila si tak hnusnou sikanu od deti, ze me to poznamenalo az do dospelosti. Takze u nas se budu snazit od uceni toho vseho jeste pred prvni tridou odrazovat. Deti odlisnost nepromiji.

baris
26. pro 2019

@mysicka_lb ve školce v rámci ŠVP se děti učí zlepšovat jemnou i hrubou motoriku a je to vždy přizpůsobeno věku dětí. Např. malé děti mají jen vybarvit sněhuláka, starší děti dokreslit noc, hrnec, koště a tiskacím se i podepsat nebo ho vystřihnout ....

Moje starší dcera má zkříženou lateritu, mladší je pro změnu nevyhraněná 🥴. Já doteď kreslím jak 6ti leté dítě, nesnáším stříhání ... A to mám i VŠ 😀

cell
26. pro 2019

V září mu tedy bude 6,5 roku. Dej mu odklad a půjde do školy skoro v osmi ☹. Ne, odklad bych nedávala. Ve škole se neučí, 1. třída není takový strašák, překvapilo mě, jak jeli celkem pomaloučku. Můj druhák taky kreslí nic moc - a lepší už to nebude. Jeho o 3 roky mladší sestra kreslí mnohem lépe. Nehrotím to 🙂

martiina_k
26. pro 2019

Podívej se na neuro-vývojovou stimulaci - můžou mu přetrvávat primární reflexy a proto se nehrne do grafomotoriky. Pokud je to vlivem reflexů, tak se ty první dají za půl roku odbourat a do školy by nastoupil s mnohem lepším výchozím bodem.

hafika
26. pro 2019

@mysicka_lb Trochu mi tvůj popis připomíná syna, ten sice není nijak zvlášť dobrý v matice, ale za to od necelých 5 let sám čte, před nástupem do školy si četl kratší články v časopise, byl schopen napsat něco krátkého do počítače a uměl s ním velmi dobře pracovat. Ke kreslení a vybarvování měl odpor. Kreslit jsem ho donutila asi 2 měsíce před 5. narozeninami, aby nebyl průšvih na prohlídce u doktora. Kreslil jen domy, panáčka jako jednoduchou malůvku z čar, jak to popisuješ u syna, jsem ho naučila a kreslil tak lidi ještě ve druhé třídě. Sociálně je spíš pozadu a s ostatními si moc nerozumí a asi to tak zůstane, což je ale dané i tím, že je jiný a jinde než běžné děti, které si prostě nechtějí povídat o počítačích, mobilech a jejich nastavení, a to do dost odborných detailů.

Syn je lednový a šel bez odkladu, i když z hlediska grafomotoriky a sociální zralosti by mu odklad pomohl, tak by to zase prohloubilo rozdíl v intelektu mezi ním a spolužáky, už teď má pocit, že se skoro nic neučí a jedou moc pomalu. Zcela překvapivě se slabší grafomotorika tolik nedorazila v písmu, které je celkem čitelné, učitelka tvrdí, že jedno z těch lepších ve třídě, jen má problém udržet stejnou velikost (postupně se to lepší) a je mírně pomalejší, než by měl být.

Ve vašem případě určitě doporučuji jít do pedagogické poradny, protože by nejspíš byl na místě individuální vzdělávací plán, ať už odklad mít bude nebo ne. Syn ho v první třídě neměl a byla to chyba, spoustu úkolů odmítal dělat, že byly moc lehké, byl to boj a peklo. Bohužel získal i dost odpor k psaní, kdy ho deptalo psát pětkrát jedno slovo, a teď ho pomalu lámeme, aby víc psal bez nechuti. Pokud je možnost výběru, přemýšlejte i kam ho dáte do školy, bohužel není moc učitelů, kteří umí s nadanými dětmi pracovat a někteří se ani nechtějí moc učit a vyjet ze zajetých kolejí. Také přetrvávají takové ty pitomé názory, že jsou to děti ambiciózních rodičů, že když jsou děti tak chytré, žádné problémy s nimi být nemohou a nic speciálního nepotřebují atd., což jim dělá medvědí službu.

hafika
26. pro 2019

@puhelin Hele, ale ty děti tolik chtějí, že se jim v tom učení zabránit nedá. Má cvičitelka jógy před dcerou schovávala knihy a časopisy, aby se nenaučila číst před první třídou, a stejně to nepomohlo. Mě naopak přijde super, že vám v malotřídce přizpůsobili výuku sami od sebe, u nás se učitelky bály a úplně nevěděly jak, tak syn musel mít individuál. Moc mě mrzí, že se ve vašem případě nepodařilo zabránit šikaně, ale zažívají ji i zcela průměrné děti a třeba syna děti nakonec celkem přijaly. Nemá tedy přímo kamaráda a asi ho jen tak nenajde, ale on je vážně jiný.

puhelin
26. pro 2019

@hafika Ja ten svuj prispevek tady vlastne zacala kvuli tomu, ze jsem nechapala, proc je problem, ze predskolak spatne kresli a pise. Kdyz k tomu nema vlohy, tak proc to resit a davat odklad?

puhelin
26. pro 2019

@hafika Prekvapilo me, jak moc se dnes vse predskolakum a prvnakum prizpusobuje. Bez PPP ani ranu. Odklad jako bezna vec. Individualni plany. Proc? V budoucnu se nikdo detem prizpusobovat nebude.

elwe
26. pro 2019

@puhelin nemusí umět nějak extra kreslit, ale hlavonožce má umět nakreslit tříleté dítě, je to jeden z testů, jak je dítě vyzrálé. U zakladatelky mi to přijde vážně jako extrém, a že je na místě to řešit.

puhelin
26. pro 2019

@elwe A jak se to bude resit? Jsou deti nadane na kresleni, jine na techniku, jina na cizi jazyky. Doufam, ze se deti netestuji plosne.

hafika
26. pro 2019

@elwe Hele,ale mě ty univerzální testy přijdou trochu praštěné. Syn to neuměl a celkem zvládl nároky první třídy, rozhodně žádná katastrofa. Dcery tedy nakonec odklad mají, ale protože tam byly další věci. Vyloženě se mi nelíbilo, že horší grafomotoriku hodnotili mj. jen z postavy. Jedna z dcer sice do teď pořádně postavu nekreslí, ale ji prostě lidé nezajímají a jinak kreslí poměrně propracované obrázky koní, zvířat a tak. Tam ty prostorové nároky zvládá.

mari90
26. pro 2019

Ja tedy nevím co by měl budoucí prvňák umět, ale podle tvého popisu mi přijde v mnoha věcech nadprůměrně inteligentní. To že nekreslí nebo ho to nebaví, případně to neumí bych možná viděla na to, že na to prostě nemá nadání. Já třeba kreslím ve svých 30 letech jako má téměř šestiletá dcera 🙈 nemám ani žádnou představivost, bez předlohy bych nenakreslila vůbec nic a přesto jsem ve škole patřila k těm lepším žákům. Přijde mi, že tvůj syn má o věci, které většina zvládá až ve škole velký zájem tak proč mu bránit? Nikdy nikdo nevyniká ve všem. Má dcera, za dva měsíce šestiletá nezvládá zdaleka tohle všechno co popisuješ a jelikož nevím co vše by měla nebo neměla zvládat (musím si vše nastudovat) ani nevím zda ji nechat dát odklad či ne. Ale nechci aby ji naše rozhodnutí, ať by bylo takové či takové, nějak ublížilo