icon

Názor na antikoncepci pro děvče 16let?
Předem děkuji za komunikaci

avatar
Odpověz
18. zář 2024
avatar
Odpověz
18. zář 2024
avatar

Asi ano, je to složité. Asi by měla rozhodnout především fana slečna

Odpověz
18. zář 2024
avatar

Po dukladnem vysetreni, odberech, jaternich testech... a pokud nekouri, spis ano. Lepsi nez nechtene tehotenstvi v tomto veku.

Odpověz
18. zář 2024
avatar

Pokud myšleno hormonální, tak za mě pořád plusy převažují nad minusy. Ráda bych řekla, že hormony do sebe necpat, ale nepřišla jsem na stejne spolehlivou a pohodlnou alternativu.

Odpověz
18. zář 2024
avatar

Každopádně poučit i o chorobach a doporučit kondom, pokud partner nemá úplnou důvěru

Odpověz
18. zář 2024
avatar
annama
autor

@jasekd to všechno by měl doporučit gynekolog než by ji prášky předepsal?

Odpověz
18. zář 2024
avatar

Ano, ale doporučila bych ji i tak kombinaci s kondomem.

Odpověz
18. zář 2024
avatar

Jedině pokud začala/chystá se začít sexuální život, stojí o to a seznámila se i s možnými riziky. Určitě ne na řešení jiných problémů (např bolestivá menses, akné a tak, jak bývalo dříve zvykem), ani jako prevenci, kdyby si kluka našla. Sama jsem třeba začla se sexem až na VŠ, takže bych dost let brala HA zbytečně.

Odpověz
18. zář 2024
avatar

@annama ano, nebo bych to chtela ja. Hlavne pokud mate v rodine nejake trombofilni stavy jako napr. Leidenskou mutaci, jaterni onemocneni apod. A opravdu by nemela kourit. Jsem zubar, ne gynekolog ani internista, ale toto bych chtela mit vysetrene.
Na druhou stranu nekdo tu zminuje kondom. Je pravda, ze kdyz bude mit holka HA, spis se na kondom vykaslou a mohla by se nakazit. Na druhou stranu kdy ho blbe pouzijou, zrovna nebudou mit nebo selze...
No a nebo kondom a jasne poucit, co delat, kdyz selze. Ze ihned resit, nebat se rict, cim driv tim lip.
Ja nevim 😅 a deti uz se mi blizi do tohto super veku 😅

Odpověz
18. zář 2024
avatar

@jasekd souhlasím s tebou, ale bylo mi řečeno, že tyto testy se takhle preventivně nedělají, protože jsou drahé. Vím o čem mluvím. Jedno platíčko antikoncepce (opravdu jen jedno) a vyskočil mi zánět žil. Až pak se začalo pátrat proč. Ano, leiden mutace. Že začátku, když sem chodila na hema, potkávala jsem spoustu lidí s tímto problém. Třeba 20-ti letou slečnu, po mrtvici, protože antikoncepce.
Tím samozřejmě nechci nějak strašit, ale až jednou s tím přijde moje dcera prvně projde testy i kdybych to platit měla

Odpověz
18. zář 2024
avatar

@pupa99 mne je tenkrat taky nikdo nedelal. Ale protoze ted vim vic nez kdyz mi bylo 17 nebo 18, resila bych to klidne jako samoplatce.

Odpověz
18. zář 2024
avatar

Radši hormony než dítě.

Odpověz
18. zář 2024
avatar

@jasekd jenže přesně. Takový informace jsem předtím bohužel neměla

Odpověz
18. zář 2024
avatar

Obecně odpovědět nelze. Důvod? Já ji brala kvůli extrémně silné MS a upravení cyklu od 15 let . Opravdu mi moc pomohla . Samozřejmě je potřeba vědět zda je zdravotně v pořádku.

Odpověz
18. zář 2024
avatar

@jasekd Naprosto souhlasim. Na nezbytne dlouhou dobu, než zvladne treba jinou formu…😅

Odpověz
18. zář 2024
avatar

No, radši jo. Přece jen je to nejjednodušší a nejjistější.
Taky jsem ji brala ,ale až od 18. Do 24. Potom od 30 do 33. A od 37 doteď. Mám problémy,které se díky HA daří zmírnit. Nic jiného nefunguje. Mezi HA jsem používala i STM a kondom, ale ve chvíli,kdy těhotenství nepřichází v úvahu, to není úplně nejspolehlivější možnost.

Odpověz
18. zář 2024
avatar

@annama ano, měl by poradně vyšetřit, ale 90% gynekologů to nedělá a rovnou napíše

Odpověz
18. zář 2024
avatar

Přijde mi zvláštní, kolika lidem to přijde jako červený hadr. Přijde mi to jako nejvhodnější volba pro mladou holku , která zároveň dokáže krásně srovnat cyklus.
Těch pár let, než se sama rozhodně jak se bude chránit ji to snad játra nevyřídí.

Odpověz
18. zář 2024
avatar

@te_reza Také vidím spíš pozitiva, za mě ano, lepší než dítě.

Ale samozřejmě jsem si jistá, že moje holčičky ji v šestnácti potřebovat nebudou, se sexem počkají až na toho pravého, na plnoletost a vůbec, budou ho provozovat jen, když budou chtít dítě, jinak sex mít nebudou.😅

Odpověz
18. zář 2024
avatar

@alianan já ji brala od 15 kvůli bolestivé a nepravidelné ms. Úplně bez problémů, přestala mi vyhovovat až po porodu. Ale jako být v panice, že bych ji měla brát pár let? No to už mě přijde lehce za hranou.

Odpověz
18. zář 2024
avatar

Odbery na mutace jdou udelat jako samoplatce, pokud by s tim gynekolog nebyl ok. Stoji okolo 2 tis,myslim. Jinak za me taky HAK lepsi nez pripadna gravidita..v kombinaci s kondomem🙂

Odpověz
18. zář 2024
avatar

@mojkymojky Mě krev před nasazením antikoncepce odebírali, myslela jsem, že je to automatické.
A teď po mě občas gynekolog chce, abych mu donesla výsledky preventivného krevního obrazu od praktické, nevím po jaké době, prostě jen jednom za čas sestra zahlásí, že příští antikoncepci nenapíší, pokud nebude krevní obraz.

@te_reza Mě zas zlepšila pleť.

Odpověz
18. zář 2024
avatar

@alianan tak to máš poctivého doktora 👍 což je super

Odpověz
18. zář 2024
avatar

Ano.

Odpověz
18. zář 2024
avatar

@te_reza Jsem, co se nutnosti používání léků, fakt minimalista, každý znamená určité riziko a je nutné si důkladně rozmyslet, co za to stojí a co ne. Navíc je to lék, co ti mění hormonální rovnováhu v těle, což samo o sobě není vždy ideální. K tomu problémy s MS, nepravidelností cyklu nebo pletí nevyléčí, ale pouze překryje, odsune. V některých případech je to jediná cesta, jak aspoň trochu normálně fungovat (třeba u endometrióz), ale neměla by to být první volba. K tomu je i teorie, že HA posouvá hormonální rovnováhu tak, že žena má tendenci si hledat jiného partnera než bez ní, že jinak vyhodnocuje, jak na ní působí feromony potencionálního partnera. Právě to, jak nám partner voní, by přitom mělo určovat, jak moc se k sobě hodí z hlediska genetické rozdílnosti a šance počít zdravé dítě.

Odpověz
18. zář 2024
avatar

@hafika hmmm, povídání pěkný, ale furt mě to přijde jako nejlepší volba pro náctiletou holku 🤷

Odpověz
18. zář 2024
avatar

Dcera ma nactene informace, se mnou uz toho moc nesdili. Je ji skoro 17 a 2 roky chodila s klukem. Bud se chranili kondomem nebo vubec nemeli sex. To nevim. HA neni nutnost.

Odpověz
18. zář 2024
avatar

Za mě jo, když plánuje mit sex, ikdyz bych ji teď sama nebrala...je to těžko, kondom je pro me vetsi riziko co se tehotenstvi týče v tak mladém věku...

Škoda no že toho až tak moc na trhu není...

Odpověz
18. zář 2024
avatar

Já si myslím, že nechtěně těhotenství a porod, nebo potrat je pro 16 holku mnohem větší zátěž, než braní HA, samozřejmostí jsou ty testy na srážlivost krve...

Odpověz
18. zář 2024
avatar

Určitě zvážit pro a proti a nenasazovat preventivně. Pokud má stálého partnera (=už nějaký ten "pátek" spolu chodí, znáte ho...) a možnost sexu je reálná, tak HA po vyšetření ano. Radši to než chovat nebo řešit potrat. V dnešní době již jsou i šetrné formy HA s minimem hormonů. Já brala HA od nějakých 18, kvůli stále nepravidelnému cyklu a akné (vcelku silné). Sex byl až o dost později, ale tímto jsem to měla pořešené. Ale nejsem rozhodně zastáncem zobat HA jak lentilky od 15

Odpověz
18. zář 2024
avatar

@te_reza Tak ne každá náctiletá holka má kluka a sex, pro takové je to zbytečné. A podle tohohle výzkumu https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=... je ve věkové kategorii 18-25 let 30 % žen, co nikdy neměli sex, takže tak málo jich není. Neříkám nebrat HA, říkám nebrat jí preventivně.

Odpověz
18. zář 2024
avatar

Dôležitý je dôvod ak už má priateľa a s ním aj nejaký sexuálny život tak áno alebo ak to potrebuje kvôli hormónom. Inak nevidím dôvod na antikoncepciu

Odpověz
18. zář 2024
avatar

@te_reza tady nejde jen o jatra, precti si to poradne. U holky s nerozpoznanou Leidenskou mutaci nebo jinym trombofilnim stavem, ktera navic treba jeste kouri, je uzivani HA velkym zdravotnim rizikem. Embolie, CMP, mam pokracovat? Takze ano, ale po radnem vysetreni. To neni hysterie, to je pouzivani zdraveho rozumu.

Odpověz
18. zář 2024
avatar

@jasekd jsem kuřačka a poměrně silná. Ve všech příbalových letácích kouření s ha nedoporučují zejména po 35 roce. Věřím, že kuřaček v produktivním věku, co ha užívají a mají skutečné problémy je minimum. Na gynde to věděl a problém s tím neměl, mi ji napsat. Co se týče toho ostatního, tak to je na každém,zda se nechá vyšetřit či ne, ale určitě bych z toho kovbojku, jakože zrovna já skočím s xy nedělala. Mám pocit, jestli při první prohlídce neřešil, zda jsou v rodině nějaké dědičné choroby tohoto charakteru.

Odpověz
18. zář 2024
avatar

@te_reza Tak moje dr. by silné kuřačce HA teda nepředepsala/nedoporučila. To bylo první, co zjišťovala a komentovala, že cigarety a HA fakt nee.

Odpověz
18. zář 2024
avatar

@te_reza u cigaret + ha jde o ucpání cév a embolii podle me

Odpověz
18. zář 2024
avatar

@te_reza to, ze strkas hlavu do pisku a popiras, ze by to mohl byt problem, neznamena, ze by nemohl byt. A vystavovat tomu bez vysetreni mladou holku je myslim zbytecne riziko. Ono to, ze mas trombofilni stav a ze se na tebe chysta tromboza nebo nedejboze rovnou embolie ci ischemicka CMP, to necitis. Je ti dobre a najednou bum, a jsi mrtva nebo mas tezke zdravotni komplikace.

Odpověz
18. zář 2024
avatar

Noooo, videla jsem mnoho nekuracek do 30, ba do 25, s masivní embolii. Jen užívaly HA. Pekne to neni. Samozrejme muze jít o různou souhru “náhod”, ale…

Odpověz
18. zář 2024
avatar

@ninive211 ja driv kourila, HA mi doktorka predepisovala, ale je pravda, ze s kourenim mela velky problem.

Odpověz
18. zář 2024
avatar

Nebudu tu delat svatou. HA jsem brala od 18 do cca 27, kdy jsem chtela mit dite, a obcas jsem kourila. Cca 1-2 cigarety denne. Ale prave proto, ze vim vic nez v tech 18, u dcery bych rozhodne na tech vysetrenich trvala.

Odpověz
18. zář 2024
avatar

@jasekd já vím, že ta embolie nastat může, ale já je když je začínala brát, bylo to více než před 20 lety (hrozný:joy.) a v té době nikdo neřešil google, ale radu lékaře. Prostě nevidím tak černě, že každá náctiletá holka může hned dostat embolku či jiné nemoci s tím spojené. doktor mě je díky mým problémům cpal i teď, ale já už v nich nevidím žádný přínos.

Odpověz
19. zář 2024
avatar

Za mě ano, pokud to má důvod. Za mě relevantní důvod je např. ochrana při pohlavním styku. Důvodem u mě není třeba akné. A samozřejmě po rodinné anamnéze a vyšetření. Tedy mít gynekologa, jemuž lze důvěřovat.

Odpověz
19. zář 2024
avatar
annama
autor

Všem moc děkuji za názory a rady.
Preventivně určitě ne! Nevidím v antikoncepci nic dobrého (krom tedy zabránění početí) Pokud bude antikoncepci brát budu trvat na vyšetření.
@jasekd Čeho všeho? 🙏😉

Odpověz
19. zář 2024
avatar

@hafika Jako že když znám Petra a Pavla a když budu brát HA bude mě rajcovat Petr a když prášky vysadím, hupnu na Pavla? 😀

Odpověz
19. zář 2024
avatar

@mabs znám vážně dost párů, co spolu byli několik let, pak že chtějí dítě, žena vysadila HA a během několika měsíců se rozešli. Když jsem se ptala na důvody, tak obecně "Nevím, prostě mě začal štvát." Takže ano, vysaď a hupni na Pavla. Protože na Petrovi Tě bude rozčilovat i to, jak hlasitě mrká.

Odpověz
19. zář 2024
avatar

@kesulkak ALe je otázka jestli by se nerozešli i s antikoncepcí.

Co tak sleduji, tak páry v dlouhodobém vztahu plánují dítě většinou z nějakého vztahového problému. Třeba mají pocit, že se nepoposunují nebo se nudí. Asi by se dalo říct, že vztah přechodili.

Odpověz
19. zář 2024
avatar

@alianan Taky si myslím, že pokud pár spolu už plánuje dítě a pak najednou se rozejde, tak to je z důvodů, že to dítě plánovali, aby se "něco" změnilo ve vztahu, aby se posunuli, že v dosavadním vztahu jim něco chybělo. A dítě to mělo pomoct "vyřešit" -ve smyslu - buď vyjde dítě a budeme rodina nebo nevyjde a asi se radši se rozejdeme, nemá smysl udržovat status quo. Další možností, proč se dlouhodobý, dosud stabilní pár rozejde během "snažení", může být, že o to dítě stojí vlastně jenom jeden z nich, ten druhý se mu přizpůsobí, aby měl klid, ale po dítěti vlastně ani moc netouží a ze sexu pro potěšení se stává časem sex z povinnosti, podle kalendáře. TOHLE je podle mě daleko větší hřebíček do rakvičky vztahům, než to svádět na antikoncepci.

Odpověz
19. zář 2024
avatar
Odpověz
19. zář 2024
avatar

@annama co ceho vseho? Jako vysetreni? Odbery, krevni obraz, jaterni testy. Nevim, jak drahe je vysetreni na ty trombofilie, treba leiden je dedicny, takze pokud je v rodine, resila bych to urcite. Kdybych mela obavy a nechteli to udelat, sla bych jako samoplatce.
@te_reza my prave neresime sebe. Mne bylo 18 a taky jsem vedela prd, ale nejaky odbery mi delali (jaterni testy). Ale protoze ted vim vic, budu se podle toho chovat. Vim ze studia mediciny, nejen od strejdy Googl, ikdyz ho samozrejme hojne vyuzivam i na osvezeni polozapomenutych vedomosti.

Odpověz
19. zář 2024
avatar
annama
autor

@jasekd děkuji

Odpověz
19. zář 2024
avatar
annama
autor

@jasekd tak jsem si na gynekologii o krevní obraz musela říct, paní doktorce to přišlo zbytečné. Ale prý jestli na tom trvám tak nám žádanku dá. Nejsem vůbec nadšena, že to dcera bude brát, ale spoléhat se jenom na kondom asi taky není na místě.

Odpověz
25. zář 2024
avatar
annama
autor

Všem děkuji za komunikaci.

Odpověz
25. zář 2024