icon

Hezký den, otázka na personalistiky. 😉
Jsem zaměstnaná na dobu neurčitou,ale do firmy se po mateřské z důvodu odstěhování se vracet nebudu. Firma na tom teď ale není nejlépe a začala propouštět své zaměstnance. Mohu dát výpověď sama,když jsem na MD a dál pokračovat v RD (od srpna?) - přicházelo by to v úvahu pouze pokud bych dostala odstupné. Měla bych dal nárok,na pobirani rodičovského příspěvku? A co SP a ZP to by mi platil kdo?
Je to bráno pouze čistě teoreticky, zaměstnavatelem mi to ani nebylo nabídnuto. 😅Ale pokud bych dostala odstupné ,klidně bych usetrila vyhazov někomu,kdo to místo potřebuje. Ale v srpnu mám právě nastoupit na tu rodičovskou😉.
Oni mě ale asi na MD nebo RD vyhodit nemohou,že? Jakože sami od sebe, nebo ano?

avatar

Nejsem personalistka, ale tohle vím. Po dobu rodičovské nemusíš být zaměstnaná a zdravotní ua tebe tak jako tak platí stát. Sociální neplatí nikdo, ale roky se započítávají. Výpověď během rodičovské dostat nemůžeš, pokud dáš sama výpověď, zase nedostaneš odstupné, na to máš nárok jen když ji dostaneš. Čistě teoreticky by ses s nimi mohla domluvit, ať nedávají výpověďčlověku nad počet, že ty po mateřské už nenastoupíš, ale je otázka, jestli by ti dobrovolně dali odstupné, když by věděli, že sama budeš muset dá výpověď, protože dojíždění pro tebe nebude únosné.

Odpověz
4. črc 2019
avatar

No já mohu odpovědět jen na něco, pokud jsi na RD, tak vše za tebe platí stát a o příspěvek přijít nemůžeš. Jak píše
@rebe

Odpověz
4. črc 2019
avatar

@rebe napadlo mě ,že bych se ředitele zeptala a pokud by řekl,že to nelze,tak bych výpověď nedala🙂

Odpověz
4. črc 2019
avatar

@tereza2016h Pokud výpověď nedáte, tak to ale stejne neřeší Váš problém, ze jste se odstěhovala a do práce nastoupit nemůžete.

Odpověz
4. črc 2019
avatar

Předně - rozlišovat RD (rodičovská dovolená) a pobírání RP (rodičovský příspěvek). Na RD můžeš nastoupit pouze a jedině, pokud jsi zaměstnanec. Pokud jsi tedy teď na MD a dáš výpověď, na žádnou RD už nenastoupíš. Ale začneš po MD pobírat RP, který platí úřad práce, s tím nemá zaměstnání co dočinění.

Dokud jsi na RD (MD) nebo pobíráš RP (jedno z toho), platí za tebe zdravotní pojištění stát, takže to nemusíš řešit, i kdybys dala výpověď, protože budeš pobírat ten RP. Sociální pojištění vůbec neřeš, to se platí jen z příjmů, pokud jsi na RP/RD/MD, nemusíš se o to vůbec zajímat.

K tvé situaci - mezi MD a RD máš právo žádat o čerpání dovolené (ale nemusíš), která ti přinese peníze (a zaměstnavatel ti ji musí poskytnout). Ale, v této době nejsi chráněná před výpovědí - tudíž bude nasnadě, že ji dostaneš. Ale... i tak, pokud máš pracovní poměr na dobu neurčitou, tě nemůžou vyhodit jen tak a pokud vyhodí v tomto mezidobí, musí ti zaplatit to odstupné - to je dle zákoníku práce. Pokud se rozhodneš dovolenou nečerpat, pak nastoupíš po MD hned na RD a výpověď ti dát moci nebudou, ledaže byste se dohodli, ty souhlasila na ukončení pracovního poměru dohodou a nechala si odstupné zaplatit. V opačném případě (tedy že nebudeš souhlasit), ukončíte pracovní poměr až ve 3 letech dítěte, když s jistotou budeš vědět, že nenastoupíš. To už bude patrně bez odstupného, protože překážka bude na tvé straně.

Osobně doporučuji, abys nic dobrovolně neukončovala. Možná mě někdo bude lynčovat, ale máš dvě děti, sama si tam nějakou dobu pracovala, jsi chráněná zákoníkem práce, máš nějaká práva za to, tak je využij a snaž se z toho dostat co nejvíc peněz jde a nemysli na další zaměstnance. Tvoje místo je teď nic nestojí, nepřemýšlela bych nad případnou výpovědí ostatním, nemají k tomu důvod na úkor tebe něco takového dělat. Pokud zůstaneš na RD jako zaměstnanec, i když víš, že tam za 3 roky nenastoupíš, pořád jsi chráněná a platí za tebe zdravotní stát. Když budeš muset z nějakého důvodu zrychlit pobírání RP a dobrat ho dřív než do 3 let, najednou ztratíš ten status státního pojištěnce, pokud nebudeš na RD.

Pokud chceš ale dobrovolně ukončit, výpověď dej, stran zdravotního budeš krytá pobíráním RP.
Snad jsem to napsala všechno srozumitelně, kdyby ne, doptej se prosím.

Odpověz
4. črc 2019
avatar

@malenka3 Zdravotní pojištění ale neplatí stát pouze po dobu pobírání RP, ale až do tuším sedmi let věku dítěte jako pečující osobě, ne? Myslím, že přínos zůstat zaměstancem je jen v případě dalšího dítěte a tedy další mateřské. Jinak jít na dovolenou a dosta během ní výpověď se mi zdá jako celkem jediná možnost, jak dostat odstupné. Protože po rodičovské bude muset podat výpověď sama, tedy bez odstupného.

Odpověz
4. črc 2019
avatar

@rebe Ano, možností, jak za ni bude platit zdravotní stát, je samozřejmě víc. Možnost, kterou uvádíš, znamená osoba pečující o 2 děti do 15 let (protože paní má už 2 děti) a tato možnost je krajně nevýhodná pro případný přivýdělek a velmi omezuje s ohledem na to, na jak dlouho může dítě chodit do školky/družiny. Takže je výrazně výhodnější být státní pojištěnec z důvodu RP/RD.

Přínos zůstat zaměstnancem v tuto chvíli je pro případ, že paní může počítat s variantou zrychlení RP a tudíž by potřebovala zůstat krytá kvůli zdravotku z titulu RD - kdyby si třeba potřebovala přivydělat, tak varianta, co navrhuješ, ji dost omezí. Odstupné je otázkou druhou - pokud jí ho nebudou chtít dát, nedají jí ho ani teď během čerpání řádné dovolené. Pokud ona nedá najevo, že za tři roky nenastoupí a bude se tvářit, že má zájem se vrátit, může zkusit s nimi vyjednávat s tím, že oni se jí radši budou chtít zbavit a odstupné jí sami nabídnou. Je to otázka taktiky a spekulací, neznám tu firmu, nevím, co tam je teď za podmínky, získat odstupné může být velmi náročné, teďka ho ale z nich nevymámí, pokud nebudou chtít platit. A teoreticky ho nevymámí vůbec, nemá moc páku, jak to udělat. Takže já osobně bych sledovala své osobní zájmy - v tuto chvíli vytřískat nejvíc tím, že bude čerpat řádnou dovolenou mezi MD a RD. Zbytek je ve hvězdách. Tím, že ukončí PP teď, nezíská vůbec nic. Tím, že ho ukončí před RD po čerpání řádné dovolené, nezíská taky nic.

Odpověz
4. črc 2019
avatar

A já osobně ještě vidím jeden přínos zůstat zaměstnanec co nejdéle - ukončení PP až ve 3 letech druhého dítěte znamená, že v životopisu prostě trval pracovní poměr řadu let a nemusí tam vůbec uvádět žádnou rodičovskou dovolenou, do toho nikomu nic není. Když PP ukončí teď, bude mít v životopise díru, kterou bude muset nějak vysvětlit dalšímu zaměstnavateli. Je to pofiderní výhoda, ale...

Odpověz
4. črc 2019
avatar

@malenka3 Aha, o tom omezení výdělku jsem nevěděla, i když je to logické. Jak je to omezeno, výší? Určitě jsem neměla na mysli dávat výpověď. Myslela jsem to tak, že mi nejlepší přijde vybrat si dovolenou, pokud během ní dostane výpověď, přijde sice o výhody postavení zaměstnance, ale dostane odstupné. Po rodičovské by měla vyjednávání zhoršené tím, že by nejspíš musela nastoupit, což je problém.

Odpověz
4. črc 2019
avatar

@rebe nevím přesně ty limity, liší se podle typu smlouvy, na DPČ je to myslím 2500.

Ano, máš pravdu, že varianta teď čerpat po MD řádnou dovolenou je asi nejlepší, protože se jim vlastně nabídne dobrovolně tím, že se pro tu dobu zbaví ochrany před výpovědí, kterou má na MD / RD. Vyjednávání po RD bude mít horší, protože stačí, aby zaměstnavatel řekl, ať nastoupí a ona bude muset dát výpověď sama. Ale je možné, že to odstupné nedostane ani teď, pokud zaměstnavateli organizačně nevadí tam mít člověka na RD (to obvykle vadí spíš ve státní správě), tak si třeba záměrně počká, až ona skončí za tři roky sama.

Odpověz
4. črc 2019
avatar

A pak jsem tedy zcela schematicky počítala, že paní zůstane u dvou dětí. Pokud by plánovala do tří let třetí, je nejlepší varianta nečerpat řádnou dovolenou, nic neukončovat a držet pracovní poměr co nejdéle.

Odpověz
4. črc 2019
avatar

Hackuji se, prosím poradíte? Pokud je firma 8 let v konkurzu a já stále jako zaměstnanec, na sebe navazující MD a hned RD 3x za sebou, nejmladším synovi byly 3 roky v dubnu, neměla bych podat výpověď já? Na úřadě z hlediska pobírání RP mi rádili vyčkat co bude řešit správce konkurzu. Ale nevim🤔

Odpověz
4. črc 2019
avatar

@damaska to je dost specifická situace, máš se kam vrátit? Pracuje tam někdo, vyplacejí mzdy? Pobíráš stále RP? Pokud ho nebereš, jak máš řešené ZP? Chceš pracovat tam? Budeš hledat jinde? Jak moc v háji je firma v konkurzu? Odstupné pro zaměstnance bude až někde daleko v řadě uspokojování pohledávek věřitelů. Milion otázek, nelehká odpověď.

Odpověz
4. črc 2019
avatar

Já, vím je to složité, se správcem se komunikovat nedá a veškerou administrativu jsem si dělala sama a pak jen zaslala k podpisu. Ne, jsem tam už jen já vedená na RD, RP pobírá až do března 2020 a vracet se určitě nehodlám, firma je v konkurzu cca 8 let, zůstaly miliardové dluhy, v majetku byla nemovitost, kterou nebylo možno prodat, proto se konkurz tak vleče. Na odstupné nemám šanci, zůstaly dluhy státním organizacím a ty mají přednost. Jen jestli nejsem už evidována jako zaměstnanec neoprávněně, když syn dovrsil 3 roky a nemám domluveno co a jak. Výhledově budu doma se synem do jeho 4 let, případne bych se nebránila ještě jedné MD, ale teď nevím jestli není lepší prac. poměr ukončit? 😉 Nebo čekat co správce?

Odpověz
4. črc 2019
avatar
Autor komentář smazal
avatar

@damaska Pokud bereš rodičák do 3/2020, ověř si primárně na zdravotní pojišťovně, jak to tam máš se zdravotním, jestli tě vůbec zaměstnavatel nahlásil, ať nemáš problémy kvůli tomu, že tam máš kvůli jeho nečinnosti díry ve zdravotním a naskakuje ti penále. Na sociálce si ověř, jestli máš nárok na mateřskou, když na ní stihneš nastoupit do 4 let věku dítěte, pokud je zaměstnavatel v konkurzu a nevykonává činnost, tudíž ti nikdo papíry na mateřskou nepotvrdí. Osobně mi nepřijde k něčemu, že tam stále budeš, ale pokud nechceš jít dělat, asi je to fuk, klidně to neřeš. Co ale řeš určitě, je to zdravotní, to bys mohla mít průšvih jak vrata s velkým penále. A zápočtový list kvůli důchodu bych začala řešit, dokud existuje vůbec nějaký zbytek firmy, než to bude úplně pryč, pokud je někdo, kdo by ti ho reálně vydal, pak bych asi ukončila pracovní poměr sama.

Odpověz
4. črc 2019
avatar

@damaska jinak zdravotní budeš mít v pohodě, jsi krytá kvůli pobírání rodičovského příspěvku, jen musíš na pojišťovně zdokladovat, že to tak je, kdybys tam ty díry měla proto, že zaměstnavatel něco pos*al.

Odpověz
4. črc 2019
avatar

@malenka3 moc děkuji za rady, s VZP a OSSZ komunikuji,na VZP jsem se hlásila sama, péče o dítě do 4 let a na OSSZ jsem stále evidována pod zaměstnavatelem. Co vím, tak existuje pouze evidence u správce, veškerá administrativa firmy byla zničena požárem,asi ne náhodně. Ale zkusím se pozeptat ohledně toho zapoctoveho listů. Nechám to do konce roku a pak uvidím, co budu řešit.

Odpověz
4. črc 2019
avatar

@damaska no tak hlavně to zdravotní, že je ok. Zápočťák zkus řešit teď. Až ho budeš řešit pro důchod za desítky let, bude to už absolutně nemožné se něčeho domoci. Minimálně jestli sociálka tvrdí, že tam jsi hlášená, tak si to nech od nich vyjet a zeptej se, jestli to bude případně pro důchod stačit, když nebudeš mít ten zápočťák.

Odpověz
4. črc 2019
avatar

Holky už tu hodně poradily, ale nezazněla tu ještě jedna věc. Pokud se dohodneš na ukončení pracovního poměru v průběhu roku 2019, nebudeš mít za letošní rok nárok na celou dovolenou.

Odpověz
4. črc 2019
avatar

@vilibalda o dovolené píšeme též. Pokud je na MD a pak jde na RD, je nejvhodnější jí čerpat hned po MD, v opačném případě ji může čerpat až po ukončení RD.

Odpověz
4. črc 2019
avatar

@damaska a ja to zrovna resila. Radeji sem dala vypoved protoze za rok netusim kde najdu veskere lidi spojene s firmou a.nemela bych veskere podklady pro urad ani novou praci. Takze ja to radeji vyresila vypovedi. Nebudu cekat do 3.let veku ditete aby me nekdo dal vypoved protoze driv me nemuzou vyhodit.

Odpověz
4. črc 2019
avatar

@malenka3 ale já mluvím o tom, že pokud ukončí prac. poměr k 31.8., má nárok jen na 2/3 dovolené za letošní rok. Pokud ukončí k 31.12. nebo neukončí vůbec, má nárok na celou dovolenou. To tu podle mě nezaznělo. Jinak s tebou ve všem souhlasím.

Odpověz
4. črc 2019
avatar

@vilibalda no, to se přiznám, že si nejsem jistá, jestli máš pravdu. Protože nárok na plnou dovolenou vznikne pouze pokud bude paní na md v tomto roce alespoň 60 dnů, ale musí si ji vybrat bezprostředně po skončení MD. před nástupem na RD. Pokud jí čerpat nebude a ukončí pracovní poměr k 31.12., pak už ta podmínka o nekrácení dle mého neplatí a bude se dovolená krátit kvůli RD. Každopádně při ukončení pracovního poměru ji nebude už čerpat, ale to by jí proplatilli. Ale jestli by se jí to vyplatilo, to si fakt nejsem jistá.

Odpověz
4. črc 2019
avatar

@malenka3 Mluvím jen o situaci, kdy bude po MD čerpat dovolenou. Pokud vyčerpá zaměstnanec víc dovolené, než kolik má nárok, musí ji zaplatit (nevím přesný termín, jak se tomu říká, zda vrácení, zaplacení nebo kompenzace...). Vím, že se nevyčerpaná dovolená po RD krátí, ale nikde jsem zatím nevyčetla o kolik(zas tak moc jsem nehledala).
Dle mého nevidím důvod k ukončení prac. poměru teď, aby to bylo výhodné. Snad jen odstupné, kdyby byli ochotni dát... Ale to už jsi tu celé hezky rozebrala. Já jsem jen upozornila, že pokud skončí dřív, přijde o dovolenou.

Odpověz
4. črc 2019