Používáme cookies. Více informací zde.
Zavři
trocha_inak
15. čer 2020
376 

Vizuální technika učení abecedy

Podívejte se na obrázek .... Vidíte rozdíl?

... rozdíl je ve VIZUALIZACI!

Vysvětlím, ...

Doposud výuka abecedy byla především zaměřena na fonetickou (zvukovou) shodu písmene a první hláskou ilustrace. Nejčastěji používaný příklad při výuce písmene A je: A jako auto.

Ale, když se dítě podívá na obrázek auta a jeho vzhled, neumí si ho vizuálně spojit se samotným tvarem písmene A. Protože auto se vizuálně vůbec nepodobá na písmeno A.

Teď už určitě vidíte rozdíl ...

A jako anděl = zvuková shoda, ale i vizuální shoda. Písmenko je přirozenou součástí ilustrace a dítě si umí spojit tvar písmene A s obrázkem Anděla. V tomto případě jsme při výuce písmene A zapojily i zrak a nejen sluch jak bylo dosud zvykem.

Čím více smyslů do výuky zapojíme, tím je proces výuky efektivnější a dochází k efektu lepšího pochopení a zapamatování si nové informace. Protože v mozku dítěte se vytváří více nervových spojů, díky kterým si dítě dokáže vybavit informace z výuky i později.

S úctou

M. (autorka projektu abeceda TROCHA INAK)

To jako jo, ale na druhou stranu ti řeknu upřímně, že ani jeden můj syn by si A nespojil s andělem, ten obrázek by ho neuzaujal, zato auto vždy🙂 Do učení vstupuje i motivace, vlastní zájem a ten by tady vyhrál.

15. čer 2020

@zuzkasim Dobrý deň, ďakujem Vám za Váš názor. Avšak ide o vizuálnu techniku učenia, ktorá je založená na vizuálnej zhode tvaru písmena a tvaru ilustrácie, kedy dieťa podvedome vníma (učí sa) tvar písmena zo samotného obrázku. Toto učenie je založené na princípe zážitkového a intuitívneho učenia, ktoré je ešte umocnené krátkym zveršovaným príbehom na zadnej strane kartičky. Každé písmeno má svoju kartičku, verím že písmeno D ako Drak by sa mu páčilo. Na našej webovej stránke a sociálnych sieťach pridávame tipy na zážitkové a intuitívne učenie s edukačnými kartičkami TROCHA INAK.
S úctou
Zimová

16. čer 2020

Že zvědavosti jsem klikla a mám dvě připomínky:
- je rozšířený problém naučit se velká písmena? Ještě jsem se s tím nesetkala, děti to často umí už ve školce. Složitější jsou další podoby písmen, ale pro děti je náročné naučit se je psát, vzhled si myslím pamatuji rychle.
- není napasování písmen do obrázků trochu na sílu? Andel přece nevypadá jako A, hrad jako H ani drak jako D. Možná když děti na ty kartičky koukají často, zvyknou si na to, ale jako pomůcka, která vyvstane na mysli mi to nepřijde.

12. črc 2020

@antoinet Přesně jak píšeš, vzhled velkých písmen si děti osvojí velmi rychle a hladce často dávno před první třídou, tohle skutečně není při učení čtení nějaký problém. (K tomu ještě podotýkám, že slovo "anděl" se k učení hlásky "a" nehodí, pro dítě to je daleko spíš "-nděl", ta náslovná hláska je v něm velmi nezřetelná.)
Naučila jsem všechny své čtyři starší děti číst sama (dvě už jsem odučila celou základní školu, dvě ještě učím a ještě doufám budu učit naše páté) a tohle je další "vylepšení", které mě moc nepřesvědčilo.
Je to až legrační, jak se pořád hledají nové a lepší metody učení a děti přitom umí stále míň a míň.

12. črc 2020

Zajímavá myšlenka. Ovšem zapojila bych co nejznámější pojmy, konkrétně u anděla bych musela ještě vysvětlit, co je to anděl (syn se učil abecedu od 2 let, anděl je celkově poměrně abstraktní pojem narozdíl od auta). ;)

12. črc 2020

@antoinet
Dobrý deň pani Antoinet, samozrejme rešpektujem Váš názor, len pre vysvetlenie... V zmysle štátneho vzdelávacieho programu sa začína s veľkými tlačenými písmenami pri výučbe a pri oboznamovaní sa s abecedou, až neskôr sa prechádza na ďalšie tvary písmen.

Samotná myšlienka vyrábať takéto edukačné kartičky vznikla priamo z našej osobnej skúsenosti. Keď syn navštevoval predškolský ročník materskej školy, začali sa oboznamovať s abecedou štandardným spôsobom, ktorý je založený len na zvukovej zhode napr. A ako Auto. Avšak, keď už bolo písmen veľa, u syna sme si všimli, že si nie všetky tvary písmen pamätá, dochádzalo k zámenám. Ale hneď ako sme dané písmeno zilustrovali tak, aby sa vizuálne zhodovalo s obrázkom, odrazu nemal s rozpoznávaním písmen problém. Dokonca ho abeceda začala oveľa viac „baviť".

V jeho prípade, zvuková zhoda nebola postačujúca, napr. A ako Auto. Je to aj tým, že u detí sa fonematické uvedomovanie ( schopnosť chápať slabikovú a hláskovú štruktúru slova) a fonologické uvedomovanie ( schopnosť uvedomovať si prvú a poslednú hlásku v slove, vnímanie rytmu reči a slov) začína vyvíjať až cca okolo predškolského veku a tento vývin je veľmi individuálny.

Výsledkom bolo, že vizuálna technika učenia abecedy bola u neho účinná...výsledky efektívnosti nám už potvrdzujú z praxe aj pedagógovia a rodičia, ktorí pracujú s našimi kartičkami.
Snahou nebolo nič vylepšovať ako spomínate, našou snahou bolo priblížiť synovi abecedu..., myslím niečo v tom zmysle, ako urobil aj Ján Amos Komenský, keď deťom sa snažil priblížiť abecedu a vynašiel Živú abecedu.

Samozrejme rozumiem Vášmu názoru a plne ho rešpektujem.
S úctou
Mária (autorka projektu abeceda TROCHA INAK)

13. črc 2020

@trocha_inak díky za vysvětlení 🙂
Mně to opravdu překvapilo, mám syna předškoláka, jsme dlouhodobě v péči logopeda, takže pozornost zaměřujeme na výslovnost a tiskací písmena se naučil mimoděk sám, já ani školka jsme ho k tomu nevedli, je to učivo až základní školy. A neznám žádné jiné dítě, které by mělo tento problém, ale třeba to někomu pomůže 🙂
Ale obecně děti hůře slyší hlásku, po které následuje další souhláska, identifikace naskočí později u D-rak než třeba D-omov a jako D nevypadá ani jedno. Stejně tak ten Hrad.

13. črc 2020

@antoinet ...pre priblíženie posielam foto H ako Hrad, D ako Drak. Vizuálna zhoda mu napomohla pri zapamätaní písmen, výučba bola potom omnoho efektívnejšia.
S úctou
Mária

13. črc 2020

Začni psát komentář...

Odešli