Daňové přiznání na mateřské bez zaměstnavatele

partyzanka91
17. únor 2015

ahoj, nevěděla jsem jak přesně sesumírovat nadpis, aby byl výstižný. Jde o to že jsem na mateřské a v jejím průběhu mi skončila pracovní smlouva na dobu určitou takže už nejsem vedená u zaměstnavatele. V roce 2014 jsem pracovala do dubna, pak šla na mateřskou, ke konci června smlouva skončila, já pokračovala v mateřské a od října mám rodičák. Chtěla bych se zeptat kde si mám vyzvednout daňové přiznání a kam ho mám pak vyplněné odevzdat. Je to na pracáku? Nebo mi příjde poštou? Děkuju moc

P.S. absurdní je že mám střední obchodní školu, ale bohužel se potvrdila smutná praxe co nám říkali i profesoři - ve škole je vše umělotina a v reálném životě to chodí jinak. Taky že ano, dokázala jsem řešit učetní příklady, správně řadit výdaje a výnosy do správných skupin dle čísel, párkrát jsme také vyplňovali daňovku pro podnikatele a sčítali ty řádky. Naučilij sme se počítat mzdy z pohledu podniku, vést eveidenci zaměstnanců. Jenže jsme se nenaučili jak to chodí u obyčejné pracující fyzické osoby, nenaučili jsme se žít z pohledu zaměstnance. První ro k po škole jsem měla s dańovým přiznáním dost problémy abych věděla jak ho vyplnita a že se nevypl%nuje téměř nic.
Tak se omlouvám za příliš mnoho detailů a děkuju vám za radu holky

veri0007
17. únor 2015

@partyzanka91 nevím to jistě, ale nemá tohle povinnost vyřídit poslední zaměstnavatel v kalendářním roce??? Tím pádem ten, u kterého jsi pracovala před mateřskou...

tavia
17. únor 2015

@partyzanka91 Priznani kdekoliv na financnim urade, nebo ke stazeni na netu. Musite k tomu mit podklady od zamestnavatele, abyste si mohla sama vyplnit a odevzdat.

Spadate pod prislusny financni urad dle trvaleho bydliste. Postou vam prehled automaticky nikdo neposle.

betelgeuzz
17. únor 2015

měl ti to udělat zaměstnavatel, ale požádat jsi měla do 14. 2. Pokud to budeš teda dělat sama, tak formulář si buď vyzvedneš na finančním úřadu, nebo se dá stáhnout i na netu. spousta formulářů jde i na netu vyplnit a jen vytisknout. Zaměstnavatel by ti měl dát nějaké potvrzení příjmů a zaplacené daně. Pak to zas odneseš na finanční úřad. Termín je 31.3.

ninive211
17. únor 2015

Pokud jsi už potom neměla žádného zaměstnavatele, tak tvůj poslední zaměstnavatel v daném roce (i když máš už ukončenou smlouvu) je povinen, když ho požádáš (podepíšeš žádost o roční zúčtování na růžovém papíře) ti toto zúčtování udělat. Na tom prohlášení mimo jiné prohlašuješ, že jsi v daním roce neměla více plátců mzdy. Obrátila bych se tedy na účetní bývalého zaměstnavatele s žádostí, že bys ráda, aby ti provedli toto roční zúčtování. Pokud možno, obrať se na ně ale ještě dnes!!! Protože v reálu ti bohužel už včera (16.2.) vypršela lhůta pro podpis žádosti o roční zúčtování (běžně je to 15.2., to byla neděle, tak se to posouvá na 16.2.) Často ale zaměstnavatel (resp. účetní) povolí i pozdější podpis žádosti s tím, že se to musí antidatovat na toho 15.února. Pokud by ti to odmítli udělat, tak bohužel teď po prošvihnutí lhůty na to mají právo, musejí ti vystavit tzv, Potvrzení o zdanitelných příjmech a na základě toho si ty podáš sama přiznání k dani na finančním úřadě (formulář přiznání si můžeš vyzvednout na kterékoliv pobočce FÚ na podatelně, případně jsou i ke stažení interaktivní formuláře na netu.

partyzanka91
autor
17. únor 2015

@betelqeuzz: díky termín já znám to si právě ze školy ještě pamatuju že k poslednímu březnu 😝. Díky každopádně se zaměstnavateli ještě ozvu, už kvůli tomu doložení příjmu za první 4 odpracované měsíce. Jenže v tom podniku kde jsem dělala je dost bordel. snad to teď přešlo i pod srpávu někoho jinýho (je to státní podnik, ale spravuje ho místo zařízení služeb teď snad přímo vnitro). Dám jeden příklad za všechny jakej je tam zmatek, když jsem nastupovala tak jsem s paní vedoucí sepsala veškeré dokumenty a dala jí okopčené číslo karty, kartičku ZP a všechno... Pak se to posílalo do účtárny, která sídlí jinde. Nastala první vejplata - za prvé mi neuplatnili slevu na dani pro poplatníka a za druhé mi na učet nic nepřišlo. Prý jsem nepodepsala prohlášení a nedala číslo účtu atd... Tak se po tom pátralo a zjistilo se že půlka těch dokumentů se někde po cestě ztratila. Já byla pěkně naštvaná bůhví kde to bylo a tam byli moje osobní údaje RČ, číslo karty, adresa. Navíc o ty 2070 Kč jsem přišla protože se to bralo jako nepodepsané prohlášení a na dani mi nic nevrátili. A nejsem jediná holky co už byli v důchodu tak se jim zas ztratili nějaký ty dokumenty právě ohledně důchodu co taky posílali. Když jsem si tedy žádala o mateřskou tak jsem si do tý účtárny už zajela osobně aby se to zas neztratilo.

kattyd
17. únor 2015

Několik let jsem si sama vyplnovala danove priznani, protože jsem mela prijmy od vice zamestnavatelu a muj hlavni zamestnavatel mi proto odmitnul priznani vyplnit. Prvne jsem z toho byla zmatena, ale hodne mi pomohla příloha v MF Dnes, každý rok tam vychazi instruktaz jak danove priznani vyplnit-tak sleduj kdy to tam bude letos. Na strankach finančního uradu také naleznes instrukce k vyplneni. Formular si vyzvednes na pobočce FU nebo se da stahnout elektronicky a vytisknout. Od zamestnavatele potrebujes za 2014 přehled příjmů včetně zaplacených záloh na daně, zdravotní a sociální pojištění Pokud mas hypoteku, stavebko, zivotni pojisteni-melo by ti postou dorazit potvrzeni k danim. Ja jsem první verzi vyplněného priznani byla i konzultovat na FU u pracovnice pod kterou jsem spadala-byla velice mila, priznani se mnou prosla a poradila co kde upravit. Takze doporucuji pak si na FU i zajet na konzultaci😉

betelgeuzz
17. únor 2015

@partyzanka91 tak jeslti tam mají takový bordel, tak bude určitě lepší, když si to vyplníš sama. ono to není tak složitý,když měl člověk jedno zaměstnání a odepisuje si pár věcí.

bbibianca
17. únor 2015

Ajéje, tak taky zjištuji, že jsem v tomto směru ANTITALENT, já v práci každý rok podepisuju jen nějaký papír růžový který se jmenuje Prohlášení.... žádné roční zúčtování ani přiznání jsem nikdy nepodávala 😒 Je to špatně??

ninive211
17. únor 2015

@bbibianca No o to roční zúčtování si žádáš právě na tom Prohlášení, takže jsi to zřejmě podepisovala, ani o tom nevíš 😉 Podepisuje se to na 3. a 4.straně toho Prohlášení. Na prvních dvou stranách se to podepisuje pro účely průběžného uplatňování slevy na poplatníka, případně zvýhodnění na děti

bbibianca
17. únor 2015

@ninive211 ale potom existuje ještě jeden růžový papír a jmenuje se to trochu jinak a to Roční zúčtování a to se podepisuje, kdy??

ninive211
17. únor 2015

@bbibianca Nene, o roční zúčtování žádáš na TOM SAMÉM dvojlistě Prohlášení, je to strana 3 a 4. Je pouze jeden jediný růžový papír, žádný jiný. A žádost o to zúčtování je třeba podepsat do poloviny února, pokud jsi to za rok 2014 nestihla a nemáš benevolentní účetní, která ti to ještě vezme, tak máš smůlu a pravděpodobně budeš muset podat sama daňové přiznání - pokud si chceš uplatňovat např. pojistné z pojistek, úroky z hypotéky, dary...

bbibianca
17. únor 2015

@ninive211 nene, v pohodě podepsala jsem to prohlášení 🙂 děkuji za info.. no a kdybych to nepodepsala tak bych musela podat daňové přiznání FO??

xpila
17. únor 2015

@partyzanka91 Od bývalého zaměstnavatele si vyžádej Potvrzení o zdanitelných příjmech. Údaje, které v něm budou, pak vyplníš do daňového přiznání. Doporučuji elektronické formulář přímo od Ministerstva financí https://adisepo.mfcr.cz/adistc/adis/idpr_epo/ep.... U ostatních formulářů nemáš jistotu, že jsou aktuální.
Není to nic složitého, u každé kolonky jsou i vysvětlivky a jen doplníš pár čísel, ostatní se dopočítá samo. Poté ho vytiskneš, podepíšeš a odneseš nebo pošleš na Finanční úřad příslušný dle trvalého bydliště.

Nicméně jak jsi psala, že ti neuplatnili slevu na poplatníka, protože jsi nepodepsala "růžové prohlášení", tak jeho podpis je bohužel zodpovědnost každého zaměstnance, ne zaměstnavatele. Nicméně o ty peníze jsi nemohla přijít, ty ti zpětně museli vrátit v rámci ročního zúčtování (jen to je v jedné výplatě, tak jsi to třeba nepoznala). Já ho taky první měsíc nepodepsala, ale pak jsem si DP dělala sama, protože si uplatňuju úroky z hypotéky, tak to pro mě bylo jednodušší. Ale teda na ZSMV se ničemu nedivím, tam vždycky měli bordel 😉

ninive211
17. únor 2015

@bbibianca Teoreticky bys nemusela v případě, že máš příjmy pouze od jednoho jediného zaměstnavatele v každém daném měsíci a kromě tohoto daného příjmu nemáš žádný zdanitelný příjem vyšší než 6 000 Kč. Nemohla by sis ale uplatnit nic z výše uvedeného, pokud máš (úroky, pojištění...), dodatečně uplatnit neuplatněnou slevu...

bbibianca
20. únor 2015

@ninive211 Ach jo, mě klepne. Ted mi psala mzdová, že jsem nepožádala o roční zúčtování tak jestli si budu dělat daňové přiznání sama nebo má poslat prohlášení za 2014. tak jsem ji napsala at pošle prohlášení za rok 2014. No, snad to ještě půjde.. 😠

bbibianca
20. únor 2015

@ninive211 Hlavně že mi posílala prohlášení ale na rok 2015. Pořád nějaké nervy. Chjo, ta práce mi nedá pokoj a nedá... ☹

jolysek
15. bře 2015

@xpila chápu to správně, že pokud zaměstnanec nepodepíše Prohlášení poplatníka, nedostává tu daňovou slevu 2070 kč měsíčně, o to zaplatí vyšší daň, kterou je možné získat zpět na konci roku, když si v daňovém přiznání odepíše úroky, pojištění, na manželku atd?

xpila
15. bře 2015

@jolysek Ano, přesně tak.

jolysek
15. bře 2015

@xpila díky 🙂