redakce
29. srp 2018
4061 

Vada řeči dítěte může ovlivnit nástup do školky, školy nebo i socializaci. Navštivte logopeda včas

„Jsem učitelka na ZŠ. Loňský zápis jsem měla 17 dětí, z čehož pouze 3 byly bez logopedické vady. Je fakt, že je to rok od roku s řečí dětí horší. Od zápisu je do začátku školy ještě daleko a některým to do září naskočí. Ale nečekejte, že nástupem do ZŠ se dítě naučí hlásky, které neumí.”

Vývoj řeči vašeho děťátka je jedna z hlavních věcí, kterou jako maminka u svého dítěte sledujete. Napjatě očekáváte, jaké první slovo vaše dítě vysloví a kdy začne mluvit ve větách. Někdy děti projdou obdobím vývoje řeči naprosto bez problémů a před nástupem do školy krásně a bezchybně mluví. Některé děti ale mají s mluvením problémy, ať už takové, že nemluví vůbec, nebo jen vyslovují špatně některé hlásky. Kdy je ta správná doba navštívit logopeda? A jak takové sezení probíhá? Na co se připravit? 

„Já jsem neuměla v první třídě R a Ř, chodila jsem na logopedii ještě na gymplu a nedaří se mi to vyslovit správně doteď, akorát jsem se to naučila v řeči zamaskovat, tak to většina lidí nepozná. Nejstarší syn chodí na logopedii od 4,5 let (ve školce tvrdili, že je to brzo, logopedka, že pozdě). R se naučil, Ř vázne doteď, respektive maskuje to jako já. Druhý syn začal s logopedií ve 3 letech, mluvil hodně, ale lajdal výslovnost, po dvou měsících uměl vše, kromě R a Ř, to trénuje teď už druhým rokem a nic. Jinak mluvení trénujeme opravdu až na výjimky denně. Návyk se výborně hodil při nástupu do školy.”

Správný řečový vývoj od miminka až po školáka

  1. První řečové (předverbální) projevy se objevují u miminka již v matčině břiše, kdy se objevuje takzvané nitroděložní kvílení, polykací pohyby nebo si plod cucá palec. Je to vlastně taková příprava na pozdější artikulační pohyby a samotnou řeč.
  2. Pro správný vývoj řeči je důležité, aby dítě zvládlo sání, polykání a žvýkání. I když to tak nevypadá, jde o další přípravu na samotné mluvení (trénink artikulačního ústrojí).
  3. První verbální projev novorozence je křik, který je z počátku reflexivní
  4. Proces kojení je mimo jiné považován za “komunikační obřad”, kdy miminko se svojí maminkou neverbálně komunikuje, prostřednictvím doteků, pohledů, navazuje oční kontakt...
  5. Ve 2.-3. týdnu života miminka můžeme pozorovat první úsměv
  6. Mezi 2.-3. měsícem miminko zareaguje na váš úsměv a usměje se také
  7. Následuje období broukání a žvatlání a od 6. měsíce se objevuje napodobivé žvatlání, to znamená, že dítě je už schopné připodobnit vydávané zvuky hláskám mateřského jazyka
  8. Od 10. měsíce se objevuje stadium rozumění, kdy je dítě schopné reagovat na to, co slyší, například udělá paci, paci nebo zamává, když ho vybídnete
  9. V jednom roce se objevuje první slovo (vzniká opakováním slabik, nejčastěji mama, tata, baba), postupně začíná dítě používat slov více a přidává i víceslabičná slova. Všechna tato slova mají funkci vět, když dítě řekne “ham” myslí tím “mami, dej mi, prosím, najíst, mám hlad”.
  10. Do dvou let jde o období dvouslovných vět, kdy dítě spojuje dříve naučená slova, například “máma pápá”, ve dvou letech je slovní zásoba dítěte cca 200 slov
  11. Mezi 2. a 3. rokem přidává dítě k podstatným jménům a slovesům přídavná jména a osobní zájmena a začíná skloňovat, ve třech letech je slovní zásoba dítěte cca 1 000 slov
  12. Po 3. roce užívá jednotné a množné číslo, začíná tvořit souvětí, snaží se komunikovat a udržet rozhovor
  13. Čtyřleté dítě umí cca 1 500 slov a čím dál více komunikuje přiměřeně situaci
  14. Před nástupem do školy má dítě dokončený vývoj výslovnosti hlásek, respektive vyslovuje všechny hlásky mateřského jazyka správně a zná cca 2 500 - 3 000 slov

„Mám tříletého syna a kromě pár slov říká od všech jen první slabiky a i když se soustředí, nedokáže vyslovit třeba dvouslabičné slovo, takže nás čeká logopedie. Vypadá to na opožděný vývoj řeči nebo vývojovou dysfázii.”

Vývoj řeči je individuální, některé děti mluví lépe a dříve, některé později. Není dobré děti škatulkovat, ale pokud se ve vývoji řeči objevují výrazné odchylky od správného vývoje řeči, je nutné navštívit logopeda.

„Jsem učitelka, tak jsem nechtěla řečový vývoj mého syna podcenit (dvě děti s vývojovou dysfázií jsem učila). I když mně pediatr na tříleté prohlídce řekl, že má syn na rozmluvení  ještě čas a že v našem regionu se chodí k logopedovi až mezi čtvrtým a pátým rokem, nenechala jsem se. Vypsal žádanku, s paní z logopedie jsme se domluvily, že mu dáme ještě 2-3 měsíce a začneme chodit, bude mít 3 a čtvrt. Ano, většinou se děti rozmluví, ale zas nechat to a vůbec neřešit není dobré, přece vidím i jako laik, že přes intenzivní procvičování a společné čtení dítě dělá jen velmi malé nebo žádné pokroky. A do budoucna je každý měsíc na správné procvičování důležitý. Takže bych to určitě nepodceňovala.”

Kdy navštívit logopeda

Platí obecné pravidlo, že pokud dítě nemluví do tří let, je to ještě v pořádku. Po třetím roce je to nutné řešit. Toho by si měl všimnout i pediatr na tříleté prohlídce a rovnou vám dát žádanku na logopedii.

V případech, že má dítě nějaká onemocnění, případně postižení a předpokládá se, že z nich budou plynout i problémy ve vývoji řeči, řeší se to dříve než ve třech letech. Tyto děti bývají v péči více doktorů a péče bývá komplexní, zahrnuje tedy i logopedii.

Pokud vaše dítě mluví, ale je ve školkovém věku výrazně pozadu oproti vrstevníkům (špatná výslovnost hlásek, nízká slovní zásoba, nebo se vám zdá, že špatně rozumí, málo reaguje, je mu špatně rozumět aj.), měli byste také navštívit logopeda. Pokud probíhá řečový vývoj správně, může být vývoj výslovnosti ukončen už v pěti letech. Děti v péči logopeda jej dosahují mezi pátým až sedmým rokem. Děti, které mají těžší vady řeči, například vývojovou dysfázii, mohou nastupovat do školy s většími deficity, případně navštěvují rovnou základní školu logopedickou, kde je intenzivní logopedická péče.

Pokud dítě neumí hlásky R a Ř, tak to není překážka pro nástup do školy. V některých případech nemusí vadit ani špatná výslovnost více hlásek, stává se, že okolo toho šestého, sedmého roku se je dítě najednou rychle doučí. Pokud jich neumí více, případně některé hlásky zaměňuje (typicky L a R, nebo sykavky) tak už by z toho mohly plynout ve škole další problémy. Když totiž dítě špatně slyší výslovnost hlásky a neumí ji správně vyslovit, tak ji ani nenapíše. Rozhodně tedy návštěvu logopedie nepodceňujte a neodkládejte, pokud má dítě problémy s řečí, tak to jen tak samo nedožene. Zkušený logoped vám jistě poradí, jestli je úroveň řeči vašeho dítěte přijatelná pro vstup do školy nebo ne.

„Jsem učitelka na ZŠ. Loňský zápis jsem měla 17 dětí, z čehož pouze 3 byly bez logopedické vady. Je fakt, že je to rok od roku s řečí dětí horší. Od zápisu je do začátku školy ještě daleko a některým to do září naskočí. Ale nečekejte, že nástupem do ZŠ se dítě naučí hlásky, které neumí. Učitelé se tím zabývají opravdu minimálně, pracovat na tom je nutné doma a nejlépe s odborníkem. Zkušenost mám takovou, že děti s vadným R, Ř (případně jinou hláskou) nemívají většinou problémy, sami si uvědomují, že to tam ještě není, ale neomezuje je to. Jak jsou to ale kombinace, R, Ř, do toho nějaká sykavka (C, S, Z, Č, Š, Ž), špatné L atd. je to problém. Dost často je to potom velký boj zejména ve psaní, dítě píše, jak si to říká v hlavě. A pak se to veze jedno s druhým. Většinou je to ale impuls pro rodiče, kteří zaspali a ve spolupráci s odborníkem se to dá dohnat. Bohužel tam, kde se to neřeší, vady zůstávají (a ne, ve čtvrté třídě už to fakt není roztomilé a fakt se ostatní děti posmívají). A čím později se to začne řešit, tím hůř se vady řeči odstraňují.”

Kdo je logoped

Lidé si často myslí, že logoped je doktor, ale není tomu tak. Logoped studuje na pedagogické fakultě a má státní magisterskou zkoušku z logopedie a surdopedie (obor zabývající se sluchově postiženými). Poté si může dodělat atestaci a může se z něj stát klinický logoped, který si již může založit soukromou zdravotnickou praxi. Klinický logoped má větší pravomoce než klasický, provádí například náročnější diagnostiku nebo může dělat soudního znalce v oblasti logopedie.

„Taky jsme chodili se synem na logopedii, v necelých 5-ti letech jsem ho objednávala poprvé a naposledy jsme byli 1. září při nástupu do první třídy, to jsem si oddychla když nás logopedka propustila z péče. Vlastně 2 roky jsme chodili a snažili se cvičit, syn to občas bojkotoval, nechtělo se mu, ale myslím, že to je celkem důležitý na tom trvat. Aspoň párkrát týdně, protože vím, že denně to prostě většinou nejde. Je ale fakt, že nejvíc se syn zlepšil paradoxně o prázdninách před 1. třídou, bylo mu necelých 7 let a konečně naskočilo Ř (a o prázdninách jsme to cvičení dost zanedbávali, to se přiznám). Předtím jsme taky trénovali Č, Š, Ž apod. a šlo to hrozně pomalu.”

Jak se objednat k logopedovi

K první návštěvě logopeda budete potřebovat doporučení od praktického lékaře, respektive pediatra vašeho dítěte. Ten vám doporučí, kam se poté můžete objednat a nebo si můžete najít někoho vy sami. Počítejte s tím, že objednací lhůty mohou být dlouhé, třeba i půl roku. Dětí s vadami řeči je hodně a logopedů málo. Bohužel z tohoto důvodu se k nim nemají moc šanci dostat děti mladší tří let, případně mladší čtyř let, i když by to potřebovaly (zde je na uvážení, zda je dítě schopné v tak nízkém věku s logopedem spolupracovat). Přednost mají těžší případy a s “běžnou” nápravou hlásek se dítě do péče logopeda může dostat až ve 4,5 až 5-ti letech.

„Vzhledem k podstavu logopedů bych se o možnost docházky na logopedii začala zajímat už kolem čtvrtého roku věku. Skoro po celé republice jsou čekačky a když se do toho pátého roku dostanete, budete rádi. Jinak děti od čtyř let už většinou jsou schopné spolupracovat, neříkám, že všechny, ale většina ano.”

Jak probíhá návštěva u logopeda

Logopedická ambulance bývá barevná a plná dětských hraček, aby navodila pro dítě příjemné prostředí a dítě se nebálo. Vyšetření, nebo-li diagnostika, probíhá hravou formou, logoped si s dítětem prohlíží obrázky, hračky a sleduje, jak dítě reaguje, mluví, vyslovuje, vyptává se rodiče na anamnézu (průběh těhotenství a porodu, nemoci v rodině, úrazy a nemoci dítěte, na jeho celkový vývoj a podobně).

Logoped provádí i orientační zkoušku sluchu, zjišťuje, jestli dítě špatně vyslovuje na základě artikulačních obtíží nebo toho, že špatně slyší. V případě jakýchkoli pochybností může dítě odeslat k dalším specialistům (například lékaři ORL, foniatrovi, neurologovi). Zjišťuje také motorické schopnosti dítěte, lateralitu a podobně. Na závěr (nejčastěji po jednom, někdy ale i po více sezeních) určí diagnózu a následný postup, jak s dítětem pracovat. Sezení bývají pravidelná, zpravidla jednou za čtrnáct dní (někdy jen jednou za měsíc). V některých případech pomůže již první a druhá návštěva, kdy postačí rodiči říct, jak správně s dítětem pracovat a dítě se samo rozmluví.

„Logopedie není jen o tom,  že tam jdete, dítě sedí a něco opakuje. Je to souhrn činností, které vedou k tomu, aby se dítě vyvíjelo správným směrem - k dobré výslovnosti. Pracuje se s přiřazováním obrázků, logickým uvažováním, kreslením, musí ovládat motoriku - nejen ruce, ale i ústa, obličej atd. Dokud tohle dítě není schopné vnímat a realizovat, k ničemu to nepovede.”

Co se cvičí s dítětem doma

Doma postupujete podle pokynů logopeda. Logoped pro vaše dítě zavede sešit, který si budete nosit domů. Tam vám bude psát, co s dítětem cvičit, jak a jak často, dítě tam bude plnit “úkoly” a při další návštěvě za ně dostane například razítko nebo nálepku, aby to pro něj bylo motivační. Cvičit budete muset pravidelně, nejlépe každý den. Podle typu vady řeči můžete používat pomůcky, pracovat před zrcadlem a jiné. Vytrvalost, trpělivost a pravidelnost je velmi důležitá, jen tak dosáhnete toho, že se mluvení, případně výslovnost vašeho dítěte zlepší. Někdy to může být velmi náročné, protože prostě dítě spolupracovat nechce. Nevzdávejte to a zkuste najít způsob, jak ho k procvičování motivovat.

„Co se týče domácího procvičování, myslím, že "trochu" tlačit na dítě je potřeba, protože málo které dítě by dalo přednost trénování před hraním nebo koukáním na pohádky. Ano, jsou takové, ale těch je minimum. Ostatní to berou jako povinnost a co si budeme povídat, do povinností se nikomu z nás nechce. Tím "trochu" tlačit nemyslím stát nad ním s vařečkou, to vůbec ne, tím se samozřejmě ničeho nedocílí.”

Pokud máte pocit, že se dítě ve vývoji řeči nikam neposouvá nebo nejste celkově spokojeni s péčí a přístupem logopeda, nebojte se najít jiného. Dítě má na nápravu řeči relativně krátkou dobu a v některých případech by “promrhaný čas”, kdy dítě nedělá žádné pokroky, mohl potom chybět.

Je logopedie nutná? Moje dítě to přece dožene samo...

Někteří rodiče si pokládají přesně tuto otázku a návštěvu logopeda odkládají. Vždy záleží na tom, jakou vadu řeči dítě má, ale v některých případech tím mohou dítěti velmi ublížit. Například dítě nestihne dohnat vývojovou úroveň potřebnou pro nástup do školy a bude mít zbytečně odklad docházky. V jiných případech může být kvůli odkládané návštěvě logopeda v řeči velmi pozadu už během docházky do školky, což bude mít vliv na jeho socializaci, hledání kamarádů, děti se mu můžou smát atd. To všechno se potom projeví na jeho psychice. Proto návštěvu logopeda nikdy neodkládejte a potíže v řeči vašeho dítěte nepodceňujte, nemusí se to vyplatit.

„Moje neteř ve třech letech používala pouze pár slov. Všemu rozuměla, vše si vykomunikovala svým jazykem, ale kromě rodičů jí nikdo nerozuměl. Rodiče s ní odmítli chodit na logopedii, že se to spraví samo a dožene to. Ve čtyřech letech se slovní zásoba nerozvíjela, neteř se styděla a nechtěla mluvit vůbec, protože jí začali všichni nutit, aby používala normální slova. Tehdy došli na logopedii a je z toho opožděný vývoj řeči. Bude to stát ještě hodně práce, než jí rozmluví.

Momentálně chodí už do předškoláků, trošku se to zlepšilo ale stále žádná sláva. Její dvouletá sestřička mluví mnohem lépe, dokonce ve větách. Logoped ze školky i její logoped, kam dojíždějí, rodičům nezávisle na sobě řekli, ať reálně přemýšlejí o odkladu školní docházky. Neteř je chytrá, počítá, píše písmena, umí se podepsat, ale prostě nemá takové komunikační dovednosti, aby mohla nastoupit do první třídy. Navíc by jí to prý jednotlivé učení písmenek, tak jak probíhá ve škole, mohlo ještě víc zkomplikovat. Takže v tomhle případě se podcenění situace opravdu nevyplatilo.”

Kolik stojí logopedie

Pokud budete chodit k logopedovi, který má svoji soukromou praxi, tak za návštěvy budete platit. Ceny se samozřejmě liší, více zaplatíte ve větších městech. Cena za jedno sezení se tak může pohybovat v rámci 150 Kč - 1 000 Kč v závislosti na délce a druhu konzultace. Za vstupní, diagnostické, vyšetření zaplatíte 500 Kč - 1 000 Kč.

Většina logopedů má však smlouvy se zdravotními pojišťovnami, takže u nich bude pro vás péče zdarma. Je to však vykoupeno tím, že jsou u nich delší čekací lhůty a mají v péči opravdu hodně pacientů.

Pokud se vám ve vývoji řeči vašeho dítěte něco nezdá, raději si zajděte k logopedovi. Pokud bude vše v pořádku, tak vám bude stačit jedna nebo dvě návštěvy a budete vědět, že jste nic nepodcenila. Pokud bude potřeba logopedická péče, tak je to jen dobře, že začne logoped s vaším dítětem pracovat. V dnešní době chodí k logopedovi opravdu spousta dětí a v žádném případě se není za co stydět. Vždyť jde o vaše dítě a logoped mu může, pokud je to potřeba, opravdu pomoct.

Zdroj:

http://www.jak-spravne-psat.cz/muze-se-spatna-vyslovnost-projevit-pri-psani/

KLENKOVÁ, J. Logopedie : narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. 1. vyd. Praha: Grada, 2006. 224 s.

Zažila jsem skvělé i méně kvalitní logopedy. Je to umění naučit dítě, aby vyvodilo hlásku - jak nastavit rty, jazyk, zuby...a pak doma drilovat a drilovat a drilovat. Známá měla chlapce, který do 7 let obtížně mluvil, patlal sykavky, L, R. Na magnetické rezonanci jim řekli, že je vidět určité poškození mozku. Všechno dohnal, teď mluví pěkně. Logopedka nám říkala, že některé děti mají vývojově trochu opožděnou artikulaci - "ztuhlé" rty, tváře, jazyk, že až do 2. třídy mohou s tím mít problémy, ale vývojem se to spraví.

29. srp 2018

Začni psát komentář...

Odešli