Používáme cookies. Více informací zde.
Zavři

PCOS. Folikulární cysta po Femaře?

Zodpovězené
22. črc 2020

Dobrý den, pane doktore,

mám PCOS a chtěla bych otěhotnět, zatím IUI podstupovat nechceme (BM 23, MS rok po vysazení HA pravidelná do 33 dnů, dle Dr. ovulace asi nikdy nebyla, nyní jsem 5. cyklus na Femaře, spermiogram OK, užívám druhým měsícem Stadamet).

Naposledy mi pan doktor v CAR navýšil dávku Femary na 3x1, protože jednou se stalo, že jsem vůbec nereagovala. Bohužel se vytvořil jen jeden nesouměrný folikul vlevo asi 13.DC. 17.DC nasazen Gynprodyl. Za 8 dní se vytvořila asi 5cm bilok. cysta vpravo, vlevo bpn. Takže mi pan doktor napsal HA Katyu, aby se cysty vstřebaly a další se nevytvořily. Podle pana Dr. se to stalo tak, že folikuly praskly, natekla do nich krev a vytvořila se cysta.

Pořád přemýšlím, jestli něco mohu udělat proto, aby se příště už nevytvořily.

Zeptám se hloupě... Myslíte, že se mohly vytvořit kvůli vysoké dávce Femary?

Nebo, že jsem například začala užívat Gynprodyl příliš brzo, když nejspíš zrovna probíhala ovulace?

Co se týče PCOS. Máte zkušenosti, že i štíhlejším pacientkám na obnovení ovulace „zabralo“ omezení cukrů, mléčných výrobků, kávy, alkoholu popřípadě nějaké doplňky stravy apod.?

Jsou kolem toho pořád dost odlišné názory.

Předem moc děkuji za odpověď a přeji hezký den.

Dobrý den,

postup lékaře byl správný a dávka nebyla vysoká. Ano, po ovulaci může vzniknout nakrvácením corpus luteální cysta - opět informace správná. Nevím, jak těžký PCOS máte, dieta určitě vhodná a možno zkusit Metformin.
Držím palce.


MUDr. Štěpán Machač, Ph.D.
vedoucí lékař IVF Clinic Olomouc
www.ivfclinic.cz