icon

Znechucení z obsahu učebnic na prvním stupni základní školy

avatar
tereza0111
6. zář 2024

Ahoj,

zajimalo by me to, jak je to na jinych skolach, jestli je to jen u nas na skole. Zajimaly by me na to i nazory mistnich ucitelek.

Holky prinesly ze skoly ucebnice co je letos ceka a podleham tezkemu znechuceni. 4. trida, docela jsem byla zvedava, sama uz si predmety jako vlastivedu a prirodovedu ze skolnich let nepamatuju, krom toho ze me to strasne nebavilo. A chapu proc. Ve 3. tride pri prvouce probrali houby, zivou / nezivou prirodu, z ceho se sklada rostlina, apod. Otevru ten prirodopis a - houby, ziva a neziva priroda, z ceho se sklada rostlina, apod... Je to vesmes to same!

CJ - pulka ucebnice je vicemene opakovani, druhy vet, vyjmenovana slova.. Vzdyt to uz umi! Jasne, psat diktaty na overeni, ze to fakt umi mi prijde vice nez v poradku. Ale tady je to proste vylozene opakovani minimalne na pul roku, nova latka zacina az za polovinou ucebnice.

Vlastiveda je uplne k placi - jedna ucebnice je o krajich CR, ke kazdemu vybrano 6-10 "vyznamnych bodu", ale podle ceho je vybirali to je mi zahadou - napr. Praha tam ma ostrov Stvanice, aquapark Barrandov (byt jsem prazak tak jsem o nem nevedela - jako diky za doporuceni kam vyrazit, ale vazne je to tak vyznamne, aby to bylo v ucebnici? ).

Dalsi cast se zaobira Evropou, ale zase, ten vyber informaci? Napr. do vzdalenosti 2000km muzeme dojet k mori autem. Do dalsich zemi letadlem. ... What? Kdo to urcil? Tohle se ma dite ucit? Proc by kdyz nekdo chce nemohl dojet autem treba do Recka?
Dal do Bulharska se jezdi na Zlate pisky, Primorsko, a dalsi 3 lokality co uz neznam. A vazne to ty deti maji vedet? Proc? Nebylo by mnohem lepsi ucit je napr.: Bulharsko je od nas dobre dostupne jak vzdalenostne tak cenove a jsou tam krasne, pisecne, dlouhe plaze? Krome plazi jsou v Bulharsku krasne prirodni lokality i pamatky. A dal se naucit treba alespon hlavni mesto... protoze to uz tam neni. Takze budou znat Primorsko, ale o zemi nic nevedet. Proste ty informace tam jsou vylozene divne.
K Rakousku je tam info, ze nejkrasnejsim rakouskym jezerem je Wolfgangsee - wtf.? A to urcil kdo? To je snad subjektivni.... Zajimava je infomace, ze v rakousku je hodne krasnych jezer, v nekterych se da i koupat, v nekterych ne a napr. 3 nejznamejsi, ale ucit se jake je nejkrasnejsi? Autorovi sebevedomi zjevne nechybi..

Nenarokuji si patent na rozum, ale proc se ma dite ucit 5 Bulharskych letovisek (nasledovanych 5 rumunskymi letovisky) bez dalsich hlubsich info? Pritom je toho tolik, co by meli vedet!

Jsem z toho strasne znechucena. Dite tady ztrati rok zivota ucenim se naprostych blbosti. A pak nezbyva cas na to, aby se deti dozvedely neco opravdu zajimaveho. Aby se s informacemi naucily nejak lepe pracovat, aby alespon trochu chapaly svet. Je to chyba nasi skoly? Je to jinde lepsi? Nebo nemam byt naivka a mam prijmout, ze takhle to ve skolstvi proste je? Jak mam dite motivovat, aby se tohle naucilo, kdyz sama tu motivaci hledam vazne tezko?
S detma hodne cestujeme a ucime je, aby se o zemi kde jsme snazili dozvedet co nejvic. Aby se snazily najit zajimavosti, aby pozorovaly lidi, hledaly co je jine a co je stejne, ucime se vzdycky hlavni mesto, raz krajiny, velikost vuci CR.... Kdyz jsme v Recku tak aby premyslely, kde se ty ostrovy vlastne vzaly. A pak prijdou do skoly a jedou 1. Zlate pisky 2. Primorsko 3...... Jak pohrbit touhu objevovat :( A to jsem zila v tom, ze mame dobrou skolu

Strana
z2
avatar
drzticka81
7. zář 2024

Zrovna ucim ctvrtaky a vis co procvicuju ted v zari napr. v matematice? Sčítání a odečítání do 20 s přechodem a malou násobilku. Od prvni tridy detem rikam, ze stavi domecek, a pokud si nepostavi tu spodni radu spravne (to je to nynejsi opakovani prvni a druhe tridy, na kterem stoji dle me cela matematika a jen se nabaluje na vyssi level), tak jim ten domek spadne. Takze tedkom skutecne venuju opakovani, tak bay tto pocitani bylo rychle a nejlepe bez chyb. K tomu opakujeme latku treti tridy. Pak se vrhnem na dalsi. Ani bys neverila, kolik toho zapomneli. To stejne v ceskem jazyce 🙂))
Z prvouky se deli predmety na pr a vl, Od seste tridy se budou tyto predmety delat na dalsi-pr, fy, d, z, ov. Proste se stavi ten dum.
Jak uchopi ten proces ucitel, je na nem.
Ja mam v planu s kolegyni v pr - delame ekosystemy-vylety do okoli po kazdem ekosystemu a proste si to prozit nazivo. Ale my v tomto modu jedeme uz od 1. tridy. Pristi tyden jedeme uz do ZOO, v rijnu mame v planu jit Udolim Bile Opavy.

avatar
normalnimatka
8. zář 2024

tak učebnice je věc jedna...co jim říká učitelka, a co budou dělat, je věc úplně jiná...

jinak budíček....že školství stojí za hovno... to snad není žádná novinka🙂 můžeš děti učit doma, resp. můžou se učit samy... je to o volbě. nebo udělej něco pro to, aby to bylo podle tebe lepší.

a to počkej, až přijde pořádně naplno propaganda o lgbt,a budou dětem cpát, že je úplně jedno, co maj mezi nohama, že si můžou zvolit pohlaví, jaký chtěj (včetně těch 60 dalších neexistujících), a že jim třeba do toho rodiče nemaj co kecat🙂))))))))) tohle co řešíš, jsou relativně marginálnosti... stejně se budou děti-lidi celej život vzdělávat hlavně sami. ze školy v hlavě nikomu nic reálně nezůstane... je to o tom, s čím se pak v životě setkáváš, co prohlubuješ...bohužel tam jede hodně zahlcování totálníma blbostma na úkor užitečnejch a důležitejch věcí...

mimochodem, můžeš se snažit s tím něco udělat. můžeš se třeba ozvat ve škole, úplně konkrétně vytáhni tuhle učebnici (tu vlastivědu... čeština bude prostě odpovídat RVP, a je to o tom prohlubování.. buď ráda, že tvoje děti jsou tak v pohodě, že je to pro ně nejspíš jednoduchý, a nebudou mít z toho stres... pochop ale, že děti jsou fakt různý, a pro hodně z nich je to naopak strašně těžký, a kdyby byli zahlcený dalšíma těžkejma věcma, (jako já nevim, co by sis představovala, třeba rozbory vět, a následně řešení čárek? fakt? ve čtvrtý třídě?:D), tak by to bylo dost šílený. i v češtině jsou nový věci - třeba shoda podmětu s přísudkem je podle tebe ýzypýzy, co se děti naučej za měsíc?

ve vlastivědě jsou ale spíš stručný dějiny....to tam vůbec nemaj? to je naopak docela dobrý a důležitý. kéžby měla většina populace v hlavě aspoň právě tenhle prvostupňovej přrehled.....druhej stupeň je už jen vodopád jmen, dat, debilních bitev a válek - jak kdyby tohle znamenaly dějiny?!?! aniž by děti chápaly, jak se kdy žilo, a co mělo na to vliv.

avatar
kecalka2
8. zář 2024

Já mám tedy třeťáka a s ním tedy musím denně trénovat. Mě přijde v pořádku, že upevňují látku z předešlých ročníků. Náš kluk, přestože jsme průběžně trénovali, byl schopný přes prázdniny zapomenout snad v češtině všechno. Přestože v květnu zvládal měkké, tvrdé souhlásky bez problémů. Takže buď hrozně vděčná, že máš děti v pohodě a můžou si užívat po škole dětství. Já mám zas hrůzu z vyjmenovaných slov, které se mají snad začít probírat konec října. Syn se učí nejlépe, že si může na něco sáhnout, popřípadě vidět, prožít. Takže u nás výlety se snažím podle prvouky. Porovnáváme stromy, vypravíme si o nich. Děsím se, až budou probírat žulu obilí atd. U nás například chybí výuka venku, vše mají jen formou učebnic. A ano, já například také plno věcí ze školy vypustila. Jednoduše je nepotřebuji a můj mozek zlenivěl. Takže i mě toto prospěje. Ale je zkrátka spoustu dětí, které to opakování potřebují a na druhém stupni to už budou mít zafixované. Těžko pak můžou začínat novou letku v matematice, když neovládají sčítání a odčítání atd. Mě tedy na základních školách chybí výuka finanční gramotnosti. Popřípadě je i fajn učit je, že vaření vyjde levněji, než kupování polotovarů, klidně i propočítat na cenu porce. Plno sociálně slabých lidí neumí hospodařit s penězi. Ale zase chápu, že toto se spíš odkoukává od rodiny.

avatar
kecalka2
8. zář 2024

@tereza0111 Je pravda, že popis stavby houby a rostlin také moc nechápu. Pochopím pojmenovat a ukazovat si jedovaté, jedlé, popsat rostliny. To samé i třídění ovoce na malvice, peckovice, bobule. V životě jsem se s tím nesetkala a nikdy jsem to nepotřebovala. O národních parcích mají ve třetí třídě jen dvě stránky a například ekologie, plasty je tam úplně po skromnu.

avatar
veroniquecz
8. zář 2024

@kecalka2 tak třeba u nás ve škole finanční gramotnost mají. V rámci prvouky a matematiky. Ale nám se obecně hodně předmětu prolíná.

avatar
hojda
8. zář 2024

@bledulka84 Já si pamatuju, že ve čtvrté měli jedno pololetí jakoby vlastivědu a to druhé dějepis, zaujalo mě, že u nás byla nejdřív ta vlastivěda a u neteře začínali tím dějepisem.

avatar
tereza0111
autor
9. zář 2024

zajimave, jak preci jen ty odlisnosti jsou. Takze je to treba tema pro nastineni na nasi skole..

@drzticka81 to co delas s detma vypada vyborne. Se stavenim domecku mas urcite pravdu, akorat rozporuju, ze se domecek musi stavet u jako jsou ty houby a rostliny, kdyz je tolik veci, ke kterym se pak vubec nedostanou..

@normalnimatka no me tohle zjisteni bolelo :D ja jsem si myslela, ze se na skolstvi hodne pracovalo a ze uz to bude uplne jine nez kdyz jsme byli ve skole my :D:D naivka, co? :D
shodu se prave urcite za mesic nenauci - proto mi vadi, ze ucebnice venuje tolik casu tomu, co uz umi a vidiim z toho, ze na novou, uz zase tezsi latku nebude dostatek casu, aby si to i zazili pred prazdninami. Vlastiveda - u nas prave ty dejiny vubec nemaji ... :(

@kecalka2 hele ja prave deti mam uplne jine nez jsem byla ja - resp. jedna je takova, ze neco slysi ve skole, neco si zapamatuje, posklada si z toho vysledek a nemusim se zajimat, protoze ji to jde samo. Ale ta starsi je super dusledna, ze skoly si nepamatuje skoro nic, musim se s ni ucit doma, hodne, ale kdyz uz se to nauci, tak si to pamatuje podle vseho do konce veku. A proto me to tak stve, ja nevim co ji mam rikat na dotazy, proc jsme minuly rok stravili hodiny nad ucebnici, aby se to teda poradne naucila a ted tim ma travit cas znovu :( Ale mozna je atypicka ona a fakt si deti spis nepamatuji :(

avatar
veruuu_kubesovic
9. zář 2024

@tereza0111 přece když se ti tohle ve školství nelibi, tak máš ještě právo volby - učit dítě doma?
Moje dcera nastoupila do 4.tridy, co je v učebnicích je "jedna věc", nechystám se je přepisovat, aby se obsahové líbili mě 🤔 a "druhá věc" je dost podstatný fakt, a tím je jak tohleto učivo, i když se jedná třeba o opakování ze 3 třídy, podá paní ucitelka 🤗
Dcera má nově i tandemovou výuku na český jazyk, matematiku a angličtinu, jedná se o školu na kterou jsem kdysi chodila i já, co se týká výuky si nemám na co stěžovat 🤷‍♀️ máme akční paní učitelky - mají jich vícero podle danych předmětů, včetně paní učitelky třídní, máme i možnost se přijít na výuku podívat...

avatar
normalnimatka
9. zář 2024

@tereza0111 napíšu sz...

avatar
normalnimatka
9. zář 2024

@tereza0111 Heleď ale víšco...to, že to opakování podle tebe zabere v učebnici půlku obsahu, tak to neříká nic o tom, jak rychle to proberou, navíc máš třeba učebnice na první a druhý pololetí. Takže ve výsledku to můžou prolítnout během měsíce a pokračovat dál. To fakt záleží.
Ale jinak je to tak, že prostě třeba ta prvouka je v zásadě stejná, první až třetí třída...ty témata. Ale rok od roku je to trochu obsáhlejší. Mně to úplně blbě nepřijde. Spoustě dětí to samo v hlavě nezůstane, a potřebujou to slyšet znova a znova, a k tomu vždycky přidat pár dalších věcí... I když taky bych dělala i jiný věci, přijde mi to hodně jednoduchý ta prvouka... Ale je to právě takovej volnej předmět, kam ty učitelé nacpou leccos, je to dost na nich. Učebnice je furt jen nějaká berlička.

Ale možná máte fakt i dost blbou učebnici. Zrovna jak jsi líčila tu vlastivědu, že se tam píše o turistickejch letoviskách v ostatních evr. zemích - to mi přijde fakt dost mimo, pro děti na prvním stupni absolutně zbytečný a zahlcování blbostma.
Tak snad úči tu blbost učebnice nějak vyrovnaj jinejma aktivitama a výkladem🙂

avatar
tereza0111
autor
9. zář 2024

@normalnimatka jsem na to zvedava. Mate pravdu, ze nakonec nejvic zalezi na uciteli, jak to uchopi. Ja jsem hodne ovlivnena tim, ze minuly rok meli smulu a jejich ucitelka ucila jen a pouze, ale za to doslovne to co bylo v ucebnici - pomalu kazdy radek, tak proto jsem taky tak zdesena... Letos maji novou, kdyz to pojme pekne, tak ze se tim bude jen "zhruba ridit" a udela to zajimave, tak s tim nemusi byt zadny problem...

@veruuu_kubesovic domaci vyuku by dcera nedala, miluje skolni kolektiv a je ehm... "ustredni drbna", ta by trpela 🙂 Ale jak pisu vyse, snad nova pani ucitelka bude dobra a tim "negativa" odstini

avatar
drzticka81
9. zář 2024

@tereza0111 Urcite dejiny mit budete. Je to v RVP. Mozna mate jen tu ucebnici na zemepis. Mym zakum jsem taky rozdala zemepisnou ucebnici, az dobereme zemepis, vymenime za dejepisnou, coz bude v unoru.

avatar
kecalka2
9. zář 2024

@tereza0111 U nás to tak je, padnou prázdniny a dětem se vše vykouří z hlavy. Včera jsem zrovna říkala, proč jsme vůbec přes prázdniny trénovali, když kluk plno věcí zas neví. Včetně toho, že výlety plánuji podle prvouky. A teď ani není schopný mi říct, kde to vůbec byl a co je zajímavého. Hodně záleží na učiteli. K nám například přišla v sedmé třídě nová paní učitelka na dějepis a doteď si pamatuji, jak vyprávěla látku jako příběh. Dávala i zajímavosti z té doby a doteď mám ráda hrady, zámky, zajímavosti z dřívější doby. Jinak zkrátka je fakt, že když dítě látku nepoužívá, tak jí zapomene. Včetně jako mě dospělou. Používám pouze to, co potřebuji. Takže se kolikrát divím, že jsem vůbec tu základní školu dala. Kdyby bylo i na mě, tak jim dám opakování po prázdninách místo celé září, ještě kousek října.

avatar
enoli
9. zář 2024

@tereza0111 vyjmenovaná slova jsou pro děti pěkně těžká. Jistě, naučí se je zpameti rychle, ale aplikace jim dělá velké problémy. Jinak v podstatě celá gramatika se probere na 1.stupni a na 2. stupni už se přidávají kolikrát zbytečne jevy. Spíš by se ten první stupeň měl rozložit ještě více a ještě více opakovat a upevnovat a látka 2.stupne by mohla být spíš pro ty, kteří se chtějí ČJ zabývat více.
Ostatní předměty- už tu zaznělo, na 1.stupni se s látkou seznámí. Na 2.stupni se bere více do hloubky.

avatar
podaji
9. zář 2024

@prejeta_zaba mám to úplně stejně. Mluvíme s dětmi doma o všem. Už id malinka, jsme tak s mužem nastavený, že jakmile se děti na něco zeptají odpovíme slohovym cvičením😁🙈 ale ty děti mají přehled, ve škole je jen koukají a mě je smutno když jsme pak společně s 11 a 12letymi dětmi a ty nepoznají základní vlajky a hl mesta našich sousedů. Je to i o škole, ano ca 70% je dáno společně ale těch 30% je už dost na to aby učitele byli kreativní. A ťuk ťuk ťuk u nás to tak je.

avatar
matusoni
10. zář 2024

@tereza0111 tak je odhlas ze školy a uč je doma

avatar
terulin
10. zář 2024

Nenech se znechutit učebnicemi. Jde o učitelku, Dcera měla výše vyfocené knížky, ale v podstatě jen dělali kostru výuky. Ve čtvrté třídě už dělali projektové práce na dané téma. Takže třeba pohoří vyjmenovává v učebnici, pak po skupinkách zpracovávali do podoby lapbooku, ten prezentovali třídě v podobě jednoduchého výkladu, následně připravili test a třída se “odzkoušela”. To samé v prvouce atd. Tím, že informace už jeli vlastně podruhé to bylo snažší. Takže neboj, ono to půjde….

Strana
z2