verdos
25. srp 2019
1438 

Předškolákovy týdeníčky? Pro nadané či bystré dítě NE.

Budu mít doma předškoláka na IV. Naše školka požaduje portfolio. Uvažovala jsem, jak to pojmout. U školního dítěte mám jasno, co do portfolia dávat, už máme i jeden rok za sebou. Ale u předškoláka, který toho zase tak moc ještě nedělá (občas něco nakreslí/namaluje, často je venku, často si hraje, občas jde na výlet a to je pomalu tak vše) nic moc inteligentního papírového nevymyslím a hlavně mi přijde zbytečné spoustu věcí dělat - je totiž popředu. Čte, počítá, píše tiskacím. Možná by se mohl učit hrát na nástroj, ale je hodně hravý. Jediné, co opravdu potřebuje, je si ještě pořádně vyhrát, rozvíjet fantazii, trošku se zklidnit a zlepšit výslovnost. Občas mu ale nějaký úkol neuškodí a protože jedna maminka ve skupince Nadané a bystré děti přímo tady na MK vychvalovala Předškolákovy týdeníčky, tak jsem si řekla, že to zkusím pořídit, i když tomu moc nevěřím, ale že alespoň bude do toho portfolia co dát..

Ráda bych upozornila, že:

- doporučení jsem dostala ve skupině Nadané a bystré děti a že moje dítě je oproti průměru svých vrstevníků ve znalostech napřed (a nezaostává zcela ani pohybově - hraje fotbal za obecní přípravkový tým) a doporučení znělo v tom smyslu, že tam jsou i úkoly pro tyto - bystré - děti. 

- se nejedná o komplexní recenzi ale jen o můj zběžný názor. Asi tak před hodinou jsem to rozbalila, vzala do roku a stránku po stránce jednoduše prolistovala, abych teda měla představu a na základě toho jsem sepsala své PRVNÍ DOJMY.

Normálně takto zběžně nehodnotím, jenže to, co jsem při listování viděla, mi prostě nedalo, abych se nevyjádřila. A musela jsem té mamince napsat, že její nadšení nesdílím. A protože všude se dočtete, jaký je to úžasný přípravný materiál, rozhodla jsem se svůj ne tak pozitivní dojem nasdílet s vámi všemi. Protože možná je mezi vámi někdo v podobné situaci, má doma bystré dítě a uvažuje o nějakém materiálu... a byla by škoda, aby za to útracel, tak jako my (i když já věřím, že se mi to snad podaří vrátit nebo prodat dál).

Vlastně jsem od začátku nevěřila, že to bude taková pecka, rozumějte - co se tváří jako univerzální a dokonalý nástroj, je většinou jedna velká blamáž a nemůže ve skutečnosti univerzálně fungovat (platí obecně v životě). Ale nechtěla jsem kritizovat něco, co jsem nedržela v ruce. Navíc se ráda nechám pozitivně překvapit. Překvapení se však nekonalo. Úkoly mi přijdou spíše takové klasické, nenašla jsem nic vyloženě překvapivě inovativního nebo zábavného a už vůbec ne kreativního. Přišlo mi to to takové hodně školské, klasické a třeba na rozvoj kreativity (dle mého velmi důležitá dovednost) tam není vůbec nic. I "umělecké" úkoly jsou velmi obyčejné a konkrétní - např. nakresli svou rodinu, nakresli, co jsi dělal o víkendu, apod.. Materiály dávají často poměrně jednoznačně najevo, co je zdravé nebo správné, namísto aby odpovědi nechaly např. na rodinných zvyklostech. 

Celkově materiál obsahuje 4 části, zkusím se stručně vyjádřit ke každé z nich:

Část Praktik pro život 

je tragická, což se dalo čekat. Prostě obdoba prvouky ve škole, no. Všechno na papíře v podobě pracovního listu. Namísto, aby děti dělaly co nejvíce věcí reálně - což by jako předškoláci měli (vlastně všichni by pokud možno měli), prakticky všechno řeší na papíře - vystřihnout, seřadit, nalepit... Jídlo, zvířata, kalendář, počasí, paměť. Na všechno pracovní list na stránku. Kde je ten praktik? Kde je ten život? K tomu je pak občas třeba jeden reálný úkol - např. řekni, jak je dnes venku (hurá, tam venku je taky svět, aha!). To stříhání a lepení jsem si představovala taky trošku kreativněji než že se tím vlastně vyplňují pracovní listy.
Materiál bohužel navíc obsahuje místy popisky u obrázků, které má dítě poznávat (např. je tam, že má zkusit pojmenovat stromy - a pod tím jsou obrázky stromů a pod nimi názvy těch stromů) - jenže moje dítě si to přečte, že... Naprosto nešťastné řešení (kdyby to bylo alespoň samostatně dole na stránce nebo tak něco). Takže abych u něj neustále stála (na co, když číst umí a může už pracovat samostatně) a všechno zakrývala a nebo abych to nascanovala, názvy vymazala a pak vytiskla bez toho... (proto si kupuju knížku, abych to pak stejně předělávala). Ok, hodně dětí v tomto věku číst ještě neumí (ale někteří už opravdu jo, vím o vícero takových, není to zase taková ohromná výjimka, aby to při přípravě materiálů zcela ignorovali (což se evidentně stalo).
A to nejhorší na konec - na poslední straně je ohromná chyba - jednotkou času je SEKUNDA a nikoliv VTEŘINA (vteřina je šedesátina úhlové minuty, nikoliv šedesátina minuty jako časové jednotky). Alespoň ty děti by to mohly umět správně, když už dospělí v tom mají maglajs. Tak bohužel, no..

Pohybovky
dobrý, mile překvapila školka s balonem, na kterou jsem si u jednoho z cviků vzpomněla a o pár stran později tam skutečně byla (nenašla jsem tam ale totéž se švihadlem a chyběla mi tam úplně skákací guma - nevím, zda jsem přehlédla, nebo fakt chybí). Jen nevím, proč jsou všude v této části, ale opravdu úplně všude ty básničky (některé jsou fakt vymýšlené, aby tam prostě nějaká byla, ale umělecká hodnota nebo zábavnost nebo cokoliv žádná) a všude se má obtahovat a vymalovávat obrázek - vždyť toho budou mít děti za chvíli plné zuby (ne fakt nejsou všechny děti takové, že by nutně potřebovaly něco vymalovávat), ale hlavně nechápu, jaký to má smysl a souvislost s tím pohybem (a s hrubou motorikou, která se v této části procvičuje)... 

Hlavičkové úkoly

namátkou - str. 17. Kdy svítí slunce a kdy měsíc? Má se doplňovat obrázek s OPAČNÝM významem. U dne je slunce, do noci se má evidentně nalepit měsíc. Autorům uniká, že měsíc je velmi často vidět i ve dne (tak jakýpak opak), ale hlavně, že NESVÍTÍ, ale pouze odráží sluneční svit. Jasně, já to dítěti řeknu, ale kolik učitelů či rodičů bude dětem na základě tohodle slepě tvrdit, že opakem slunce je měsíc, že slunce svítí ve dne a měsíc v noci a ani se nad tím nepozastaví? Dále už jsem to jen doslova prolítla - klasika - počáteční písmena slov, koncová písmena, seřazování a podobné úkoly... Pro dítě, co je napřed a plynule čte, je to fakt k ničemu. I rýmy nebo hry na paměť, které tam jsou, jsou naprosto obyčejné a navíc pro něj jednoduché.

Jízda tužkou 
jde. Ono na klasické grafomotorice se toho nedá zase tak moc zkazit. Za mě je tam ale strašně málo instrukcí pro nepoučené rodiče, na co mají dávat pozor - při sezení, při úchopu, celkově při práci. Co je důležité a co ne. Navíc popis správného úchopu opět obsahuje chybu (zobáček na tužce netvoří palec s prsteníčkem, ale s ukazováčkem, ale to snad většině dojde...snad). Jedinou výhodou je ucelenost a postupnost, ale jinak takových materiálů všude je a často jsou mnohé nápaditější - např. u kliček je sice básnička s letadélkem, ale kličky samotné už se pak kreslí jako úplně obyčejné kličky do obyčejného řádku...  

Celkový dojem - očekávané zklamání. Čekala bych opravdu KOMPLEXNÍ a kvalitní přípravu dítěte, tohle je obyčejná školní příprava (takhle se to naučte, protože přesně tyhle úkoly a tímto způsobem budete dělat ve škole). S dětmi na IV to nepočítá a nadaným to raději ani neukazujte. Omlátí vám to o hlavu, protože to pro ně bude jednoduché, nuda a ti bystřejší záhy přijdou na některé z chyb (např. to s tím měsícem) nebo se začnou vyptávat, proč je tam napsané to či ono....
Máte-li ale zcela průměrně dítě, malý rozhled, nechcete nic řešit, nad ničím přemýšlet a chcete každý týden mít po čem sáhnout a mít jistotu, že se vaše dítě naučí pracovat stejným způsobem jako ve škole, pak je to asi tutovka. Věřím, že takové dítě určitě nebude vybočovat ani v budoucnu.

---

P.S. Vím, že školka na vyžadování portfolia nemá nárok, takže to můžu odmítnout nebo ho jednoduše nevytvořit. Jen jsem doufala, že najdu nějaký materiál, kterým bych mohla svého syna zabavit a rozvíjet, když zrovna nebudu mít nic po ruce a že bychom do toho portfolia pak měli i co dát, neb z pár fotek a obrázků to bude takové nijaké. Jenže z toho materiálu, co držím v ruce, jsou pro nás využitelné vysloveně drobnosti - některé pohybovky, počítání a pomnožné číslo (jedny nůžky, dvoje nůžky), některá zábavnější grafomotorika. To je ale za ty peníze dost málo. 

no, tak tos mě nepotěšila 😀 mám to schované ve skříni s tím, že to listopáděti dám od září. Vzhledem k tomu, že čte, počítá, tak jsem zvědavá, jak to bude u nás. Přinejhorším to bude pro další děti.

25. srp 2019
verdos
autor

@ajka198 No, jako bude to pro něj asi lehké. Pokud je s jednoduchými úkoly v poho, tak to přežijete. Něco (málo) se asi naučí, ale moc si od toho neslibuj, no (třeba se naučí slovo bezbariérový, pokud ho ještě nezná a tak :D). Pár úkolů tam třeba bude takových, že je levou zadní nedá, ale je to fakt kalibrované na ten průměr, no. Tak uvidíš.
A to schovávání pro mladší - mně přijde, že každý den mladší sourozenec se chtěl tomu staršímu vyrovnat, takže druhý se snažil vyrovnat prvnímu a třetí se snaží vyrovnat druhému A prvnímu, takže mazec jako. Rozhodně taky nevypadá, že by v pěti ještě neuměl číst nebo počítat, už teď pozná a pojmenuje kde co a má spoustu znalostí, co by asi neměl mít, pozná některá písmena, napočítá do 10 i od 10 do 0, dokáže říct, jaké číslo chybí, atd... Má to v té hlavince pěkně srovnané, jen co je pravda. Tak jen abys to u těch dětí neměla podobně :D

25. srp 2019

Díky za článek.
A napadá mě, jestli neznáte Ani-Muk sady a jestli by třeba nebyly pro vašeho nadaného synka... (My je zatím nezkoušeli, ale pokukuju po nich už delší dobu...a možná na Vánoce si dopřejeme) A možná by se pak i dalo něco použít do portfolia.
No a my máme oblíbený skautský časopis BenJáMína (zatím ho teda nevytěžíme celý) - bývají tam tipy na aktivity venku i doma, a rozhodně není všechno formou servírování "správných" faktů. Dospělák si k časopisu navíc může stáhnout metodiku (kde např je, jak dál témata vytěžit).Časopis je sice zaměřený hlavně na práci se skupinou ale i individuálně se s ním dá dost zabavit.

25. srp 2019
verdos
autor

@netyka My bereme Puntíka a teď nově budeme brát i Tečku, taky mám z dřívějška všechna čísla časopisu Hrana (ten je super, jen už se asi nedá koupit) a pár čísel časopisu Raketa. Takže časák už ne. Ani-Muk jsem viděla, ale to je zcela mimo moje současné finanční možnosti, zvláště pokud bych toho měla pořídit více... Šlo mi právě o nějakou zábavnou grafomotoriku, stříhání (ale opět spíše zábavné) - to by pocvičit mohl, k tomu nějaké zajímavé informace nebo úkoly a případně nějaké další tvoření/rozvoj kreativity. Jako jsem to schopná vymyslet, sesbírat z netu, ale stojí to čas, tak jsem si (naivně) myslela, že si to ulehčím :D.
Mám i nějaké portfolio aktivit z dob studií, ale nepřijde mi to dostatečné, zvláště pro tyhle děti, co jsou napřed. Chtěla jsem vytvářet vlastní materiály, ale s těmi třemi dětmi na krku to fakt jde hoooodně ztuha. Takže zatím nic :D. No, nechám to plynout, ono to nějak dopadne. Ale moc díky za tipy, třeba se budou hodit jiným maminkám 🙂.

25. srp 2019

@verdos no to jo, ale jako že to třeba těm mladším dám už ve 4 letech 😀

26. srp 2019

jo a Puntíka jsem brala 2 roky a letos už znovu předplatné objednávat nebudu. Pro Jirku už je to úplně lehké, stříhání ho nebaví, grafomotoriku má na háku a zbytek je pro něj o ničem.

26. srp 2019
verdos
autor

@ajka198 Jo, tak to jo, ve 4 letech dobrý 😂 🙂. Puntík je teď tak pro toho Jindru, jeho ty časopisy hodně baví, takže budem pokračovat. Tečku si slibuju, že bude pro Ríšu (předškoláka), i když ten úplně nejraději luští křížovky apod. Pro Sašíka nevím, uvidím, jestli Tečka pro něj nebude nuda. Ale tak ten má do školy co dělat, tak tam se nebojím, že by se nudil :D :D :D. Mám pro něj v plánu astronomický kurz, který loni trošku zazdil, a bude pokračovat v angličtině... do toho občas nějaká šifra a doučit se velká psací písmena, myslím že program na první pololetí je jasný 😂.

26. srp 2019

"A to nejhorší na konec - na poslední straně je ohromná chyba - jednotkou času je SEKUNDA a nikoliv VTEŘINA (vteřina je šedesátina úhlu, nikoliv šedesátina hodiny). Alespoň ty děti by to mohly umět správně, když už dospělí v tom mají maglajs. Tak bohužel, no.."

ne 1/60, ale 1/3600

26. srp 2019
verdos
autor

@sipkova1 No jó! Chybí mi tu koník, který se plácá kopytem po hlavě. Díky za opravu! Správně tam má být úhlové minuty 🙂. Malinko, ale jen malinko mě omlouvá, že můj text neprošel žádnou korekturou, ale když už dělám chytrou, tak nemám psát sama blbosti, což? :D Opravím to, ale přiznávám, že jsem tam sama napsala blbost.

27. srp 2019
verdos
autor

@ajka198 Ještě mě napadá, že tam jsou někde hodiny a tam jsou u toho i pojmy čtvrt, půl, tři čtvrtě a celá - tak to využiješ i u toho staršího. Ale takových stránek, které pro něj nebudou nuda, tam bude prostě málo (jako že aby sis nemyslela, že tam není vůbec nic).

27. srp 2019

@verdos hodiny už umí, tak to je pasé 😀

27. srp 2019
27. srp 2019

Ja nemam bystre ani nadane deti, ktere jsou dopredu a stejne jsem s timto materiálem spokojena nebyla. V podstatě jsme udělali jen jízdu tuzkou (a i tady si myslim ze jsou natrhu lepsi publikace) a zbytek ležel ladem a pak zmizel v koši. Ještě ty pohybovky, tan jsme něco malo z toho udelali. V podstatě vetsina sešitu pro školáky je plna vybarvovani, spokojovani a obtahovani, většina sešitu na rozvoj grafomotoriky tragedie male titerne obtahovani, nic co by pomohlo uvolněnit ruku.
Mam tri deti ,nejstarší ted po odkladu v prvni tride, druhy letos predskolak a treti nastoupil do skolky. Za sebe mam vytipované publikace ktere používám dokola (kopiruji) na které nedam dopustit.
- jednotazky od Bednarove
- zrakove vnimani a opticka diferenciace od Bednarove
- prostorova orientace od Bednarove
- brzy budu psat od Bednarove popřípadě jina publikace z jeki rady s tuzkama
Pokud dítě ma krasne uvolnenou ruku potom
Moje první psani pro prvno třídu (uvolňovaci cviky už na řádcích u druhé strany číslice )

4. zář 2019

Pak už nezbývá než "urob si sám". Hodně toho je na pinterestu a určitě to půjde i strčit do portfolia 😉

4. zář 2019
verdos
autor

@pospis Jo, Brzy budu psát jsem nakonec doma vylovila a to je fakt dobře udělané - z toho jsem trošku pracovala loni s prvňákem, neboť na psací písmo jsme začali až druhé pololetí, tak aby alespoň něco trošku dělal (takže to teď taky z části nechám předškolákovi asi až na první třídu). Bednářová je fakt top. A zrakové vnímání taky nějaké máme... (ale nevím ani jaké, neb jsem to zatím u žádného nepoužila, nebylo to potřeba rozvíjet, asi to zůstane ještě pár let na polici a pak to střelím :D). K tomu nám dědeček přinesl Encyklopedii předškoláka či jak se to jmenuje. A občas něco málo z toho uděláme - jsou tam i nějaké texty, tak si to může sám číst, což je super. Nakonec máme v plánu zapracovat hlavně na výslovnosti, sebeprosazení a chce se učit hrát na flétnu... (a už hraje ten fotbal). V nejhorším donesu k ověření poloprázdnou složku, je mi to fuk, jak to bude vypadat.
Jak uvolňovat ruku stejně vím a přijde mi to důležitější, že dítě dělá rozmanité činnosti a procvičí se a je to nakonec daleko lepší, než furt čárat na papír, což stejně dělá hodně. Akorát to budu muset všechno chystat, no, co už :D. Když jsem náročná, tak holt nemůžu být lenivá, že. Ale díky za tipy - pro ostatní se jistě budou hodit 🙂.

4. zář 2019
verdos
autor

@kafr Jo, to jo, něco i vyrobím sama, jen jsem si to chtěla ulehčit. Pinterest už asi radši ne, tam už moc nechodím, vždycky to trvá, než se proklikám ke smysluplnému zdroji a když už pak u nějakého fakt jsem, tak zase trvá, než si to tam všechno prohlídnu a postahuju, protože občas najdu fakt poklady :D. Holt nakombinuju, co už doma máme s tím, co život přinese, něco vytvořím sama a v "nejhorším" bude složka poloprázdná :D (ve skutečnosti je to fakt jedno, co v tom portfoliu bude).

4. zář 2019

@verdos ja mam prave deti, ktere zrakove rozlišování i prostorovou orientaci potřebovaly. Starsi syn VD, mladsi OVR. Logopedie a tyto listy na dennim pořádku. Mladsi jeste zkrízena lateralita a problém s uvolněním ruky a grafomotorikou. Ale bohužel na trhu nic moc co by se dalo použít. Takže delam vlastní na formát A3 a vetsi a prostě spoleham na sebe😂 hravou formou, malovani do pisku atd... a jedeme.
A právě tydenicky tolik doporučovane i skolkou me velmi zklamaly.

4. zář 2019

Já teda když to tak pročítám, tak si říkám, jak příšerně degraduješ ostatní děti, a přitom všechny děti mají potenciál být nadané, záleží "j e n" na výchově, kterou se rodiče budou ubírat a na přístupu a podnětům, protože když se vhodné podněty dětem předloží ve správný čas, mohou všechny vzplanout. (všechny, myšleno děti a vzplanout, myšleno probudit nadání)
Já tu knihu neznám, ale potenciál vidím právě v tebou zmíněné jediné výhodě, a sice v tom, že je to ucelené a postupné.
Komplexní to bude dle mého taky, jenže záleží na vhodnosti té které dospělé osoby.
Já pochopitelně chápu, že úseky, které tvé dítě již umí, ti připadají zbytečné, nebo vhodné k překročení, přeskočení, jenže … to je právě to.
Osobně je mi líto, že se s metodou, kterou lze v dítěti probudit a nechat zrát potenciál, nadání, jak kdo tomu chce říkat, nemohou setkat všechny děti, ale jen ty, kterým to umožní měsíční, poměrně vysoké, školné.

4. zář 2019

Na nedávné besedě o domácím vzdělávání jsem se bavila s metodičkou, a ta mi říkala, že jestli už teď s malou varábíme herbář (předškolačka je teď od září, tohle bylo v dubnu) , tvoříme sezónní plány a ráda si samostatně vyrábí, tak je to dost nejen k posouzení při IV předškoláka, ale i pro první tři roky domškoláctví, i kdybychom už neudělali nic moc jiného. Takže můj plán je, že jednou týdně budeme "pracovat" - udělá si něco z Puntíku a bude tvořit podle svého plus má ve školce předškoláky, a že je to až dost. Tedy ne že by to bylo až dost pro rozvoj dítěte, tam chápu, že pro nadané dítě hledáš víc, ale že je to až dost pro posouzení ve školce. Jim jde o to, aby odhalili zanedbané děti, ne o prudění nadaných a kreativních dětí.

4. zář 2019

Myslim, ze ty nadsene vykriky o Predskolakovych tydeniccich byly reklama. Nacpala to i o diskuse o triletych detech... Ale z tveho popisu to popravde zni jako mnohem uzitecnejsi publikace nez z popisu vyrobce. Osobne si myslim, ze to ze dite prijde do kontaktu s tim, ze v ucebnicich nepisou vsechno spravne, ne vsechny ukoly jsou smysluplne atd. mi prijde jako velke plus a jako priprava do skoly a do zivota idealni, i kdyz zamer vydavatele to asi nebyl 😀

4. zář 2019
verdos
autor

@xxx3d To jsme se nepochopily. Rozhodně nechci ostatní děti degradovat. Jistě je každé dítě pro něco nadané. Ale ty, které jsou nadané intelektově (je jedno, zda verbálně matematicky, přírodovědně...), tak pro ty to bude vcelku nuda (minimálně z velké části). A pro ty, které jsou nadané např. umělecky, tam vůbec není prostor, jakože VŮBEC.
A právě to, že tam nejsou žádné náměty na rozvoj v hudbě (např. náměty na aktivity s rytmem), žádný rozvoj kreativity, rozvoj osobnosti se omezuje na pouhé detaily jako zakrývání pusy při kýchnutí apod. a dalo by se pokračovat, tak to prostě není komplexní ani omylem. Chybí tam toho strašně moc. Kdybys to viděla a snažila se tam najít něco z těchto oblastí, tak bys hledala dost marně, bohužel. To nemá s vhodností dospělé osoby nic společného (ani nevím, jak to myslíš).
Moje dítě (mám na mysli to prostřední, které je teď předškolákem) ovládá téměř vše, co se v týdeníčcích nabízí. A bohužel není nějaká exotická výjimka, takové děti prostě jsou a není jich málo...
Poslední tvůj odstavec nechápu zcela, nepíšeš, o jakou metodu se jedná. Každopádně ne každé dítě něco takového potřebuje. A osobně neznám žádného nadaného nebo bystrého, který by v předškolním věku nějakou metodou na svůj rozvoj a objevení nadání za nějaké vysoké školné prošel.

5. zář 2019
verdos
autor

@rebe Můj nejstarší je nadaný matematicky/logicky technicky. Je v IV a funguje to tak, že prostě děláme věci dál - pro starší. Jen to, kde byl pozadu nebo kde je se znalostmi/dovednostmi s vrstevníky, jede podle svého tempa na té nižší úrovni. U prostředního to bude/je také tak.
Pokud má dcerka předškoláky ve školce a Puntíka a tvoří, tak to je jasné, že už nic nepotřebuje. Můj syn předškoláky nemá, tvořit tvoří, ale spíše podle nálady (ne pořád) a Puntíka dělá s babičkou - tzn. já mám pocit, že nedělá nic moc, co bychom mohli dát do portfolia, to je vše 🙂 (ale fakt je to jen pocit, třeba s nejstarším nosíme do školy fakt tlusté portfolio oproti ostatním... oni ale zase mají třeba spoustu uměleckých či jiných výrobků). Nechci ale dělat jen kvůli portfoliu něco, co bude pro dítě nuda a nebude ho to rozvíjet. Když je schopný si sám přečíst jednoduchou knížku typu první čtení, nebudu mu dávat úkol "zakroužkuj, na jaké písmenko začíná slovo na obrázku (např. auto)".
A jinak ověření je výmyslem státu, který chce mít vše více pod kontrolou, ale návrh je sepsaný tak, že to je vlastně k ničemu. Školky mají mnohem více papírování, ale pokud někdo dítě do školky dávat nechce, tak ho nechá doma, a když dojde k ověření, dítě zrovna nebude mluvit ani spolupracovat, rodič řekne, že je stydlivé... nedonese žádné portfolio (neboť ze zákona nemusí), tak školka nemůže vůbec nic (to by to dítě muselo být vyloženě zmlácené nebo nějak viditelně utýrané). Max. doporučí, aby dítě dělalo to či ono, šlo více mezi lidi, doporučí návštěvu poradny, ale to je asi tak vše. Dítě se dostavilo = splnilo literu zákona, tzn. vše je v pořádku. Tím chci říct, že to není o tom, aby odhalili zanedbané děti, a co vím, tak v okolí je spousta učitelek ze školek na tu vyhlášku spíše dost naštvaná. Cílem státu (krom té kontroly) bylo, aby byly děti na školu lépe připravené a nebyly odklady. Ale nějak zapomínají na to, že některé věci, jako individuální nastavení dětí a zrání nervové soustavy jsou okolnosti, které lze ovlivnit jen málo. A že každý má tu ideální startovní čáru jinde.
A nemám vůbec za to, že by chtěli prudit nadané či kreativní děti. K tomu jsem se určitě nechtěla dostat (a doufám, že nedostala). Jen jsem se vyjádřila k těm týdeníčkům, že uvádí, jak je to komplexní materiál... A byl mi doporučen ve skupince pro nadané, což považuju teda za velký omyl. A co jsem hledala na netu, všude to všichni strašně vychvalovali, nenašla jsem jediný negativní komentář. Akorát jsem to zhodnotila po zběžné prohlídce, ale už jsem tím listovala od té doby 2x a názor jsem nezměnila, de facto jsem nic zásadního nepřehlédla. Takže jsem měla potřebu napsat, aby rodiče nečekali, že to je komplexní (protože zdaleka není), a také aby věděli, že tam jsou chyby. A že pokud je jejich dítě napřed, tak je zbytečné to pořizovat, protože většinu z toho neuplatní. A že je to vytvořené tak, že pokud dítě čte, tak si hned přečte i ty odpovědi, neb jsou hned pod otázkami, pod obrázky, atd. Nic víc jsem tím říct nechtěla. Jo a že to je furt na jedno brdo, no.
Promiň za dlouhou odpověď 🙂.

5. zář 2019
verdos
autor

@malytlustyhroch :D I tak se to dá brát :D. Jen se obávám, že málo dospělých ty chyby zaregistruje a děti tak o tento skvělý "bonus" přijdou.
Reklama to asi byla, ale spíše mě děsí, že jsem k tomu četla kladnou recenzi i od Centra nadání, což bylo asi tak jediné, co mě nakonec přesvědčilo, že to teda zakoupím. Tak nevím, jestli jsou v Centru nadání tak málo všímaví či úzce zaměření, nebo jestli to bylo nějak zaplacené (např. tím, že jim poskytli materiály) nebo čím to může být. Já se s tím prostě neztotožňuju, že by to bylo tak skvělé a komplexní, no. Ale víš co, sto lidí, sto chutí. Třeba i moje recenze někoho naláká, to mi vlastně nevadí (i když to nebyl záměr) - pokud to bude kupovat s tím, že bude mít ucelenější informace a bude vědět, co od toho opravdu čekat, pak je to ok 🙂.

5. zář 2019

@verdos Ta recenze byla rozhodně super! Myslela jsem svůj komentář čistě jako uklidnění, že se nemusíš honit za portfoliem a stresovat se, když s malým děláte věci, které se do něj zařadit nedají, nic víc. Myslím, že to děláš líp než zmiňované týdeníčky a portfoli mlžeš nahradit deníčkem záznamů, co jste dělali, nebo fotodokumentací. Myslím, že když dítě samo nakupuje nebo pleje záhonky, je to užitečnější než vybarvování kytiček nebo obtahování čísel v pracovních listech pro dítě i pro učitelky při přezkoušení. Každopádně, díky za tvoje recenze, články a zkušenosti, směřujeme s Rézkou k domácímu vzdělávání v kombinaci s komunitní školou, tak budu ráda, když článků na tahle témata napíšeš co nejvíc 🙂

5. zář 2019

@verdos Metoda, kterou jsem měla na mysli já, jsou možná ještě nějaké jiné, nicméně jsme byli seznámeni s touto, takže proto jsem ji zmínila, pro svoji všestrannost u všech děti, u všech!, nicméně ne ve všech mateřských zařízeních a mám dojem, že co se týká IV, tak že to není kompatibilní, určitě ne u školních dětí.
Je to metoda NTC, kterou v ČR podporuje Mensa viz odkaz http://www.salomonfamily.cz/preschool/skolni-pr...

5. zář 2019
verdos
autor

@rebe V tom případě ti pošlu odkaz na svůj "blog", mám tam nějaké naše zápisky, občas tam dávám nějakou inspiraci... třeba tě to zaujme (není to klasický blog, jen stránka na fb, ale veřejná, takže by měla jít sledovat i bez registrace - zatím mi to teda nikdo nereklamoval, tak snad to tak je 🙂).

5. zář 2019
verdos
autor

@xxx3d Aha, o tom už sem něco zaslechla, ale zatím jsem to nijak nezkoumala... Než se k tomu dostanu, asi budu mít děti dospělé :D... (vzhledem k tomu, co všechno bych si ráda nastudovala). Nicméně pochybuju, že u nás na vidlákově se něco takového praktikuje, jak ve státní, tak v soukromé školce (teda v soukromé určitě ne, tu jsem pomáhala zakládat, a i když tam už chvíli aktivně nepůsobím, tak mám pořád docela přehled, co se tam děje).

5. zář 2019
verdos
autor

@rebe Jinak sem občas někdo k IV dávám, ale jsem dost opatrná. Spousta lidí to nechápe, politici tomu taky nejsou moc naklonění, takže je potřeba si někdy i dávat pozor, co člověk píše, aby se to nějak neotočilo. Vem si, co všechno jsou některé maminky schopné napsat za fakt hnusné věci, a jak často dojde ve virtuální komunikaci k nedorozumění. A IV je natolik odlišné, že to je něco, co už z principu někteří nechápou a mají spoustu argumentů proti, ač o tom moc neví. A i když se to snažíš objasnit, tak tam je prostě obrovská zeď nepřístupnosti vůči něčemu takovému novému... Prostě to není jednoduché a i tady na MK už jsem právě narazila často dost na nepochopení, tak se tu necítím natolik bezpečně, abych se tu úplně moc rozepisovala, jestli rozumíš.
Ne, že by fb byl v tomhle bezpečnější, ale tam je to zase trošku jinak než tady na MK a navíc mě tam (zatím, ťuk ťuk) fakt sledují a komentují jen lidi, co je to opravdu zajímá a nemají potřebu se nějak povyšovat, prudit, trollit nebo já nevím co..

5. zář 2019

@verdos Rozumím naprosto. Občas stačí mnohem méně výbušná témata a člověk zírá, jakých reakcí se dočká... Děkuji za ten odkaz, ráda tě budu sledovat tam.

5. zář 2019

@verdos No já nevím, co bys na tom ty chtěla zkoumat, když je to metoda, kterou používá školské zařízení, ať už státní, nebo soukromý sektor, protože jestli jsem to dobře pochopila, učíš svoje děti doma, a i když existuje u školních dětí jakýsi individuální plán, na základě kterého škola nabízí žákům širší spektrum výuky, je zapotřebí, aby dítě prošlo poradnou, která vydá doporučení, které je potom pro školu závazné.
Mimochodem, každý "vidlákov" má ve svém dosahu nějaké větší, či menší město, takže ty možnosti jsou, ovšem pro tebe ne, resp. pro lidi, kteří praktikují domácí vzdělávání svých dětí.
Já mám doma dvouleťáka, a tak jsem si četla různé recenze a hledala jsem si ve výhledu nějakou školku, jsem z Brna, máme jich tady docela dost, ale mým sítem prošly jen mám dojem tři 🙂 a to si o malým nemyslím, že by byl nadanej, ale je šikovnej, tak jsem chtěla získat přehled, co by případně mohl, kdyby...
Takže tak, no.

6. zář 2019

@xxx3d clovel muze vybírat jak chce školku, taky jsem mela sve favority. Ale pokud chceš dítě umístit do statni, po zavedeni spadovosti je téměř nemozne se do nespadove dostat i v rámci jedné městské casti natož do skolky v jine MC nez clovek bydli :( :( v podstatě te tento system nuti dat dítě do spadove a tecka.

6. zář 2019
verdos
autor

@xxx3d Ale jsem bývalý pedagog (kdysi klasický na státní zš, byť pro sociálně slabé) a zajímám se hodně o vzdělávání, různé metody, atp. Tak jako počíst něco o tom si klidně můžu ne? (Nehledě na to, že jsem byla spoluzřizovatelkou soukromé školky, takže i touto cestou bych se k tomu bývala mohla dostat). A s místní školou jsem momentálně taky v úzkém kontaktu, neb mé zkušenosti a nápady obohacují školu a škola zase do jisté míry obohacuje nás (např. možností navštívit různé programy, atp.). Takže vůbec nechápu tvůj tón.
Ano, náš vidákov je kousek od Brna, autem 30 minut, ovšem MHD téměř hodinu. Asi jsou rodiče, co jsou schopni každý den vozit MHD všechny své děti hodinu tam a odpo zase zpátky (otázka je, jestli by některé z mých dětí bylo vůbec v přecpaném Brnu přijato), ale pravdou je, že já to opravdu nepotřebuju - není pro nás momentálně lepší volba než mít děti doma, i za cenu jiných nemalých ústupků 🙂.
Mimochodem, to, že ŠPZ vydá doporučení ohledně IVP, které by mělo být pro školu závazné, ještě neznamená, že to tak opravdu bude. Často (netvrdím, že vždy), si škola jede svoje zaběhnuté a IVP nedodržuje zcela nebo jen na oko - a je jedno, zda se jedná o dítě s problémem nebo nadané... Ale tak to ber jen jako úvod do reality, která je mnohem komplexnější než to, co se někde píše.

6. zář 2019
verdos
autor

@pospis Nejen školku, bohužel. Kamarádka chtěla přihlásit nadaného synka do třídy, která by mu sedla. Šel k zápisu o rok dříve a udělal přijímačky i talentovky lépe než většina dětí, co tam šla v termínu... bohužel, nebyli spádoví, takže kluka nevzali. Zůstal tedy ve školce... Jenže ono to asi dopadne úplně stejně při zápisu tento školní rok a co pak? Spádovka pro něj vhodná není, zbývá jen speciální třída pro nadané, ta je ale o dost dál a neudělala na kamarádku takový dojem jako ta vybraná škola (prostě se tam jede rychleji, ale jinak to nevypadalo jako nic extra). Je to zapeklité v tom Brně, jen co je pravda... Nezávidím vám to ani trošku, nikomu.

6. zář 2019

@verdos ty tak jako počíst si o tom můžeš co chceš, stejně jako o čemkoliv jiném 🙂 akorát nechápu, proč bys to dělala, když je to metoda, kterou díky své komplexnosti nemůže uplatnit pro výuku jednotlivec, a vzhledem k tomu, že ty už sis pro své děti alternativní výuku vybrala, byla by to tedy jaksi ztráta času a věřím, že čas je komodita, kterou potřebuje každý rodič co možná nejvíc 🙂
Držela bych se toho, proč jsem to napsala, a sice proto, že mě mrzí, že ačkoli něco takovýho existuje, nemůže to využít každé dítě, že se to primárně nabízí za poměrně vysoké školné.
Mimochodem "ten tón" nasazuješ ty. Já se skutečně držím toho, že jsem si přečetla článek, který ve mě něco evokoval, to jsem napsala, přičemž jsem si vzpomněla na to, že jsem byli na konzultaci a na tu metodu, to je celý. 🙂
Pokud jsi spoluzakladatelkou soukromé školky například lesního charakteru, tak tam tuto metodu nenabízejí 🙂 Protože konceptem jsou lesní školky jinde, těží z jiných priorit, než je NTC metoda. Tak jen, když jsi chtěla ten "tón".

7. zář 2019

@pospis to je fakt, spádovost hraje velkou, významnou roli. Podle mého je spádovost fajn nástroj, i když se nás vlastně taky negativně týká, neb díky dvěma číslům popisným již spádově nepatříme na školku, do které jsem chtěla, ve výhledu, aby malej chodil, takže uvidíme, jak nám to příští rok klapne 🙂 no co se dá dělat, budu muset, když budu chtít státní školku, vybrat z těch zbývajících tří.

7. zář 2019
verdos
autor

@xxx3d Přečíst si to můžu třeba proto, že mě to zajímá a protože se snažím držet svými znalostmi v rámci profese stále určitý rozhled - a třeba kdybych se (teroeticky) vracela do praxe, mohlo by se mě to týkat nebo bych mohla udělat něco pro to, aby to bylo uplatňováno, když by mi to přišlo přínosné. Těch důvodů můžu mít mimochodem milion a jedna, když na to přijde. A nebo bych naopak sama zhodnotila, že to je zbytečné nebo že se mi to (z takového a makového důvodu) nelíbí - což teď říct nemůžu, když o tom nevím zhola nic.
Tím "tónem" jsem myslela věty jako "No já nevím, co bys na tom ty chtěla zkoumat..." Vytváříš si nějaké předpoklady na základě kterých pak komentuješ třeba i nevhodným způsobem. Mimochodem, ráda si o svém čase rozhoduji sama, což platí i o tom, zda se něco ráda dozvím nebo přiučím nebo ne. Naopak jako ztrátu času vnímám tyhle nepřínosné diskuze o ničem a především neustálé a zbytečné vysvětlování mého pohledu, zvláště, když se evidentně míjíme v opravdu mnoha názorech, pohledech i zkušenostech.

7. zář 2019

@verdos ano, i pro mě už je to jen ztráta času.

7. zář 2019

Začni psát komentář...

Odešli