Odklad školní docházky: V jakých případech je nutný a kdy je to zbytečné?
„Jsem učitelka ve školce a zároveň maminka skoro 5letého kluka. Jako učitelka mám zkušenost, že některé odklady jsou zbytečné a některé naopak by byly potřeba a rodiče se tomu brání. Zbytečný je například ten odklad, kdy si ho rodič prosadí jen kvůli své pohodlnosti - aby se nemusel s dítětem učit a více se mu věnovat.

Například u nás je chlapec, který nemá žádné problémy, logoped, pedagogicko-psychologická poradna i učitelka doporučili nástup do školy, přesto si maminka vyběhala odklad. Chlapec se teď ve školce nudí, nic ho nebaví, navíc mu odešly do školy všichni kamarádi. Takže je to trápení pro něho i učitelku, jen maminka je asi v klidu. Jiný extrém je nevyzrálé dítě, které si chce hlavně hrát, nevydrží u činnosti - kreslení, jemná motorika a podobně a rodič si prosadí školu, že mu to přijde zbytečné. Nebo proto, že je dítě velké a pak by ve školce přečuhovalo. Je potřeba si uvědomit, že problémy se pak s dítětem potáhnou dál.
Můj syn je narozený v březnu, takže by normálně za rok a půl mohl do školy. Přesto budeme uvažovat o odkladu. Syn chodí na logopedii, chybí mu ještě dost na doučení, navíc má poruchy pozornosti a nevydrží u činnosti - u hry ano, ale třeba na logopedii je 30 minut utrpení, po 10 minutách chce odejít a končit. Nebaví ho kreslení, plnění úkolů. A přitom kdybych to měla hodnotit podle toho, co umí, je velice chytrý, počítá, zná všechny barvy včetně odstínů, tvary, podle psycholožky je v hodně věcech napřed, ale právě ta vytrvalost, trpělivost u práce je ve škole často důležitější, než to jestli má nějaké vědomosti. My to ještě neřešíme úplně, ale určitě dáme na doporučení učitelek i mu necháme udělat test školní zralosti a pokud nám odklad doporučí, určitě budeme souhlasit. A to syn je taky hodně vysoký a bude ve třídě vyčnívat, ale raději to, než aby měl pak problémy, které se s ním potáhnou.”
Dosažení šesti let je jednou z podmínek pro nástup na základní školu. Některé děti ale ještě nejsou v tomto věku dostatečně zralé, aby vzdělávání ve škole zvládaly, a je proto vhodné odložit jim nástup do školy a nechat je ještě jeden rok ve školce. Často jde o děti narozené v létě, které dosáhnou šesti let v červenci nebo srpnu a jsou tak defacto o rok mladší než děti, které nastupují do školy téměř v sedmi letech, protože se narodily v září dřívějšího roku.
Školní zralost a školní připravenost
Pro rozhodnutí, kdy je pro dítě ten správný čas nastoupit do školy je potřeba orientovat se v pojmech školní zralost a školní připravenost. Obě oblasti spolu úzce souvisí, přičemž školní zralost je pojímána spíše z psychologického hlediska a jde o to, zda je dítě biologicky vyzrálé a připravené pro vstup do školy. Zahrnuje fyzickou zralost, psychickou zralost (například vzrůst, vnímání, řeč, udržení pozornosti, paměť aj.).
Školní připravenost je pojímána z hlediska pedagogického a zohledňuje samotný proces učení. Zahrnuje pracovní zralost, motivaci, emocionální a sociální připravenost. Oba pojmy spolu souvisí a prolínají se. Pro rozhodnutí o správné době pro nástup do školy je potřeba zohlednit všechny oblasti a na základě jejich zhodnocení určit, zda je dítě už připravené jít do školy nebo ne.
„Rozhodně to není chyba rodičů, prostě ne každé 6leté dítě je na školu zralé, nechala bych to zhodnotit pedagogicko-psychologické poradně. My jdeme taky k zápisu a budeme dávat odklad stoprocentně, ale syn má vývojovou dysfázii, sice třeba na počítání je šikovný, písmenka ho taky zajímají, ale má právě velký problém s pozorností, se sluchovým rozlišováním, potřebujeme doladit výslovnost. A je takový emocionálně přecitlivělý, celkově nezralý, občas se chová jako o dost mladší dítě. Takže nakonec půjde až v 7,5 letech, ale vzhledem k tomu, že dneska má spousta dětí odklad i z méně závažných důvodů, tak si myslím, že to bude tak akorát.”

Kdy, kde a jak zařídit odklad povinné školní docházky
O odklad povinné školní docházky žádá zákonný zástupce dítěte. Je nutné splnit zákonem dané náležitosti, to znamená, že i v případě, že rodiče chtějí pro své dítě odklad, musí s ním jít k zápisu (toto platí ostatně pro každé dítě, které dovrší šesti let do posledního srpna daného roku).
Do 31.5. daného roku je nutné podat řediteli školy písemnou žádost o odklad povinné školní docházky. Dále je nutné přiložit doporučující posouzení k odkladu nástupu do školy od školského poradenského zařízení (například z pedagogicko-psychologické poradny nebo speciálně pedagogického centra) a doporučení odborného lékaře nebo klinického psychologa.
Škola má povinnost vás při zápisu informovat o možnosti odkladu školní docházky a o možnosti vzdělávání dítěte v přípravné třídě základní školy (někdy také nazýváno nultý ročník), případně v posledním ročníku školky, pokud lze předpokládat, že vzděláváním tohoto typu dítě dožene vývojovou úroveň.
„My už máme asi rozhodnuto. Syn chodí do předškoláčku, kde je vede učitelka ze základky, a zrovna včera jsem s ní měla rozhovor. Prý by byla spíš pro odklad, ale mám to ještě probrat ve školce. Syn sice plní úkoly, nestydí se, umí se zeptat, jenom mu všechno déle trvá, je o hlavu menší než jeho spolužáci, sebeobsluha taky ještě není dokonalá. K tomu nedokonalá výslovnost. Ještě se zeptám ve školce a nechám ho vyšetřit psychologem. Já si teda nepřipadám, že bych v něčem selhala. Syn je prostě narozen na konci prázdnin a proti starším dětem nestíhá.”
Důvody pro odklad nástupu do školy
Důvodů pro odklad nástupu do školy může být více, nejčastější však jsou, že dítě není fyzicky, biologicky a psychicky připravené pro nástup do školy. To znamená, že se například nedovede soustředit po delší dobu, má pomalé pracovní tempo, přetrvávají u něj vady výslovnosti, je emocionálně nestabilní, velmi stydlivé, plaché, přecitlivělé, velmi drobné, nesamostatné a podobně. Vy jako rodič znáte své dítě nejlépe a můžete mít z výše uvedených důvodů pocit, že ještě nenastal pro vaše dítě ten správný čas jít do školy. Školské poradenské zařízení pomocí standardizovaných testů objektivně zhodnotí školní zralost a připravenost vašeho dítěte a vydá vám doporučení. Konečné rozhodnutí bude na vás, jakožto zákonném zástupci dítěte, doporučením se můžete, ale nemusíte řídit.
Zbytečné odklady z pohodlnosti rodičů
Dnes se často stává, že si rodiče doslova “vyběhají” pro své dítě odklad, protože oni to tak prostě chtějí. Většinou je to z jejich vlastní pohodlnosti, aby odložili ještě o rok nástup do školy, protože chtějí mít ještě volnější režim a ne se s dítětem učit nebo mu chtějí dopřát “delší dětství”. Pokud není k odkladu objektivní důvod, je to samozřejmě špatně a odnese to akorát samotné dítě. Ve školce se bude další rok nudit, stagnovat a jeho vývoji to rozhodně neprospěje.
Stává se také to, že rodiče naopak dítě do školy dají i přesto, že by potřebovalo odklad. Tato situace také není úplně šťastná, protože se může stát (a škola na to má právo), že během prvních pár měsíců dítě opravdu nebude zvládat pracovní tempo a náročnost vyučování (což je samo o sobě velmi frustrující a vysilující) a bude navráceno zpět do mateřské školky. Toto je velký zásah do psychiky a vývoje dítěte a v tomto případě je opravdu lepší nechat dítě ještě rok ve školce, než ho případně vystavovat této situaci.
V obou případech by při rozhodování měli mít rodiče na paměti, že jde o jejich dítě a to by mělo být na prvním místě.
„Jsem učitelka ve školce, bohužel mám zkušenost, že nám dítě ze školy vrátili, protože chlapec nebyl schopný vydržet sedět a dávat pozor ani 20 minut. Po měsíci ve škole šel zpátky do školky a to bylo pro něho mnohem horší, než kdyby rodiče dali na doporučení a rovnou mu dali odklad. Byli to jedni z těch, co se odkladu velmi bránili. Takže ne vždy se tohle rozhodnutí vyplatí.”

Do školy i v pěti letech
Podle zákona je možné, aby do školy nastoupilo naopak i dítě mladší, tedy to, které dosáhne do konce června daného roku pěti let. O přijetí žádá zákonný zástupce a dítě musí být přiměřeně tělesně i duševně vyspělé. Pro děti narozené od září do konce prosince je potřeba doporučující vyjádření školského poradenského zařízení a pro děti narozené od ledna do konce června k tomuto doporučení musíte přidat i doporučení odborného lékaře.
Je dobré tento krok důkladně zvážit, aby byl pro dítě opravdu prospěšný a ne naopak. Jsou děti, kterým to bude vyhovovat a nebude to pro ně žádný problém, ale v případě, že by dřívější nástup nebyl úplně opodstatněný, by mohl dítěti ublížit. Je potřeba mít na paměti, že děti v tomto případě nebudou ve třídě pouze s o rok staršími dětmi, ale i o dva až tři, protože horní hranice pro nástup do školy je osm let. Tudíž by spolu ve třídě bylo dítě pětileté a sedmileté (s odkladem školní docházky), výjimečně osmileté a to už je velký rozdíl.
Výhody a nevýhody odkladu nástupu do školy
Pokud je odklad opodstatněný, má pro dítě samé výhody. Dítě během posledního roku ve školce dozraje po všech stránkách, vyroste a je konečně připravené pro nástup do školy. Nevýhody převažují u dětí, které odklad nepotřebují, ale z nějakého důvodu jej dostanou, zde může odklad opravdu ublížit. Budou stagnovat, nudit se ve školce, nebude naplno využitý jejich potenciál aj. Nevýhodou může být v některých případech i to, že je dítě, které dostane odklad, velké a vedle o rok mladších dětí bude vždy vypadat fyzicky starší a větší, ale tento fakt by při rozhodování měl stát až na posledním místě. Při odkladu jde o jiné věci, především o to, jestli dítě školu zvládne a ne o to jak tam bude vypadat.
„To, že je dítě jen drobné ještě nemusí být důvod odkladu, ale častá nemocnost by mohla být. Protože pokud má dítě třeba oslabenou imunitu, tak škola je velký nápor a jde o to, aby pak ve škole hodně nezmeškalo a nemuselo dohánět spoustu učiva. V tomto případě by bylo dobré řešit častou nemocnost zavčas na imunologii.”
Co by měl prvňáček zvládat
Nástup do školy je pro dítě velká změna. Prvňáček by měl být samostatný a schopný se odpoutat od rodičů. Měl by zvládat základy sebeobsluhy a umět si po sobě například uklidit. Měl by se umět orientovat v novém prostředí a mezi novými lidmi a měl by umět navazovat kontakty s vrstevníky. Velmi důležité je, aby byl schopný se soustředit. Toto je pouze malý výčet činností, které by měl prvňáček zvládat, ve skutečnosti je jich mnohem více. Proto je důležité, aby dítě nastupovalo do školy ve správnou dobu a bylo na školu opravdu připravené.
V určitých případech mají odklady školní docházky své opodstatnění a je to tak správně. Není ale dobré je dávat jen tak. Rodiče, kteří o ně žádají, by měli mít na paměti, že jde především o blaho jejich dítěte a ne jich samotných. Neuváženým rozhodnutím se dá leccos pokazit a může se to pak těžko napravovat.
Zdroj:
Doporučujeme
moc pěkný článek. Syn je červencový, tedy teď měl 5, tím pádem od září předškolák. Jak píšete, je velmi chytrý, má dobrou paměť a logiku nad kterou někdy žasnu, jen je prostě neposedný, u ničeho nevydrží dlouho, hlučný...Nechávám otázku školy otevřenou. Věřím, že paní učitelky jsou profesionálky a poradí nám, zda je na školu zralý nebo ne, ale nehodláme nic lámat přes koleno. Děkuji za krásný článek
Mám letní děti - Adam je koncem června, setkala jsem se s názorem, že kluci narození od května dál by měli mít odklad. Nám se to u Adama nezdálo nutné, potvrdily nám to i učitelky ve školce a ve finále i psycholožka, která byla ve školce u předškoláčků. Adam šel v 6 letech a nelitujeme. Má ve třídě sice spolužáky skoro o dva roky starší, ale zvládá to v pohodě, je šikovný, škola ho baví a chodí tam rád. Bára je narozená 1. srpna, taky jsme to řešili, ani u ní jsme se do odkladu nehrnuli a učitelky ve školce nám také doporučily dát Baru do školy. při zápisu nám paní učitelka doporučila nějaké procvičování povídání (zlobilo jí r a ř), poctivě cvičila a krásně to zvládla. Baru se do školy těšila tak, že i k zápisu se hnala s aktovkou na zádech. Pravda, pro ní byl začátek těžší, když jí něco nešlo, rozplakala se - je to ciťa, ale během měsíce si to sedlo a je moc šikovná. Paní učitelka si pochvaluje, jak se krásně zvykla a ve škole jí to jde, baví jí to a když jsou prázdniny, tak počítá, kdy už půjde zase do školy. Jediná "nevýhoda" u ní je, že je hodně mrnavá. Teď, v 7 letech má 115 cm. Je ze všech nejmenší a moc se jí nelíbí, že jí děti říkají prcku. Ale na druhou stranu musím říct, že většina to myslí spíš hezky a Báru spíš opečovávají a větší jí pomůžou, když někam nedosáhne 🙂 Až toh občas ta potvůrka zneužívá 😉 Ani u jednoho prcka tedy nelitujeme, že něměli odklad. Přemýšleli jsme nad tím hodně a nelitujeme toho 🙂
Já jsem dala na doporučení PPP a učitelek a teď vím, že to byla chyba. Syn dostal odklad kvůli tomu, že se nechtěl družit a hrát si s dětmi. Dny ve školce trávil osamotě nebo s dospělými (povídal si s učitelkou, pomáhal uklízečce nebo kuchařce a tak). Nechtěl ani na hřiště, kde bylo víc jak 5 děti. Chtěla jsem ho přesto dát do školy, protože už jako 4- letý se zajímal o čísla, písmena, vesmír, různé fyzikální jevy a pokusy... . Ze školky nám doporučili odklad a odeslali nás do PPP. Tam odklad potvrdili. U zápisu měly učitelky stejný názor, tak jsem se nechala udolat. Nyní syn nastoupil do školy a je to jiné dítě, ve škole si našel 2 kamarády za 2 měsíce, není to moc, ale za 4 roky ve školce neznal ani jména spolužáku. Spolužáky zdraví přes celou ulici, na větších hřištích si už dokáže hrát. A je celkově spokojený. Školku bral jako povinnost, kterou musí splnit, do školy se těší. Je mi líto toho zbytečného roku ve školce, kluk už dávno mohl být někde jinde.
Ve školce doporučují 6letému synovi odklad školní docházky a návštěvu PPP, protože neumí kreslit, není tolik zručný a hraje si s nejmladší holčičkou ve třídě. Do poradny se nechystáme a syn nastoupí normálně v září do školy, je nejstarší ze čtyř sourozenců a podle toho si i hraje. Je chytrý a ve školce už se teď začíná nudit, jediné k čemu doporučení učitelek vedlo je, že se doma vzteká u jakékoliv jemnější činnosti, že nic neumí.
@tomikjoejoe holka je srpnova a porad slysim v ms jak je letnatko a bude nejmladsi ve skole..ale to,ze se uz ve skolce nudi,to neresi..
Začni psát komentář...


Toto budu nejspíš taky řešit. Dcera je v říjnu, do školky šla dřív, protože byla nezadržitelná, uvidíme za rok, ale předpokládám, že půjde nejspíš do ZŠ dřív v 5 a 11 měsících.