Zkušenosti s Montessori školkou. Výhody a nevýhody pro děti?
Dobrý den,
ráda bych Vás poprosila o zkušenosti s Montessori školkou. Syn bohužel nebyl přijat do státní školky a i do pár soukromých. Přijat zatím byl do Montessori soukromé školky. Montessori přístup je nám doma známý, nicméně se jím nijak extra neřídíme. Něco se nám líbí více, něco méně. Taková střední cesta. Proto mne zajímají vaše zkušenosti, poznatky, výhody/nevýhody, prostě zkušenosti z praxe … Věc se má totiž tak, že příští rok budeme znova zkoušet klasickoj státní školku, kde tento přístup nebude. Tak váhám, zda syna dávat do školky s tímto přístupem, aby za rok ve státní nenarazil, že to bude trošku jinak.
Díky moc
@summer712 ahooj syn uz pres rok dochází do soukrome montessori detske skupinky a je tam spokojeny, my jsme take spokojeni a montessori vychovu taky úplně nejdeme. Zacal do ni dochazet kdyz mu bylo 2 roky a 3 mesice.
U nas tim, ze je to teda soukromá detska skupinka, tak jako vyhodu vidim, ze je tam min deti a vic ucitelek. Mame dve tridy:menší deti kde jich je maximálně 12 a jsou tam stabilne 2 ucitelky + 1 na vypomoc a ve druhe tride kde jsou starsi deti jich je tusim 17 a taky 2 ucitelky. Deti maji vic moznosti si vybrat co chteji delat a kdy, neni to zase jako tak, ze by nemeli nejaky,, řád,, ale tvoří jim aktivity na,, miru,, delane. Maji treba moznost jit na jare nebo v lete na zahradku kde si ale nehraji, uklizeji, okopavaji zahonek a nebo zustat ve tride kde si muzou hrat. Sami si chystaji svacinky za pomoci ucitelek, uci se pestovat nehake bylinky at vi, ze nepřijdou do obchodu a maji tam treba matu, ale ze se ta mata musi zasadit a musi se o ni nejakym zpusobem pecovat. Svacinku maji treba od pul 9 do pul 10 tusim, takze zase maji moznost vybrat si kdy si chteji dat svacinku a ne ze proste ted najed ou v 9 hodin jdeme svacit vsichni
Obě děti mám v Montessori vzdělávání a jsem spokojená. Před tím, než nastoupily, jsem princip znala, ale nijak zásadně se mu nevěnovala. Ale - jako všechno - je i tohle o lidech. Máme skvělý kolektiv, který děti vede. Jedna slečna na ně mluví jen anglicky, čtyřletý už pěkně rozumí. Kdyby tě zajímalo víc, napiš SZ.
Děti v tomhle věku jsou velmi chytlavé na "tady se to dělá takle" ... takže to, že bude za rok nejspíš měnit školský systém bych neřešila: systém nové školky bude třeba naučit celou skupinu a ty učitelky s tím počítají ... Navíc takové Montessory a "začít spolu" (které jede poměrně hodně státních školek) se třeba v mnohém prolínají a přechází se mezi nimi fakt snadno.
@ferda90 Díky za zkušenosti 😊 Takto to zní celkem fajn. Asi bude záležet, jak to bude vypadat konkrétně v té naší školce. Schůzku tam teprve budeme mít, tak uvidím. Syn je ten typ, co se potřebuje vyblbnout na hřišti, taky má rád klasické hračky, auta samozřejmě nejvíc .. Tak mám strach, aby ho to bavilo 🤷♀️ pokud třeba “pracovat” na zahradě. No uvidíme, ale moc děkuji.
S Montessori školkou máme dobré zkušenosti. Děti se tam fakt nenudily, měly hodně praktických aktivit (vědecké pokusy, vaření, péče o zvířátka,...). Podle mě hodně záleží na konkrétní školce. Na některé Montessori školky jsem neslyšela moc dobré ohlasy - spíš něco ve stylu vytahat co nejvíc peněz z rodičů za nekvalitní péči.
Moji kluci chodili do soukromé montessori školičky (starší 2 roky, mladší rok), pak přešli do klasické a vůbec s tím neměli problém.
Na první pohled školka působí krásně – příjemné prostředí, milá komunikace, výlety, “respektující přístup”. Jenže realita je úplně jiná.
Děti si jen těžko zvykají na průvodce, protože dochází k časté fluktuaci. Mnoho průvodkyň školkou jen „projde“ – některé odejdou samy, jiné jsou odejity. Rodičům není sdělováno, co se opravdu děje.
Za naprosto nepochopitelné považuji to, že ve školce stále zůstává uklízečka, ačkoliv dlouhodobě nevhodně zachází s dětmi – s nepříjemným, až zesměšňujícím tónem, přímým okřikováním nebo snižováním. Na stížnosti rodičů paní ředitelka reagovala stylem: „dobře uklízí“ a že peníze na odstupné raději použije ve prospěch dětí. Přitom prospěšné pro děti by bylo, kdyby paní uklízečka ve školce vůbec nebyla.
Další velmi zneklidňující zkušeností bylo tzv. „odsunutí“ dětí, když „zlobí“ – děti jsou posazeny na židličku stranou jako forma „logického důsledku“.
Jako rodiče jsme navíc nebyli informováni o tom, že jedna z průvodkyň je součástí duchovní skupiny, která do školky vnáší své rituály – např. děkování za jídlo Bohu, značení čela barvou. Děti začaly doma spontánně děkovat Bohu za jídlo, aniž bychom chápali, kde se to vzalo. Když jsme se na to ptali, paní ředitelka informace relativizovala nebo bagatelizovala jako „hru“.
Celkově mám silný pocit, že paní ředitelka neřeší problémy otevřeně a čestně, ale spíš hledá cesty, jak je obejít, přebalit nebo zamést pod koberec. Na naše opakované dotazy a zpětnou vazbu jsme nedostali přímé odpovědi, ale obranné výklady o tom, jak vše dělají pro blaho dětí. Nechci mluvit za jiné rodiny, ale vím, že vícero rodičů odešlo, nebo o tom vážně uvažuje.
My jsme dceru nakonec odhlásili. Bohužel s pocitem, že to mělo přijít mnohem dřív.

zkušenost s montessori nemám, ale reaguji na to, že další rok budete zase zkoušet štěstí do státní školky, tak co dát dítě do nějaké dětské skupinky?