Jaký je názor fyzioterapeutky? Na internetu je dětské obouvání hojně skloňované téma. Aby taky ne, když výběrem bot ovlivňujeme pohybový vývoj našich nejmenších. Pokud se o dětské boty trochu zajímáte, určitě jste již slyšeli termín barefoot boty, bare nebo BF boty. Jaké jsou trendy v dětském obutí, co je to ten barefoot a jak to vidí fyzioterapeutka.


Image title


Barefoot v překladu znamená bosá noha. Tímto termínem se označují boty, které nohu jen minimálně omezují a chůze v nich by se měla co nejvíce blížit chůzi bosé. Základními parametry, které by měla BF obuv splňovat, jsou tyto:

  • měkkost a ohebnost – celá bota (vč. podrážky) by měla být ohebná v podélném, příčném i diagonálním směru bez použití velké síly. Bota by neměla omezovat pohyb kotníků.
  • prostornost, respekt ke tvaru nohy – BF obuv zohledňuje nejen délku chodidla, ale i jeho šířku a tvar. Především prostornost v oblasti prstů je důležitým prvkem barefoot obuvi.
  • rovná stélka a podrážka – tvarovaná stélka či podrážka, zvednutá špička nebo dokonce podpatek k barefootové obuvi nepatří
  • váha boty by měla být co nejnižší

Realita běžně dostupné dětské obuvi bývá však jiná – botky bývají tuhé a těžké, s kulatou špičkou, která neodpovídá tvaru prstců, a podpatkem. Často také nepřiměřeně svírají kotníky a brání jim v pohybu.


Lékaři a fyzioterapeuté se někdy neshodnou

Dřívější lékařská doporučení prosazovala kotníkové boty s pevným opatkem, tvarovanou stélkou a silnou podrážkou. Takováto bota by podle dřívějších teorií měla mechanicky přispět k vytvarování klenby nohy, tlumení otřesů a především být prevencí tzv. vbočených kotníků. Fungovala by v podstatě jako taková dlaha či ortéza, která by zajistila, že nohy dětem narostou správně. Ještě dnes se s takovými doporučeními můžeme v praxi setkat.


Naopak moderní fyzioterapeutické přístupy kladou důraz především na to, aby noha byla sama aktivní – aby pracovaly drobné svaly nohy a prstců v rovnováze a noha se svou činností podílela na nesení těla. Dobrá činnost svalů sama zajistí vytvarování klenby nožní a správné postavení kotníků. Není zde nutná žádná pasivní opora ve formě pevných bot.


Studií bylo zjištěno, že to, jakým způsobem fungují naše nohy, ovlivňuje způsob dýchání a držení našeho těla. Mnohé terapeutické koncepty pracují s aktivitou nohy jako se základem léčby i takových vzdálených obtíží jako jsou bolesti zad a hlavy.


Aby mohla naše noha dobře pracovat, potřebuje:

  • Cítit – právě v noze je velké množství receptorů, které nám umožňují řídit držení těla. Na to je potřeba žádná nebo jen tenká a flexibilní podrážka.
  • Volně se hýbat – protože v tuhé botě, stejně jako v ortéze či sádře, nemohou svaly, vazy a klouby optimálně plnit svou funkci a dochází k patologickým reakcím.
  • Na funkci nohy se též odráží kvalita motorického vývoje dítěte, především pak dobře proběhlá fáze lezení po čtyřech, vstávání do stoje přes tzv. rytíře (dítě vstává ze vzpřímeného kleku tak, že jednu nohu nakročí vpřed) a obcházení nábytku bokem. Už v těchto fázích se svaly nohy významně aktivují a „učí“ se. 

Image title

Barefoot ano, ale...

Z výše napsaného je asi jasné, že současná fyzioterapie se kloní spíše k botám typu barefoot, které umožní noze správně fungovat. Nicméně v praxi se setkáme s jistými překážkami. Především je třeba uvést, že nelze doporučit nošení BF bot všem bez rozdílu. Pokud si člověk s nesprávnou funkcí nohou obuje barefoot boty a začne v nich chodit stejně, jak byl zvyklý doposud, koleduje si o bolestivý problém - trpí nejen nohy, ale i ostatní nosné klouby a páteř.


Pro bezpečné nošení bosých bot je důležitý správný stereotyp chůze – měkké našlapování či kladení a aktivní odraz přes prsty. Pro mnoho dospělých i dětí vyrostlých v klasické obuvi je tento styl chůze něčím naprosto cizím. S nesprávným stereotypem chůze vám může pomoci fyzioterapeut.


Často se zmiňuje též problém tvrdých povrchů doma i ve městě, na kterých (prý) nejsou tyto boty vhodné. Tvrdý povrch je pro náš pohybový aparát větší zátěž než měkký, pružící. Správně fungující nohy však zvládnou i asfalt a dlažbu. Je důležité nohy nepřetěžovat a náročný pohyb po tvrdých površích kompenzovat cvičením, chůzí v přirozeném  a rozmanitém terénu a masážemi nohou.


Samostatnou kapitolou je nošení BF obuvi u závažnějších patologických stavů a chorob. Vbočené (valgózní) kotníky, vbočené palce (tzv. hallux valgus), plochonoží, hypotonie, vady končetin, těžké vady držení těla a skoliózy, ale i dna, cukrovka a mnohé další, by měly být z hlediska obutí vždy konzultovány s odborníkem.


Rozhodli jste se pro barefoot?

Pokud jste se rozhodli z klasických bot přejít na ty bosé, začněte postupně. Nahrazujte své staré boty zprvu jen na krátký čas, později přidávejte. Bude se pro vás pravděpodobně jednat o nový způsob zatěžování těla, proto se může stát, že vás budou bolet svaly námahou. To je v pořádku. Silné bolesti svalů, kloubů nebo šlach však v pořádku nejsou a bylo by dobré zkonzultovat svůj stav s lékařem či fyzioterapeutem.


U dětí by měl správný růst a vývoj kontrolovat pediatr. Pro zdravé dítě jsou boty typu barefoot vhodné. První krůčky jsou nejlepší na boso, v netísnících ponožkách, popř. capáčcích. Při jakýchkoli pochybách ohledně obouvání vašeho dítěte doporučuji kontaktovat fyzioterapeuta obeznámeného s BF problematikou. Bohužel mezi lékaři různých odborností někdy dostatečné povědomí o tom, co znamená barefoot obutí, schází.


Autorka článku je fyzioterapeutka antmi