Časté dotazy dětí. Omezujete ptaní?

24. srp 2022

Jdu se zeptat na názor. Synové jsou teď na příměstském táboře. Včera mi vedoucí říkal, že méně komunikují s ostatními dětmi, ale že často chodí za nimi a pořád se na něco ptají - hlavně tedy jeden ze synů. Prý mu přijde, že je schválně a účelně provokuje a je drzý, protože se ptá na věci, co ví.
Se synem jsme to řešili a doporučili mu, aby to nedělal a nechal si to na jiné osoby a jiné příležitosti. Vím, že stejně se chová všude a dělá to i doma, ve škole, na kroužku. Je to takový ten "vsechnozna" typ. Ať je prakticky jakékoliv téma, má k tomu co říct. Druhý syn ho v tomto napodobuje.
Omezujete dětem jejich dotazy? Považujete takové dotazování za nevhodné, drzé, vychloubačné?

hezz17
24. srp 2022

Jak jsou stari?
Rekla bych, ze je to o povaze ditete.

autor
24. srp 2022

@hezz17 oba na prvním stupni.

konidana
24. srp 2022

Spíš bych vysvětlila vedoucímu, že prostě syn je takový furt a odjakživa , a že to fakt není drzost. Omezovat ptaní není podle mne moc dobrá cesta. Jako zmínit a synovi vysvětlit, že někomu ty časté dotazy vadí, to jo. že v určitou chvíli třeba vadí i mě, ale to je tak celé, jak to můžeš "omezovat"

sirinfirst
24. srp 2022

Asi záleží na charakteru dotazů. Pokud jde o skutečný zájem o odpověď, pak ok. Pokud chtějí prudit, případně dotyčného nachytat na neznalosti, pak bych to zatrhla.

irmamala
24. srp 2022

Přesně, záleží na konkrétních dotazech. Pokud se má ptá na osobní věci, po kterých mu nic není, tak bych mu vysvětlila, na co se může ptát cizích lidí a na co ne. Ale na druhou stranu, s takovou věcí by se měl člověk, kterého živí práce s dětmi, zvládnout vypořádat sám a ne si stěžovat.

autor
24. srp 2022

Nikdy se neptá na nic osobního, vždy to je k tématu.

@irmamala např. měli téma oceány. Syn šel za vedoucím a začal rozvíjet téma kostry velryby, co je v Národním muzeu.

gbp
24. srp 2022

souhlasim, ze je dulezity typ dotazu.
mozna se s dospelymi ma o cem bavit vic nez s detmi a je to jeho typ komunikace.
kazdopadne profesional co pracuje s detmi, by mel umet toto vyresit si myslim. sama tak stare deti nemam, ale pracovala jsem s autisty, coz je jeste jina kategorie, ale tam to bylo podle intelektu a nastaveni doma. u nekoho platilo 3x odpoved a dost. u nekoho se zeptat a co si myslis ty? jak to vidis ty? co ty o tom vis? muzeme spolecne zjistit odpoved? na osobni otazky vysvetlit, ze na toto je nevhodne se ptat a proc atp.

gbp
24. srp 2022

no a chce, aby mu na to odpovedel, nebo tim chce upoutat pozornost, jakoze by byl ochotny povypravet sam co o tom tematu vi on treba vsem detem?

autor
24. srp 2022

@gbp s dětmi o tom nemluví, protože ví, že ty to nevědí.
On vždy rozvíjí téma, co zná.

sirinfirst
24. srp 2022

Takže se spíš chce předvést, než něco dozvědět. To je mně osobně ukrutně protivné (jako že to skrývá za otázku, dcera to taky občas dělá). Ale já si to můžu dovolit, já s dětma nepracuju 🙂

marimanta
24. srp 2022

Tohle by si s nima měl vyřešit sám. Osobně mě to děsně točí, měli jsme takového kluka a holku v první třídě, kde jsem asistovala. Holka pochopila rychle sama, kluka jsem si při vhodné chvíli vzala bokem a trochu jsme to probrali. Rodiče tim nikdo neobtěžoval...

zmrzlinka
24. srp 2022

Pan vedoucí by si měl s takovou situaci poradit a ne žalovat matke...

tynka9
24. srp 2022

Tak tohle vy si měli umět vedoucí snad nějakým způsobem ošéfovat. Mám syna dost podobného charakteru, stále se na něco ptá, hodně věcí zajímá, občas si rozvíjí nějaké své teorie a potřebuje posluchače. Akorát jsou mu zatím jen 4 roky. Ve školce by si prý taky často paní učitelku nejradši zabral jen pro sebe, ale v pohodě si to vysvětlili, že jsou tam i další děti, kterým se musí věnovat, tak mu nějaký prostor dá a pak se věnuje dalším dětem, pak zase dostane prostor syn. A doma - záleží na co se ptá. Snažím se odpovídat, ale když se ptá po xté na tu samou věc, nebo na věc, kterou ví, tak to obracím, at mi to teda řekne, jak to je, protože to ví/protože jsem mu to před chvilkou říkala. Je to někdy náročné, protože to mám dvojmo ještě s mladší dcerou, ale zase ignorovat ty otázky, shazovat, zakazovat, to podle mě není pro vývoj osobnosti úplně dobré. PS hlavně já byla to samé, učitele a vedoucí ve skautu jsem svého času asi musela občas taky dohánět k šílenství, ale vyrostla jsem z toho 😂🤭😂🙃

somalicats
24. srp 2022

Já přidám trochu jiný pohled: pokud je kluk zvídavý, může chtít to téma, které ho zajímá, rozvíjet proto, že třeba čeká, že se dozví ještě něco nového. Když ho s tím každý pošle do háje, tak časem na tu komunikaci rezignuje a to nebude úplně OK. Spíš teda nechápu, proč si ho vedoucí sám nesrovná ve stylu "teď není prostor na tuhle debatu, pobavíme se o tom večer" nebo tak něco, pokud se to v danou chvíli nehodí.

autor
24. srp 2022

@sirinfirst řekla bych, že jen prostě nechce mlčet. Možná doufá, že se dozví i něco víc.
Jako dítě jsem byla stejná. A uznávám, že jsem to občas dělala i proto, abych si dokázala, že jsem chytrá.

@tynka9 on se nikdy neptá na to samé 2x, pokud ovšem nemá nové informace.
On se prý ptá třeba u jídla, nebo když někam jdou.

@zmrzlinka už si právě stěžovala i učitelka, že se pořád na něco ptá. U ní to dovedl k dokonalosti. Ptá se i na to, co sám neví, když to učitelka taky neví, tak si zjistí sám a ještě o dost víc a jde za ní další den.
Učitelka mladšího syna mu to googlí a tiskne.

veronicka89
24. srp 2022

Uprimne setkala jsem se s takovym ditetem a je to narocne ...vycerpavajici a nervuje me to ...

Ono si clovek pak uvedomi te to to dite nemysli skarede a ze nic neprovedlo a ze neni vhodne byt na nej neslusny...

Je to a teto proc ta rostöina ma zlute kyticky...a teto ja byl v italii a tam meli dobrpu pizzu...a teto jak se vyrabi pizza ...ja mel v italii nejlepsi pizzu na svete...

A teto co to mas v ruce ( hrabě ) jo hrabe no strejda ma taky hrabe ale ne s cervenym ale s modrym...

Teto a ja budu mit narozeniny ...a budu mit oslavu ...a teto co je to oslava...

irmamala
24. srp 2022

Jako upřímně, takové děti mě taky dost vys*rají 😀 Ale pořád si nemslím, že je to věc, kterou by měl pedagog řešit s rodiči. Učitelka by měla mít s takovými dětmi trpělivost a umět s nimi pracovat - nakonec, má na to taky dost vysokou školu. Podle mě dítě v tomhle věku nedokáže ještě vyhodnotit, kdy už toho druhého obtěžuje a kdy ne a přijde mi škoda tu zvídavost a rozhled nějak regulovat.

autor
24. srp 2022

@veronicka89 tohle on nedělá. On to má o level dál. Třeba s tou kostrou Víš, že v NM mají kostru plejtváka (nevím jakého, ale není to ten obrovský)? Je tak a tak dlouhý, stal tolik a tolik zlatých a jede...
U pizzy bude řešit, že pravá pizza mela jen určité ingredience a vznikla na jednom konkrétním místě a musí se péct v kamenné peci.

@irmamala on si chce povídat a s dětmi to neumí.
Na tom táboře mají praktikanta, co je podle všeho podobný Mimoň, tak mu ho upichli a kluci si spolu řeší tyto věci spolu.

veronicka89
24. srp 2022

To ze je chytry a zvidavy je super ale to neneni na tom ze to ibira energii a proste clovek musi byt v pozoru a v podstate porad na to reagovat ...

Ono to podle me neni na psychologa pro dite ale spis pro ty zucastnene...

Resit to tak aby neprestal byt zapaleny a zvidavy ale aby lidi okolo nemeli hlavu jako balon 🤣

9radka9
24. srp 2022

To mi připomíná mého bráchu, taky se o vše strašně zajímal, zajimali ho geografické témata (sopky, masožravé rostliny, dinosauři) a také se na to dokola vypytoval zejména starších (ti víc ví) a třeba učitelka i ředitel z Montessori školky a školy to s mámou řešili, že je nějaký divný a pořád se jim na něm něco nezdálo...... teď má 18 let, je na 8letem gymplu, téměř se nemusí učit (nad knihami že školy sme jej snáď nikdy nevideli) má samé 1.... ptaní jsme neomezovali, i když nám z něj také někdy vybuchovala hlava

drakenn
24. srp 2022

A jak to máte doma? Věnujete se mu dostatečně? Mě přijde, že je z domu nedosyceny, proto se lepí na dospělé..ale mohu se mýlit.
Je třeba tomu dítěti vysvětlit, zetam holt neni samo, že má i spolužáky a učitelce opravdu může prasknout hlava! Ať není sobecký.

zmrzlinka
24. srp 2022

Podle toho jak to popisuješ,tak bych ho asi trochu usměrnila ...ale stejně si myslím,že pedagog by měl vědět s takovým dítětem pracovat.

autor
24. srp 2022

@drakenn doma se mu věnujeme hodně.
On se lepí na dospělé, protože si s dětmi nemá co říct. Když na ně spustí podobným stylem, tak od něj utečou.
On chodí za učitelkou s podobnou věcí tak 2x do měsíce. Jen když je zajímavé téma.
Teď na táboře to je častěji, protože je víc prostojů - jídlo, přesuny...

elesse
24. srp 2022

Ja bych ho nechala, at si to vedouci resi. Jenze vetsina vedoucich na primestakach jsou jen pochybni hlidaci nizkeho veku…

autor
24. srp 2022

@elesse stížnosti jdou i z kroužků a školy.

merope
24. srp 2022

Já teď něco byla povídat v jedné svobodné škole a tam byl podobný kluk, vypadalo to, že průvodkyně byla nešťastná, protože se bála, jak budeme reagovat. Já naštěstí měla s sebou chlapa - na něco jsme odpověděli, něco jsem řekla, že nevím - a po pár dotazech od něj jsem se cíleně zeptala zase ostatních a pak zase nechala jeho. Prostě aby to bylo vyvážené a k debatování se dostali všichni. Zřejmě se jedná o zvídavého extroverta a pokud k sobě dostane parťáka (typu ten instruktor), bude to super.

Pak to chce asi řešit podle situací:
- když si povídají o moři a on chce povídat o plejtvákovi, tak instruktor může říct třeba že fajn, ale že tohle by mohlo zajímat i ostatní a ať si o tom něco na další den nachystá
- pokud má dotazy - odpovídat (jsou-li relevantní)
- ve škole když něco chce vědět a učitelka třeba neví, tak opět - zahrnout ho do nějakého jeho procesu učení, ať si na to něco připraví - a zkusit do toho zahrnout ostatní žáky, převést třeba i na písemnou formu (zjevně když něco neví a někdo jiný taky neví, tak on má představu, že ta druhá strana to určitě taky chce vědět, protože on zatím chce vědět všechny informace, co se k nim dostane, zatím nebude zřejmě umět moc třídit - nevím, v jakém věku to třídění půjde - ale klidně ať si něco podobného vypracuje potom obrazově na list A4, že musí vybrat to klíčové a podobně).

kexina
24. srp 2022

Syn (5 let) je bohužel taky takový. Je rozumově trochu napřed, takže s vrstevníky si nerozumí. Tzn. jich se straní, ale leze za staršími dětmi, nebo dospělými. A ty pak bombarduje nekonečnými nesmyslnými rádoby otázkami. Jednak má zřejmě potřebu se chlubit, jednak má potřebu neustálé pozornosti (je bohužel jedináček, a to i v širší rodině, a ať člověk chce, nebo ne, prostě se mu obě rodiny věnují naplno). "Funguje" na něho různý postup od různých lidí... jedna babička mu prostě jasně řekla ´tohle je hranice, když ji překročíš, nebudu se s tebou o tom dál bavit´ a když syn spustí ty svoje tirády, prostě na něj přestane reagovat a počká, až přestane a pak se věnují dál tomu, co dělali, nebo něčemu dalšímu. Druhá babička se mu snaží vysvětlovat že není hezké se takto předvádět, ale to zatím nemá výsledek (proto jsem to "funguje" dala do uvozovek). Manžel i já jsme zavedli systém "3x a dost", pak prostě další opakování a nesmyslné prodlužování utneme.

Každopádně se mi nelíbí, že to řešili přes tebe, očekávala bych, že ti řeknou něco ve smyslu "tohle a tohle dělá, ale my jsme to spolu vyřešili, jen abyste věděla", ne že po tobě budou chtít řešení. To by snad měli zvládnout sami.

autor
24. srp 2022

@merope naopak, je to velký introvert. I na tom táboře mluví, když jsou někde a neruší to, nejsou tam moc okolo děti. První den na táboře nemluvil skoro vůbec, jen řešil tu kostru a včera zase jiné téma - to stihl jedno dopoledne a odpoledne. Dneska čekám, že to bude zase něco.
Když mají nějaké školní akce, tak se nikdy na nic nezeptá. Letos jsme absolvovali prohlídku na hradě, kde se průvodkyně opakovaně ptala dětí a syn vše věděl. Nic neřekl a ani se na nic sám nezeptal.

@kexina jediné místo, kde s ním nemají problém a ani to nijak neřeší, je skaut. Tam mají kromě vedoucího 6 praktikantů, to jsou kluci cca kolem 16 let. Vím, že se ho pokaždé jeden ujme a věnuje se mu a nikdy jsem neslyšela nic špatného. Spíš naopak, on nadhodí téma a diskutují o něm. Prý je to super kluk a jednají s ním jak se sobě rovným.
On je "problém", že vyrůstá v rodině, kde máme všichni VŠ (rodiče, prarodiče, tety, strejdové). Takže to bude částečně naše chyba, protože já i manžel jsme v tomto byli jako děti podobní, takže se umíme vcítit. Od dětství jsme na každý jeho dotaz reagovali tak, že jsme to rozebrali do detailů a on si to pamatoval, takže jsme to postupně nabalovali a nabalovali a stvořili jsme monstrum 😂.
Když šel do první třídy rozebíral s učitelkou prezidenty. Mají před školou TGM. Děti se ptaly, kdo to je. Ona zkusila, jestli to někdo neví. Syn, jak je introvert, tak nezareagoval. No a učitelka řekla, že to byl první český prezident. Syn pak o přestávce za ní šel a řekl, že to byl první prezident Československa, že první prezident České republiky byl Havel.

kexina
24. srp 2022

My máme podobný exemplář. Nejsme tedy všichni vysokoškoláci, ale jak žije jen mezi dospělými, v některých oblastech je zkrátka chytřejší, než děti jeho věku. A přesně, jak píšeš, když se ho ujme nějaké starší dítě a mluví s ním jako rovný s rovným, pak je to k oboustranné spokojenosti. Ale on prostě neumí řešit ty klasické dětské problémy. 🙂 Akorát náš je tedy těžký extrovert, takže o to horší. 😀

bohumilakupkova
24. srp 2022

Vždyť je to hezké, že se zajímá. Kdo chce mít klid, nemůže pracovat s dětmi. Syn se často ptá. Když nevím, přiznám to a hledáme odpověď. Když je to něco nedohledatelného, tak si vymýšlíme odpovědi. Nechápu, proč nekomu dětské otázky vadí. Dítě si samo odpověď najít neumí, tak se ptá. Když něco ví, třeba ho zajímá, jak jednu konkrétní věc vysvětlí různí lidé. Taková klasika "jak se dělají děti" asi vede. 😃Nechápu, proč to někomu vadí. My bereme všechno jako samozřejmost, ale pro děti je plno věcí senzace a super téma k hovoru.