"Nových hraček jsme synkovi moc nepořizovali, protože jsem měla schované nějaké hračky ještě po mně, něco jsme dostali. Byt nemáme nafukovací, takže jsme usoudili, že nepotřebuje dvacet různých chrastítek a patnáct kousátek, ale snažili jsme se vždy koupit něco, co ještě neměl."
"Jako malinký samozřejmě nevydržel u ničeho, vlastně až teprve teď (v 9 měsících) ho začínají hračky více zajímat. Hodně se u nás osvědčily aktivní kostky, plastové balonky, zvukové hračky a leporela - s těmi si vyhraje nejvíc. Naopak moc ho nezajímají plyšové hračky, různí muchláčci a usínáčci.
Co ale u nás vede na plné čáře, jsou různé provázky, šňůrky a mašličky. Syn má talent objevit každou sebevíc skrytou šňůrku na kdečem, takže mě věčně vysvlíká z tepláků, vytahuje šňůrky na mikině, škube řetízky na krku, rozvazuje mantinely v postýlce a ohrádce. A každou šňůrečkou je ohromně fascinován a dokáže ji žmoulat v ruce a prohlížet i několik minut. A druhou hračkou, se kterou si náš syn zaručeně vyhraje jsou papíry. Stačí ho na chviličku spustit z očí a nechat v jeho dosahu nějaký leták a už ho trhá na kousky a pojídá. Takže jak my doma říkáme: Je zbytečné kupovat dítěti haldy hraček, třeba to naše si bohatě vystačí s bílým papírem do tiskárny a tkaničkami do bot," popisuje svou zkušenost jedna z maminek na Modrém koníku
Hraček je všude kolem mnoho, není ale snadné vybrat tu pravou. Často i váháme, pro jaký věk se konkrétní aktivity a hračky hodí. Přiblíží-li se určité situace, pak si často klademe otázku, co dítěti vlastně pořídit.
Pamatujte, že hračky sice jsou tu pro hraní, ale jejich skrytý účel je především vaši ratolest rozvíjet po všech stránkách, proto volte pečlivě, nekupujte zbytečnosti jen proto, že jsou v akci, vždy si představte, jak je vaše děti využijí a co jim pomohou rozvinout.
A ještě jedna důležitá věc, je jedno v jakém věku se vaše děťátko nachází, méně je více a přemíra hraček může být na škodu, zbytečně odvádí pozornost.
"Přemíra hraček může vést k přesycení a nezájmu, dokonalé hračky mohou nudit. Nedostatek hraček může být omezující, ale i aktivizující. Hračka je svébytný nástroj, s jehož pomocí dítě jedná, reaguje a prožívá okolní svět," píše ve své knize doktorka Eva Opravilová.
"Možná se to může zdát na první pohled paradoxní, ale děti zahlcené hračkami si přestávají hrát. Jako by cítily, že nevládnou ony hračkám, ale hračky jim. Je to svazující pocit, a hra přitom potřebuje svobodu a volnost, fantazii," říká psycholožka Pavla Koucká.
"S mužem je pro nás důležitá kvalita a taky kvantita. Malý nemá krabice plné hraček, snažíme se vybírat tak, aby hračka něco vydržela, měla více využití a rozvíjela kreativitu," píše jedna z maminek v našem diskuzním fóru.
Teď už si ale pojďme obecně představit pár hraček pro jednotlivé věkové kategorie až do školního věku. Výčet vám podá základní představu o vhodných hračkách.
Už ti nejmenší mohou mít jednoduché hračky, i když si ještě hrát nebudou, postupně se naučí pozorovat, dotýkat, otáčet se a uchopovat. I pár jednoduchých hraček tak má velký vliv na rozvoj smyslový i motorický. Pro ty nejmenší zkuste sehnat pár kousků černobílých, ty je zaujmou nejvíce, s výraznými barvami pár týdnů počkejte.
"Deku jsme objednali, když bylo prckovi 6 týdnů. Největší boj byl vybrat tu správnou. Nechtěla jsem malinkou, na kterou se vejde jen chvíli, takže jsem hledala větší, ale ty zase byly nákladnější.
Zdendovi se na ní líbí, hračky sleduje od začátku, má polohovací polštářek a můžu tam u něj ležet i já (nebo babička, tatínek). Dobře se dá sepnout, takže ji vozíme na delší návštěvy. Určitě se dá vytvořit doma. Než přišla, měla jsem nad prckem mezi židlemi nataženou stuhu a na ní hračky, ale neměli jsme ty správné. Zatím jsem ji neprala. Švagrová má jiný typ od stejného výrobce, prala už dvakrát a není to na dece znát," dělí se o svou zkušenost jedna z maminek v naší wiki.
Tady už nám trochu širší možnosti výběru. Ze začátku se držíme textilních hraček. Později pozor na výběr materiál z hlediska nezávadnosti, malé děti rády poznávají nejprve ústy. Z textilních materiálů postupně přecházíme na dřevo či plast. Vybíráme hračky multifunkční, s různými zvukovými, hmatovými i barevnými a světelnými prvky.
"Malé dítě ( cca do 1 roku) moc hraček podle mě nepotřebuje. Větší radost z těchto hraček mívají rodiče. Za praktické považuji chrastítko a něco jako kousátko. Jinak jako hračky dost dobře poslouží i jiné předměty," dodává svůj postřeh další z maminek.
Stalá se držíme barevnosti a hmatových, světelných či zvukových prvků. Mnohem více se ale zapojuje rozvoj motorických dovedností, vedeme k uchopování. Ideální jsou nejrůznější napodobeniny dospěláckých potřeb, jako telefon, tablet, klíče, kladívko atd.
Naše miminko si začíná cíleně hrát a chápat souvislosti. Na místě je rozvoj koordinace a manipulace.
Dítě už celkem dobře chápe jednoduché souvislosti, napodobuje a snaží se si hrát. Chce být samostatné a objevuje. Miluje reálné a dospělácké předměty.
Dítě je šikovnější a obratnější, pomalu se zlepšuje i přesnost a koordinace. Na řadu přichází kolektivní hry.
V tomhle věku už si většinou děti rády vyberou, co chtějí. Stále ale převládají stavebnice a hry napodobující. Více a více jsou v oblibě sportovní aktivity a společenské hry.
Zdroj:
Mám doma děti ze tří věkových kategorií uvedených v tomto článku a žádné z nich nezajímají hračky uvedené jako vhodné pro jejich věk v tomto článku ...
Začni psát komentář...
Když má někdo dvě babičky a tři prababičky jako my, tak ani nejde nemít spousty hraček 🙂 A každé narozeniny, svátky a Vánoce se množství jen zvyšuje...