Používáme cookies. Více informací zde.
Zavři
kam.zyk
6. říj 2020
269 

Chceme miminko bez atopického ekzému! Jak na to?

Během každodenního poradenství se velmi často setkávám s dotazy:

  • Pokud je moje první dítě je atopik – mohu se vyhnout atopii u dalších dětí?
  • Pokud jsem sama atopička (nebo máme atopii v rodině), mohu nějak ovlivnit atopii u svých budoucích dětí?

Jsou to velice dobré otázky. Cením si všech maminek, které myslí na včasnou prevenci. Dá se totiž udělat mnoho – a o tom si v tomhle článku budeme povídat.

Genově dané dispozice pro atopii nezměníme. Ale: alergie  vzniká z atopie až tehdy, když se spojí geny pro atopii s vlivy prostředí během vývoje dítěte. Do jisté míry proto můžeme předejít rozvoji atopie u svých dětí.

Atopický ekzém a „rizikový“ kojenec

Rizikovými kojenci jsou ti, kde oba rodiče jsou alergici, nebo je alergik pouze jeden z rodičů, nebo je alergik starší sourozenec dítěte.

K rozvoji atopie dochází už  v těhotenství a období raného dětství. Ještě donedávna se odborníci rozcházeli v názorech na dodržování preventivní nízkoalergenové (HA) diety těhotnými a kojícími atopickými matkami. Z nejnovějších studií ale vyplývá, že dieta s vyloučením nejčastějších alergenů je velká chyba! Neumožňuje totiž nastolit správnou toleranci organismu dítěte vůči alergenům a to paradoxně může vést k rozvoji atopie, namísto k její  prevenci.  V těhotenství přes placentu  přecházejí stopové  dávky alergenů, stejně tak během kojení přecházejí stopy alergenů přes  mateřské mléko. Tento citlivý přenos stop  alergenů z matky na dítě učí dítě na alergeny správně, tj. nealergicky reagovat.  Pestrá strava je tedy zásadní prevencí atopie – také nutričně je nejvýhodnější.

Vysadit je potřeba pouze tu potravinu, na níž má samotná matka alergii. Samozřejmostí je nekouřit, nekonzumovat alkohol nebo omamné látky. Pokud je nutnost jakéhokoli léku, konzultovat nejprve s lékařem.

Zásada zelené zeleniny

Je to prosté: zdravá střevní flóra matky znamená zdravou střevní flóru dítěte. Zdravá střevní flóra dítěte je nejlepší prevencí atopie.

Tím se dostáváme zelené zelenině a k  atopické zásadě zdravých střev.  Ve střevech máme řadu bakterií a hub = střevní mikrobiom neboli střevní flóra. Když je nesprávná, trpíme atopickými projevy. Kvasinku a „špatné“ bakterie ve střevech živí přemíra sacharidů (ovoce, obilniny, jednoduché cukry, škroboviny, atd.). Když ale sacharidy „zneutralizujeme“ zelenou zeleninou, dostaneme střevní flóru  zpět do rovnováhy.

Kolik zelené zeleniny je „tak akorát“?

Maminky se často ptají: „Kolik zelené zeleniny je třeba dodat tělu, aby to vybalancovalo denní průměrnou spotřebu sacharidů?“

Odpověď zní: u dospělého člověka  je minimum 50 g zelené zeleniny (optimum 50-200 g denně).

Pokud tedy chceme udělat maximum pro dobrou atopickou prognózu  našeho dosud nenarozeného miminka,  dbáme na denní příděl zelené zeleniny během těhotenství. Dodám, že ideální je dodržovat tuto zásadu celoživotně – zdravá střeva jsou prevencí řady civilizačních chorob.

Vpodstatě stačí poměrně málo zelené zeleniny, důležitá je však pravidelnost. Když se jeden-dva dny zelený příděl vynechá, není to problém. Ale pokud možno, zvyknout si na každodenní příděl zelené zeleniny je přínosné jak pro nás, tak pro dosud nenarozený organismus 🙂

Jdeme si to shrnout aneb obecná potravní doporučení pro prevenci atopie

Obecně mohu  atopickým těhotným či kojícím matkám doporučit:

…nepřehánět dráždivé potraviny: uzené, zrající a kvašené potraviny, jež mohou způsobovat reakci histaminolibe­račního typu (nepravou alergii) – např. uzená makrela či tuňák, aromatické koření jako chilli nebo paprika, kyselé okurky, velmi zralá rajčata, papriky, citrusy a ostatní kyselé ovoce, jahody, káva, čokoláda a kakao nebo zrající sýry.

…nepřehánět konzumaci kravského mléka a výrobků z něj, nekonzumovat přehnaně výrobky z bílé mouky (klasickou pšenici lze „proložit“ jinými druhy obilovin v rámci pestrosti stravy), nepřehánět též sladkosti, exotické ovoce

…na střevní mikroflóru těhotných a kojících  maminek (a tedy i jejich dětí) má zásadní vliv zelená zelenina – dbát na každodenní dávku zelené zeleniny

…střevní mikrobiom umí podpořit  probiotika, kterými můžeme také příznivě ovlivnit zdraví nás i našich dětí

Velmi rozumnou zásadou je pestrost stravy – včetně dostatku zelené zeleniny a nepřehánět množství jakékoli potraviny. Platí okřídlené: „Všeho s mírou“ 🙂

Článek sice hezký, ale tak trochu mimo mísu. Nevím, jak to je s placentou, ale u kojení se k dítěti z jeho alergenů rozhodně nedostane jen stopové množství, jak je mlně v článku uvedeno. Navíc atopický ekzém je často důsledkem alergie (a ne naopak, jak článek uvádí). Takže buď dítě zdědí alergií nebo ne, jiná cesta nevede. Nejčastěji se jedná o ABKM, nebo alergie na vejce (případně lepek). Zelená zelenina je fajn, o tom žádná, pomáhá hodně a zlepší i průběh alergie, že se trošku její důsledek zlepší, avšak pokud matka sní alergen, tak pokud se alergie projevuje atopem, tak nic nepomůže. Dodržovala jsem všechny zásady, jak v těhu, tak při kojení a co můžu říci? "Ho*no, ho*no zlatá rybko!". A mám to ověřené hned 2x. Ano, občas bývá chyba v kvasicne, ale je to zřídka kdy. Apeluji na všechny maminky, pokud se u dítěte projevuje atop, neutracejte za cenné rady tisíce, protože někdo se chce obohatit na tom, že tonouocí se stébla chytá, ale požádejte svého dětského lékaře o žádanku do dětské gastroenterologické poradny, tam ověří, zda nejde o alergií. A pokud možno chtějte komplexní test na různé možné alergeny.

Takže k článku, je krásné, že dává naději, ale realita je někde jinde. Mimochodem, je mi jasné, že spíše jde o reklamu 😏

7. říj 2020
kam.zyk
autor

Článek se týká prevence atopie. Ano, pokud se již atopie projeví, pak chování musí být adekvátní (vysazení alergenu, atd., o souvislosti PA s atop.ekzémem píšu v řadě jiných článků, viz např.

https://www.proalergiky.cz/magazin/clanek/zakla...

ale o tom tenhle článek není - je o prevenci atopie. Chápu, že vycházíte z vlastní zkušenosti, tady je smutné, že se bohužel potvrdila atopická prognóza, kterou zřejmě máte v rodinné anamnéze. Nicméně, atopie je multifaktoriální onemocnění - když to řeknu laicky, jedna věc jsou geny, a druhá věc je, jak se chováme. Mám za sebou 15ti letou praxi, během které vidím, že atopii zkrátka ovlivnit lze - nelze podlehnout rezignačnímu "s tím se nedá nic dělat". Právě proto, že ovlivnit můžeme hodně, vznikl tenhle článek. Nejsou to plané naděje - v oblasti zdraví platí, že pokud můžeme něco ovlivnit, měli bychom to udělat. Zvláště když se jedná o naše děti.

Ještě dodatek: gastroenterologické versus alergologické testy: pletete dohromady intolerance a potrav.alergie - já chápu, že ne každý má vystudovanou imunologii, ale svojí neznalostí poskytujete bohužel mylné informace (kterými je internet už tak dosti zahlcen). K dostudování tento odkaz

https://www.modrykonik.cz/blog/kam.zyk/article/typy-potravinovych-reakci-rvgfbd/

7. říj 2020

Me řekla imunoložka když jsem chtěla nechat prcka otestovat v roce věku že testy nemají cenu že to nemá výpovědní hodnotu........ tož tak

7. říj 2020

@kam.zyk chodíme i na alergoligii i do GEA, obě ambulance jsou zaměřené na něco jiného a GEA dělá právě testy na potravinové alergeny, alergologie hlavně na respirační. Ale vyřídím lékařům, kteří to studovali, že vlastně mi dali mlné info... Já jsem nerezignovala, ba naopak jsem defacto dodržovala, co je v tomto článku, jak během kojení, tak těhu. Naše děti jsou sledovány, problémy s atopem nemají. Ale nemají s ním problém až po vysazení alergenů. Naštěstí. Každopádně souhlasím, že střeva hrají zásadní roli a zelená zelenina je důležitá a pomáhá. Ale nejdůležitější je zjistit, na co je dítě alergické a pokud možno, nemučit ho pokus omyl díky eliminační dietě.
@nowakova právě že v roce už jsou vypovídající, do roka můžou být falešné, ale v roce už se běžně děti testují, spíš to bylo o neochotě lékaře

7. říj 2020

tak hlavně dítě neočkovat...

17. říj 2020

Začni psát komentář...

Odešli