Používáme cookies. Více informací zde.
Zavři

Podle čeho vybrat základní školu?

annajur
4. kvě 2017

Dobrý večer,

moje dvojčata dostaly při letošním zápisu do základní školy roční odklad. Základní školu jsme volili víceméně hlavně díky blízkosti k bydlišti, ale nyní když mám čas, začínám uvažovat, jestli nevybrat školu klidně dál, ale kvalitnější.

Chtěla bych se Vás zeptat, podle čeho jste vybírali ZŠ pro své děti a co je podle Vás důležité, aby škola poskytovala?

Děkuji moc

terezapetrova
5. kvě 2017

@annajur podle třídní učitelky? Jako ja když vezu dal (máme ji dal) do školky syna ráno i odpoledne tak to je i na 5-6h denne někdy celkem narocny. Tak na to i koukat na spojeni na to konkrétní spojeni intervaly různých busu se liší

riakuk
5. kvě 2017

Já to mám jednoduché. Dcery budou chodit do ZŠ, kde učím já. Nevím, zda-li vybírat dle třídní učitelky, když se to někdy neví 2měsíce předem, a hlavně na každého člověka mohou být jiné ohlasy. Mé kolegyně jsou bezvadné všechny 😉 Spíš by mne zajímaly názory rodičů, jestli je elektronická ŽK nebo "papírová" (to dělá spoustě rodičů problém), nabídka kroužků, začátek vyučování (pokud není v 8hod), zda-li je v budově jídelna a družina, samozřejmě vzdálenost domova od školy (až se budou dopravovat somostatně), od kdy se učí cizí jazyk (u nás již od 1. třídy), ...

terezapetrova
5. kvě 2017

@riakuk vím minimálně o třech školách kde se to rozhodne ví takže jich asi bude víc ;)

terezapetrova
5. kvě 2017

A v první třídě si myslím, ze třídní je to nejdůležitější ..

mlynkova85
5. kvě 2017

Já se rozhodovala podle kvality školy, dostupnosti. U nás se dalo na škole vybrat jestli chci znamkovat ústně nebo znamkama. Ale u nás bylo už dopředu dané,že bude chodit do školy na náměstí druhá je na jednom okraji města a a třetí na druhém konci a jelikož pracuji na náměstí tak jsem se ani moc nerozmýšlela. A musím říct že jsem do začátku školního roku nevěděla jakou bude mít paní učitelku,ale naštěstí jsou všechny 3 strašně milé tak je to fajn.

konidana
5. kvě 2017

Podle dostupnosti. Aby děti zvládly docházet samy. Ve městě máme 2 školy, vybrala jsem tu bližší a novější, a do které šla i většina kamarádů dětí. Vozit děti denně do školy bych nezvládla.

terezapetrova
5. kvě 2017

@mlynkova85 to mate štěstí pak když narazis na nemilou učitelku dítě začne do školy treba nerado a dobre se to s nim táhne :(

sarihy
5. kvě 2017

No, ono vybrat školu je jedna věc, ale aby dítě přijali je věc druhá - třeba v Praze je prakticky nemožné dostat dítě do nespádové školy...

drzticka81
5. kvě 2017

Jsem sama ucitelka a skolu pro sve deti budu vybirat podle: 1. jake ma skola vysledky v uspesnosti pri prechodu na stredni skolu -nepotrebuji skolu s tzv. libivou politikou rodicum tzn. same jednicky, rodice spokojeni a na stredni skole jsou zaci neuspesni-radsi at ma trojku, ale at ma znalosti, 2. blizkost (nastesti mame v okoli tri nej skoly, ale ani nejake dojizdeni nevadi-je to malomesto s MHD), 3. me zajima program dle ktereho se uci a zamereni skoly (mame deset ZS a kazda skola ma i nejake zamereni), 4. dle kantoru -jsem z ucitelske rodiny, mam docela prehled o kvalite ucitelu 🙂))) 5. na svou skolu bych deti v zivote nedala - neni to profesionalni -nepotrebuji vedet o kazdem prdu svych deti, myslim, ze to nedela dobrotu (zazila jsem si to, zazil si to i muj tatka)...

baris
5. kvě 2017

@annajur já jsem se rozhodovala:
- podle dostupnosti. Obě dcery chodily do školy na druhou stranu města. Ano - dělala tam babička, takže "protekce", ale na druhou stranu žádní kamarádi v blízkosti a při vstupu do 1. třídy neznaly nikoho. Teď chodí do školy kousek od bydliště, nejdříve řadí všichni v družině a pak chodí spolu ven.
- styl výuky. Já jsem nechtěla globální čtení. Mladší dcera je těžký dysfatik, tak by to nedala
- možnosti družiny
- nabídka kroužků
- na "vnitřní pocit". V blízkosti máme 2 ZŠ a v té jedné jsem se cítila zcela ztraceně - velké bludiště. Ta druhá byla příjemnější - útulnější 🙂

A k třídní učitelce - je to vždy loterie. Starší dcera měla původně nastoupit na jinou ZŠ, než kde je teď a paní učitelka po první třídě odešla a mají jinou učitelku. Když nastupovala mladší dcera do první třídy - byly tam u zápisu dvě budou paní učitelky. Nakonec se otevíraly 3 první třídy a během prázdnin dvě otěhotněly, takže tam zůstala jen 1 a dvě se nově přijaly. Ředitel měl rozum a nedal prvňáčkům těhotné paní učitelky, které by s nimi nedojely ani první třídu.

drzticka81
5. kvě 2017

jo a jinak- u nas nam reditel o tom, kdo kterou tridu bude ucit dalsi rok rikal pri zaverecne schuzi v cervnu 🙂)) takze o tom, kdo bude ucit v prvni jsme se dozvedeli v kvetnu? 🙂))) zapisy byly v lednu, samozrejme, ze rodice to zajimalo, me by to taky zajimalo, ale bohuzel to nerikal.......

sarihy
5. kvě 2017

@drzticka81 U nás je schůzka za měsíc a stále se to ještě neví - ptala jsem se třídní od starší dcery...

blaablaablaa
5. kvě 2017

@drzticka81 tohle nás taky jednou čeká a kritéria vidím dost podobně 🙂

mlynkova85
5. kvě 2017

@terezapetrova jj znám manžel měl od 1 do 5 učitelku která přímo nesnášela kluky a to byl mazec. To teď nemůže učitelkám přijít na jméno.

terezapetrova
5. kvě 2017

@mlynkova85 tedy označila jsem, ze se mi příspěvek líbí ale vlastně nelíbí určo chápeš

riakuk
5. kvě 2017

@drzticka81 Já mám učitelku jenom pratetu a tu jsem zažila jeden rok na TV - bez problémů. Většina kolegyní má děti na stejné budově, ve které učí - máme jednu školu rozdělenou do tří budov (jsme spádovou školou pro většinu malotřídek v okolí). Žádná z nich neměla nikdy žádný problém a děti nebyly protěžované, šikanované,... Nesdílím názor o neprofesionalitě. Já bych třeba děti nedala do malotřídky a také na budovu, kde se učí comenia script.
U nás MHD není a nejbližší budovu máme 2,5km od domova (zrovna tu mou). Je tedy i nepraktické vodit děti do vzdálenější školy a pak se vracet na své pracoviště. Kdybych chtěla dávat děti do "kvalitnější" školy, musely by jezdit do 25km vzdáleného krajského města.
@terezapetrova U nás se to většinou předpokládá. Máme kolegyně, které učí jen první a druhou třídu, jiné od první do třetí a další celý první stupeň. Já jsem třeba učila třetí až pátou. Do poslední chvíle se také neví, kolik bude prvním tříd - záleží to i na počtu odkladových dětí.

kami1984
5. kvě 2017

My volili podle dostupnosti, počtu dětí ve třídě, jakým způsobem se učí číst (klasika či genetika). A dále podle učitelek, které učí 1-2.třídu.

terezapetrova
6. kvě 2017

@riakuk logicky všechny školy nejsou úplně stejne 🙂

verdos
6. kvě 2017

Učitelka je určitě důležitá, ale je otázka, jestli to dopředu víte a případně si můžete zjistit věrohodné reference. Záleží, co je pro Vás důležité a také jak moc dopředu (třeba výběr druhého jazyka). Roli při rozhodování může hrát vzdálenost a spoje, jak už tu někdo psal, ale i zda se učí psací či comenia script, jakou mají metodu čtení/psaní (AS, genetika, sfumato,...), jestli mají Hejného matematiku nebo klasiku, jaký mají přístup k výuce TV a VV, kolik mají inkludovaných žáků (obecně ve škole), kolik tam mají tříd (více tříd může znamenat větší výběr prakticky všeho, jedna třída zase "rodinnější prostředí" - ale nelze samozřejmě paušalizovat). Jaký tam mají vztah k technologiím nebo pobytu venku... Jestli hodnotí slovně či jen klasifikují, jestli dělají projekty (myslím skutečné, ne ty "umělé"), kooperativní výuku nebo spíše jen frontál+skupiny apod. Jestli mají respektující přístup ke vzdělávání nebo autoritativní. Těch kritérií je strašně moc, nedávno jsme dělali takovou tabulku pro Brno, snad bych ji našla. Ale důležité je, co je pro Vás osobně to důležité, na čem Vám záleží, v čem máte jasno, jak chce, a co třeba oželíte nebo Vám nepřijde podstatné (neb každý má toto jinak).

verdos
6. kvě 2017

Ještě jsem podle tabulky sepsala pár dalších nápadů (čistě pro inspiraci, něco už tu možná bylo):
naplněnost (šance dostat se), kroužky (jaké, výběr, za kolik), početdětí ve třídě, 2. stupeň (to má v Praze asi většina, ale pro někoho jiného by to mohlo být také kritérium), spojené ročníky (nevrstevnické třídy), systém řešení konfliktů, jaké mají učebnice, jestli mají něco alternativního či inovativního (monte, začít spolu, zdravá škola, škola otevřená rodičům,... cokoliv), jestli tam mají rodilého mluvčího na AJ, od které třídy se učí AJ (a kolik hodin), jak pracují se sebehodnocením, jak to mají s domácími úkoly (mají/nemají/kolik), propojenost výuky se skutečným životem... Určitě by se dalo vymyslet spousta dalšího, ale fakt dost záleží, komu na čem záleží.
Já také vybírám školu pro příští rok, ale na individuální vzdělávání, takže ta kritéria jsou částečně podobná, ale některá jsou jiná (zda volit školu relativně v dosahu nebo školu třeba 100 km daleko, ale s větší online podporou) a mám z toho hlavu jako balon 🙂.

verdos
6. kvě 2017

@baris Tady na spádovce si všichni libovali, jakou skvělou třídní letos prvňáčci dostali - jenže ona o prázdninách otěhotněla (první školní den to ještě nikdo z vedení ani rodičů nevěděl), takže teď už mají jinou učitelku... Tady to nemohlo ovlivnit ani vedení, prostě to tak vyšlo no.

terezapetrova
6. kvě 2017

@verdos mohu se zeptat proč hledáte individuální vzdělávání? Vázne me to zajímá 🙂

verdos
6. kvě 2017

@terezapetrova Jsme z vesnice, syn má problémové chování a v matematice je už teď v učivu 2. třídy... (obecně je v učivu napřed, umí už i číst, psát - kromě psacího, zajímá ho lidské tělo, vesmír, vyzná se v kalendáři, hodinách...), chováním je ale někdy horší jak ten tříletý, místo pozdravu kolikrát jen vrčí, z fleku ztropí hysterický záchvat, když se něco odliší od očekávaného postupu, atd. trošku vražená kombinace. Ve školce s ním byly problémy i v soukromé (malá skupina dětí). Má další 2 mladší sourozence, se kterými budu doma, takže je to tak trošku nejjednodušší řešení pro všechny (hledat pro syna nějakou hodně dobrou a vstřícnou školu by vyšlo asi draho + každodenní dojíždění do města, kdy jedna cesta trvá nejméně hodinu...). Takhle se bude moci rozvíjet dál v tom, co už umí a nebude zátěží pro učitelku a exotem pro spolužáky (vím, že stejně jednou asi bude a neunikne tomu, ale fakt není potřeba, dokud ho učení baví, aby to prožíval od první třídy a byl případně znechucen či odrazen v počátku). Tady nikde v blízkém okolí nejsou na takové dítě připraveni.

terezapetrova
6. kvě 2017

@verdos tak to úplně chápu. Můj syn totiž taky dost vybočuje.. A odkdy budeš začínat s výukou? Koukala jsem, ze syn ma 5 let a 2 měs?

verdos
6. kvě 2017

@terezapetrova Ano, má kousek přes 5 let. Do školy půjde (předpokládám) od září 2018.
Vybírám už teď, protože předpokládám, že to bude nějakou dobu trvat, než najdu nějakou vhodnou a vstřícnou a zároveň ochotnou přijmout nás na IV - neboť škola za takové žáky dostává méně peněz, ale učitelé mají spoustu práce navíc s chystáním přezkoušení... Navíc u škol, které nejsou na IV žáky zvyklé, je vhodné se dohodnout na tom, jak bude přezkoušení probíhat. Pokud bych vhodnou nenašla nebo pokud by to neklapalo, tak půjde do Březové (ta je ve hře tak jako tak, dokonce i teď pro školku, ale tam mám taky ještě nějaké otazníky a nevýhody, atd.).

baris
6. kvě 2017

@verdos proto jsem neuváděla učitelku do kritéria pro výběr školy 🙂 U nás to ředitel asi věděl. Ale stát se může cokoliv. Paní učitelka může otěhotnět v říjnu a od listopadu jít hned na rizikovku, půjde na operaci .......

annajur
autor
8. kvě 2017

Děkuji moc za odpovědi, dostupnost je asi priorita číslo jedna, ale zase pro mě nebo manžela není takové problém děti ráno odvést při cestě do práce, tak nechci, aby dostupnost byla na úkor kvality. Podle paní učitelky by to bylo ideální, ale ne vždy jde asi dopředu zjistit jaká je. Ještě mě napadá jako možnost nějaká soukromá základní škola, ale nejsem si jistá, zda je vysoké školné vždy zárukou kvality.

verdos
9. kvě 2017

@annajur Soukromé školy bývají často (i když ne vždy) nějak zaměřené - je dobré si zjistit něco o daných "směrech" či "přístupech". Vysoké školné samozřejmě nemusí být zárukou kvality. On totiž vůbec největší problém je, co to kvalitní škola (podle rodiče) je. Je to škola, která dostane dítě na střední školu nebo v 5. třídě na výběrové gymnázium? Nebo škola, ze které dítě vyjde s mnoha praktickými zkušenostmi a představou, co chce. Škola, která naučí dítě kriticky pracovat s informacemi? Škola, která naučí dítě dobře komunikovat? Škola využívající nejmodernější technologie? Nebo škola, která vytáhne děti pravidelně ven, protože tam budou mít to, co teď dětem nejvíce chybí...? Škola mluvící otevřeně o všem, i o sexuální výchově? Nebo škola, která nechává dětem svobodu? Nebo jim naopak dá pevný řád, aby byli dobře připraveni na další studium a na práci? Slovní hodnocení, protože podporuje vnitřní motivaci, nebo klasifikace, protože známky stejně dříve či později přijdou, takže jsou potřeba...? Každý má trošku jinou představu o té správné a kvalitní škole a zároveň nelze mít všechno. Jsme zase u těch kritérií... Mám pocit, že zatím spíše nevíte, co chcete. Pokud jste náročný rodič, je vhodné si zjistit, jaké jsou možnosti a co každá obnáší. Pak se mnohem snáze hledá "škola učící čtení genetickou metodou, používající slovní hodnocení a smysluplnou výukou" nebo "škola učící matematiku klasicky, otevřená rodičům a vysokou úspěšností při přijímání na střední školu" v Praze té, té a té... (než "hledám dobrou či ještě lepší školu). Možná, že soukromá škola pro Vás bude to pravé. Ale stejně tak je možné, že byste zbytečně platili za něco, co nepotřebujete či nepožadujete, možná byste byli i zklamaní, protože představu o kvalitní výuce máte posunutou prostě někam úplně jinam.
Chcete se doma s dítětem připravovat do školy? Nebo si myslíte, že tobude potřeba? A jste ochotná přistoupit na to, že u některých novějších metod to budete muset dělat jinak nebo Vám budou učitelé opakovaně říkat, ať to raději neděláte (pro dobro dítěte)? Že možná nebude dostávat domácí úkoly? A možná ani nebudete vědět, co to dítě dělalo (a budete si myslet, že nedělalo vůbec nic), protože si prostě o něčem "povídali" a vůbec nejeli podle nějaké učebnice. Třeba jste tomu otevřená, ale ne všechni rodiče mohou být takto nastaveni. Dokonce i alternativně orientovaní rodiče mohou být z alternativní školy rozladěni, pokud není alternativní tím "jejich" způsobem. Proto je opravdu důležité, abyste měla alespoň trošku promyšlené, co od školy chcete (a nebo si byla jistá, že Vám to je fakt docela jedno - pak nač platit třeba desítky tisíc na školné na soukromé škole...)

kamila297
9. kvě 2017

Máme školu doslova za barákem, takže volba byla jasná. S odstupem času občas trochu lituji, že jsme neuvažovali o jiné škole, kde by byl trochu alternativnější přístup k výuce. Zjistěte si, jakou metodou se učí ve školách ve Vašem okolí matematika a čj, což je taky zcela zásadní.

evaamy
9. kvě 2017

@verdos ahij, prosím tě jak si tuhle informace mám zjistit? Na webu skoro nic není. Myslíš, že stačí napsat dotaz emailem nebo se na to zeptat ředitele/ učitelky? na dní otevřených dveří? Jak zjistím jaká ta která škola je? Budem se stehovat do malého města, kde jsou školy tři a jsou všechny i blízko. Moc děkuji.

Sem začni psát odpověď...

Odešli