icon
avatar
wrtulka
25. říj 2016
4015 

Geny nebo porucha attachmentu?

Naše děti mají jen tu smůlu, že neznalostí, v tomto případě bohužel neznalostí odborníků, dochází k záměně pojmů. Zranění duše, které utrpěli díky pobytu v kojeneckém ústavě, je zaměňováno a velmi fatálně za projev „špatných genů“.

O špatných genech slyšel nějakou nehezkou historku snad každý adoptivní rodič. Mně se to stalo v době, kdy jsme nad náhradním rodičovstvím teprve uvažovali.

Osobně jsem poznala jinou adoptivní maminku s více dětmi - s nejstarším dítkem na prahu dospělosti. Dítko přijala rodina z kojeneckého ústavu jako půlroční miminko. Maminka o dětech mluvila s láskou a hrdostí a také takovou tou moudrostí těch, co ví a mají něco za sebou ...

            Puberta

Napadlo mě zeptat se, jak zvládli ten pomyslný mezník dospělosti, mezník, kterého se my rodiče velmi bojíme – pubertu.

„Jak jsme ji přežili? Puberta byla absolutní hrůza! Ani nevíš, kolikrát byla zrazena naše důvěra! Museli jsme začít zamykat peníze a cennosti a tiše doufáme, že škola, ve které zrovna je, bude tou, kterou už opravdu dokončí ...“

Dozvěděla jsem se ještě mnohem víc. Myslím, že podrobnosti vůbec nejsou podstatné. Adoptivní rodiče byli dítětem opakovaně velmi bolestně zraněni. Nicméně nevzdali to, vyhledali odbornou pomoc a dávají druhé, třetí a další šance.

Puberta odešla, ale pošramocené vztahy spolu se zrazenou důvěrou jsou denní realitou...

        Geny?

„Za to můžou ty geny, víš“ dozvěděla jsem se tenkrát od adoptivní maminky. „Geny?“ Překvapilo mě. „Ano, navštívili jsme výborného psychiatra. Předepsal léky a vysvětlil nám, že za vše můžou geny ...“

Tenkrát jsem netušila, co vím dnes, takže mě to celé jen pořádně vyděsilo. Stane se to jednou i mně?

S odstupem času si ale přemýšlím nad tím, jak je možné, že tohoto odborníka na lidskou duši nenapadlo to, co už profesor Matějček ví skoro padesát let? Něco o tom, že právě takhle se u dětí v NRP projevuje porucha připoutání se – porucha attachmentu.

            Porucha attachmentu

Mozeček malého človíčka, který strávil první měsíce svého života bez své blízké osoby – bez mámy, se díky tomuto faktu prostě začal vyvíjet jinak. Změny začaly už v době, kdy sám strádal v kojeneckém ústavě. Po přijetí do rodiny si človíček sice vytvořil pouto k náhradním rodičům, ale toto pouto nebylo stejné, jako by tomu bylo u dítka, které do rodiny přišlo ihned po porodu. Pouto lásky a důvěry neslo od začátku známky nedokonalosti.

Během dětství mohla rodina pozorovat drobné nebo větší příznaky tohoto „onemocnění“. A nebo ne, vždyť netušili, co hledat, na jaké symptomy se soustředit. Jejich dítě prostě bylo úžasné, dokonalé přesně tak, jak bylo ...

Porucha attachmentu, na kterou léky nezabírají a pomáhá pouze speciální terapie. Hlavou mi běžely úryvky z dokumentu „Děti bez lásky“, kde jsem takových příběhů zakončeno diagnózou „porucha attachmentu“ viděla mnoho.

Kdo jiný než my náhradní rodiče by měl bořit mýty o zaklínadlu jménem geny? Jenže jak to asi máme bez správných informací zvládnout?

Naše děti přece nemají dobré nebo špatné geny. Jak jsem psala jinde „Gen je vlastně jednotka informace, dle níž se vytváří podoba organismu“. Kdo z nás nemá v rodině takového toho blázna, alkoholika, prostě černou ovci rodiny?

            Děti se zraněnou duší

Naše děti mají jen tu smůlu, že neznalostí, v tomto případě bohužel neznalostí odborníků, dochází k záměně pojmů. Zranění duše, které utrpěli díky pobytu v kojeneckém ústavě, je zaměňováno a velmi fatálně za projev „špatných genů“.

Celé to má dva velmi negativní důsledky. Prvním z nich je, že díky nesprávně stanovené diagnóze  nebude dítěti v žádném případě pomoc odborníka nic platná. Braní léků určitě pošramocený attachment nevyléčí. Možná dítěti utlumí některé z příznaků, ale to je tak všechno.

Druhým důsledkem jsou příběhy o nevděčných adoptovaných dětech, které v pubertě propadnou návykovým látkám, chytnou se party, okradou vlastní rodiče a zmizí v nenávratnu ...

#blogujeme #mk_blog_academy #adopce 

http://adopce-donaha.infoblog.cz/

https://www.facebook.com/AdopceDoNaha/

avatar

MOC hezky napsano.Bohuzel znam podobny pripad z okoli.Kde adoptovany chlapec chytl spatne party a uz to jelo.Bohuzel to nedopadlo dobre v pripade adoptovanych rodicu.Urcite pobyt v kojenaku musi nechat nekde sramy na dusi.Bohuzel.Krasny clanek.

Odpověz
25. říj 2016
avatar

Souhlasím s Tebou. A musím říct, že naštěstí jsou již psychologové, kteří toto řeší, mám kolegu s podobným případem a tam jim přímo paní psycholožka řekla, že za to může ten první třičtvrtě rok života, kdy byl chlapec věčně odložený v kočárku na balkoně a brečící bez povšimnutí. Obdivuji ho, že s tím bojují, nevím, jestli bych to také tak zvládla...

Odpověz
25. říj 2016
avatar

My máme takový případ přímo v rodině...rodiče museli syna vydědit, protože by byl schopen je připravit i o střechu nad hlavou...Nevím, zda bylo něco špatně, chlapce měli od úplného miminka, byl v kojeňáku jen pár dní...každopádně lásku a péči dostal jako jakékoliv jiné "vlastní" dítě, rodina a všichni kolem ho se samozřejmostí brali jako svého, a stejně to nestačilo...Já jsem zastáncem toho, že geny se prostě ošidit nedají, ať dělá člověk, co chce...

Odpověz
25. říj 2016
avatar

@sarihy přesně, určitě to co je v článku popisováno má také nějaký vliv, ale geny jsou geny...🙂 Vidím to třeba na svém synovci, který se svým vlastním tatínkem nikdy nežil a viděl ho asi 5x v životě do svých 3 let....má jeho pohyby, způsob mluvy, styl jednání...

Odpověz
25. říj 2016
avatar

@pisisvori Já si spíš říkám i to, že "normální" člověk v 99% svoje dítě do kojeňáku nedá...takže tam prostě nějaké genetické zatížení chtě nechtě je...

Odpověz
25. říj 2016
avatar

@sarihy jojo to jsem taky chtěla napsat🙂

Odpověz
25. říj 2016
avatar

Krasne napsany!

Odpověz
25. říj 2016
avatar

Určitě díky za článek. .zas budu víc uvažovat o téhle problematice..máme v rodině velice nevydařenou adopci polo romského chlapce,do dvoz let v kojeňáku..no a v pubertě klasický scénář se závěrem ve vězení. .rozhodně chudáci děti, ale i chudaci rodiče a čela okolní rodina,co měla velké iluze .

Odpověz
25. říj 2016
avatar
wrtulka
autor

@jaka17 průser je že se o tohle neví a díky tomu se těmhle dětem správně nepomůže - nejlépe speciální terapie v předškolním věku kombinovaná s terapeutickým rodičovstívm taky o tom nikdo nic moc neví..Jde vlasntě o takové jiné ale taky poškození mozku (mimochodem poruchu attachmentu lze vyrobit i doma a přenášet pak z generace na generaci stenými způsoby výchovy, chování k dětem atd)

Odpověz
25. říj 2016
avatar

@wrtulka pokud by šlo v techo případech pomocí, tak je veliká škoda, že se o tom neví. .bohužel

Odpověz
25. říj 2016
avatar
wrtulka
autor

@jaka17 je to tak. Kamarádka takle chodí na terapie s 4letou holčičkou - zjistili jí právě poruchu attachmentu protože byla první 4m svého života v KU a už kolem těch 4let je v některých situacích nezvladatelná..ale někdy celé dětství jakoby není tolik problémů a je to jako "časovaná bomba" do puberty

Odpověz
25. říj 2016
avatar

@wrtulka nám už to nepomůže ale budu šířit mezi lidem☺

Odpověz
25. říj 2016
avatar
wrtulka
autor

@jaka17 ano teapie je nejlepší a nejúčinnější v předškolním věku. Nicméně prý se dá něco dělat vždy..😉

Odpověz
25. říj 2016
avatar

Tak u nás je" chlapečkovi "už 50..a neviděla jsem ho naštěstí už 30 let. .

Odpověz
25. říj 2016
avatar

Moc krásně napsané a je to i velmi logické. Ale teda bohužel pro ty z nás, které nemohou mít děti a po veškerých peripetiiích dostanou do péče již batole - nebudu se rozepisovat proč bohužel pro dítě, to je samozřejmé.

Odpověz
3. lis 2016
avatar
wrtulka
autor

@toscannii Děkuji. Ale jeslti jste dostali batolátko tak je spousta času na to pracovat na vztahu a pomocí terapeutického rodičovství případných terapií zaměřených na léčbu attachmentu lze zmost strašně moc! Držím pěsti!

Odpověz
3. lis 2016
avatar

@wrtulka Ne ne - já tento případ nejsem, ale i tak máte pravdu. Hodně jsem toho po prodělaném SC načetla a již tři roky lituji toho, že jsem netrvala na bondingu a nevěděla jsem, co přináší tělo na tělo jak matce, tak novorozenci. Tyto děti jsou o to všechno bohužel ochuzeny a někde se to zřejmě projevit muselo - je to pro ně vlastně to nejdůležitější, co mohou dostat, když přijdou na svět.

Odpověz
3. lis 2016
avatar

Opět vynikající článek. Zatím nejlíp o tomto tématu pojednávají knihy Krishnanandy a Amany Trobeových Jak vzniká důvěra a Probouzení zranitelnosti, takže pokud jsi náhodou nečetla, tak doporučuji 😉

Odpověz
22. lis 2016
avatar
wrtulka
autor

@neliste ha díky ne ne nečetla. Ale za chvíli sem hodím k tomuto tématu nový článek 🙂

Odpověz
22. lis 2016

Začni psát komentář...

sticker
Odešli