icon

Vyšetření školáka s ADD. Co náš v poradně čeká?

5. pro 2025

Ahoj maminky, všude dočítám převážně o dětech s ADHD, ale máte některá doma ideálně školní dítě s touto poruchou? Máme termín po novém roce do poradny. Podezření na ADD. Syn pracuje pomalu, často neudrží pozornost. Má špatnou jemnou motoriku, takže píše děsně. Téměř každý den od první třídy trénujeme. Co nás v poradně čeká? Momentálně je ve třetí třídě. Budu moc ráda za vaše zkušenosti.

avatar
martt
5. pro 2025

@anonym_autor Mám syna ve třetí třídě poradnou jsme si prošli v řijnu. Má problémy hlavně v češtině. Ale ADD nepotvrzeno, to má naopak starší syn. Jinak se připrav , že budete v poradně celé dopoledne. U nás to probíhalo tak, že nám dali vyplnit papíry( byla jsem i s manželem) , pak si nas i se synem zavolala paní psycholožka. Chvili jsme si povidalí, a my jsme pak šli do čekárny a syn tam zůstal. Byl tam asi hodinu , pak nam ho přivedla s tím, že asi za 45 minut si ho vezme paní , která se zaměruje na školní věci. Tam byl cca hodinu a pak jsme skoro hodinu čekaly než si nas obě zavolali a řekly co a jak. Ale každa PPP to muze mit trochu jinak.

autor
6. pro 2025
@martt

@anonym_autor Mám syna ve třetí třídě poradnou jsme si prošli v řijnu. Má problémy hlavně v češtině. Ale ADD nepotvrzeno, to má naopak starší syn. Jinak se připrav , že budete v poradně celé dopoledne. U nás to probíhalo tak, že nám dali vyplnit papíry( byla jsem i s manželem) , pak si nas i se synem zavolala paní psycholožka. Chvili jsme si povidalí, a my jsme pak šli do čekárny a syn tam zůstal. Byl tam asi hodinu , pak nam ho přivedla s tím, že asi za 45 minut si ho vezme paní , která se zaměruje na školní věci. Tam byl cca hodinu a pak jsme skoro hodinu čekaly než si nas obě zavolali a řekly co a jak. Ale každa PPP to muze mit trochu jinak.

@martt No mě po telefonu říkala, že vyšetření trvá tak hodinu a půl. Byly ty testy hodně těžké? A jak se daří synovi, který má ADD? Dělá nějaký sport, jak mu to jde ve škole? A jak k němu přistupuje škola? Náš je i takový tichý, neaktivní.

avatar
martt
6. pro 2025
@anonym_autor

@martt No mě po telefonu říkala, že vyšetření trvá tak hodinu a půl. Byly ty testy hodně těžké? A jak se daří synovi, který má ADD? Dělá nějaký sport, jak mu to jde ve škole? A jak k němu přistupuje škola? Náš je i takový tichý, neaktivní.

@anonym_autor Je možné , že to budete mít jinak než my. Starší syn (8.třída) má k tomu ještě autistické rysy, ale zvládá paradoxně školu s přehledem. Chodí na kroužek florbalu co je u nás ve škole jednou týdně jinak nikam nechodí. Tím , že školu zvladá tak jsme s ním nebyli v PPP, takže žádná opatření nemá. Diagnózu máme přimo od klinického psychologa a neurologa. Ale tím , že je trochu "jiný" tak k němu přistupují učitelé s porozuměním.

autor
6. pro 2025
@martt

@anonym_autor Je možné , že to budete mít jinak než my. Starší syn (8.třída) má k tomu ještě autistické rysy, ale zvládá paradoxně školu s přehledem. Chodí na kroužek florbalu co je u nás ve škole jednou týdně jinak nikam nechodí. Tím , že školu zvladá tak jsme s ním nebyli v PPP, takže žádná opatření nemá. Diagnózu máme přimo od klinického psychologa a neurologa. Ale tím , že je trochu "jiný" tak k němu přistupují učitelé s porozuměním.

@martt Tak to máš dobrý, že tu školu zvládá v pohode. My musíme pravidelně trénovat a i tak jsou výkony kolísavé. Hlavně, pokud je unavený a přetížený, má špatné nálady. Vypozorovala jsi v pubertě nějaké změny? Já bohužel nikoho s ADD v okolí nemám, pouze s ADHD a většina mi říká, že se to zlepší v pubertě. Syn je i hodně stydlivý a často se to zhoršuje. Že například, když někam musí jít něco zařídit, tak nechce, má strach, nebo se na něco zeptat atd.

avatar
cilkat
6. pro 2025

Vyšetření v PPP se nebojte. Fakt si na něj nechtě ideálně celé dopoledne, respektive nepočítejte s tím, že by po nich díět šlo do školy. Bývají udělané tak, že potřebují dítě dostat pod tlak a do únavy, aby viděli, jak na to zareaguje. Ale čím horší výkon dítě předvede v poradně, tím silnější podpůrná opatření dítěti napíší. Takže nepřípravujet se na ně, netrénujte... Snažíte se ukázat, v čem má problém, ne v čem je dobré. Ostatně počítejet s tím, ež v tom duchu bude i zpráva - budete číst o tom, co dítěti nejde. Nebývá to příjemné čtení. Ale o tom vyšetření je - najít problémy a navrhnout, jak je obejít.
JInak pokud máte v okolí možnost ergoterapie, zkuste se dostat do péče někoho, kdo umí neurovývojovou terapii - odblokování primárních reflexů... U syna to taky vypadalo na ADD a po neurovývojové terapii příznaky hodně ustoupily. Klela unavitelnost, dítě přestalo "vypínat". (Případně na další typy na terapie doporučím facebookovou skupinu "rodiče dětí s vývojovou disfazií" - a to i pokud disfazii nemá 😉 .)
(Jinak zmíněný syn je taky třeťák... Bojujeme. Co přinese puberta, ještě uvidíme.)

avatar
tereza0111
6. pro 2025
@anonym_autor

@martt No mě po telefonu říkala, že vyšetření trvá tak hodinu a půl. Byly ty testy hodně těžké? A jak se daří synovi, který má ADD? Dělá nějaký sport, jak mu to jde ve škole? A jak k němu přistupuje škola? Náš je i takový tichý, neaktivní.

@anonym_autor testy nemuzou byt tezke. Jsou urceny k tomu, aby nasli pripadne odchylky, kdyz to dite bude mit vsechno "spatne" tak to ukazuje na to, ze v te oblasti dovednosti neni v norme. Mela by se testovat napr. rychlost a presnost cetby, kresba, psani, ten test - ten ale neni znalostni, ten je na dovednosti, logiku,... Pokud z toho vyjde, ze to vypada na nejakou diagnozu, stejne vam nic nereknou a musite zamirit na neurologii - primo ADD musi stanovit neurolog - nebo alespon nam to tak bylo receno.
Je fajn mit diagnozu, ve skole pak podle tohoh mohou diteti pomoci (napr. vic casu, usazovat dopredu... )

autor
6. pro 2025
@tereza0111

@anonym_autor testy nemuzou byt tezke. Jsou urceny k tomu, aby nasli pripadne odchylky, kdyz to dite bude mit vsechno "spatne" tak to ukazuje na to, ze v te oblasti dovednosti neni v norme. Mela by se testovat napr. rychlost a presnost cetby, kresba, psani, ten test - ten ale neni znalostni, ten je na dovednosti, logiku,... Pokud z toho vyjde, ze to vypada na nejakou diagnozu, stejne vam nic nereknou a musite zamirit na neurologii - primo ADD musi stanovit neurolog - nebo alespon nam to tak bylo receno.
Je fajn mit diagnozu, ve skole pak podle tohoh mohou diteti pomoci (napr. vic casu, usazovat dopredu... )

@tereza0111 No to já bych právě chtěla, aby seděl vepředu. Ve druhé třídě jsem měla opravdu pohodu, učitelka se snažila a seděl vepředu, když nevnímal, lehce ho pohladila po ruce, aby dával pozor. A doma jsme pak neměli tolik příprav, co teď. Sedí zase úplně vzadu. Bojím se třeba toho, jak postupovat, pokud nebude stejně dodržovat opatření.

avatar
martt
Včera v 08:03
@anonym_autor

@martt Tak to máš dobrý, že tu školu zvládá v pohode. My musíme pravidelně trénovat a i tak jsou výkony kolísavé. Hlavně, pokud je unavený a přetížený, má špatné nálady. Vypozorovala jsi v pubertě nějaké změny? Já bohužel nikoho s ADD v okolí nemám, pouze s ADHD a většina mi říká, že se to zlepší v pubertě. Syn je i hodně stydlivý a často se to zhoršuje. Že například, když někam musí jít něco zařídit, tak nechce, má strach, nebo se na něco zeptat atd.

@anonym_autor Tohle znám. Synovi dělalo problémy si jen neco sám koupit v obchodě , protože se bál mluvit s cizimi lidmi. Tohle se věkem dost zlepšilo. Co se týká ještě toho vyšetření v PPP. Tak nečekej , že ty opatření budou hned. My jsme s mladším byli teď v říjnu v PPP až koncem listopadu jsme dostali zprávu z vyšetření a sepsané opatření. Ty pak posílaly do školy. To mi pak škola poslala po synovi na podepsání. Až teď od ledna budou najíždět na všechna ta opatření. Některá už má teď, ale má v opatřeních jeste hodinu na víc , kde s ním budou procvičovat ruku, pusu apod.. u nás to vede paní učitelka , která má vystudovanou speciální pedagogiku. Jinak správný postup je takový , že by si tě měli zavolat do školy a říct ti jak zařídí ty opatření a ty s nima musíš souhlasit.

avatar
ninive211
Včera v 08:15
@anonym_autor

@tereza0111 No to já bych právě chtěla, aby seděl vepředu. Ve druhé třídě jsem měla opravdu pohodu, učitelka se snažila a seděl vepředu, když nevnímal, lehce ho pohladila po ruce, aby dával pozor. A doma jsme pak neměli tolik příprav, co teď. Sedí zase úplně vzadu. Bojím se třeba toho, jak postupovat, pokud nebude stejně dodržovat opatření.

@anonym_autor Dejte požadavek na přeřazení do přední lavice. Jasně že pokud sedí vzadu, tak mu víc pozornost lítá, protože před sebou nevidí jen tu učitelku a tabuli, ale taky deset až dvacet spolužàků (podle toho, jestli se kouká ještě do kříže z lavice ode dveří anebo zda sedí u okna). Dozadu si sedl sám od sebe nebo tam byl přeřazen? Jinak jak už je to zmíněno, samotná PPP ti DIAGNÓZU nedá, to může jen klinický psycholog (+něco může zjistit neutolog na EEG) a PPP může na základě jeho posudku+vlastního vyšetření mohou v poradně upravit stupeň podporných opatření (PO). Což je asi hlavně to, proč to řešíte kvůli škole, ne?

avatar
ninive211
Včera v 08:27
@martt

@anonym_autor Tohle znám. Synovi dělalo problémy si jen neco sám koupit v obchodě , protože se bál mluvit s cizimi lidmi. Tohle se věkem dost zlepšilo. Co se týká ještě toho vyšetření v PPP. Tak nečekej , že ty opatření budou hned. My jsme s mladším byli teď v říjnu v PPP až koncem listopadu jsme dostali zprávu z vyšetření a sepsané opatření. Ty pak posílaly do školy. To mi pak škola poslala po synovi na podepsání. Až teď od ledna budou najíždět na všechna ta opatření. Některá už má teď, ale má v opatřeních jeste hodinu na víc , kde s ním budou procvičovat ruku, pusu apod.. u nás to vede paní učitelka , která má vystudovanou speciální pedagogiku. Jinak správný postup je takový , že by si tě měli zavolat do školy a říct ti jak zařídí ty opatření a ty s nima musíš souhlasit.

@martt že se bojí mluvit s cizími lidmi, neznamená, že je ADD. Prostě může být jen velký introvert a stydlín. ADD je hlavně o poruše pozornosti, jak název napovídá, a především bohatém vnitřním světě-velká fantazie, představivost, "má svůj svět", "zase je někde na obláčku". I toto se může ale v průběhu věku měnit. Dcera má velký vnitŕní svět, je kreativní, tvůrčí, má velkou fantazii. Někdy se zasní a pak se ztrácí. Ve školce a ještě v první, druhé třidě to bylo docela dost, ze jsem uvažovala o tom, že ADD může být téma. Ale na neurolog.vyšetření vše v pořádku a vyloženě zase nějaké opatření do školy nepotřebuje. A s věkem si myslím se to soustředění dost zlepšuje, možná jen potřebovala dozrát. Mám srovnání se synem s dg.ADHD (kde ta hyperaktivita je dána spíš takovými těmi drobnými projevy, tiky a hlavně mentálním "gulášem" a hodně mluvením, než že by měl tendence běhat po třídě a vyrušovat nebo tak). Dcera tyhle prvky hyperaktivity vůbec nemá. Jen je jiná, stydlivější povaha, uzavřená víc do sebe.

avatar
martt
Včera ve 13:45
@ninive211

@martt že se bojí mluvit s cizími lidmi, neznamená, že je ADD. Prostě může být jen velký introvert a stydlín. ADD je hlavně o poruše pozornosti, jak název napovídá, a především bohatém vnitřním světě-velká fantazie, představivost, "má svůj svět", "zase je někde na obláčku". I toto se může ale v průběhu věku měnit. Dcera má velký vnitŕní svět, je kreativní, tvůrčí, má velkou fantazii. Někdy se zasní a pak se ztrácí. Ve školce a ještě v první, druhé třidě to bylo docela dost, ze jsem uvažovala o tom, že ADD může být téma. Ale na neurolog.vyšetření vše v pořádku a vyloženě zase nějaké opatření do školy nepotřebuje. A s věkem si myslím se to soustředění dost zlepšuje, možná jen potřebovala dozrát. Mám srovnání se synem s dg.ADHD (kde ta hyperaktivita je dána spíš takovými těmi drobnými projevy, tiky a hlavně mentálním "gulášem" a hodně mluvením, než že by měl tendence běhat po třídě a vyrušovat nebo tak). Dcera tyhle prvky hyperaktivity vůbec nemá. Jen je jiná, stydlivější povaha, uzavřená víc do sebe.

@ninive211 Já, ale nikde netvrdím, že ADD je jen o strachu komunikace s lidmi. Syn má potvrzené ADD z neurologie , a i od klinického psychloga. Má k tomu ještě úzkostné stavy a autistické rysy. Sami lékaři řikali , že každé ditko s diagnózou je svým způsobem unikát a může se projevovat jinými způsoby. A i když tohle máme diagnostikované , tak opatřeni ve škole nepotřebuje. Narozdíl od mladšího syna , který diagnozu nemá , ale opatření ve škole má.