icon
avatar
redakce
23. kvě 2018
84338 

Fyzioterapeutka: Při manipulaci s dětmi dělají rodiče stále stejné chyby

Kdysi byly věci nějak. Dnes jsou jinak a před "kdysi" byly zase jinak. Naše mamky nám radí, co a jak s dětmi. Vždyť mají mnoho zkušeností. Ne však každá rada je k nezaplacení. Manipulace s dětmi má důležitý vliv na jejich zdravý tělesný vývoj.

Předčasné sezení nebo chodítka jsou přesně ty věci, které byly kdysi tak a dnes jsou jinak. Něco, co vypadá opravdu nevinně, může děťátku škodit. Více si toto téma objasníme s fyzioterapeutkou Mgr. Lubicou Rostášovou, která se specializuje na funkční diagnostiku poruch pohybového systému a terapii funkčních a strukturálních poruch pohybového systému u děti (od novorozenců) a dospělých a na vývojovou kineziologii.

1. Jak vnímáte manipulaci s dětmi dnešních rodičů ve srovnání s minulostí? A jaký vliv má nesprávná manipulace na budoucnost děťátka?

V současnosti dělají rodiče stále stejné chyby při manipulaci s děťátkem, jaké dělali i naši rodiče. Nedělají to vědomě, jednoduše nevědí, že s miminkem se má manipulovat jinak, že to má své opodstatnění a významně to ovlivňuje další motorický vývoj dítěte.

Nesprávná manipulace způsobuje různé poruchy pohybového systému, a to již od narození dítěte. Např. asymetrický vývoj, polohový reflux, jednostranná plagiocefalie (proležená hlavička na jedné straně), různé funkční pohybové poruchy, které v pozdějším věku života mohou být základem pro vznik různých strukturálních poruch pohybového systému, získané formy skoliózy, poruchy příjmu potravy, poruchy spánku, později poruchy v oblasti vnímání jednotlivých částí těla a provedení pohybu z hlediska kvality a různé jiné poruchy. Protože lidské tělo pracuje jako jeden celek a porucha jednoho systému ovlivňuje zákonitě všechny další systémy.

2. Kdy začít se správnou manipulací dítěte?

Se správnou manipulací mají rodiče začít od úplného narození dítěte, protože miminko je odkázáno na jakýkoliv pohyb, který se s ním bude dít, na rodiče (myšleno tím, že se nedokáže samo přemisťovat z místa na místo, neumí se samo najíst, umýt, obléknout  apod.). Proto každý jeden pohyb, který směřuje k děťátku za účelem s ním manipulovat, musí být prováděn správně - s ohledem na vývojový věk dítěte.

Když mám doma čerstvě narozené miminko, tak ho nebudu nosit na rukou ve vertikále, kde jeho nevyvinutý nervově-svalově-kosterní aparát bude ovlivňovat gravitační síla, které se v této poloze neumí bránit. Ale budu s ním manipulovat v poloze horizontální, která je pro něj nejvíce přijatelná. Nosit dítě většinu času z dne na rukou, v šátcích a různých jiných závěsech a nosičích je pro jeho vývoj velmi nepříznivé. Motoricky se bude děťátko projevovat pouze tehdy, když na to bude mít vhodné podmínky, které mu poskytne pevná opora. A tou je zem - aby se cítilo bezpečně a dostatečně stabilně. To znamená, že dítě má být během dne, když nespí, položené na podložce na zemi, aby se mohlo volně motoricky projevovat a rodič musí být u něj a sledovat jeho pohyby, někdy mu zajistit oporu svou rukou, polohovat ho ze zad na břicho, později i na boky.

Na rukou, v šátku, závěsu či nosiči se děťátko nikdy motoricky projevovat nebude, protože nato nemá prostor a podmínky. Nakonec to jeho centrální nervový systém vyhodnotí tak, že to nepotřebuje, protože většinu dne visí ve vertikále, na kterou ještě není stavěno, ale ono to neumí a také to neví ani jeho rodiče. Když se pak dítě položí na zem, začne plakat, protože tu polohu nezná, nedokáže se v ní stabilizovat a znovu přijdou rodiče a vezmou ho do náruče, aby neplakalo. Tím vzniká ohromné přetížení celého těla a vytvářejí se různé poruchy pohybového systému. Kdyby si dospělí zahráli na malinké dětičky, které ještě neovládají své tělo, a přistoupil by k nim "obr" (aby je mohl unést) a nosil by je v náruči ve vertikále, v šátku, závěsu či jiném nosiči, tehdy by pochopili jak to jejich děťátko přetěžuje, a co vlastně prožívá.

3. Takže volný, ale kontrolovaný pohyb je pro děti nejzdravější. Kdysi byl trend posadit dítě mezi polštáře nebo ho podpírat v kočárku pomalu od 3.-4. měsíce. Co mu tím rodič způsobuje?

Nenazývejme to trendem, ale spíše nevědomostí rodičů, že to dělat nemají. Lidé si stále myslí, že sed, stoj a chůze se učí. Tyto věci však učení nepodléhají, jsou to vrozené automatismy (druhově dané), které vlivem hierarchického dozrávání vyšších nervových struktur nastupují samy. Protože se lidské mládě rodí motoricky nezralé, trvá mu jeden rok, než se postaví na nohy a pak začne chodit. Není to jako např. u žirafy, která po narození dokáže stát a nepotřebuje na to jeden celý rok.

Předčasným posazováním děťátka tedy dochází v první řadě k nerespektování jeho přirozeného vývoje, což má za následek množství poruch v oblasti dalšího psychomotorického vývoje, jak již bylo zmíněno výše. Postupným hierarchickým dozráváním vyšších nervových struktur si děťátko (které na to to má vytvořené vhodné podmínky) přidává zhruba v každém měsíci nový pohybový vzor. Samostatný sed se objevuje až mnohem později, kolem 10. měsíce života dítěte.

4. Je pravda, že pokud rodiče děti předčasně posadí, snižují tím pravděpodobnost lezení?

Obecně mohu říci, že dětičky, které byly předčasně posazené, mají z hlediska kvality jiný motorický vývoj jako dětičky, které dospěly k sedu přirozeným vývojem. U předčasně posazovaných dětí dominuje v jejich motorickém projevu patologie. Převaha kvantity pohybu na úkor kvality pohybu. Mnoho dětí přeskakuje jednotlivé motorické fáze, kterými si zhruba každý měsíc obohacují svůj pohybový repertoár tím, že do něj přidávají nový pohybový vzor, který si znovu nějaký čas zdokonaluje. Takže se může stát i to, že dítě lezení po čtyřech vynechá nebo leze z hlediska provedení daného pohybu nekvalitně, případně leze krátce.

5. Prospívá lezení po čtyřech dětem? Například při zpevnění páteře?

Lezení po čtyřech je z vývojového hlediska, pokud probíhá správně a trvá dostatečně dlouhou dobu (resp. přiměřeně dlouhou dobu), velmi podstatné, protože dochází k centraci ramenních a kyčelních kloubů. Dítě se pohybuje v tzv. překříženém pohybovém vzoru, který začíná oporou o horní končetinu, hlava a pánev se stabilizují v neutrálním postavení a páteř se chová jako napřímená stabilní tyč, potom následuje opora o kontralaterální (druhostrannou) dolní končetinu a tím se dokončí se tzv. dorzoventrální (zado-přední) stabilizace páteře.

6. Diskutovanou věcí je rovněž posazování dětí do chodítka. Některé maminky tam dávají dětí od půl roku, nebo ještě dříve. Jaký je nato Váš názor? Je chodítko vhodné pro zdravý tělesný vývoj děťátka?

Už z mých předchozích odpovědí je jednoznačné, že použití chodítka pro dítě je vstupní branou k patologii. I dítě, které dosud nejevilo žádné známky patologie ve svém vývoji, ji použitím chodítka hned získá. Jelikož jsme si říkali, že sed, stoj a chůze nepodléhají učení, protože jsou to vrozené automatismy, které hierarchickým dozráváním vyšších nervových struktur nastupují samy, nemůžeme tedy očekávat, že se dítě, které nemá dostatečně zralý nervový systém (protože ještě ten čas nenastal), naučí chodit v chodítku. Pokud byste totéž dítě např. ve věku 6 měsíců dali do chodítka, zaprvé by se neumělo s touto polohou ztotožnit, zadruhé by tam viselo se zakloněnou hlavou a oporou o špičky nohou. Pokud by se mu podařilo udělat posun chodítkem vpřed odrazem o špičky, tak bychom si jako rodiče mysleli, že to dítě už chodí ? Pokud ano, tak proč potom nechodí bez chodítka, když je mu 6 měsíců!

Pravda je taková, že pokud bychom pak to samé dítě z chodítka vyndali a dali ho do stejné polohy, jakou mu zajišťovalo chodítko, tak bychom viděli, že děťátko ihned spadne. Samozřejmě ať to nikdo nezkouší. Dítě začne chodit samo, když na to bude jeho centrální nervový systém zralý a umožní mu se do té polohy dostat, ale před tím si musí projít množstvím vývojových fází. Chodítko je pro vývoj dítěte stejně nezdravé, jako pro dospělého nikotin a alkohol.

7. Setkala jste se ještě s nějakými chybami v praxi, které dělají rodiče? Co byste rodičů, kteří s dětmi mají "velmi naspěch"?

Rodiče nevědí, že dělají chyby. Nemají to odkud vědět, protože nejsou v této oblasti odborníci. Rodičům, kteří čekají miminko nebo ho již mají, doporučuji pravidelně v období prvního roku života dítěte navštěvovat ambulanci fyzioterapeuta, který se zabývá ontogenezí. Později podle potřeb a úmluvy, aby dítě sledoval a rodiče učil, jak k dítěti přistupovat, manipulovat s ním, stimulovat ho a sledovat jeho pohybové projevy, aby v budoucnu nemuseli řešit závažnější poruchy pohybového systému.

avatar

Očekávám nálet šátkujících..3..2..1. Jinak za mě - mám vyzkoušené jak nošení, tak nenošení a obě děti začaly po 4 lézt v půl roce a chodit v 11m.

Odpověz
23. kvě 2018
avatar

Uff, paní fyzio by si o vertikálu měla zjistit něco víc... 😉
Důležité je nosit správně...
Je zajímavé, že jeden fyzio to schválí, druhý to odsuzuje 🙄
Jak to dělá miminko v bříšku? Tam má taky zem pro správný vývoj? 😀
Tady se někdo inspiroval peřinbabou Kiedroňovou 😀😅

Odpověz
23. kvě 2018
avatar

Já nevim jak fyzio, ale já jako matka ditatko nosim :D není to věc a fakt s ním nemanipuluji :(

S vertikálou nesouhlasím, aby si dítko odbrklo, potřebuje branici, která maximálně podpoří odchod napolykaneho vzduchu a kuckancu. Nosím v šátku, moje zkušenost s motorickým projevem v šátku je opačná. Dítě je v něm akční jak fik. Tímto argumentem vlastně říká, že ani hipoterapie nefunguje - což víme, že tak není. Ale respektuji názor.
Rada bych znala jméno fyzio, když už se nám tu předkládá jako odborník, ráda bych si dohledala její vzdělání. (Pokud jsem jméno přehlédla, omlouvám se)

Odpověz
23. kvě 2018
avatar

Ja nevím, všeho s mírou? Tak to u nás doma asi funguje, když je potřeba kontatku, tak se syn nosí. Když je bdělí je na dece a "hrajeme si".

Odpověz
23. kvě 2018
avatar

Mne zas povedal priamo doktor na ortopedii ze nosenie v satku je pre vyvoj dietatka najlepsie... Tak kto sa v tom ma vyznat ☹

Odpověz
23. kvě 2018
avatar

Zajimalo by me, jestli pani fyzioterapeutka ma deti :D.. Jak zvlastni, ze dite je 9.mesicu u maminky v brisku zkroucene, u jejiho srdicka, v posledni fazi nejen ve vertikalu ale dokonce hlavou dolu... a uterem porodu a prvni minuty na svete je vse presne naopak, a dite musi hlavne lezet na zemi... Dava to smysl, ve volne prirode bychom taky dite dali na zem, zem je prirozene zcela rovna, dite je separovane od matky nejspokojenejsi a nejrychleji se bude vyvijet, a rozhodne ho nesezere divoka zver :D :D Kdyby cokoli z toho, co pani fyzioterapeutka pise, byla pravda, tak by se nejrychleji vyvijely deti odlozene v kojeneckych ustavech na rovnych podlozkach cely den.. tam je pro jistotu nezvedaji vubec, natoz, aby je nosili v satku. A pritom vime, ze s jejich vyvojem je to presne naopak. Za me.. noste svoje deti a takovyhle blaboly z clanku ignorujte.

Odpověz
23. kvě 2018
avatar

9 mesicu a uderem.. neomuznuje mi to opravit preklepy

Odpověz
23. kvě 2018
avatar

@dasa143 tak hledejte informace sama a rozhodněte se, ke kterému táboru se chcete přidat. Za mě nošení je prostě top, má pozitivní vliv na psychomotorický vývoj, vývoj kyčlí, děťátko se dobře vyprdi.

Já mám teorii, že jde o paní co se fyzio vystudovala, ale určitě se nespecializuje na prcky, neb tady předkládá zastaralé a obsolentni informace.

Odpověz
23. kvě 2018
avatar

@rajani ja dceru nosim, mam to velice rada a ocividne aj ona, jedine v satke je kludna, spokojna a krasne spi. Ale clovek nachadza velke mnozstvo protichodnych informacii a len sa bojim toho, aby som kvoli svojej nevedomosti nejak malej neublizila. Ako vravim, kto sa v tom ma vyznat.. podla mojich skusenosti nosit urcite ano, ale az casom sa ukaze, ci je to spravne pre somaticky vyvoj

Odpověz
23. kvě 2018
avatar

@dasa143 tak jak říkám, buď dejte na svoji intuici. Pokud jí nevěříte, hledejte informace, buďte kritická. Já souhlasím s Trageschule a jejími odbornými informacemi a proto jsem zastánce nošení (ergo, šátek).

Odpověz
23. kvě 2018
avatar

@rajani jmeno mas ve druhem odstavci.

Ja bych se s dovolenim fyzioterapeutky trochu zastala. Sama jsem fyzio, dítě jsem satkovala a jsem jednoznacne pro noseni. ALE zaroven zastavam nazor, ze je nutne to vyvazovat. Doprat diteti i mozznost volneho pohybu na rovne plose a v klidu- samozrejme rvouci neodlozitelne dite z toho nic mit nebude, takze to chce spolecnost rodice vetsinou.

Stejne tak nedoporucuji rodičům chovat dite vertikalne. Ne z toho duvodu, ze by to bylo az tak nevhodné - to neni, kdyz se to dela spravne. Ale prave proto, ze vetsina lidi to dela blbe a pak je to: "ale fyzio rikala, ze muzu..." Kdyz je dite trochu drazdivejsi a chova se vzprimene a jeste blbe, tak je na prusvih zadelano.

Jinak k tomu jestli se pani z clanku vzdelava nebo nevzdelava - informace jsou ruzne, ruzne skoly to maji jinak, ruzne zeme to maji jinak a seriózní studie prakticky neexistují (pokud se za posledni dobu neco nezmenilo - no na materske nestiham ty informace tolik shanet). Tak se primlouvam o mene ostry ton vuci pani. Sama neldy pisu podobne clanky a obcas se uz bojim neco publikovat, abych nedostala kapky 😂

Odpověz
23. kvě 2018
avatar

@mapita tak já věřím, že dráždivé dítě je v péči nějakého odborníka, který apeluje na správnost nošení ve vertikále (nejen v šátku i volně). Právě bych řekla že seriózní studie existují.
Jako jo, myslím, že nikdo nenosí 24h denně, to ani nejde :D ale (subjektivně) vnímám lepší uvolněné dítě v šátku či jen nošené, než v tenzi a na podložce.
Vsak každé děťátko dříve či později chce prozkoumávat samo i na te podložce..nac stresovat, úzkostně analyzovat, bát se delam ono či tamto dobře"..jo, podezření na odklon od fyzio určitě řešit dál, ale mít vsechny děti podle tabulky to nejde.

Odpověz
23. kvě 2018
avatar

@rajani bohužel ne každé dráždivé dítě je včas zachyceno pediatrem a pokud netlačí sama maminka, tak se to někdy řeší až moc pozdě a škody jsou značné. Já doporučuji maminkám dávat miminko od narození na podložku, hlavně na bříško. Ono by to klidně nějakou dobu nebylo třeba, pokud by maminka nosila, ale vidím v tom přínos ten, že si od mala zvyká a předcházíme tím tomu, že dítě není možné položit a třeba v půl roce není ani náznak na otočení. Pozor, nemluvím o odložení a ignorování dítěte, ale o trénování na bříšku (a postupně i na zádech) s rodičem. Souhlasím, že nervní, řvoucí dítě na podložce není řešení - právě proto pokládat od mala, pokud lze. Ze stejného důvodu nedoporučuji křesílka, lehátka, houpátka, autosedačky mimo auto, protože kromě jiných negativních vlivů pak dítě nechce být na rovné ploše.

Můžu tě poprosit o nějaké odkazy na ty studie? Já našla jen jednu (německou), tam byl vzorek asi 120 dětí a sledovali je pouze do předškolního věku. To je jak když plivneš.

V lecčem je intuice nejlepší rádce, ale ten motorický vývoj je z mého hlediska důležitý a pokud rodiče sami neví, je lépe navštívit odborníka. Naše kultura klade na pohybový aparát opravdu vysoké nároky (práce v sedě nebo těžká manuální a stereotypní práce, škola, sport) a nedá se říct, že by to bylo přirozené. Proto by měl z mého pohledu ten motorický vývoj proběhnout co nejlépe, aby se do budoucna tělu připravila co nejlepší půda. Co se týka "tabulek" - ty by měly sloužit pouze pediatrům pro záchyt a odeslání na specializovaná pracoviště. Tam už by se podle tabulek jet nemělo a mělo by se posuzovat individuálně - buď "jo je to dobrý, necháme to být" anebo "něco s tím zkusíme udělat". Pediatr většinou nemá kapacitu řešit mot. vývoj na takové úrovni a tabulky by měly pomoci, aby se nic nezanedbalo.

Odpověz
23. kvě 2018
avatar

@mapita myslím že píše obě to samé, jen jinými slovy 🙂 po studiích pokouknu (mám to v PC, momentálně jsem na mobilu)

Odpověz
23. kvě 2018
avatar

@rajani děkuji =)

Odpověz
23. kvě 2018
avatar

Dámy nepřehánějte a nedramatizujte. .Ono dítě nacpane většinu dne v šátku se holt bude těžko narovnavat a učit se převalovat a past koníky. Musí posilovat břišní svaly..zas na odříhnutí to je zvednout potreba.A zas ležící dítě samo v pokoji spokojene taky nebude, taky se mu musí okolí věnovat. Hrát si s nim. Ukazovat věci, dávat podněty.. S vertikalizaci pozor, dokud dítě neudrží hlavičku jsem slyšela. Do 4 měsíců cca.je to přece i o kontaktu.

Odpověz
23. kvě 2018
avatar

@mapita mam pocit, že právě to, o čem pisete většina maminek neví (nebo nechce vědět? .)Že jsou věci v souvislostech a nejsou jednoúčelove. A že pediatři nemohou být všemocní.

Odpověz
23. kvě 2018
avatar

Za mě: stačí, když se dítěti aktivně nepomáhá a nechá se všemu volný průběh.Co se týče nošení, nosila jsem v nosítku od 4m., ale cca 2x denně 15 minut.Je jasné, že všeho moc škodí a tak je to se vším.😉

Odpověz
23. kvě 2018
avatar

😆 takže v jednom a tenze odstavci nelze nosit novorozence vertikálně, a tamtez dite dává na zem? Neb jedine ta pevná puda botou je ta jediná spasna věc? 😆😆😆
A rodic mu poskytuje poskytuje pevnou oporu? Musí byt u nej a taak?

Vi ta pani, co to hlásá i ta, co tonpsala, ze často platí
- nemohu dat novorozence horizobtalne, neb se poblije? (jinej bude jecet, někteří to velice nsnasej,dle me zkušenostíi teda snad všichni 😆)
- vi ta slavná, ze jsou narpdy, ktere mají jine zvyky? Napr.ze dite se do prvních narozenin nesmí ty pudy ani dotknout?
- naprostá většina rodičů ma cas a muze si dovolit sedět cele dny na zemi a hlídat sve dite, aby mu včas a zcela informovane poslytla pevnou oporu... 🤣🤣🤣
Kdyz ona valná většina rodiči ka světě ma tech deti vic, hlavně musí makat, cele dn, aby se vůbec najedli...nebo by to dite taky nějaký jiny tvor sezral, udtkl, zardousil, odnesl... A nekde nemají tu pevnou zem.... A všichni mají s pohybovym aparatem mnohem menší problémy bez my, kterýma se manipuluje 🤣
Ja se manipulovat nedám a budu mit nadale svůj názor, i kdyz je jiny.

Odpověz
23. kvě 2018
avatar

@netopejr to klidně měj jen by bylo dobré si ho přečíst tak nějak normálně. U některých vět jsem vůbec nevěděla co tím chceš říct. Čti to po sobě😀

Odpověz
23. kvě 2018
avatar

@podaji no vidíte, a ja jo :D

Odpověz
24. kvě 2018
avatar

@podaji taky jsem mela problem a ctenim...

Odpověz
24. kvě 2018
avatar

Chudák mé dítě (a asi prý 50% dalších), které mají reflux 😱
Asi se musím smířit s rehabilitacemi a křivým mrzáčkem.
Nechápu, jak jsme mohli jako živočišný druh přežít. 😉

Odpověz
24. kvě 2018
avatar

@dzogobela ja mám problém to i pochopit, holt nemůžeme být všichni na úrovni.

Odpověz
24. kvě 2018
avatar

@kafr však taky vždycky přežívali jen ty nejsilnější jedinci, slabší meli smůlu nebo byli vyloučeni již na startu. .nebojte, dnes už se bojuje za každého "mrzáčka ".dejte ho na nakloněnou rovinu 😉

Odpověz
24. kvě 2018
avatar

Velice zajímavý článek, zase něco jak rýpnout do vosího hnízda a MK rozdělit na dva tábory. Myslím si, že i redakce by měla občas premýšlet nad tím co sem dává a zjistit si více informací z více pramenů než začne něco publikovat.

Takže já vlastně s dítětem sama nic dělat nesmím, ideální je s ním lítat hned od narození po fyzioterapeutech (nejlépe těch, které si sama zaplatím), abych se vůbec naučila jak ho správně držet. Nevím, jestli se mám začít smát nebo zaplakat nad nevědomostí někoho, kdo by o tom měl vědět mnohem více, když již hlásá do světa tyto názory.

Myslím si, že zajímat se je správné, ale vše by se mělo dělat s mírou a lidé by měli především používat svůj vlastní mozek. Ne neustále číst různé články tzv. ODBORNÍKŮ.

Odpověz
24. kvě 2018
avatar

@dominikaromanova A co když redakci vůbec nejde o pravdivost, ale o počet komentářů? ;)

Odpověz
25. kvě 2018
avatar

@linbrno, jestli jde redakci jen o počet komentářů, pak není třeba článek vůbec číst. Stačí mít nachystáno několik komentářů a ty postupně pod článek vkládat. (Nebo může komentovat jednodušeji: “Super! Cool! Skvěle! Bravo!” nebo naopak “Fuj! Odpad! Hrůza!”.)

Jenomže pak postrádají články na MK jakéhokoli smyslu. Pokud jde redakci o počet komentářů a ne o pravdivost a užitečnost informací v článcích, co si počnou ty, které zde přišly hledat radu a pomoc. Slečny, které se rozhodují, zda otěhotnět nyní nebo až za pár let. Nezkušené těhulky, které nemají ve svém okolí nikoho, kdo by jim s těhotenstvím poradil. Maminky s prvním dítětem, které si ne vždy ví rady a nechtějí při každém ublinknutí či zaplakání volat mamince nebo tchyni.
Pokud informace v článcích redakce nebudou pravdivé vůbec nebo alespoň z části, pak se tyto ženy budou řídit zcestnými radami, které jim ani jejich dětem vůbec nepomohou. 😉

Odpověz
25. kvě 2018
avatar

Já doufám, že většina maminek si články na diskusních fórech čte pro zajímavost a s nadhledem, protože toto jsou články populární, nikoli odborne. A pro pomoc si chodi k odborníkům. (Ohledně zdravotních problémů, ne jaky kočárek ma koupit..). Tyto články by musely obsahovat i konkrétní popis, co a jak dělat, na což mnohdy není ani prostor.

Odpověz
25. kvě 2018
avatar

@monys92 srovnavat pobyt v deloze a pobyt "venku na svete" je iracionalni..v deloze je plodova voda,ktera dite nadlehcuje

@dasa143 ortoped to doporucil, protoze ho zajímá jenom vyvoj kycli a na to je "ergo" noseni super..lec stejnou sluzbu udelaji i latkovky
@karlajasmine
Znam 4 fyzioterapeutky a vsechny maji v podstate stejny nazor.takze selskym rozumem- novorozenec nedrzi hlavicku ( je fakt tezka) protoze nema posilene zadove svaly a svaly kolem patere ktere budou drzet jak hlavu tak pater ve vzprimene poloze- vime ze novorozenec ma zadicka do tvaru C , protoze 2esovite prohnuti se vytvari az zacne chodit..a to nekolikadenni(tydenni) prte jsou nektere maminky schopne nosit cely den v satku (ergo je to jenom na kycle) a v tehle poloze cela vaha hlavicky stlacuje obratle a nuti svaly na zadech vyrovnavat otresy z chuze maminky- nedivim se ze usne kdyz je tak naklepane😊 proc jsou ty same maminky proti lehatkum a autosedackam kdyz tam maji zadicka taky spravny tvar?
Ridit se selskym rozumem a vlastnim ditetem...ja dceru pokladam na rovnou podlozku od narozeni ( mela reflux, tak jsem ji podlozila, aby mela horni pulku tela mirne vys) na odbrkavani ji davam pres rameno ( ne na rameno!) Casto ji nosim na rukou, A protoze je to moje sikula a obcas to situace vyzadovala (absence vytahu na uradech nebo rev v kocarku), tak uz jsem ji i nekolikrat nosila v satku. Ma 4 mesice, uz mesic se pretaci na obe strany, hlavicku drzi jako pulrocni mimco a aktualne nacvicuje druhe vzprimeni a podsouvani kolinek pod brisko....rozhodne jsem pro noseni, ale v horizontalni poloze a ve vertikalni co nejmin a vic az samo drzi hlavicku
P.s..nejsem fyzioterapeutka, pouze znam dobre anatomii cloveka a ridim se selskym rozumem😉
Jo a obdiv zenam s vice detmi..jsem zvedava jak budu mit cas na druhe 😂

Odpověz
28. kvě 2018
avatar

@barus18 Nijak, dáš si ho do šátku. Pokud budeš mít dvě blízko po sobě a to druhé bude kontaktní, tak ti nic jiného nezbyde;).

Odpověz
28. kvě 2018
avatar

@barus18 mam stejne staru dceru a predstav si ze robi vsetko to co tvoja. A to ju docela casto nosim v satku. Len sa v diskusiach nechvalim 😂

Odpověz
19. črc 2018

Začni psát komentář...

sticker
Odešli