Hejného metoda - zhodnocení. Jak to vypadalo po několika letech výuky?

lutu11
18. led 2021

Dobrý den,

natrafila jsem na toto hodnocení výuky Hejného matematiky. Prosím, jak to vypadalo u Vašich dětí po několika letech tyto výuky? Zajíma mě jak dítě zvládlo přechod na normální matematiku- třeba na druhém stupni, případně střední škole. Syn je v 1.třídě, jedou hejného, no ale pokud by s tím ve vyšších letech byli problémy, budeme uvažovat o jiné škole, kde pojedou ,,normálně,,.
Děkuji za Váš názor.

codal
22. led 2021

@lutu11 přesně tak!

hanuu
9. únor 2021

Ten clanek pani ucitelky je strasny canc, ve kterem stihla pekne urazit i sve kolegyne z 1. stupne. Spousta veci o Hejnem je tam uplne nesmysl.
Jsem presvedcena, ze zadna metoda neni vhodna pro uplne vsechny deti. Na Hejnym se mi libi, ze nuti myslet, coz je presne to, co by mela skola a zejmena matematiky ve skole ucit. Urcite bude caati deti delat Hajny potize, myslim, ze zrovna pro ne muze mit nejvetsi prinos, a rozvijet jejich mysleni, i kdyz na ukor nejake funkcni matematiky, coz vzhledem RVP a tlakum jak to, ze jeste neumi tohle, kdyz ostatni uz ano a pod. vlastne malokdo dovoli, tak je aai pak pro tyhle deti lepsi si zautomatizovat ty zakladni postupy. Kazdopadne vzdy se doma lehceji docvicinejaky dril nez rozvoj logiky a mysleni.
Syn ma Hejneho, je tretak, v Klokanovi mel plny pocet bodu a ve tride spousta uspesnych resitelu. Dceru dam spise na klasickou matematiku, ale jenom kvuli tomu tlaku, co kdy ma umet.

petulkadodo
9. únor 2021

@lutu11 Moje osobní zkušenost je už víc jak 20 let stará, ale měla jsem na ZŠ učitelku, která učila podobně, čemu se dnes říká Hejného metoda. Upřímně, naučila mě myslet, i čtyřkaři u nás ve třídě toho zvládli spočítat víc než dvojkaři s jinou učitelkou. Matematiku s ní jsem milovala. Na gymplu matikářka, která měla sama vše jen nabiflované a moje snaha to pochopit a třeba si i něco sami odvodit, se nepotkala s pochopením. Na VŠ s matemicko-fyzikálním zaměřením jsem pak víc čerpala to, co jsem se naučila na zš než nabiflovala na gymplu a strašně mi chyběly ty roky, kdy jsem se na gymplu musela jen učit a alternativní postupy byly špatně. Při studiu jsem doučovala mnoho dětí, které kvůli učiteli matematiky neuměli myslet. Stačilo jim často ukázat jak na to, jak si úlohu nakreslit, představit a matrmatika jim začala jít a bavit je. Takže za mě, matematika nesmí být dril, je to hra, zábava a logika. Když víte, jak který vzoreček vznikl, nepotřebujete ho umět jako básničku. Ta metoda je skvělá, ale vyžaduje dobrého učitele. Bohužel...

monikaplk
24. bře 2021

Hejného metoda je komerční projekt, ten H-Mat za to bere těžké peníze, drahé učebnice atd. Pořádá kurzy pro učitele, aby je přesvědčili že je podle toho dobré učit, ale kurz pak proplatí ministerstvo školství a škola někdy ještě koupí předražené učebnice. Manžel je matematik a podle něj to není nic přínosného pro děti, jen se to tváří alternativně, aby to nalákalo rodiče, kteří chtějí něco jiného.

zuzekk
27. bře 2021

@monikaplk zcela nesouhlasím. Jakože úplně. Znám některé autory/autorky, tváření rozhodně nemají zapotřebí. Byznys z cizího projektu si dělá Fraus, nepletes si to? Autoři h-matu jsou lidé, kteří jsou matematikou skrz na skrz prostoupeni, nějaká odměna za práci, resp. zisk, je vcelku přirozený. Ale cíl to tedy není. Školení jsou potřeba, nejde k výuce přistoupit bez jakýchkoliv znalostí.

hanuu
28. bře 2021

@monikaplk a to je dukaz ceho? Staci si precist prvni vetu a je celkem jasne, ze nejde o nejake objektivni hodnoceni.

elwe
28. bře 2021

@monikaplk já jsem taky matematik, a Hejného přístup je podle mě skvělý. Doučovala jsem několik vysokoškoláků, zvládnou se nadrtit derivace a integrály, ale pak ztroskotají na tom, že nechápou, jak fungují zlomky, neumí s nimi přirozeně pracovat. A to je učivo páté třídy.

zuzekk
28. bře 2021

@monikaplk Kritici mají na názor právo. Chtěla jsem si to přečíst, ale hned začátek mně popichnul natolik, že bych to nemohla přijmout jako objektivní a pravdivé. Že má každý projekt své náklady je jasné, a k nim asi potřebuje příjmy,že jo. Na těch vycislenych nevidím nic špatného. Že to v textu jmenovaní autoři nedělají pro zisk, ti říkám já, a nevím, proč by RNDr Bečvář měl mít víc pravdu. Metodu a vše kolem evidentně nesnáší, ok, jeho volba, jako každého. Že dětem přináší jiný, mnohem hlubší vhled do matematiky je prostě fakt. Má to řadu úskalí, ale základní myšlenka je podle mě jednoznačně přínosná. Ten, kdo se s ní seznámí, něco odučí, vyzkouší, a vidí její nevhodnost nebo nepoužitelnost, ok, ale dost bojuju proti kritice nepoucene.