Používáme cookies. Více informací zde.
Zavři

Logopedie, máte cviky pro Ř a C?

stekkna
18. únor 2016

Kdo jste s dětmi chodili na logo. Máte nějaké cviky pro Ř a C? Moc děkuji

lv
18. únor 2016

r šeptat, dlouze na c nevím

konidana
18. únor 2016

C se vyvozuje z T šeptem s úsměvem (roztáhnout koutky)

konidana
18. únor 2016

C se vyvozuje z T šeptem + jazyk na zuby a úsměv (roztáhnout koutky)

pazdelu
14. bře 2016

@stekkna záleží v jaké fázi nácviku vaše dítko je, jsem logoped a abych Vám poradila přesněji bylo by to dobré vědět...pokud již máte zvuk hlásky vyvozen, dochází k fixaci hlásky ve slabikách, slovech, větách... v tom případě je pak na internetu k dispozici řada různých "zásobníků slov" případně v knihkupectví lze koupit řadu publikací - velmi pěkné a často doporučované jsou Šimonovy pracovní listy 6,7 (teď si nevybavím zda je na C,Ř 6 nebo 7) ale zpočátku by dítě mělo po Vás opakovat, když se mu to bude dařit správně, pak popisovat samo jednoduché obrázky (př. cibule, cedník, pec...to už by si mělo uvědomit přítomnost té které hlásky a snažit se ji říct správně, vy byste měla citlivě mile lehce opravovat) a až pak si povídat o něčem složitějším kde je více možností pro aplikaci hlásky C (Ř)..básničky - pokud se chcete učit s danou hláskou básničku samozřejmě to jde, ale musí dítě hlásku vyslovovat správně, pokud to vyslovuje "po svém" dále si fixuje nesprávnou výslovnost a škodí mu to.. kdyby něco ptejte se, ráda poradím 🙂

konidana
14. bře 2016

@pazdelu ráda bych se zeptala, pokud se vyvození správného zvuku nedaří za jak dlouho doporučujete přejít na jinou hlásku? U syna konkrétně jsme C zkoušeli 3měsíce ( při kontrolách 1x za 2 nebo 3 týdny) než naše logopedka přešla na nácvik Ž, na které se syn chytá. Není to zbytečně dlouhá ztráta času? "C" stále trefí jen v pár % případů, když se hodně snaží (většinou se hodně nesnaží)

pazdelu
14. bře 2016

@konidana ono to je celkem individuální..záleží co vše jste vyzkoušeli za postupy vyvození..pokud jen šeptané T přes nastavení mluvidel, je to z mého pohledu málo (dá se foukat do brčka,..důležité je postavení mluvidel - zuby na sobě (běžně skousnuté) a rty do úsměvu, jazyk se opírá o dolní řezáky)...a u některých dětí pokrok trvá..osobně bych ale upřednostnila nácvik tupých sykavek ČŠŽ před ostrými (běžná praxe), čili myslím,že nácvik Ž a dalších by mohl být ku prospěchu.. chápu to tak, že má syn problém s ostrými i tupými, Ř - hlásku R umí?? Pokud ano, chápu, že se třeba už učí Ř, pokud ne, je to z mého pohledu unáhlené..pokud nezvládá s jistotou ČŠŽ, nepůjde Ř... apod...trošku "začarovaný kruh" ale vše má svoje 🙂 a pokud můžu radit, i když je to někdy náročné, tak cvičte víckrát denně ale jen max. 3-5min a udělejte si z toho rituál jako třeba čištění zoubků 😉 taky jsme s dětmi různě vyplňovali tabulky, že když třeba za den 3x 3-5min cvičili a takhle celý týden, koupila se jim dobrota (u někoho stačí nanuk třeba a motivace to je obrovská) 😉

konidana
14. bře 2016

@pazdelu Děkuji za váš názor , také mi teď přijde nelogické proč měl začínat C, když Ž mu jde mnohem líp. Ze sykavek umí jen Š a Č, R ani Ř zatím vůbec ne. Cvičení bohužel nedáváme ani každý den ☹ natož několikrát. Že mu to trvá vím, jde si svým tempem, přes K jsme se dostávali více než půl roku.

pazdelu
14. bře 2016

@konidana pokud vibranty neovládá ani jednu, a u Ž mu asi chybí znělost do Ž (zní asi jako Š) tak bych nejprve dělala ty (odhmatávejte taky vibrace na krku - při Ž znějí hlasivky, při Š nikoli), a až je bude ovládat, šla bych na R,Ř. Dá se dělat R spolu se sykavkami, ale až od určité chvíle... a osobně nejprve vyvodím a zafixuji R a pak ho užiju k hlásce Ř (to je pak otázka chvíle) - mimo to - důležité je taky jak má dítě ohebný jazyk, zda jej dostatečně zdvihá k hornímu patru atd... to vše mu pak usnadňuje nácvik hlásek... ale jsou teda případy kdy se dělá Ř a pak R ale z mé zkušenosti je jich málo... s tou četností - já vím, je to těžké...ale zkuste to třeba spojit s čištěním zoubků a ty 3min tomu dát - je lepší kratší dobu a častěji než pulhodiny denně - dítě si nevypěstuje takový odpor, a pokud možno hravě 🙂 a každý postupuje jinak rychle, tak to prostě je 🙂

marienam
28. bře 2017

my kromě návštěv logo doma procvičujeme ř, ale i mnoho dalšího pomocí aplikace slovohrátky. Objevili jsme před pár měsíci. Četla jsem, že ji vytvořili logopedové právě na domácí cvičení. Děti to dnes s tabletem baví holt víc 🙂 Je to i pro mě zábavnější než s časopisy 😉 Dají se tam procvičovat jednotlivé hlásky napřed ve zvucích, slovech a pak ve větách, ale zajímavá jsou i dechová cvičení

anka.
28. bře 2017

@marienam prosím jmenuje se to přesně slovohrátky - nemůžu najít...

anka.
28. bře 2017

@marienam už jsem našla, ale píše mi to zařízení není kompatibilní s touto verzí. Telefon je přitom skoro nový, tak nevím...

marienam
29. bře 2017

@anka. tahle aplikace je pouze pro tablety. Je to prý kvůli velikosti displeje, aby to bylo dobře zřetelné. Když to pak uvidíš, tak pochopíš... dítko by na malém mobilním displeji mělo problém rozeznat třeba jak přesně hýbat jazykem atd. 🙂

anka.
31. bře 2017

@marienam super. Děkuju moc. Zkusím to na tablet.

victress
31. bře 2017

@anka. my jsme koupili stolní hru vytvořenou logopedy Rozhýbej svůj jazýček a zatím spokojenost veliká, sice stojí 400 Kč, ale investice se vyplatila, dcera se učí ani o tom neví...

Sem začni psát odpověď...

Odešli