mollyweasley
1536

Levnocestování - Londýn s dětmi

Do Anglie jsem chtěla jet už dlouho, často byly k sehnání levné letenky, ale odrazovalo mě drahé ubytování a špatné přílety a odlety. Na tohle je při cestování potřeba dát velký pozor, protože když přiletím večer a odlet mám ráno, ušetřím možná za letenku, ale utratím zbytečně za ubytování na dvě noci, což v Londýně není zrovna levná záležitost.

Protože bydlíme na východě republiky, využíváme polská letiště a stejně tomu bylo i tentokrát. Letenku jsme sehnali z Krakowa pod 500 Kč za osobu s ideálním příletem v Londýně v pátek 8:40 ráno a odletem v sobotu ve 20:00. Rozhodli jsme se tedy strávit na dovolené dva celé dny. Stačilo nám to? Bohatě!

Jsme rodina se dvěma dětmi, průměrným platem, vysokým úvěrem a peněz nikdy není nazbyt. Rádi ale cestujeme a dokážeme si odepřít některé věci, abychom se místo toho podívali do světa. Před cestou do Londýna jsme měli něco navíc, to ale nečekaně padlo za operaci kočky, takže cíl byl jasný. Londýn low cost. Velmi low cost.

Celému výletu předcházelo tří měsíční hledání informací, to celému procesu těšení se na výlet hodně pomáhá. Jak to tedy šlo po sobě? Jak vypadá taková příprava na levný zájezd?

Prosinec 2022 - Koupila jsem letenky Krakow-Londýn-Krakow, zabookovala 1 noc v Londýně. Vzhledem k brzkému odletu z Krakowa a plánovanému náročnému dni jsem pak domluvila i ubytvání v Krakowě noc před odletem.

Prošla jsem vytvořené itineráře na 2 dny v Londýně a inspirovala se ostatními lidmi. Spousta věcí se dá v Londýně dělat zdarma, je potřeba myslet na program pro děti a zároveň mít v rukávu mokrou variantu.

Leden 2023 - Jsme domluvení na základních památkách, které chceme vidět (Tower a Tower bridge, Westminsterské budovy, Buckingham, náměstí, Millenium bridge), podle nálady uvidíme, jestli budeme chtít i navštívit. V různých tipech jsem například našla, že je zbytečné platit skoro 1000 Kč za jedno otočení na London eye (za osobu!), ale je možné zajít si zdarma do Sky garden.

Pročetla jsem si spoustu informací o tom, jak se nejlépe dostat z letiště do centra města, jak funguje MHD. Založila jsem dětem vlastní bankovní účty a karty.

Únor 2023 - A je to v dupě. To je tak, když se moc googlí. Kromě obchodu Harryho Pottera na nádraží King´s cross, světa M&M´s, světa Lega, čínské čtvrti jsem ještě našla, co přesně znamená afternoon tea v hotelu nebo restauraci. Jednou si na nějaký zajedeme! Ale tentokát ne.

Manžel a dcery si vyzvedli nové pasy, občanka by nestačila.

Březen 2023 - chystám poslední plány, dokupuju oblečení, hlídám počasí.

Tak. Přípravu bychom měli za sebou. Jak tedy vypadá zájezd doopravdy?

Ve čtvrtek odpoledne jsme vyjeli do Krakowa, nakoupili si k večeři a snídani nějaké hotovky a šli brzo spát. Budíček byl ve 4 ráno, následovala snídaně, toaleta, sprcha, odjezd na letiště a let. A tady začala být sranda. Mladší dcera si v letadle zdřímla a vzbudila se, tramtarará, celá růžová, s bolavou hlavou a zvýšenou teplotou. Nevadí, paralen máme.

Na letišti jsme koupili zpáteční jízdenku na vlak do centra a za půl hodinky už byli u obchůdku Harryho Pottera na nádraží King´s cross. Rovnou podotýkám, že každou návštěvou podobných obchodů náš low cost výlet dostává trochu trhliny.

U Harryho jsme koupili plyšovou Hedviku, na přání kamarádek náhrdelníky, Bertíkovy lentilky tisíckrát jinak (s opravdovými příchutěmi jako je zkažené vejce, tráva, vosk z uší...), máslový ležák, nákupní tašky.

Přesunuli jsme se metrem ke Sky garden, což je zahrada schovaná v mrakodrapu, ze kterého je krásný výhled na Londýn, můžete se projít i po venkovním ochozu. Pokud teda neprší, to se pak ven nesmí a přes kapky na skle není vidět skoro nic.

No tušíte správně...

Ze Sky garden jsme se stavili v místním Tescu na levný oběd (chipsy, plněné pečivo, sendvič) a pěšky vyrazili na Tower a Tower bridge. Pršet už naštěstí přestalo.

Následoval další přesun, tentokrát na budovy Westminsteru - parlamentský palác, Big Ben, opatství. To mě úplně uchvátilo, Netušila jsem, že je Big Ben tak obrovský, z fotek v učebnicích to nikdy nevyznělo. Protože už svítilo sluníčko, krásně se celá budova zlatě leskla.

Westminsterské opatství jsem si ještě v ČR chtěla strašně moc projít, byla jsem ochotná zaplatit nemalé vstupné. Ale na místě mě to přešlo, vůbec jsem si na to nevzpomněla. Následoval další paralenek pro mláďátko, na situaci si ale nestěžovala, krásně s námi chodila, zpívala si po cestě, mazlila se s Hedvikou 🙂

Prošli jsme se krásným James´s park, kde se dají krmit veverky, vyfotit se s pelikány a dalším ptactvem nebo obdivovat obří plochy s narcisy.

Přes park a ulici the Mall jsme došli k Buckinghamskému paláci, kde se teda vůbec nic nedělo. Vlála státní vlajka, takže král v paláci nebyl, zato tam byla spousta turistů, kteří netušili, proč se tam vlastně ocitli a co by je tam mělo zajímat. Takže fotky a jdeme dál.

Pozdě odpoledne jsme dorazili do čínské čtvrti, kde jsem měla vyhlídnutou jednu hospůdku s dobrými recenzemi na fish and chips. K tomu jsme si dali smaženou Mars tyčinku a sticky toffee puding. Konečně pořádné jídlo!

Tímto náš první den skončil, po večeři jsme se přesunuli na ubytování, kde jsme si připili máslovým ležákem a všichni hned usnuli.

Dceři se večerní zimnice přesunula do noční vysoké horečky. Ráno ale vyskočila z postele, že jí nic není a šla si do kuchyně lítat s Hedvikou.

Ubytovaní jsme byli na kraji města, z metra to byla asi desetiminutová procházka kolem typických anglických domů. Neskutečně dokonalé!

V místní pekárně jsme si koupili k vydatné snídani klasické plněné pečivo (manžel risknul ledvinkový koláč) a vydali jsme se k Millenium bridge. Naštěstí ho zrovna nechali smrtijedi na pokoji, tak jsme přes něj bezpečně prošli.

Pokračovali jsme kolem St. Paul´s cathedral až k Traffalgar square a komerčnímu Leicester square. Spousta turistických informací udává, že je to místo, které s tradičním Londýnem nemá vůbec nic společného a já s tím zcela souhlasím. Ale svět M&M´s? Ten prostě navštívit musíme. Čistě kvůli dětem! Jak jinak...

No, takže low cost, že? Čtyři patra plné různých předmětů s tematikou bonbonů, asi sto obřích tubusů s bonbony, stroj k výrobě vlastního potisku na bonbony... Dcery dostaly kelímek, do kterého si nabraly různé druhy a barvy bonbonů (víte, že už existuje i brownies vnitřek?), zakoupili jsme balzámy na rty s dokonalou čokoládovou příchutí a kelímek se slámkou na pití. Na cenu se neptejte.

Hned naproti je dvoupatrový svět Lega. No když už je to hned vedle, proč bychom se nekoukli.

Odolali jsme nákupu vlastních personalizovaných figurek s potiskem a zašli jsme si na vlastní afternoon tea. Ten opravdový vypadá tak, že si odpoledne sednete do restaurace, donesou vám čajík s mlíkem, na patrovém podnose sendviče, scones a zákusky. Zaplatíte za osobu 500-1000 Kč a odcházíte.

My jsme se rozhodli v čínské čtvrti pro bubble tea, aby to děti zaujalo, a jako zákusek byly bubble waffle.

Navštívili jsme ještě japonské obchodní centrum, ta ale k mému zklamání nic extra nebylo. Teda kromě hotového jídla, ale odolala jsem.

Blížil se večer, venku se udělalo krásně, tak jsme se rozhodli pro procházku v Regent park. Opět jsme hledali veverky, povídali si, opalovali se. Kdyby pršelo, vrátili bychom se zpátky k Tate modern nebo nějakému londýnskému muzeu - ty jsou totiž se vstupem zdarma, což je moje zdaleka nejoblíbenější cena.

K metru jsme šli kolem Sherlockovy Baker street a Beatles obchůdku, skočili k Five guys na večeři a dojeli zpátky na King´s cross.

Po šesté hodině jsme sedli na vlak, dojeli na letiště a bezpečně doletěli zpátky do Polska.

Na závěr tradiční finanční shrnutí hlavních nákladů.

- letenka pro 1 osobu, 500 Kč

- ubytování v UK pro 1 osobu, 500 Kč

- ubytování v PL pro 1 osobu, 200 Kč

- jízdenky na vlaky a metro, 1 osoba cca 600 Kč

No a nepodstatný zbytek...

- Fish and chips dohromady 1700 Kč

- Harry Potter 2000 Kč

- Svět M&M´s snad 1800 Kč

- Bubble tea 400 Kč

- Bubble waffle 400 Kč

Když pominu rozhazovačné nákupy zbytečných blbostí, dá se Londýn opravdu udělat levně. Ráda srovnávám ceny různých nabídek cestovních kanceláří, kde je cena za zájezd přes 20 tisíc, dva a půl dne v Londýně a k tomu všemu ještě doporučují 7 tisíc na dopravu a jídlo, a další peníze na vstupné. Nebojte se cestovat sami, Evropa je opravdu bezpečná a s Googlem se domluvíte všude.

Londýn je láska 😍, byla jsem tam už dvakrát pořád nemám dost!

21. bře 2023

Londýn je moje srdcovka. Pamatuji si můzea, která byla zadarmo, což je mazec 🙂

@levandulovy_caj Muzea zdarma jsou v Británii asi různě, protože vím, že jsem zkoumala i Skotsko 🙂
Já jsem ráda, že jsem konečně přesvědčila manžela, který v Londýně kdysi už byl, proto podruhé nechtěl, protože zároveň nebyl ještě v jiných státech. No ale smůla, my jsme s holkama chtěly 🙂

21. bře 2023

@mollyweasley taky bych hned jela 🙂
Třeba přírodovědné muzeum je zdarma. Námořní muzeum, Britské muzeum...

@levandulovy_caj Pro mě Tate modern, já jsem spíš na tento druh. Až pojedeme sami s manželem, bude to jiné

21. bře 2023

@mollyweasley u nás by ten výlet vypadal úplně stejně😀 určitě bychom šli na Harryho a nejspíš i tu sovu bychom si odnesli 😀

@levandulovy_caj Já jsem chtěla Dobbyho 😔 Až našetříme, určitě musíme dát i návštěvu studia HP.

@mollyweasley syn je tam právě se školou a je nadšený, obchází většinu památek o kterých zde píšeš 😉 jen s tím rozdílem, že jeli autobusem celkem 27 hodin, vyráželi v neděli brzy ráno a v pondělí dopoledne tam byli...psal mi že byli všichni z cesty hrozně vyčerpání...

21. bře 2023

@boban Nějakou českou třídu jsme v pátek potkali v metru, super to bylo 😀 Ty cesty autobusem delší, než samotný výlet, jsou strašně na houby.

@mollyweasley jeli v neděli ráno a vrací se v pátek večer... takže 2 dny ztoho cesta, ale je nadšený a tak to má být 👏

Zrovna jsem vzpomínala, byla jsem v Londýně před 11lety ještě jako svobodna a bezdětná. I na to Londýnské oko jsem si tehdy zašla (ale já tam tehdy bydlela u sestřenice, která tam už v te době žila asi 5let....takže taky levnější varianta). Hned bych kluky vzala, ale to ubytování me taky trochu odrazuje (sestrenka se bohužel přesunula do NY 🤣 )

21. bře 2023

V neděli jsme se vrátili, ačkoliv jsme zvyklí s dětma hodně cestovat po městech a lowcost, tak Londýn nás nezaujal. Na mě už tam bylo opravdu moc lidí, všude, v okolí památek jsem měla co dělat abych děti uchránila před ušlapáním a když zrovna pršelo a my šli do muzea, tak stejný nápad mělo asi milion lidí, takže jsme se sotva pohli. Děti mám teda mladší, nejmenší ještě nebyly 4, takže já se zklamáním musím říct, že za mě Londýn s malými dětmi nic moc. Ale byli jsme i ve WB studiích, tam se musíte vrátit, stojí to za ty peníze!

@jinajanna No do Londýna, stejně jako do Disneylandu, bych třeba od května do října nejela. V obou místech jsme byli v březnu a i tak bylo lidí jak malých myší.

Super popsane, diky.. vic takovych clanku..

21. bře 2023

@eldzej Mám jich víc na profilu. Ráda bych cestovala více, ale ještě nám v práci nepřidali 😀

@mollyweasley Já jsem dělala průvodce ve Velké Británii a v Londýně jsem od května do října trávila hodně času a za mě to je nejlepší období. Můžeš si v klidu sednou v parku do trávy nebo někde na lavičku a jen se kochat. Na lodičce po Temži bylo taky příjemně. Pěkné to bylo i před Vánoci, ale třeba únor a začátek března byl nejhorší. Šedé, sychravé počasí a díky tomu jsem z toho měla vždy poloviční zážitek...

@g_m No tak jasně, se sychravým počasím se v té době musí počítat. Spíš mi šlo o ty lidi. Když chci navštívit známá místa, tak v době, kdy je hezky, bude mít stejný nápad mnohem víc lidí, než v sychravém březnu.

21. bře 2023

Moc hezky sepsane. Obdivuju, ze ses vyznala v jejich metru. 👍 Ja bych nic neutratila v MM a HP, ale pred lety, kdyz u nas jeste nebyl Claires, jsem nechala majlant tam. 😅

Jééé, já zrovna dnes vymýšlím, jestli vzít děti do Londýna na podzimní prázdniny. Zatím jsem rozhodnutá tak napůl... nejmladšímu bude v té době skoro 8 (už?? 😀), aby je to tam pár dnů bavilo...

@lenka3p Naše holky mají skoro 9 a 12, bavilo 🙂

22. bře 2023

My Londýn milujeme, i děti a asi 9 návštěv nestačilo 😅 letos už za sebou máme 4 noci a na rok už 2024 máme rezervované celé jarní prázdniny. S jednou červnovou výjimkou jezdíme vždy v únoru, červen samozřejmě lepší, ale ceny ubytování mimo zimu astronomické a lidí všude ještě násobně víc.

@badinkova234 Já bych moc ráda Skotsko, Edinburgh a Glasgow, a třeba Liverpool. A další města, záleží podle letenek 😊

@mollyweasley to chci jednou objet autem, ale jen s mužem 🙂

22. bře 2023

@mollyweasley nevím, kde jste přespávali, ale doporučuji řetězec Premier In (po celém UK). Už jsme takhle přespávali jako rodina 2+2 na letišti za 40 liber (současná cena cca), čímž se dost sníží ta ne-vyhodnost pozdních příletů a ranních odletů, my preferujeme Heathrow. Navíc byste jako rodina měli za dalších 20 liber unlimited full english breakfast, a to také není k zahození🙂

@badinkova234 ale to je hezký tip! Děkuju 🙂

@mollyweasley když jsem v 11/22 rezervovala na 2/23, tak 4 noci pro 2+2 v hotelu Hanger lane staly bez snídaně 4500 Kč. Nepěkná lokalita, ale do centra slušně dostupná, a pokud jde o cenu, takových hotelů je více. My volili za rovných 10 tis za stejných podmínek London Southwark Bankside. (Čtvrtek -pondeli)

22. bře 2023

Samozřejmě plnohodnotné 4 postele. Ta 4.trochu menší.

Díky za tipy, my se tam chystáme srpen/září taky se dvěma dětmi. V Anglii jsme byli už několikrát. Nutno dodat, že ubytovaní budeme mít u kamarádů kousíček od Londýna na severu.

@badinkova234 Ten je super, my v Premier Inn přespávali několikrát v rámci cest po UK. Mají božské snídaně - full english breakfast 🥰

22. bře 2023

@mollyweasley vidíš cenu jednotlivých nocí, takže si celkovou cenu za výlet můžeš přizpůsobit jak potřebuješ

To je poblíž Heathrow od zítra

Neděle vždy nejlevnější noc v týdnu

To jsou tuším pololetní prázdniny 24 Earls court

Vzpomínám si, jak když mi bylo 7 let, byli jsme s rodiči přes týden v Londýně (u známých) a jeden den jsme celý strávili v obrovském muzeu, které bylo zdarma. A daly by se tam strávit i 3 dny... Oběd jsem tehdy prosadila v luxusní restauraci vedle muzea ("jak můžete vědět že je tam draho, když se ani nepodivate? Jidelak visí tady" a pak ještě poštouchnutí "to už bychom se do muzea možná nestihli vrátit kdybychom hledali oběd, za podívání nic nedáme") a když jsem objevila Jack potatoe za 4 libry (asi to byla jen příloha, ale na čtvrtiny rozriznuta obrovská brambora ve slupce politá máslem byl vynikající oběd - a jako turistům nám bylo jedno, jestli na nas někdo blbě kouká 😁) Všichni jsme byli nadšení jak jsme si pochutnali, mamka si ještě dlouho pochvalovala jak to bylo levné, já zážitek obědvat v luxusní restauraci a táta byl nadšený, že se do muzea může vrátit tak brzy 😁 Proti tomuhle zážitku všechny ty památky blednou 😊 Tedy Big Ben mě zaujal jak je vlastně nezajímavý i když o něm všichni tak mluví a mamka z něj byla nadšená. A westminster abbey se zase hodně líbilo mě a přehnaná očekávání měla trochu mamka 😁😁😁 A krmení veverek bylo naprosto super.
Pak jsme ještě byli někde kousek od Londýna v malém městečku a nikdo už si nepamatuje kde (tedy nedokázala jsem se doptat), tam se našim moc nelíbilo, zato já bych se tam nejradši přestěhovala 🙂 místní hrad mi učaroval mnohem víc než Tower. Byl menší a takový souměrný, nic podobného jsem neviděla (pak už jo, většinou pevnosti). Taky tam měli dokonalou místní mátovou sladkost, která moji mamce vůbec nechutnala, tátovi tak normálně a já se toho mohla užrat (toliko k tomu vysněnému stěhování tam 😄). To městečko bylo na kopci a za mě tedy neskutečně malebné ("jak, že tady nic není, tati? Vidíš tenhle barák? A tamten? A dej si ještě kousek té sladkosti, je to s ní všecko hezčí, prestaneš brblat").
Teď se moje pětiletá dcera začíná pořádně učit anglicky a já bych jí tam chtěla vzít, domluvit zase třeba ty známé kdyby to šlo, taky bych je ráda viděla... Jen nevím, jak to zvládneme už tyhle prázdniny s 3-4mesicnim miminkem a taky finančně po koupi bytu. Ale jestli se to povede, moooc bych ráda 😊
Takže děkuji za tuhle low-cost bilanci 😊

23. bře 2023

@jerrabina A neni ten hrad a mestecko náhodou Windsor?

@jerrabina Jo mensi a soumerny, tak to Windsor nebude, ale tam je nadherne a male nadherne mestecko je u nej taky 😁

@g_m nene, Windsor to nebyl, ale tam jsme vlastně byli taky a krmili jsme tam pak někde v parku při pikniku kachny, tam s námi jeli i ti známí (taky s dětmi) 🙂

23. bře 2023

Tak mě to tady tak nakoplo, že už mám letenky i vstupenky do studií Harryho Pottera a teď ještě to ubytování 🙂

@lenka3p To je krásné 😊 Starší dcera říkala, že by na podzim chtěla Řím a Vatikán, tak uvidíme.

@mollyweasley
@badinkova234 Ubytko hledáte přes booking nebo přímo třeba ten Premier Inn? Já včera koukala na ten říjen, který je hodně daleko a relativně už mimo sezónu a pod 4 tisíce za noc jsem se i mimo centrum dostávala dost těžce. Poletíme na Heathrow a chystáme se do těch studíí Harryho Pottera, tak hledám ubytko na západní až severozápadní straně Londýna, metro cca do zóny 3.

24. bře 2023

@lenka3p Hledám přes Booking, seřadím podle priorit a vybrané ubytování ještě zkontroluju přímo na stránkách, jestli nemají levnější cenu. Berlín nás takhle vyšel asi o 40% levněji, na druhou stranu na Maltu jsme takhle chytli na Bookingu akci a vyšlo to levněji přes něj.

@lenka3p koukám na booking i přímo, co mám vytipované z map. Jednou se to vyplatí přímo, jednou přes booking. Spousta hotelu nebo konkrétních tarifů na booking vůbec není. Říjen bohužel v Londýně ještě moc není mimosezona...

Namátkou zde ... To levnější je Premiér Inn Hanger Lane, to dražší Ealing (lepší okolí). Nebála bych se ani přespat na letišti nebo přímo ve Watfordu. Upřímně poměr cena/kvalita neexistuje dle mě nic lepšího než ten Premier Inn.

24. bře 2023

Tohle jsou rodinné pokoje na týden pro 2+2. Nemají je úplně všechny hotely. Určitě by se to dalo slušně vymyslet.

@lenka3p já nejsem moc fanoušek HP, ale ta studia podle mě stála za každou libru 👍 úplně mě to pohltilo 🤣

My si třeba na luxus moc nepotrpíme, takže bydlíme vždy přes airbnb.

24. bře 2023

To není o luxusu. V hotelu-retezci má člověk (v Anglii) jistotu, že poteče teplá voda, bude funkční topení, půjde dovřít okno, půjde otočit kohoutek, nebude tam 5 let neuklizena špína. To v Anglii není samozřejmost ani u ubytování s hodnocením na booking okolo 8. Vlastní zkušenost i z okolí. Luxusního tam není nic, v malé místnosti 4 postele a koupelna, kde se člověk sotva otočí. Ty snídaně jsou bonus. Kde se v Londýně rodina unlimited nají za 20 liber?? Nikde.

Holky, moc děkuji. Snídani bych v tomto případě chtěla, dcera je celiak, takže aspoň jedno jídlo denně bez starosti by se mi líbilo. Mrknu na to, až nebudu mít děti za zadkem (jsou nemocné), je to pro ně překvapení 🙂

@lenka3p celiakii jsme také řešili🙂 hotel má na stránkách vypsané položky snídaně a seznam alergenů (snídaně je každý den všude stejná), na přání ti dají bzl chleba. Já jsem měla trvanlivé muffiny z Česka, jinak dcera od nich snidala vajíčko a slaninu (absolutně libová), ovocný salát, nutelu a tak. Londýn je pro bzl ráj, namátkou luxusní hamburger v Honest burger, chicken nuggets v LEON (spíš stehenní řízky), samostatný stánek na Borough market s pečivem a zákusky, ve většině obchodů bzl sendviče, různé saláty ssebou (třeba tuňákový s vejcem, ten dcera obědvala ve vlaku po cestě do studií HP), ovoce v krabičkách, denně jsme ve Wasabi kupovali lososové maki rolky jako svačinu do ruky po cestě, částo v běžné pekárně měli zabalený donut nebo tak něco... Vygooglit se toho dá spousta. Prostě žádný problém.

24. bře 2023

@lenka3p jen pozor, oni mají max.pokoje pro 2 dospělé (nad 16 let) a 2 děti (do 16 let). S individuálními požadavky nad tento počet nemám zkušenost, zdá se mi, že máš 3 děti? 🙃

@badinkova234 Jj, tři děti, ale jsem s nimi sama..

@mollyweasley Nemáš prosím tip na levné parkoviště poblíž letiště v Polsku? Děkuji 🌸

8. kvě 2023

@jana09 V Katowicích parkujeme v Atmosfeře, servis je takový, že zaparkujeme, zaplatíme, chlap nás naloží do auta a zaveze na letiště, zpátky mu cinkneme a on pro nás zase přijede.
V Krakowě jsme byli dvakrát tuším u Interparking? Tam jsou parkoviště hned u letiště, platí se předem a jenom se u brány ukazuje qr kód.