„Já mám bohužel špatnou zkušenost z vlastního dětství. Byli jsme lyžovat a srazil mě 120kg chlápek, protože jel rychle a už to nedokázal ovlivnit a vrazil do mě. Bylo mi 8 let. Dopadlo to tak, že nás vezla dolů horská služba, já jsem měla otřes mozku a on měl rozseknuté čelo od mojí lyže. No, byl to zázrak, že se nestalo nic horšího. Takže si dávejte pozor, nikdy nevíte, co se může stát, protože do hlavy ostatním nevidíte.”


Image title

Zima klepe na dveře a s ní přichází i různé zimní radovánky, které děti velmi baví. Lyžování, bruslení, sáňkování… Ale právě v tomto období je podle statistik a lékařů zvýšené riziko úrazů. Jak jim můžete vy a nebo samotné děti předcházet? A na co je důležité při sportování v zimě nezapomínat? Odpovědi se dočtete v následujícím článku.


Nejvíce úrazů v zimě vzniká při sportování a nebo při obyčejné chůzi po namrzlém chodníku. Z hlediska období je nejrizikovější únor a březen, kdy jsou v České republice jarní prázdniny a rodiny vyráží ve velkém právě na hory. Za spoustou úrazů stojí nedostatečné vybavení a přecenění sil. Spousta dětí přes rok nic nedělá a najednou mají sjíždět sjezdovky nebo dělat piruety na ledě.


Nepodceňujte sportovní výbavu

Je to vizuálně hezké, když má dítě sladěnou barvu bundy s lyžemi, ale to ho před úrazem nezachrání. Pokud vyrážíte s dětmi na lyže nebo snowboard, zainvestujte do kvalitní helmy a chrániče páteře neboli páteřáku. Nemusí být z nejdražších, ale vše by mělo perfektně sedět a dítě by se v tom mělo cítit dobře. Pokud se ve výběru nevyznáte, nechte si poradit od zkušenějších. V dnešní době vám prodejci ve sportovních obchodech pomohou s výběrem. Pokud nejsou příliš ochotní a odbývají vás, což se často stává, zajděte do jiné prodejny. Jde o zdraví vašeho dítěte, tak se nenechte znechutit a vyberte to, co bude vašemu dítěti opravdu vyhovovat.


Určitě pořiďte i lyžařské brýle, které chrání oči při pádech a před cizími tělesy, které by mohly do očí vlétnout během jízdy. Je dobré zamyslet se i nad barvou oblečení, ve kterém dítě lyžuje. Čím výraznější, tím lepší. Je důležité, aby bylo dítě na sjezdovce vidět. A v neposlední řadě, nezapomínejte na každoroční seřízení lyží.


I bruslení může být nebezpečné

Když jsme chodili bruslit my, žádné speciální ochranné pomůcky jsme nepoužívali. nešní době je naprosto běžné, že i na bruslení děti nosí helmy. Mohou je ochránit od nepříjemných úrazů hlavy. Navíc, kdo někdy spadl na ledě a bouchl se do hlavy, tak ví, že to opravdu hodně bolí. Pokud kluci hrají rekreačně hokej, je dobré pořídit i různé chrániče, zejména holenní chrániče, které předchází modřinám od nastřelených puků nebo řezným ranám od protivníkových bruslí. Samozřejmostí jsou pevné rukavice, které ochrání prsty například od přejetí bruslemi jiným bruslařem.


Zvláštní opatrnosti je nutné dbát při bruslení na rybnících a přírodních nádržích, kde se může dítě propadnout. Za bezpečný je považován led v tloušťce alespoň 18 centimetrů. V rámci bezpečnosti je dobré bruslit spíše při okrajích a ne uprostřed a nejezdit do míst, kde je výpustné zařízení a přítoky. Bývá tam tenčí led a je větší riziko, že se prolomí.


Je helma na bruslení opravdu nutná?

Rodiče někdy (zejména z finančních důvodů) řeší, jestli je helma na bruslení opravdu nutná, často také dávají na bruslení helmu na kolo. Uživatelky Modrého koníka přidaly svůj názor do diskuze:

„Já si myslím, že by dítě mělo mít vždycky helmu. Určitě ne z toho důvodu, že by bylo nešikovné, ale může do něj někdo narazit a bouchnout se hlavou o led - není to nic příjemného.”


„Starší dcera teď začala bruslit, helmu na lyže nemáme a mívá tu na kolo. Zatím nevíme, jestli ji to vůbec bude bavit, tak se nám další helma kupovat nechce. A není jediná, kdo jezdí na zimáku s helmou na kolo. Ale vím, že to není dobře, měla by mít helmu na lyže, protože na bruslích se padá spíš dozadu a na zadní část hlavy, tam hlavu helma na kolo neochrání. ”


„Hlavně dávejte dětem na brusle helmu. Viděla jsem dítě s rozbitou hlavou a zapadlým jazykem a nebyla to teda žádná sranda.”


Image title



Myslete za dítě

Děti nám sice rychle rostou a často máme pocit, že toho hodně ví a chápou, ale spousta věcí jim nedochází. Zvláště v zápalu hry, při adrenalinu. Zimní sporty mohou být velmi nebezpečné, proto myslete za ně a zkuste předvídat, co by se mohlo stát a situaci včas vyřešit.


Volte ochranu dle úrovně a schopností dítěte, případně rychlosti, která aktivitu provází. Na sáňkování na malém kopečku za domem není úplně nutné dávat helmu, na velký kopec, kde se to hemží spoustou dětí, už ano. Vždy ale volte bezpečné trasy na sjíždění a sáňkování, na sjezdovky pořiďte dítěti výraznou barvu oblečení a dítě pusťte na sjezdovku vždy jen s přilbou. Pokud odmítá a vzteká se, tak ho tam nepouštějte. Vždy se seznamte se sjezdovkou nejprve vy, poznejte její kritická místa a dítě na ně předem upozorněte.


Snažte se s dítětem o možných rizicích mluvit, aby chápalo, proč dané věci jsou tak, jak jsou. Také dítěti odmala vštěpujte do hlavy, že když mrzne, tak namrzají chodníky a je nutné tomu přizpůsobit chůzi. Děti často vyletí ráno z domu a nepřemýšlí nad tím, že přes noc mohla cesta namrznout. Jsou z toho pak zbytečné pády a úrazy.

Ať už děláte cokoliv, vždy jděte svým dětem jako rodiče příkladem. Děti rádi kopírují dospělé, takže tak jak se budete chovat vy, budou se chovat i děti.


Nepřeceňujte síly dítěte

Jako rodič znáte své dítě nejlépe a víte, jak je na tom s fyzičkou, jak je šikovné, co ho baví a co ne. Respektujte tyto okolnosti a nenuťte dítě do něčeho, na co si nevěří nebo to nechce z nějakého důvodu dělat. Za úrazy často stojí únava a právě přecenění sil.


Pravidelné cvičení předchází úrazům

V rámci prevence jakýchkoliv úrazů je vhodné zařazovat pravidelná cvičení. Děti, které jsou zvyklé se pravidelně hýbat bývají ohebnější, obratnější a udrží lépe rovnováhu. Při hrozícím pádu jsou schopné rychleji zareagovat a situaci lépe zvládnout, vybalancovat. Pokud dítě celý rok nic nedělá a v zimě jede na týden na hory, je zde větší riziko toho, že se zraní, než když jde o dítě, které je zvyklé sportovat a aktivně se hýbat.


O svoji vlastní zkušenost s úrazem při lyžování v dětství se podělila jedna uživatelka v diskuzi na Modrém koníku: „Já mám bohužel špatnou zkušenost z vlastního dětství. Byli jsme lyžovat a srazil mě 120kg chlápek, protože jel rychle a už to nedokázal ovlivnit a vrazil do mě. Bylo mi 8 let. Dopadlo to tak, že nás vezla dolů horská služba, já jsem měla otřes mozku a on měl rozseknuté čelo od mojí lyže. No, byl to zázrak, že se nestalo nic horšího. Takže si dávejte pozor, nikdy nevíte, co se může stát, protože do hlavy ostatním nevidíte.”


Nejčastější úrazy, se kterými se můžete v zimě setkat

Mezi nejčastější úrazy patří pohmožděniny a zlomeniny. Velmi často jde o zlomeniny zápěstí a předloktí, protože se při pádu automaticky chráníme rukama. Závažnější jsou potom úrazy zad a páteře (míchy). Často také dochází k úrazům hlavy a to od lehčích až po závažnější jako je otřes mozku. V nejhorším případě může například pád na lyžích skončit i ochrnutím nebo smrtí.


Image title



Úrazy můžeme přehledně rozdělit takto:

Poranění končetin

  • podvrtnutí - jde o poranění kloubních vazů nebo kloubního pouzdra, nejčastěji z důvodu prudkého pohybu. Nejvíce náchylné jsou zápěstí a kotníky.
  • vykloubení - jde o poranění kloubu, kdy se kloubní plochy dostanou mimo kontakt a nedotýkají se. Nejčastěji se vykloubí rameno, palec ruky nebo ostatní prsty.
  • zlomeniny - jedná se o porušení kontinuity kostí, kdy zlomená kost může velmi závažně poranit cévy, měkké tkáně a nervy. Postihuje jak horní, tak dolní končetiny.

Poranění páteře a míchy

  • nejčastěji se s nimi setkáváme u lyžařů a snowboardistů. Při poranění páteře je zde riziko poškození míchy buď zhmožděním, krvácením nebo jejím přerušením. K poškození míchy ale může dojít i bez zjevného poškození páteře. Tento typ poranění je velmi závažný a vyžaduje při ošetřování maximální šetrnost.

Poranění hlavy a mozku

  • poranění obličeje a měkkých tkání - nastává z důvodu prudkého nárazu, může dojít k rozlámání obličejových kostí a následnému krvácení. Je zde riziko vdechnutí krve nebo úlomků kostí a zubů do dýchacích cest.
  • poranění lebky a centrálního nervového systému - hlavním příznakem je porucha vědomí až bezvědomí, zvracení, porucha dýchání a nestejná velikost zornic - může dojít k otřesu nebo pohmoždění mozku a následným komplikacím jako je krvácení do mozku, otok mozku a podobně.

Poranění vnitřních orgánů

  • při úrazech může také dojít k vnitřnímu krvácení, které není na první pohled zřejmé, ale je velmi nebezpečné


Desatero bezpečnosti při zimních sportech nejen pro děti

  • při lyžování, snowboardování a bruslení musí děti používat vždy helmu a na sjezdovce i páteřák
  • lyžujte pouze na vyznačených trasách, nikdy neopouštějte značenou sjezdovou nebo běžkařskou trať
  • aktivitu, její délku a náročnost volte podle schopností dětí, nepřeceňujte je
  • snažte se mít své dítě vždy pod dohledem
  • zvláštní opatrnosti je nutné dbát při bruslení na zamrzlých přírodních plochách
  • při plánování aktivity počítejte s tím, že v zimě je brzy tma
  • dbejte na dobrý technický stav sportovního vybavení (pravidelné seřizování lyží, broušení nožů bruslí a podobně)
  • učte děti, ať nepodceňují namrzlé cesty a chodníky, kde často dochází k pádům, volte obuv s drsnější podrážkou
  • myslete za dítě a předvídejte
  • jděte dítěti příkladem, děti se často chovají tak, jako jejich rodiče


Zdroj:

csobpoj.cz

monkeysgym.cz

ordinace.cz

sport.aktualne.cz