icon

Jak připravujete děti na přijímačky na osmileté gymnázium?

3. lis 2025

Kdo máte letos s dětmi v plánu zkusit přijímačky na víceleté gymnázium, už jste začali s přípravou? Používáte nějaké učebnice? Platíte si doučování?
Kurzy v plánu nemam.
Učebnice jsem našla Fraus a Didaktis, jsou ještě nějaké? Je lepší Fraus nebo Didaktis?

avatar
zuzkasim
3. lis 2025

Budu v tomto asi pro některé trochu mimo, ale za mě tam má jít ten, kdo na to má bez nějaké extra přípravy. Nechat vyzkoušet pár předchozích testů, aby dítě mělo představu, jak to bude vypadat.

avatar
budouci_maminka
3. lis 2025
@zuzkasim

Budu v tomto asi pro některé trochu mimo, ale za mě tam má jít ten, kdo na to má bez nějaké extra přípravy. Nechat vyzkoušet pár předchozích testů, aby dítě mělo představu, jak to bude vypadat.

No tot otazka, protoze prirozena inteligence bez umeni se učit muze byt pro gympl celkem zkaza. Asi jako kdyz ma nekdo nadani na sport ale kdyby netrenoval tak taky casem pohori. A prijmacky by nemely overovat jen to zda je tam nadani ale prave kombinaci nadani a studijnich predpokladu (tedy i schopnost pripravy).
Ale jako souhlas s myslenkou, ze ten, kdo to bude mit vydřené pri prijimackach, bude na dobrych gymplech muset dost makat i behem studii (a je na zvazeni, zda to za to vlastne stoji)

avatar
vanilkacka
4. lis 2025

Dcera chodi na pripravny kurz. V matice nektere veci jeste nedelali a celkove musime obcas vysvetlit zadani, aby pochopila, co se po ni chce.

avatar
dashyyy
4. lis 2025

Máme doma stažené loňské testy, chci, aby si to zkusila, abychom měli představu, jak na tom vlastně je. Zatím nedělala nic 🙈🙈Náš gympl pořádá zkušební test a následně kurz, tam chce jít taky. Já jsem si jistá, že na gymnázium má předpoklady všemi směry, ale nikdy se nesetkala s podobnými testy a musím říct, že je to i moje první zkušenost s Cermatem a docela jsem koukala na způsob, zadání, systém odpovědí. Chce se připravit a já to vnímám jako zodpovědné od 10leté osoby 🙂

avatar
betelgeuzz
4. lis 2025
@zuzkasim

Budu v tomto asi pro některé trochu mimo, ale za mě tam má jít ten, kdo na to má bez nějaké extra přípravy. Nechat vyzkoušet pár předchozích testů, aby dítě mělo představu, jak to bude vypadat.

@zuzkasim s tím nesouhlasím. Možná máš geniální děti, které se dostaly bez přípravy, možná se příkladům k přijímačkám u vás ve škole věnují. Ale ty testy jsou dělané úplně jinak, než moje holky dělaly ve škole. Část učiva se bere až těsně kolem přijímaček, nebo po, takže něco jsme jim vysvětlovali doma. Konstrukční úlohy z matematiky, které mají nejvíc bodů, ze školy pořádně neznaly.
Myslím, že když někdo chce něčeho dosáhnout, tak je normální se na to i připravit, ty ses nepřipravovala na žádné zkoušky, přijímačky? I ve sportu se trénuje na závody, nebo v ZUŠ na hudební soutěž, koncert.
Občas někde čtu, že se dítěti ruší kroužky na celý rok, aby zvládlo přípravu na přijímačky. To mi příjde přehnané, ale dělat si cvičně testy, projít s někým učivo, které mi nejde, je podle mě v pořádku.

Knížky od Fraus neznám, ale měli jsme didaktis, kde byly rozdělené kapitoly podle témat, takže se můžeš nějakému učivu věnovat víc, vyzkoušet víc příkladů. Na začátku knihy bylo vysvětlené, jaké typy úloh jsou v testech, na co si dávat pozor, jak si rozvrhnout čas apod. Na konci je pár testů i se záznamovým archem, ale ty si můžeš stáhnout i na netu.

avatar
bara07
4. lis 2025
@zuzkasim

Budu v tomto asi pro některé trochu mimo, ale za mě tam má jít ten, kdo na to má bez nějaké extra přípravy. Nechat vyzkoušet pár předchozích testů, aby dítě mělo představu, jak to bude vypadat.

@zuzkasim Tak to jste opravdu mimo. Testy jsou vytvářeny na úplně jiném principu, než je klasická učební látka ve škole. A věřte, že bez kvalitní přípravy ani nemá cenu se tam hlásit.

avatar
jancazao
4. lis 2025
@zuzkasim

Budu v tomto asi pro některé trochu mimo, ale za mě tam má jít ten, kdo na to má bez nějaké extra přípravy. Nechat vyzkoušet pár předchozích testů, aby dítě mělo představu, jak to bude vypadat.

Měla jsem názor jako @zuzkasim když přišel syn s tím, že by na gymnázium šel. Udělal si pár testů z předešlého roku a taky jednou zkoušeli s několika spolužáky ve škole.
Dostal se na obě gymnázia, kam se hlásil. Byl v první třetině uchazečů.
Ale podle toho co se tu kolem přijímaček píše, je to ve větších městech jiné než u nás.

avatar
dashyyy
4. lis 2025
@jancazao

Měla jsem názor jako @zuzkasim když přišel syn s tím, že by na gymnázium šel. Udělal si pár testů z předešlého roku a taky jednou zkoušeli s několika spolužáky ve škole.
Dostal se na obě gymnázia, kam se hlásil. Byl v první třetině uchazečů.
Ale podle toho co se tu kolem přijímaček píše, je to ve větších městech jiné než u nás.

@jancazao ano určitě, řešila jsem to se strejdou, sestřenka zkoušela loni v Praze 8leté a 98bodů a bohužel, u nás v prdelákově by byla za hvězdu.. já třeba vím, že by holce stačilo splnit minimální počet bodů, ale zase jestli chce jít na gympl, tak zodpovědně

avatar
budouci_maminka
4. lis 2025
@jancazao

Měla jsem názor jako @zuzkasim když přišel syn s tím, že by na gymnázium šel. Udělal si pár testů z předešlého roku a taky jednou zkoušeli s několika spolužáky ve škole.
Dostal se na obě gymnázia, kam se hlásil. Byl v první třetině uchazečů.
Ale podle toho co se tu kolem přijímaček píše, je to ve větších městech jiné než u nás.

@jancazao ano, ja to pisu z pohledu pražandy, tady se vede válka (😅) o mista na osmiletych gymnaziich, ten pomer uchazecu versus volna kapacita je opravdu na uplne jinem levelu nez v mensich mestech, tady moc nestaci jen byt chytry.. osobne za tim vidim duvod v nizsi kvalite druheho stupne na spadovych zakladkach

avatar
kakba
4. lis 2025

Dcera zkusi, zaciname po Vanocich. Zaplacene zkusebni testy ma. Ja to teda neberu, aby se dostala, ale aby to vubec zkusila, o co jde, jak to probiha, ten stres. Proste aby zazila.

avatar
glimmer
4. lis 2025

@anonym_autor náš syn šel na loni na přijímačky na gympl, protože paní učitelka v něm viděla potenciál a doporučila nám to. Tak to šel mladej zkusit, doma si udělal s bídou 2 testy (jeden z čj a druhej z matiky), prej klídek to nějak "fitnu" ... no, fitnul to skvěle, byl přijatý, byl cca v polovině tabulky přijatých. Ale nakonec na gympl nešel, chce na rybářkou školu. Ale jsem ráda, aspoň si zažil jaké to je.
Dcera letos v 9.třídě, zatím za ZŠ vždy vyznamenání. Vybrala vojenskou průmyslovku, takže tam čekáme na zdravotní prohlídku, a hledáme alternativu, kdyby to po zdravotní stránce nevyšlo (má brýle). Ale zatím se evidentně nechystá učit a o placených kurzech nechce ani slyšet ...

autor
4. lis 2025
@zuzkasim

Budu v tomto asi pro některé trochu mimo, ale za mě tam má jít ten, kdo na to má bez nějaké extra přípravy. Nechat vyzkoušet pár předchozích testů, aby dítě mělo představu, jak to bude vypadat.

@zuzkasim vycházím hlavně z toho, že hodně věcí, co jsou v testech, ještě ani ve škole nebrali, takže to nějakou přípravu za mě chce.

avatar
zuzkasim
4. lis 2025
@bara07

@zuzkasim Tak to jste opravdu mimo. Testy jsou vytvářeny na úplně jiném principu, než je klasická učební látka ve škole. A věřte, že bez kvalitní přípravy ani nemá cenu se tam hlásit.

@betelgeuzz Nemám ani jedno dítě geniální, s přípravou by se možná jedno - dvě dostaly, ale nepotřebuju děti tlačit na gympl. Nejsou přirozeně motivované pracovat navíc, mají mnoho koníčků, kterých by se na těžším typu školy museli vzdát a nebyla jsem přesvědčená, že by chtěli 100% jít studovat dál, protože samotná maturita na gymplu mnoho možností k získání slušné práce nedává. Dva si i po konci základky zvolili slušnou odbornou střední školu a třetí teprve uvidíme. Neberu právě přijímačky jako závody a na talentovky/přijímačky na ZUŠ jsem svoje děti taky nepřipravovala, jednoduše buď talent mají a dostanou se, nebo ne a nemá smysl to hrotit.
@bara07 Nejsem mimo, je to jen můj názor. Nesouzním s tím, že musí mít všichni gympl, dokonce si ani nemyslím, že by měli mít všichni VŠ a neustálé navyšování kapacit těchto škol degraduje jejich význam. Ano, přijímací testy jsou postaveny trochu jinak, předpokládají rozvinuté logické myšlení a schopnost kreativního řešení, není to jen o klasickém učení. Na tohle se dá částečně taky nějak připravit, ale pak to vlastně ztrácí ten význam.

Ano, vím, že s tímto názorem jdu proti proudu. Víceletá gymnázia mi přijdou jako skvělá příležitost právě pro ty přirozeně talentované a motivované. Ti by se na základce nudili, zvlášť ve třídách, kde máme inkludované děti, které jsou velmi slabé a tempo třídy je nuceno se jim nějak přizpůsobovat. Nechala bych ty šikovné děti testy zkusit a na přijímačky je klidně poslala, ale přijde mi nesmysl se na přijímačky extra drtit, takové dítě pak na té výběrové škole bude málokdy doopravdy šťastné (pokud jeho štěstí nespočívá v uspokojení ambicí rodičů).

autor
4. lis 2025
@zuzkasim

@betelgeuzz Nemám ani jedno dítě geniální, s přípravou by se možná jedno - dvě dostaly, ale nepotřebuju děti tlačit na gympl. Nejsou přirozeně motivované pracovat navíc, mají mnoho koníčků, kterých by se na těžším typu školy museli vzdát a nebyla jsem přesvědčená, že by chtěli 100% jít studovat dál, protože samotná maturita na gymplu mnoho možností k získání slušné práce nedává. Dva si i po konci základky zvolili slušnou odbornou střední školu a třetí teprve uvidíme. Neberu právě přijímačky jako závody a na talentovky/přijímačky na ZUŠ jsem svoje děti taky nepřipravovala, jednoduše buď talent mají a dostanou se, nebo ne a nemá smysl to hrotit.
@bara07 Nejsem mimo, je to jen můj názor. Nesouzním s tím, že musí mít všichni gympl, dokonce si ani nemyslím, že by měli mít všichni VŠ a neustálé navyšování kapacit těchto škol degraduje jejich význam. Ano, přijímací testy jsou postaveny trochu jinak, předpokládají rozvinuté logické myšlení a schopnost kreativního řešení, není to jen o klasickém učení. Na tohle se dá částečně taky nějak připravit, ale pak to vlastně ztrácí ten význam.

Ano, vím, že s tímto názorem jdu proti proudu. Víceletá gymnázia mi přijdou jako skvělá příležitost právě pro ty přirozeně talentované a motivované. Ti by se na základce nudili, zvlášť ve třídách, kde máme inkludované děti, které jsou velmi slabé a tempo třídy je nuceno se jim nějak přizpůsobovat. Nechala bych ty šikovné děti testy zkusit a na přijímačky je klidně poslala, ale přijde mi nesmysl se na přijímačky extra drtit, takové dítě pak na té výběrové škole bude málokdy doopravdy šťastné (pokud jeho štěstí nespočívá v uspokojení ambicí rodičů).

@zuzkasim ty to bereš z pohledu, že tvoje dítě na gympl nechce, nase chce. Dneska jsem to probírala s učitelkou a prý by mu to mohlo sednout.
Na přijímačkách je problém, že hodně věcí teď ještě prostě neumí a jestli to do dubna stihnout probrat, je otázka. Už od třetí třídy si táhnou zpoždění a zatím ho spíš prohlubují. Mají ve třídě několik inkludovanych dětí.
Třeba ve třetí třídě nestihli všechna vyjmenovaná slova (paralelní třídy ano), v angličtině jim vždy chyběly 3-4 lekce... Takže se na školu a přirozenou inteligenci nespoléháme.

avatar
vanilkacka
4. lis 2025
@anonym_autor

@zuzkasim ty to bereš z pohledu, že tvoje dítě na gympl nechce, nase chce. Dneska jsem to probírala s učitelkou a prý by mu to mohlo sednout.
Na přijímačkách je problém, že hodně věcí teď ještě prostě neumí a jestli to do dubna stihnout probrat, je otázka. Už od třetí třídy si táhnou zpoždění a zatím ho spíš prohlubují. Mají ve třídě několik inkludovanych dětí.
Třeba ve třetí třídě nestihli všechna vyjmenovaná slova (paralelní třídy ano), v angličtině jim vždy chyběly 3-4 lekce... Takže se na školu a přirozenou inteligenci nespoléháme.

Ja ted s dcerou zrovna delala ukoly z cestiny a bylo tam treba zadani, ze ma vymyslet 4 slova, ktera jsou pribuzna, zacinaji na stejne pismeno a jsou to 4 slovni druhy. Uprimne, ja sama hned nebyla schopna na ta dana pismena nic vymyslet. Dcera to takhle ve skole skoro vubec nedelala, takze bez pripravy je asi bez sance. Nam nekolik ucitelek samo od sebe reklo, ze dcera je typ na gympl a ma na to. Ale mam nazor, ze ty testy jsou tak jiny, ze i kdyby byla sebechytrejsi, tak se nakonec nedostane a naopak se dostane nekdo, kdo to drtil kazdej den a ten zpusob se naucil.

avatar
betelgeuzz
4. lis 2025
@zuzkasim

@betelgeuzz Nemám ani jedno dítě geniální, s přípravou by se možná jedno - dvě dostaly, ale nepotřebuju děti tlačit na gympl. Nejsou přirozeně motivované pracovat navíc, mají mnoho koníčků, kterých by se na těžším typu školy museli vzdát a nebyla jsem přesvědčená, že by chtěli 100% jít studovat dál, protože samotná maturita na gymplu mnoho možností k získání slušné práce nedává. Dva si i po konci základky zvolili slušnou odbornou střední školu a třetí teprve uvidíme. Neberu právě přijímačky jako závody a na talentovky/přijímačky na ZUŠ jsem svoje děti taky nepřipravovala, jednoduše buď talent mají a dostanou se, nebo ne a nemá smysl to hrotit.
@bara07 Nejsem mimo, je to jen můj názor. Nesouzním s tím, že musí mít všichni gympl, dokonce si ani nemyslím, že by měli mít všichni VŠ a neustálé navyšování kapacit těchto škol degraduje jejich význam. Ano, přijímací testy jsou postaveny trochu jinak, předpokládají rozvinuté logické myšlení a schopnost kreativního řešení, není to jen o klasickém učení. Na tohle se dá částečně taky nějak připravit, ale pak to vlastně ztrácí ten význam.

Ano, vím, že s tímto názorem jdu proti proudu. Víceletá gymnázia mi přijdou jako skvělá příležitost právě pro ty přirozeně talentované a motivované. Ti by se na základce nudili, zvlášť ve třídách, kde máme inkludované děti, které jsou velmi slabé a tempo třídy je nuceno se jim nějak přizpůsobovat. Nechala bych ty šikovné děti testy zkusit a na přijímačky je klidně poslala, ale přijde mi nesmysl se na přijímačky extra drtit, takové dítě pak na té výběrové škole bude málokdy doopravdy šťastné (pokud jeho štěstí nespočívá v uspokojení ambicí rodičů).

@zuzkasim každé dítě je jiné a každému vyhovuje jiná škola a to je v pořádku. Ale nechápu, proč máš potřebu se vyjadřovat k přípravě na přijímačky, když s nimi osobní zkušenost nemáš. Zkoušela ses na ty přijímačky podívat? Opravdu jsou jinak psané, než se ve škole učí a spousta dětí by byla akorát vystresovaná a své znalosti a nadání by neprodali. Vzhledem k tomu, že mám na VG obě dcery - 3 a 5 let, přípravu jsme dělali (nenazvala bych to drcením) a školu zvládají skvěle i se spoustou koníčků. U ZUŠ jsem nepsala o přijímačkách 🙂 tam je to o talentu, ten nenacvičíš.

avatar
sabatko
4. lis 2025
@anonym_autor

@zuzkasim ty to bereš z pohledu, že tvoje dítě na gympl nechce, nase chce. Dneska jsem to probírala s učitelkou a prý by mu to mohlo sednout.
Na přijímačkách je problém, že hodně věcí teď ještě prostě neumí a jestli to do dubna stihnout probrat, je otázka. Už od třetí třídy si táhnou zpoždění a zatím ho spíš prohlubují. Mají ve třídě několik inkludovanych dětí.
Třeba ve třetí třídě nestihli všechna vyjmenovaná slova (paralelní třídy ano), v angličtině jim vždy chyběly 3-4 lekce... Takže se na školu a přirozenou inteligenci nespoléháme.

@anonym_autor mám dceru v primě, na ZŠ to měli podobně, ve třídě hodně dětí s odlišným mateřským jazykem, další inkludované, prostě zdaleka nestíhaly probírat učivo, spíš se od cca 3 třídy nabalovaval deficit. Dcera se v té době rozhodla, že tam zůstat nechce za žádnou cenu, nudila se, chodila pak už naprosto demotivovaná cokoliv. Na přijímačky se připravovala pravidelně a poctivě, s tím, co uměla ze školy, jí bylo výborné logické myšlení úplně k ničemu, protože pro Cermat potřebuje kombinaci obojího, přirozené logiky, ale taky dítě musí vědět, jak vypočítat, narýsovat, znát vzorce. No a protože se jedná o pražská gymnázia, tak to chtělo výsledek hodně vysoko. Nakonec se podařilo, dcera úplně rozkvetla, do školy se těší, učení ji baví a je spokojená, a to musí denně dojíždět skoro hodinu jedna cesta. Každopádně i s přípravou stíhala 2x týdně tančit v ZUŠ, 2x týdně pokračovat ve sportovní gymnastice a hrát na kytaru, takhle rozhodně drcení nevypadá.