Tehotné (alebo plánujúce) Slovenky v Čechách 🙂

zajkula62
11. led 2017

Ahojte 🙂 , momentálne som pred pár dňami zistila, že som tehotná.
Študujem v Prahe a nepracujem (iba brigádujem - neodvádza sa mi ZP). Zdravotne som poistencom Slovenska - VSZP.
Potrebovala by som poradiť od žien, ktoré si tým už prešli (ak teda je tu niekto takí 🙂 ) :
- ako je to s pôrodom v ČR? (Budem musieť rodiť na Slovensku, alebo môžem v Prahe, prepláca to ZP spätne, alebo priamo?)
- ak sa dieťa narodí v ČR, musím ísť čo najskôr na SR vybaviť rodný list (slovenský)? Musím mať dieťa zapísané na takúto "cestu" v pase?
- dieťa automaticky patrí do Slov.ZP, alebo ho nahlasujem na českú ZP?
- je možné chodiť do poradne v Čechách?
- pôrodné dostanem zo SR, alebo z ČR? (+ rodičovský príspev a prídavky?)
- ak by som dostávala tieto "poplatky" po pôrode v ČR z ČR, dostanem i materskú (čítala som o nejakej výnimke pre študentky pri prerušení štúdia)
🙂
------------------
Ak by ste mi vedeli nejaké z týchto otázok zodpovedať, budem veľmi rada 🙂 - na internete som našla dosť rozporuplných informácií. 🙂

mia_von_prag
14. led 2017

Ahoj 🙂

- Máš v ČR prechodný pobyt?
- pokiaľ si poistená na Slovensku, porod v ČR si musíš zaplatiť sama a kedysi bolo možné požiadať o refundáciu, skús sa spýtať svojej poisťovne v SR
- dieťa býva poistené v tej poisťovni, v ktorej si poistená aj ty - taktiež presne zodpovie poisťovňa
- slovenský rodný list dieťata priamo vybavíš na slovenskej ambasáde v Prahe, nemusíš chodiť na Slovensko, tam spravia rovno aj pas pre dieťa
- obávam sa, že pokiaľ si nikdy nepracovala v ČR a neplatila odvody, žiadne peniaze v ČR ani nedostaneš

partner je pracujúci Čech?
podobné otázky sa riešili na www.somvprahe.sk

Kdo má nárok na mateřskou podporu?