• Přihlas se
  • Registrace nového člena
  • Získej PLUSPRO
  • Doporučujeme: Beremese.czModrastrecha.cz
  • Přihlas se
  • Registrace nového člena
  • Získej PLUSPRO

Začínáme s příkrmy. Jaké máte zkušenosti, tipy?

4. října 2016 
@moen Začíná se tak 1-2 lžičkama (z důvodu případné alergické reakce, aby toho alergenu nebyla velká dávka) a pak se pomalu přidává, jak mimčo chce, plná dávka je 150-200g (nahradí celé jedno kojení) a může klidně trvat i měsíc, než se na ni dostanete.
11. kvě 2012 ve 13:20  • Odpověz  •  To se mi líbí
@katyxq ďakujem za odpoveď
11. kvě 2012 ve 13:23  • Odpověz  •  To se mi líbí
@baklik tak sila :slight_smile: ja stale casto kojim...neexistuje, aby jededol 2h, lebo po cca 2h chodi spat a medzitym papa ci uz prikrm alebo mliecko. A chlopik ma skoro 10kg, takze nasilu do neho jedlo nepcham, nemusi mat rocny 15kg :slight_smile: pomaly zvysujeme davky. Vyzivky mi spapa asi 1/3, co povazujem za velmi dobre, ked som niekde citala, ze rocne zje 1/2 vyzivy.
11. kvě 2012 ve 14:09  • Odpověz  •  To se mi líbí
@katyxq a ked sme sa za 2m k nej este nedostali?
11. kvě 2012 ve 14:10  • Odpověz  •  To se mi líbí
@euka210 my sme uz na UM a lekarka mi odporucila, ze ked nezje, tak mu vraj nemame davat mlieko, lebo si na to zvykne a nebude chciet prikrm. mozno je to aj vas pripad.
ale dali sme, ked nezjedol celu porciu, tak sme dokrmili po cca pol hodine mliekom. avsak ako som spominala, v priebehu 2 tyzdnov sme sa dopracovali na celu porciu - do pol roka je to 125 g (ak vychadzam z toho, ake velke porcie robi pre tuto vekovu kategoriu Hami).
11. kvě 2012 ve 14:57  • Odpověz  •  To se mi líbí
@euka210 Každé dítě je jiné, některé toho moc nesní klidně do roku věku a vystačí si převážně s mateřským mlíkem (nebo UM), prostě nabízet příkrmy a časem se určitě rozjí :wink:.
11. kvě 2012 v 16:17  • Odpověz  •  To se mi líbí (1)
@baklik no kedze som za kojenie na požiadanie, tak nieco take ako nedať prsnik si neviem ani predstaviť :slight_smile: ...kedže to nie je len o papani, ale aj o inych potrebach...a plati, ze ked chce po prikrme mliecko, tak dat...ale je jasne velky rozdiel UM a MM...z MM sa nepribera ako z UM a ziadna kontrola mnozstva tu nie je... ja prikrmy nevazim ani nemeriam, no detska vyziva ma napr. 190g a neviem si predstavit ze by ju 8m. babo malo zbastit celu naraz...to sa mu ako roztiahne zaludok :(
11. kvě 2012 ve 22:22  • Odpověz  •  To se mi líbí
@katyxq no podľa mna papa pekne :slight_smile: svagrina ma tiez 8m, ale do neho vopcha len 2lyzicky. A nas 1/3 vyzivy na desiatu a na obed zeleninku.
11. kvě 2012 ve 22:27  • Odpověz  •  To se mi líbí
@euka210 tak podla tabuliek davkovania UM, 8 - mes. dieta by malo vypit okolo 210 ml mlieka na jednu davku, takze to je na objem zhruba to, co ta 190 g vyziva. nas maly by bol schopny uz teraz tolko mlieka dat, on je velky zrut :slight_smile:
11. kvě 2012 ve 22:36  • Odpověz  •  To se mi líbí (1)
Zdravím, mám poněkud blbý dotaz, ale musím se zeptat. Podle čeho jste poznaly, že dítě už má tu svoji dávku? Zatím dávám jen zeleninu na oběd. Momentálně jsme na množství 200g zelenina za syrova a kaše je cca 220ml. I u poslední lžičky mi pěkně otvírá pusinku. Mám mu tu dávku ještě zvýšit? Po půl hodině dokojím kvůli tekutinám, ale nepoznám kolik toho ještě vypije. Co myslíte?
12. kvě 2012 v 09:26  • Odpověz  •  To se mi líbí
@anien když už vážím, tak ale "oběd" už hotovej. Ono se toho dost při vaření nebo na páře vypaří, takže pak toho není tolik jak za syrova.. Záleží teda jak čeho.
12. kvě 2012 v 09:29  • Odpověz  •  To se mi líbí (1)
@katyxq Vis, ze jsem nad tim premyslela (ted mam na mysli mnozstvi bilkovin). Nikde jsem to sice nevycetla, ale dost dumam nad tim, ze rano dam male napr. chleba s lucinou nebo jogurt, na svacinu treba UM, na obed maso, na svacinu ovoce, na veceri UM nebo kasi, ze tech bilkovin ma strasne moc. Co ale jinyho davat? Deti v tomto veku maji ten jidelnicek dost omezeny.
12. kvě 2012 ve 12:06  • Odpověz  •  To se mi líbí
@kachen Zas pozor, aby pak bílkovin nebylo málo (na UM, lučině je napsaný, v mase je to 15-20g/100g, v mateřském mléce 1,3g/100ml) - denní potřeba bílkovin je
Věk g/kg hmotnosti dítěte
4-5měsíců 1,25
5-6měsíců 1,19
6-9měsíců 1,09
9-12měsíců 1,02
12-18měsíců 1,00

Místo lučiny se dá na chleba namazat měkké rozmačkané avokádo.
12. kvě 2012 ve 13:14  • Odpověz  •  To se mi líbí
@kachen Nebo místo masa červenou čočku - suchá má bílkovin 20g/100g, ale dítě jí sní míň jak masa, protože dost nabude při vaření.
Pokud mléčné bílkoviny, tak raději potraviny obsahující stravitelnější bílkoviny syrovátkové (třeba riccota) než kasein (sýry, tvaroh). Vhodným zdrojem vápníku je pro malé děti listová zelenina (salát, špenát, zelí, kapusta, mangold), brambory, brolice, mořské ryby, větší děti a dospělí už můžou pomeranče, mandle, mák, sezam, mořské řasy (wakame, hiziky), rýžové nebo ovesné mléko obohacené vápníkem - ten je z mořských řas a řasy mají i hodně jódu, proto je děti cca do roku jíst nemají.
12. kvě 2012 ve 13:37  • Odpověz  •  To se mi líbí
@baklik Ty mi teda dáváš s tou slovenčinou :slight_smile: kalerab, tekvica :grinning:
A to mám někdy problém se zorientovat i v češtině dýně, tykev, patizon … :wink:
12. kvě 2012 ve 13:40  • Odpověz  •  To se mi líbí
@sipkova1 Česky to zvládám, slovensky jak co, ale google to jistí, dám hledat obrázky k tekvica a je mi jasno, že je to dýně :wink:.
12. kvě 2012 ve 13:57  • Odpověz  •  To se mi líbí
@jarkalada Tak jsem zapomněla zvážit tu zeleninu před mixováním, ale mixovaná zeleninová kaše má stejné hmotnost jako objem. 220ml mi vážilo 220g. Dneska jsem mu dala ještě víc, na kelímku už mi chybí měrka, odhaduji, že měl 250ml té kaše. A i ke konci pořád otevíral pusinku. Tak nevím, jestli ještě chce nebo už to dělá ze zvyku. Já právě někde četla, že těch 250ml je maximum co sní opravdoví jedlíci. Kamarádce holčička sní 140ml, takže mě těch 250ml přijde opravdu dost.
12. kvě 2012 ve 14:07  • Odpověz  •  To se mi líbí
@anien přiznám se, že nevím, kolik toho můžou sníst. Zas aby nepraskl :grinning:
No já si tuhle jen tak pro zajímavost zvážila syrové jablko s hruškou a potom i už spařené a rozdíl tam byl velkej, ale kolik si už nepamatuju
12. kvě 2012 ve 14:13  • Odpověz  •  To se mi líbí
Holky, predavam rady od moji nutricni poradkyne (http://svethomeopatie.cz/cs/657-kdy-a-jakymi-prikrmy-zacit-u-miminka)...

K snídani začněte postupně zkoušet obilninové kaše – pohankovou, jáhlovou, kroupovou, rýžovou. Uvařte je sama, nekupujte instantní. Nemusí být vařené v mléce. Nakonec můžete do kaše přidat lžíci kysané smetany. Přidejte dušené jablko, hrušku, banán, nebo najemno nasekané sušené ovoce (přikláním se k bio, protože to není sířené) – meruňky, rozinky, datle. Kaši neslaďte! dítě nemusí mít cukr, pokud ho na sladkou chuť nezvyknete, nebude ji vyžadovat a bude daleko zdravější.

Pšeničnou mouku (chleba, rohlíky) bychom měli přidávat kolem 10. měsíce věku, ideálně až po 1 roce. Místo piškotů a rohlíků doporučuji křupky natural (rýžové, kukuřičné, jahelné a amarantové) dítěti do ruky. Ideální je péct doma, ze špaldové mouky, částečně celozrnné.

Máslo dítě nepotřebuje. Pokud byste přece jen chtěla na pečivo něco namazat, tak je máslo zcela určitě daleko vhodnější než všechny margariny. U těžkých alergií na mléko je vhodné otestovat nejlépe Rama creme bonjur.

K obědu podávejte masozeleninové příkrmy. Dítě nemusí mít maso každý den, úplně stačí obden. Přimlouvám se za domácí hovězí, telecí, králík, krůta a kuře (tady OPRAVDU domácí nebo BIO – nešetřete, kuře ze supermarketů není vhodné pro nikoho!!!). Rybu dávejte až po roce, spíše později.

S vejci bych doporučovala začít až po roce, a jen se žloutkem, tady opět preferuji domácí zdroje.

Do polévky přidávejte přílohy – rýže, jáhly, pohanka, kroupy, guinoa, červená čočka, slzovka.

Zelenina - dýně hokkaido, fenykl, zelené fazolky, cuketa, kedluben, ředkvička dušená, pórek, zelený hrášek, červená řepa a brokolice. Kukuřici podle snášenlivosti.

Brambory podávejte pouze tehdy, jestliže dítě nemá jarní alergie. Brambory mají s jarními pyly břízy zkříženou alergii a tak mohou lidem, kteří mají k alergiím dispozici alergii zhoršovat. Rajčata a papriky dávejte až později.

Do hotové polévky přidávejte 1 čajovou lžičku oleje – ideální jsou bodlákový (JUST), dýňový, brutnákový, pupalkový. Obsahují cenné nenasycené mastné kyseliny.

K velkým alergenům patří celer, mrkev (!!!) a petržel (zvláště nať) a květák. Mrkev dávejte až po roce, a to jen velmi opatrně. Mrkev opravdu způsobuje velmi často alergii.

Z ovoce jsou vhodné: banány, dušená hruška, dušené jablko (ne syrové)! Dále borůvky, žlutý meloun, vařená broskev (ne z konzervy), rynglový kompot, švestkový kompot. Od 10. měsíce brusinky, maliníkový čaj, černý rybíz, maliny. V létě přidejte to, co dozrává, nejprve dušené a potom, podle snášenlivosti i syrové, to už bude syn starší.

U predisponovaných dětí doporučuji podávat mléko s vysoce štěpenou bílkovinou Nutrilon alergy care. U dětí bez predispozice k alergiím je také vhodné dávat hypoalergenní mléko, ale pokud budete kojit, nemusíte toto vůbec řešit.

Z mléčných výrobků doporučuji pouze zakysané mléčné výrobky bez škrobu s více procenty tuku (zakysaná smetana, 10% jogurt), žádné tavené sýry (to platí pro všechny, nejen pro děti), jen tvrdé sýry a pouze v malém množství (kvůli soli), nejlépe strouhané a až po roce věku.

Z čajů mohu doporučit jen dětský čaj Leros, velmi slabý černý čaj a nejlepší je čistá voda!!! Naučte dítě pít čistou vodu a budete mít o jednu velkou starost méně. Nejsem zastáncem balené vody, ale pokud máte doma vodu nedobrou, pak doporučuji vodu FROMIN. Je to jedna z nejlepších vod na zeměkouli (podle japonských testů).
12. kvě 2012 v 19:01  • Odpověz  •  To se mi líbí
@nesluka No, dobrý alergolog by z pár věcí v tom postupu nadšený nebyl :unamused:.
12. kvě 2012 v 19:49  • Odpověz  •  To se mi líbí
Zalezi urcite na typu alergie a na tom, jake ma dite predispozice. Tahle pani ma ale vice nez 15ti lete zkusenosti i s detmi s alergiemi a znam kolem sebe spoustu deti, ktere dala "do kupy". Tak snad nekomu take jeji doporuceni pomuzou. :slight_smile:
12. kvě 2012 v 19:54  • Odpověz  •  To se mi líbí
@katyxq Dekuji za odpoved. Mala je narozena v lete, takze v dobe zavadeni prikrmu byl prosinec, tzn zadna cerstva zelenina a ovoce taky nic moc. Samozrejme vim, ze listova zelenina je dobrym zdrojem vapniku, nicmene do ted cerstvy spenat nebo salat jaksi nebyl. Preferuji sezonni potraviny. Avokado jime obe, ale na chleba bych si ho teda nenamazala :stuck_out_tongue_closed_eyes: Ale male to zkusim, treba ji to bude chutnat. Cervenou cocku ma v jidelnicku bezne. Morske rasy jime bezne v polevce my dospeli. Ja se v tom trosku orientuju :wink: Mne tak ani moc nejde o obedy, spis o svaciny nebo snidane, tam teda dost plavu a fakt nevim, co uz ji mam delat, pac je to furt dokola.
12. kvě 2012 ve 21:37  • Odpověz  •  To se mi líbí (1)
@nesluka Neco uz je tam dost pritazeny za vlasy. Ale jestli se tim budes do pismene ridit, tak to klobouk dolu.
12. kvě 2012 ve 21:41  • Odpověz  •  To se mi líbí
@kachen Nebo se dá na svačinu dělat pudink z rýžovýho mlíka s jablkem, recept mám ve článku v albu (z UM to jde asi taky, ale postup neznám). Když se v tom mém albu podíváš i na postup zavádění příkrmů, tak to, co sem dala @nesluka, je ještě slabý odvar :grinning:, ale alergikům to dodržovat silně prospěje (a zdravým dětem neuškodí).
Na chleba se dá taky mazat cizrnová pomazánka (humus), lilková pomazánka (baba ganoush, pro dítě s minimem nebo úplně bez česneku, opatrně s tahini).
12. kvě 2012 ve 21:54  • Odpověz  •  To se mi líbí
@kachen Ta cizrnová pomazánka je hummus, i když to vlastně jako humus celkem vypadá :wink: :grinning:.
12. kvě 2012 ve 22:00  • Odpověz  •  To se mi líbí
@katyxq Vidis, nad hummusem uz jsem premyslela, ze ji to bez cesneku udelam. A bez tahini :grinning: Takze vlastne rozmixovana cizrna. Ten delame bezne. Baba ganoush znam tez, ale doma jsem to jeste nevyrabela. Toz vyzkousime, uvidime. Mrknu do tvyho alba pro inspiraci. Vis, chapu, ze u alergiku se musi opravdu ta strava hlidat, ale u deti, ktery nejsou zatizeny alergii zadnou si nedokazu predstavit, ze by to v beznym zivote takhle nekdo praktikoval. I kdyz lide jsou ruzni. A to bacha, ja male tu stravu hlidam jak pes. Zadny piskoty, cukr, sul, kure jen bio atd. Ovsem domaci kravu bych teze preferovala. Jeste lepe svickovou z domaciho mladeho bycka. Boze, mam hlad.
12. kvě 2012 ve 22:10  • Odpověz  •  To se mi líbí
@kachen
Ja jsem pro zlatou stredni cestu :slight_smile: Kazdy si musi vybrat to, co mu vyhovuje a je realne schopen dodrzet. Beru tyhle rady jako zaklad, z nehoz se da vyjit a trochu se zorientovat. Je dobre nejak zacit, pak lze postupne jednotlivosti pridavat. Takze urcite ne ortodoxne, ale s rozumem :dizzy_face:
13. kvě 2012 v 09:28  • Odpověz  •  To se mi líbí (1)
Holky, u ročního dítětě dávám Hollandii nebo Activii, dáváte už i s příchutěma, nebo pouze čistý?
18. kvě 2012 v 08:54  • Odpověz  •  To se mi líbí
@germaine malýmu ještě není úplně rok, ale i až bude, tak budu dávat čistý dokud se mu nepřejí a potom spíš zkusím ochucovat ještě nějakou dobu doma (banán, sušenka atd.). Nebo nevím jestli někdo dá tip na dobrý ochucený jogurty (já ještě nekoukala), u těch bílých díky legislativě je přesně stanoveno, co tam být musí a nesmí, ale u těch barevných mi přijde, že se všichni hurá vyžijou na tom, aby tam naládovali co nejvíc s.ček :unamused:
18. kvě 2012 v 09:11  • Odpověz  •  To se mi líbí
Ahojte, mala by som otátku. Viem, že každé dieťa je individuálne, ale aspoň tak cca by som potrebovala vedieť, aké je asi množstvo príkrmu, ktoré by malo nahradiť jednu dávku mliečka. Prikrmujeme 11 dní a malý zpapká cca 100g zeleninky a vypije ešte 120-150 mlieka. Nie je to veľa? Ďakujem za odpovede :slight_smile:
18. kvě 2012 v 09:33  • Odpověz  •  To se mi líbí
Jdi na stranu:   Zruš
Tvůj příspěvek