Institut "péče o dítě do sedmi let" a matka OSVČ
Maminky, umíte některá poradit s institutem Péče o dítě do sedmi let? Mám zdravé děti, pracuji jako OSVČ a až mi doběhne rodičák ráda bych zůstala ještě rok doma a dělala jen částečně. Účetní mi poradila, ať si nechám moji práci (OSVč) jako vedlejší činnost a zůstanu právě na té péči o dítě, že budu mít nižší zálohy, atp. Volala jsem kvůli dalšímu infu na OSSZ a tam se mi bába vysmála, že nic takového pro ně neexistuje a ledaže bych prý pečovala o postižené dítě. Máte některá relevantní info? Navíc ředitelka Mš o tom taky nemá páru ☹. Moc děkuji!
Netýká se ten institut jenom zdravotního pojištění? Nejsem z oboru, ale příjde mi divotvorné, že byste byla osvč (byť jako vedlejší činnost), tudíž nějaký příjem byste měla, a přesto by měl za vás zdravotní poj. platit stát. Obzvlášť, když právě zdrav. poj. je tím prvním, co se z každého příjmu odvádí..
@orchidis tady jsou uvedeny podmínky, na nichž lze vykonávat činnost jako vedlejší: http://www.cssz.cz/cz/pojisteni-osvc/druhy-svc/ , tzn. pokud ještě můžeš, rozlož si rodičovský příspěvek na co nejmenší částky, tím prodloužíš dobu, kdy bude tvá SVČ činnost vedlejší. Na zálohy to tuším ale vliv nemá, za to na povinnost platit soc.poj. ano. Pokud se ti podaří udržet zisk do stanoveného limitu, cca 68.000 (částka není přesná, je třeba ověřit na sociálce pro daný rok), nebudeš za daný rok platit soc.poj. a následující rok tedy nebudeš platit zálohy. Je to ale také navázané na to, jakou dobu jsi podmínku vedlejší činnosti splňovala, což doporučuji také ověřit na sociálce.
Péče o dítě do 7 let se týká jen zdr. pojištění - neplatí minimální vyměřovací základ tj. pojistné se platí ve výši, která vyjde výpočtem.
Přesně tak. Každá instituce má svoje pravidla. Na daních se nemění nic, tam je pořád stejná sleva pro každého.