Jak naučit desetileté dítě násobilku?
Ahoj, prosím, potřebuji vaši radu. Už nevím, jaký způsob zvolit. Syn se sčítáním, odčítáním nemá problém. Problém je převážně v malé násobilce. Ve třetí jí uměl odříkat, používali ve třídě hodně tabulky. Problém je teď ve čtvrté třídě. Početní operace jsou samozřejmě těžší a vše se odráží, aby zkrátka uměl násobilku perfektně. Já ho trénovala tak, že jsem mu dávala spíš k vypočítání příklady typu 6x4, 3x5 atd. Byli jsme i v poradně, tam mi řekli, že je potřeba, aby uměl vyjmenovat celou řadu. Zjistili jsme, že má poruchu pozornosti a špatnou dlouhodobou paměť. Dys nemá. Teď mě napadlo, dávat k procvičování doma tabulku k nahlédnutí. Potřebuji pomoct s radou ostatních maminek. Co zkrátka vám pomohlo. Klidně různé aplikace, jak jste trénovali, zda jste doma používali tabulku. Cokoliv.
Ale násobilka je vlastně sčítání... Pokud s tím skutečně nemá problém, nebude ve třídě nejrychlejší, ale dá se s tím vystačit (klidně až na VŠ😉). To říkám jako pedagog, který ve své podstatě násobilku neumí... Takže co je opravdovým problémem? Chápe systém? Pokud sčítat skutečně umí, řady násobků by měly být naprosto v pohodě. Jak moc a jak často to trénujete? Každý den třeba 2-3x chvilku? Nebo o víkendu 30 minut v kuse? Dá se hrát násobilková válka s kartami (asi se to dá koupit, měli jsme ve škole), hra s drátky a světýlkem na násobilku, umimematiku.cz, různé další stránky na procvičování násobilky, vygooglíš, je toho dost. Ale postavit to tak, že se bude snažit o co nejmenší počet chyb. Ne, že bude trénovat 10 minut. Klidně 2x denně 7 minut, ale max. 1 chybu. Chybný příklad si sám napsat se správným výsledkem. Pak odměna, třeba 15 minut své oblíbené hry. Pak takové ty přirozené věci, rohlík za 2,50, kolik nás budou stát 4 rohlíky? Vše hned v obchodě, když ti pomáhá s nákupem, počítat. I dys děti jsou schopny se naučit číselné řady a za jejich pomoci počítat těžší příklady. Je to skutečně jen cvik a dřina 🙂
Ale násobilka je vlastně sčítání... Pokud s tím skutečně nemá problém, nebude ve třídě nejrychlejší, ale dá se s tím vystačit (klidně až na VŠ😉). To říkám jako pedagog, který ve své podstatě násobilku neumí... Takže co je opravdovým problémem? Chápe systém? Pokud sčítat skutečně umí, řady násobků by měly být naprosto v pohodě. Jak moc a jak často to trénujete? Každý den třeba 2-3x chvilku? Nebo o víkendu 30 minut v kuse? Dá se hrát násobilková válka s kartami (asi se to dá koupit, měli jsme ve škole), hra s drátky a světýlkem na násobilku, umimematiku.cz, různé další stránky na procvičování násobilky, vygooglíš, je toho dost. Ale postavit to tak, že se bude snažit o co nejmenší počet chyb. Ne, že bude trénovat 10 minut. Klidně 2x denně 7 minut, ale max. 1 chybu. Chybný příklad si sám napsat se správným výsledkem. Pak odměna, třeba 15 minut své oblíbené hry. Pak takové ty přirozené věci, rohlík za 2,50, kolik nás budou stát 4 rohlíky? Vše hned v obchodě, když ti pomáhá s nákupem, počítat. I dys děti jsou schopny se naučit číselné řady a za jejich pomoci počítat těžší příklady. Je to skutečně jen cvik a dřina 🙂
@zuzkasim Je tam problém, že pokud vynecháme třeba čtyři dny, tak je jak Mimoň a neví ani, kolik je 8x4, hodně zapomíná. Sčítání, odčítání jsme museli trénovat pouze, jak bylo pod sebou do 1000. Ale bylo to víc v pohodě, než ta násobilka. Je problém v tom, že už berou dělení se zbytkem, dělení jednociferným, teď tu větší násobilku, kde musí rozložit v hlavě čísla. Takže třeba 36x2, včetně dělení. Chci, aby jí uměl dobře, je takový i pomalejší. Teď jsem mu dávala k počítání i násobilkou tabulku. Nevím, zda toto pomůže. Chybuje i v řadách, když je musí vyjmenovat.
@zuzkasim Je tam problém, že pokud vynecháme třeba čtyři dny, tak je jak Mimoň a neví ani, kolik je 8x4, hodně zapomíná. Sčítání, odčítání jsme museli trénovat pouze, jak bylo pod sebou do 1000. Ale bylo to víc v pohodě, než ta násobilka. Je problém v tom, že už berou dělení se zbytkem, dělení jednociferným, teď tu větší násobilku, kde musí rozložit v hlavě čísla. Takže třeba 36x2, včetně dělení. Chci, aby jí uměl dobře, je takový i pomalejší. Teď jsem mu dávala k počítání i násobilkou tabulku. Nevím, zda toto pomůže. Chybuje i v řadách, když je musí vyjmenovat.
@kecalka2 Podle mě ho pořádně naučit násobilkovou řadu. A pak už si to může počítat na prstech.
@zuzkasim Je tam problém, že pokud vynecháme třeba čtyři dny, tak je jak Mimoň a neví ani, kolik je 8x4, hodně zapomíná. Sčítání, odčítání jsme museli trénovat pouze, jak bylo pod sebou do 1000. Ale bylo to víc v pohodě, než ta násobilka. Je problém v tom, že už berou dělení se zbytkem, dělení jednociferným, teď tu větší násobilku, kde musí rozložit v hlavě čísla. Takže třeba 36x2, včetně dělení. Chci, aby jí uměl dobře, je takový i pomalejší. Teď jsem mu dávala k počítání i násobilkou tabulku. Nevím, zda toto pomůže. Chybuje i v řadách, když je musí vyjmenovat.
@kecalka2 Zdá se, podle tvého popisu, že to chce stále trénovat. Potřebuje mnohem víc upevnit, aby mu to v paměti zůstalo. A motivaci, aby sám chtěl, taky aby v tom viděl nějaký smysl. Spousta spojů se dá nějak natrénovat. Domluvit se, že tabulka bude pouze na násobky 6, 7, 8. Nic víc, postupně odbourat i toto, ubírat postupně. Jak mají tabulku, spoléhají na ni. Chce to omezení, ale smysluplné, tedy nesebrat vše naráz. Oceňovat za pokroky, ze začátku i za snahu.
@kecalka2 Zdá se, podle tvého popisu, že to chce stále trénovat. Potřebuje mnohem víc upevnit, aby mu to v paměti zůstalo. A motivaci, aby sám chtěl, taky aby v tom viděl nějaký smysl. Spousta spojů se dá nějak natrénovat. Domluvit se, že tabulka bude pouze na násobky 6, 7, 8. Nic víc, postupně odbourat i toto, ubírat postupně. Jak mají tabulku, spoléhají na ni. Chce to omezení, ale smysluplné, tedy nesebrat vše naráz. Oceňovat za pokroky, ze začátku i za snahu.
@zuzkasim A můžu třeba ze začátku, hlavně u těch příkladů, které jsou těžší tu tabulku používat? Syn má problém i s pozorností, plus, když mu to nejde, tak je to pro něj boj.
@zuzkasim A můžu třeba ze začátku, hlavně u těch příkladů, které jsou těžší tu tabulku používat? Syn má problém i s pozorností, plus, když mu to nejde, tak je to pro něj boj.
@kecalka2 Základem je začít s něčím, co umí. Předpokládám, že 2 a 3 a 5 umí naprosto bezpečně. Tedy měl by. 4 by měl umět též, je to každý druhý násobek dvojkové. Ostatně co udělá mozek, když ví, že má berličku, tabulku? Ví, že se nemusí snažit. Takže chceme berličku postupně odbourávat. Ty jednoduché násobky začernit, vystříhnout, ať se mozek hezky snaží. A systematicky pracovat na tom, aby brzy nebylo potřeba nic. Nebo si obchodu spolu chodíte s tabulkou? Cílem je naučit se ji pro použití v životě. Sama mu můžeš ukazovat, kde všude se dá využívat. Vaření, nákup kachliček, nařezání poliček do skříně, nákupy... Nevím, co jste v rodině za povolání nebo jaké máte koníčky, ale zkusit to co nejvíc aplikovat na běžný život. A ukázat mu, že s tabulkou nikdo nechodí. Když je příklad už hodně těžký, můžeme si pomoct kalkulačkou, ale když je běžný, všichni počítáme z hlavy, je to běžná dovednost stejně jako čtení a psaní. Pokud mu v poradně nic nenašli, není důvod, aby se násobilku nenaučil. Nevadí potřebovat na to víc času, vadí nepracovat na tom systematicky.
@kecalka2 Základem je začít s něčím, co umí. Předpokládám, že 2 a 3 a 5 umí naprosto bezpečně. Tedy měl by. 4 by měl umět též, je to každý druhý násobek dvojkové. Ostatně co udělá mozek, když ví, že má berličku, tabulku? Ví, že se nemusí snažit. Takže chceme berličku postupně odbourávat. Ty jednoduché násobky začernit, vystříhnout, ať se mozek hezky snaží. A systematicky pracovat na tom, aby brzy nebylo potřeba nic. Nebo si obchodu spolu chodíte s tabulkou? Cílem je naučit se ji pro použití v životě. Sama mu můžeš ukazovat, kde všude se dá využívat. Vaření, nákup kachliček, nařezání poliček do skříně, nákupy... Nevím, co jste v rodině za povolání nebo jaké máte koníčky, ale zkusit to co nejvíc aplikovat na běžný život. A ukázat mu, že s tabulkou nikdo nechodí. Když je příklad už hodně těžký, můžeme si pomoct kalkulačkou, ale když je běžný, všichni počítáme z hlavy, je to běžná dovednost stejně jako čtení a psaní. Pokud mu v poradně nic nenašli, není důvod, aby se násobilku nenaučil. Nevadí potřebovat na to víc času, vadí nepracovat na tom systematicky.
@zuzkasim To já chci, aby se naučil. Dnes jsem objednala kartičky s násobilkou. Budeme trénovat tu řadu i každý den přeříkáním. V té třetí to uměl hezky odříkat a pak se mu to zas vykouřilo z hlavy. Jde mi hlavně o další a těžší příklady, bez kterých se bez násobilky nehne. Jeho to i demotivuje, že třeba osmi má problém a třeba u dělení dvojciferným se u toho zasekne. Tak mě právě napadlo, hlavně teď o těch prázdninách pomáhat si tabulkou, že zrakové vnímání má dobré, tak jestli, když to třeba přejede i očima, tak se mu ta řada také zafixuje timto.
Hezkou tabulku na násobilku má Albi:
https://albi.cz/umim-nasobit-interaktivni-tabul...
@zuzkasim To já chci, aby se naučil. Dnes jsem objednala kartičky s násobilkou. Budeme trénovat tu řadu i každý den přeříkáním. V té třetí to uměl hezky odříkat a pak se mu to zas vykouřilo z hlavy. Jde mi hlavně o další a těžší příklady, bez kterých se bez násobilky nehne. Jeho to i demotivuje, že třeba osmi má problém a třeba u dělení dvojciferným se u toho zasekne. Tak mě právě napadlo, hlavně teď o těch prázdninách pomáhat si tabulkou, že zrakové vnímání má dobré, tak jestli, když to třeba přejede i očima, tak se mu ta řada také zafixuje timto.
@kecalka2 Ne, takhle to nefunguje, on si tabulku násobků nezapamatuje, slouží to jen jako berlička, pomůcka, ke zvládnutí těch těžších příkladů. Musel by si řadu násobků psát sám, to mi někdy děti dělají, počítají příklad a kamkoliv vedle si malým píší své pomůcky, jakože pomocné výpočty, ale je to jejich práce, jejich aktivita, pracuje jejich mozek. Proto jsem říkala z tabulky násobků postupně odstraňovat to, co už umí. A ano, zapomínání je přirozené a někdo zapomíná víc. Pokud to ve třetí třídě uměl, sama vidíš, že je to jen o paměti. Řady násobků se dají spojit s rytmem - písničkami, tleskáním, s pohybem - otáčení, dřepy, házení míčem, šlapání na kole, dá se vymyslet cokoliv, co dítě nějakým způsobem zaujme, netuším, co baví tvého syna, co má rád. Proto učitelé vymýšlí kolikrát bláznivé hry, některým dětem to vyloženě pomáhá v učení, jiné to otravuje, ale nejde vyhovět naráz všem, každý jsme jiný. Zkus třeba na netu pohledat i písničky na násobilku, některým to vyhovuje.
My jsme zkoušeli i kartičky. Prostě na jednu stranu zadání, na druhou výsledek. Dítko teda neumělo spíš tu vyšší násobilku, a zafungovalo to na to. Pomohlo to.
Úplně ze začátku násobilky jsem ještě jela tohle: https://www.lecbasvepomoci.cz/jak-na-to-2/grify...
Makali jsme na tom asi 2x, cca do pětky jsme dojely, pak už to dítko "nebavilo" ale nějak si tu nižší násobilku potom už zafixovalo, takže nebylo nějak moc potřeba v tom pokračovat.
Možná by byla fajn i ta tabulka na procvičování. Důležité ale prostě je, aby to furt trénoval, ať se mu to dostane do hlavy. Jinak to fakt nejde. 🙂
Je lepší naučit se to automaticky, než aby to musel pokaždé počítat. Do budoucna by bylo hodně nepraktické, kdyby takové dílčí příklady musel řešit zvlášť. Naučit se to jde jedině tak, že se to bude pravidelně každý den trénovat. A je lepší to psát – alespoň ze začátku určitě – než jen počítat z hlavy. Když to dítě vidí napsané, snáz se mu to zafixuje.
Chce to jen každodenní trénink, my se synem trénovali i cestou do a ze školy. A učil se to tak, že jsme jeli stylem 1x2=2; 1x2=2 a 2x2=4; 2x2=4 a 1x2=2; 1x2=2, 2x2=4 a 3x2=6; 3x2=6, 2x2=4 a 1x2=2, atd. Dnes zvládá násobilku rychleji než já.
Počítat, počítat, počítat. Bez pravidelného počítání to nepůjde. Jeďte klidně týden jen násobilku 2 a 3. Teprve až ro bude umět, přidat 4, ale spolu s tím opakovat i 2 a 3. A tak dále.
My sme dceri stahli nejaky program ktery generoval priklady z male nasobilky. Kazdy den pocitala 100 prikladu. Postupne se to naucila a vi to proste zpameti.
jak pisi vyse - pocita, pocitat, pocitat. Aby v tom ziskal naprostou jistotu - pises, ze pak vynechate "jen" 4 dny procvicovani a uz nic nevi. Ale 4 dny jsou pro dite s poruchou pozornosti hodne, dokud to neni upevnene. On to opravdu zapomene (vlastni zkusenost)
Inac za me tedy pozor na ciselnou radu zpameti - aby to nebylo jen 4,8,12,16......
nam se docela spatne odbouravala a od ctvrte tridy vys prestala fungovat - potrebovala se naucit opravdu cele priklady - 4*4=16, 4*5=20, 4*6=24... - teprve pak zacala stihat vsechno a zacalo to spravne samo naskakovat.
@kecalka2 Ne, takhle to nefunguje, on si tabulku násobků nezapamatuje, slouží to jen jako berlička, pomůcka, ke zvládnutí těch těžších příkladů. Musel by si řadu násobků psát sám, to mi někdy děti dělají, počítají příklad a kamkoliv vedle si malým píší své pomůcky, jakože pomocné výpočty, ale je to jejich práce, jejich aktivita, pracuje jejich mozek. Proto jsem říkala z tabulky násobků postupně odstraňovat to, co už umí. A ano, zapomínání je přirozené a někdo zapomíná víc. Pokud to ve třetí třídě uměl, sama vidíš, že je to jen o paměti. Řady násobků se dají spojit s rytmem - písničkami, tleskáním, s pohybem - otáčení, dřepy, házení míčem, šlapání na kole, dá se vymyslet cokoliv, co dítě nějakým způsobem zaujme, netuším, co baví tvého syna, co má rád. Proto učitelé vymýšlí kolikrát bláznivé hry, některým dětem to vyloženě pomáhá v učení, jiné to otravuje, ale nejde vyhovět naráz všem, každý jsme jiný. Zkus třeba na netu pohledat i písničky na násobilku, některým to vyhovuje.
Holky moc děkuji za všechny tipy. Určitě mi to moc pomohlo.
@zuzkasim Nemáš jako učitelka typy na inspirace, jak trénovat s dítětem. Kde zkrátka hledat. Já chtěla sledovat i klidně nějaký Instagram, ale žádný vhodný jsem nenašla.
Holky moc děkuji za všechny tipy. Určitě mi to moc pomohlo.
@zuzkasim Nemáš jako učitelka typy na inspirace, jak trénovat s dítětem. Kde zkrátka hledat. Já chtěla sledovat i klidně nějaký Instagram, ale žádný vhodný jsem nenašla.
@kecalka2 Myslím, že těch rozmanitých tipů jsem ti sem napsala právě celkem dost🙂 Instagram nesleduju. Ty karty na válku, správně se to jmenuje vyšší bere, jsou tyhle, ale pozorně si přečti popisek, je potřeba víc balíčků, rozdělili to, já mám ještě nějakou starší verzi https://www.luxor.cz/v/1647619/karty-snasobilko...
je to jen o našprtání, takže opakovat, opakovat, opakovat... a zkoušet různý typy činností... na papíře, ústně, kartičky, různý druhy her, i online...dneska je toho spousta.
nějaký výukový programy zdarma jsou třeba na:
https://skolakov.eu
https://www.umimematiku.cz/?fromSSO=1
https://www.vesela-chaloupka.cz/klicove-slovo/m... (tady bude asi násobilka jen do 5, kartičky atp)
https://www.skolasnadhledem.cz
https://www.matika.in/cs/

Prave se mlade uci nasobilku a u nas to proste umi zpameti. Zadny dopocitavani na prstech ani tabulky. Proste vi, ze 9x9 je 81. Predtim to tam hazela jak se ji chtelo.