Asistentka pedagoga v MŠ. Je to v pořádku, že začíná práci později?
Ahoj všem, dcera má ve školce přidělenou asistentku pedagoga na 30 hod/týdně. Paní asistentka zároveň začala pracovat na poloviční úvazek jako učitelka MŠ. A stává se, že paní asistentka přijde na odpolední směnu v 10:00. Je tohle v pořádku? Dcera chodí domů po obědě. Nemusí s ní být hned od rána? Kde případně najdu informace?
Děkuji.
@anonym_autor Není to v pořádku, zeptala bych se, jestli je to dočasně jako zástup nebo plán na celý školní rok.
Je to asistentka pedagoga, není to přímo asistent vaší dcery, jen je psaná k ní do třídy. Pokud to učitelka zvládá, může tam být s dcerou sama. To samé, když je asistentka třeba nemocná. Nevidím v tom problém.
@macik84 S tím nesouhlasím, už proto, že AP je placený za to, aby byl během vzdělávací aktivity u dítěte, ne aby přišel na pobyt venku, oběd a spaní. AP je přidělen k dítěti se speciálními vzdělávacími potřebami a nejde o to, jestli to učitelka zvládá. Dítě na něj má nárok, stát ho za to platí.
Nicméně pokud je to situace třeba na měsíc, než se vrátí vedlejší kolegyně z nemocenské, tak ok.
@macik84 S tím nesouhlasím, už proto, že AP je placený za to, aby byl během vzdělávací aktivity u dítěte, ne aby přišel na pobyt venku, oběd a spaní. AP je přidělen k dítěti se speciálními vzdělávacími potřebami a nejde o to, jestli to učitelka zvládá. Dítě na něj má nárok, stát ho za to platí.
Nicméně pokud je to situace třeba na měsíc, než se vrátí vedlejší kolegyně z nemocenské, tak ok.
@mollyweasley nemáš pravdu asistent pedagoga je asistent pedagoga. Ano, přiděluje se do třídy na základě doporučení konkrétního dítěte, ale to neznamená, že je zde pouze a jedině pro to konkrétní dítě. AP je ve třídě kvůli “ulehčení” práce pedagoga, pokud má ve třídě náročné dítě vyžadující podporu. A v těch 30 hodinách je prima i nepřímá činnost. To, že je v doporučení uvedeno 30 hodin, neznamená, že AP musí být 30 hodin ve třídě.
Pokud by měla být neustále k ruce konkrétnímu dítěti, nejedná se o asistenta pedagoga, ale o osobního asistenta a ten je financovat z úplně jiných zdrojů.
@mollyweasley nemáš pravdu asistent pedagoga je asistent pedagoga. Ano, přiděluje se do třídy na základě doporučení konkrétního dítěte, ale to neznamená, že je zde pouze a jedině pro to konkrétní dítě. AP je ve třídě kvůli “ulehčení” práce pedagoga, pokud má ve třídě náročné dítě vyžadující podporu. A v těch 30 hodinách je prima i nepřímá činnost. To, že je v doporučení uvedeno 30 hodin, neznamená, že AP musí být 30 hodin ve třídě.
Pokud by měla být neustále k ruce konkrétnímu dítěti, nejedná se o asistenta pedagoga, ale o osobního asistenta a ten je financovat z úplně jiných zdrojů.
@enoli Ano, jakmile je ve třídě, je pro všechny, s tím souhlasím. Ale je k tomu, aby dětem se speciálními vzdělávacími potřebami pomohl se vzdělávat bez problémů. Rozhodně není k tomu, aby děcko se SVP bylo dopoledne ve třídě samo a AP přišel na odpoledne.
AP má být ve třídě, kam byl přidělen. A má tam být přesně ty hodiny, které určila poradna, což bývá určeno přesně dle pobytu dítěte se spec. vzdělávacími potřebami. Buď se věnuje danému dítěti nebo zbytku třídy ve chvílích, kdy ho dítě buď nepotřebuje nebo se mu věnuje učitelka. AP by měl být pro dítě opora a měl by být osobou, která je danému dítěti i rodičům blíž, než jiní. To, že občas vypomůže AP jinde, dle potřeby školy, je běžné. Ale ne na stálo, přechodně.
Takže ne, není v pořádku, když je dítě ve třídě, kde AP má být a není. Je to jiné, pokud je AP přidělen na 40 hodin a dítě je ve škole 40 hodin. Pak bývá na poslední hodiny samo a musí to zvládnout učitelka sama ( ale ve škole to bývá např. družina, v MŠ spaní a chvilka po spaní). Ale většinou bývá AP přidělen na celý pobyt dítěte.
Nemůže to fungovat tak, že v době, kdy má být AP, je zároveň učitelkou, navíc v jiné třídě. Nemůže se jí práce krýt, může případně navazovat ( tedy např. Ve škole je AP dopoledne a odpoledne je pak vychovatelkou v družině apod).
@mollyweasley nemáš pravdu asistent pedagoga je asistent pedagoga. Ano, přiděluje se do třídy na základě doporučení konkrétního dítěte, ale to neznamená, že je zde pouze a jedině pro to konkrétní dítě. AP je ve třídě kvůli “ulehčení” práce pedagoga, pokud má ve třídě náročné dítě vyžadující podporu. A v těch 30 hodinách je prima i nepřímá činnost. To, že je v doporučení uvedeno 30 hodin, neznamená, že AP musí být 30 hodin ve třídě.
Pokud by měla být neustále k ruce konkrétnímu dítěti, nejedná se o asistenta pedagoga, ale o osobního asistenta a ten je financovat z úplně jiných zdrojů.
@enoli Přesně, manžel má ve třídě 10 dětí se speciálními potřebami a k ruce jednu asistentku. Podle logiky některých by těch asistentů měl mít 10.
@enoli Přesně, manžel má ve třídě 10 dětí se speciálními potřebami a k ruce jednu asistentku. Podle logiky některých by těch asistentů měl mít 10.
@enoli
@lenerka1 AP pomáhá všem dětem, které to v tu danou chvíli v té dané třídě potřebují ( ikdyž je velmi diskutabilní to, že jeden rodič absolvuje s dítětem vyšetření, vyběhá si vše potřebné a další se vezou. Ale ano, jde o AP, v pořádku). Ovšem tím pádem musí svou pracovní dobu trávit v té dané třídě. A ne ve stejnou dobu mít další úvazek, být tedy placená naráz jako AP i jako učitelka, tím pádem na jednom místě v tu danou chvili není. Pracovní doba se jí nemůže překrývat, ale musí následovat po sobě. To mi trošku připomíná naší vládu. Snad se chápeme. Do jiné třídy může jít na přechodnou dobu, pokud není zbytí a je v té třídě například náročnější dítě nebo je třeba supl za chybějící učitele . Ale určitě to není ideální, být by to tak nemělo, ale běžně je.
@enoli
@lenerka1 AP pomáhá všem dětem, které to v tu danou chvíli v té dané třídě potřebují ( ikdyž je velmi diskutabilní to, že jeden rodič absolvuje s dítětem vyšetření, vyběhá si vše potřebné a další se vezou. Ale ano, jde o AP, v pořádku). Ovšem tím pádem musí svou pracovní dobu trávit v té dané třídě. A ne ve stejnou dobu mít další úvazek, být tedy placená naráz jako AP i jako učitelka, tím pádem na jednom místě v tu danou chvili není. Pracovní doba se jí nemůže překrývat, ale musí následovat po sobě. To mi trošku připomíná naší vládu. Snad se chápeme. Do jiné třídy může jít na přechodnou dobu, pokud není zbytí a je v té třídě například náročnější dítě nebo je třeba supl za chybějící učitele . Ale určitě to není ideální, být by to tak nemělo, ale běžně je.
@marketa11112 diskutabilní to možná je, ale sama mám dítě s AP a současně jsem i učitelka. A tak to prostě je, no. Ono je ji podle mě nic nepřekrývá, prostě v době, kdy v třídě není ma jako AP napsanou nepřímou činnost. AP co mam ve třídě ja je take napsaná na určitý počet hodin, ale z toho se ji vypočítá i nepřímá činnost, takže tam neni na všechny hodiny, i když žák tam vsechny hodiny je.
@marketa11112 diskutabilní to možná je, ale sama mám dítě s AP a současně jsem i učitelka. A tak to prostě je, no. Ono je ji podle mě nic nepřekrývá, prostě v době, kdy v třídě není ma jako AP napsanou nepřímou činnost. AP co mam ve třídě ja je take napsaná na určitý počet hodin, ale z toho se ji vypočítá i nepřímá činnost, takže tam neni na všechny hodiny, i když žák tam vsechny hodiny je.
@enoli nevím, jak přesně má smlouvu napsanou, ale ani nepřímá činnost by se jí neměla krýt s jinou prací. AP má nepřímé činnosti o mnoho méně než učitelka. Nelze to porovnávat.
O práci AP, o tom jak by to mělo být a jak to je, toho vím už také docela dost. 🤪
@enoli nevím, jak přesně má smlouvu napsanou, ale ani nepřímá činnost by se jí neměla krýt s jinou prací. AP má nepřímé činnosti o mnoho méně než učitelka. Nelze to porovnávat.
O práci AP, o tom jak by to mělo být a jak to je, toho vím už také docela dost. 🤪
@marketa11112 tak samozřejmě že by se ji neměla kryt s jinou činností, ani s kroužky. Ale pořád nemusí být ve třídě neustále . A třeba u 25,5 hodin dělá nepřímá činnost cca 2 hodiny, což je docela dost.
Zatím v každém doporučení jsem měla napsanou náplň práce AP. Co mám s dětmi dělat, v čem podporovat, jak pracovat. Jak tohle může AP dělat, když tam v tu dobu není? Obrátila bych se na vedení.
Ano, jsme asistenti pedagoga, ale v doporučeních je dané, co máme dělat a musíme to dodržovat. Dítě na to má právo ( vymahatelné).
@marketa11112 tak samozřejmě že by se ji neměla kryt s jinou činností, ani s kroužky. Ale pořád nemusí být ve třídě neustále . A třeba u 25,5 hodin dělá nepřímá činnost cca 2 hodiny, což je docela dost.
@enoli nemusí. Ale zde se jedná i překrytí dvou prací. Což je špatně.
@enoli Přesně, manžel má ve třídě 10 dětí se speciálními potřebami a k ruce jednu asistentku. Podle logiky některých by těch asistentů měl mít 10.
@lenerka1 Takže podle tvé logiky manžel ve výuce AP vůbec nepotřebuje a paní si klidně může svůj úvazek vybrat od tří do sedmi odpoledne, jo? Já vím, co má dělat AP a jaká je náplň práce, ale když má AP úvazek 30 hodin, tedy 27 přímé, dítě je ve školce 20 hodin, tak se asi predpoklada, že AP bude s dítětem, a potažmo dalšími dětmi, právě dopoledne, kdy se ve školce děje největší část vzdělávacích aktivit. A prostě není to o tom, že to učitel zvládá, ukočírovat ty děti. Má to zvládat hlavně to dítě, které AP potřebuje.
@marketa11112 diskutabilní to možná je, ale sama mám dítě s AP a současně jsem i učitelka. A tak to prostě je, no. Ono je ji podle mě nic nepřekrývá, prostě v době, kdy v třídě není ma jako AP napsanou nepřímou činnost. AP co mam ve třídě ja je take napsaná na určitý počet hodin, ale z toho se ji vypočítá i nepřímá činnost, takže tam neni na všechny hodiny, i když žák tam vsechny hodiny je.
@enoli Takže jak bys to udělala ve školce? Dítě chodí od 8 do 12, tedy 20 hodin. AP má úvazek 0,75, tedy 30 hodin, 27 přímé. Podle tebe je v pořádku, že na polovinu pobytu dítěte v MŠ AP vůbec není v dané třídě? Že přijde v 10, kdy už vzdělávací aktivita nebývá a naopak je tam AP třeba do 3 odpoledne, kdy děti spí a svačí, a dítě se SVP je dávno doma? To snad nemyslíš vážně.
@enoli
@lenerka1 AP pomáhá všem dětem, které to v tu danou chvíli v té dané třídě potřebují ( ikdyž je velmi diskutabilní to, že jeden rodič absolvuje s dítětem vyšetření, vyběhá si vše potřebné a další se vezou. Ale ano, jde o AP, v pořádku). Ovšem tím pádem musí svou pracovní dobu trávit v té dané třídě. A ne ve stejnou dobu mít další úvazek, být tedy placená naráz jako AP i jako učitelka, tím pádem na jednom místě v tu danou chvili není. Pracovní doba se jí nemůže překrývat, ale musí následovat po sobě. To mi trošku připomíná naší vládu. Snad se chápeme. Do jiné třídy může jít na přechodnou dobu, pokud není zbytí a je v té třídě například náročnější dítě nebo je třeba supl za chybějící učitele . Ale určitě to není ideální, být by to tak nemělo, ale běžně je.
@marketa11112 S tou pracovní dobou to je pravda, to jsem nehodlala rozporovat, stejně jako jsem se nevyjadřovala k tomu, zda je v pořádku, že AP dojde až na 10. Spíš mi šlo o to naznačit, že opravdu se jedná o asistenta pedagoga a ne osobního asistenta dítěte, takže pomáhá učiteli pracovat se třídou tak, aby se všechny děti rozvíjely (z některých reakcí jsem měla pocit, že AP má být jen s dítětem, na které je psaný). Bohužel současný systém, kdy si asistenta musí rodiče dítěte "vyběhat", je poněkud nešťastný, v tom se shodneme, chápu, že rodiče pak mají pocit, že má být s jejich dítětem, když je na něj napsaný.
@enoli Takže jak bys to udělala ve školce? Dítě chodí od 8 do 12, tedy 20 hodin. AP má úvazek 0,75, tedy 30 hodin, 27 přímé. Podle tebe je v pořádku, že na polovinu pobytu dítěte v MŠ AP vůbec není v dané třídě? Že přijde v 10, kdy už vzdělávací aktivita nebývá a naopak je tam AP třeba do 3 odpoledne, kdy děti spí a svačí, a dítě se SVP je dávno doma? To snad nemyslíš vážně.
@mollyweasley možná bys mohla přehodnotit svůj tón - já jsem především reagovala na to, že asistent pedagoga je asistent pedagoga a nikoliv asistent konkrétního dítě. K tomu je pak osobní asistent. A psala jsem, ze i asistent pedagoga ma činnost přímou a nepřímou. Ze to neznamená, ze ma byt k ruce 30 hodin komukoliv.
Navíc ve zprávě je “stává se”, neni tam psáno, ze je to každy den. A treba proste když se to stalo, tak byla ráno AP u doktora. Neboť pokud by v dobu, kdy má činnost jako AP vykonávala činnost učitelky, tak ji ten jeden plat nemá ředitelka, jak zaplatit. Účetní program to nepobere.
@mollyweasley možná bys mohla přehodnotit svůj tón - já jsem především reagovala na to, že asistent pedagoga je asistent pedagoga a nikoliv asistent konkrétního dítě. K tomu je pak osobní asistent. A psala jsem, ze i asistent pedagoga ma činnost přímou a nepřímou. Ze to neznamená, ze ma byt k ruce 30 hodin komukoliv.
Navíc ve zprávě je “stává se”, neni tam psáno, ze je to každy den. A treba proste když se to stalo, tak byla ráno AP u doktora. Neboť pokud by v dobu, kdy má činnost jako AP vykonávala činnost učitelky, tak ji ten jeden plat nemá ředitelka, jak zaplatit. Účetní program to nepobere.
@enoli Ale já vím, co znamená asistent pedagoga, přesto reaguju na jeho pracovní dobu ve školce. Ve škole to funguje jinak, ve školce prostě AP musí být na řízené činnosti, tečka. Neexistuje neprima doba v 9 hodin.
@marketa11112 S tou pracovní dobou to je pravda, to jsem nehodlala rozporovat, stejně jako jsem se nevyjadřovala k tomu, zda je v pořádku, že AP dojde až na 10. Spíš mi šlo o to naznačit, že opravdu se jedná o asistenta pedagoga a ne osobního asistenta dítěte, takže pomáhá učiteli pracovat se třídou tak, aby se všechny děti rozvíjely (z některých reakcí jsem měla pocit, že AP má být jen s dítětem, na které je psaný). Bohužel současný systém, kdy si asistenta musí rodiče dítěte "vyběhat", je poněkud nešťastný, v tom se shodneme, chápu, že rodiče pak mají pocit, že má být s jejich dítětem, když je na něj napsaný.
@lenerka1 Takto ano. Vím, jak systém funguje. Mám ve třídě u syna AP a sama jsem jako AP pracovala několik let.

Je to asistentka pedagoga, není to přímo asistent vaší dcery, jen je psaná k ní do třídy. Pokud to učitelka zvládá, může tam být s dcerou sama. To samé, když je asistentka třeba nemocná. Nevidím v tom problém.