Učitelka s vadou řeči. Máte zkušenost?
Dítěti se změnila učitelka, včera jsme byli ve škole, abychom se seznámili, protože dítě má podpůrná opatření, tak jsme si byli vyjasnit, co funguje a nefunguje. Překvapilo mě, že nová paní učitelka má vadu řeči, která je slyšet hned. Přiznávám, že mě to překvapilo, protože dřív jsem se s tím nesetkala a to ani u sebe a u staršího dítěte. Celkem mi to vadí, manžel říká, že přeháním. Jak to vnímáte vy?
@anonym_autor jakou konkrétní vadu učitelka má? Pokud se jedná o učitelku pro 1. stupeň, je to zvláštní, protože než jsou přijaty ke studiu na fakultě, musí doložit potvrzení z foniatrie, že jsou schopné studovat a vyučovat děti. Nemohu říct, jestli by mě to vadilo, když jsem to neslyšela, pokud by jinak byla skvělá, tak ne.
Tak asi záleží na tom, jakou má vadu. Pokud by špatně vyslovovala nějaké písmeno, tak by mi to nevadilo. Pokud by koktala nebo se jinak zadrhávala, to by mi asi vadilo. I když po našich zkušenostech s mladou chlastající učitelkou, co nadávala dětem, bych i koktající učitelku brala více, než tohle. Třeba má jiné, výraznější kvality a proto si ji vaše škola vybrala.
Ano vadilo,nechapu,ze s vadou reci mela povoleno studovat pedagogiku,vzdy je pred studiem pozadovano schvaleni logopedem,pokud tedy je podezreni na vadu reci.Deti maji slyset cistou cestinu.Stejne tak by mne vadilo,kdyby ucila treba Ukrajinka apod ci Slovenka.Pojud by bylo tedy poznat- jiny prizvuk apod.Jsme v CR,deti maji konkretne na ZS slyset krasnou ,cistou cestinu.Podotykam,ze jinde mi vada reci ABSOLUTNE NEVADI.
Tak asi záleží na tom, jakou má vadu. Pokud by špatně vyslovovala nějaké písmeno, tak by mi to nevadilo. Pokud by koktala nebo se jinak zadrhávala, to by mi asi vadilo. I když po našich zkušenostech s mladou chlastající učitelkou, co nadávala dětem, bych i koktající učitelku brala více, než tohle. Třeba má jiné, výraznější kvality a proto si ji vaše škola vybrala.
@mishka87 spis je to nedostatkem kantoru nez nejakou vyjimecnosti pedagogickou a nesvhvaluji to vubec
Tak asi záleží na tom, jakou má vadu. Pokud by špatně vyslovovala nějaké písmeno, tak by mi to nevadilo. Pokud by koktala nebo se jinak zadrhávala, to by mi asi vadilo. I když po našich zkušenostech s mladou chlastající učitelkou, co nadávala dětem, bych i koktající učitelku brala více, než tohle. Třeba má jiné, výraznější kvality a proto si ji vaše škola vybrala.
@mishka87 už učí dlouho, ale nesetkala jsem se s ní osobně.
Paní učitelka rackuje, polyká ř a ještě tam bylo něco, co jsem úplně neidentifikovala.
Pro mě je ráčkování na poslech náročné. Rackovaly mi obě děti a strávila jsem několik let přeučováním.
@mishka87 už učí dlouho, ale nesetkala jsem se s ní osobně.
Paní učitelka rackuje, polyká ř a ještě tam bylo něco, co jsem úplně neidentifikovala.
Pro mě je ráčkování na poslech náročné. Rackovaly mi obě děti a strávila jsem několik let přeučováním.
@anonym_autor jo, to chápu. Já měla spolužáka, co ráčkoval a nepomohla ani logopedie. Takže mě to tak nějak nepřijde. Ovšem na prvním stupni obzvlášť by měl učitel mluvit normálně a bez vady. Na druhém by se mu žáci asi smáli. Tak můžete se zkusit zeptat ředitele školy a říct mu vaše pocity z ní. Jen jestli to bude mít nějaký účinek.
Vadila by mi učitelka s vadou řeči ve školce, kde si to děti více naposlouchávají. Ve škole už ne by mi to nevadilo. Sama ráčkuju a mám vystudovanou pedagogiku.
Někdy s tím ani sebelepší logoped nic nezmůže. Mamka se mi opravdu věnovala, k logopedovi jsme chodily několik let i potom já sama jako dospělá, ale prostě to nepomohlo.
No, je to zvláštní. Když jsem se hlásila na pajdak na učitelství 2. stupně, tak jsem musela mít potvrzení z foniatrie a logopedie. Ale když jsem později dělala pedagogické minimum, tak už ne. Na gymplu jsme měli učitele, který byl super, ale mluvil hrozně. Bylo to pro posluchače dost náročné, ale zvykli jsme si. Na 1. stupni mi to přijde trochu problematické.
Vadilo hodně, mluvený projev je v pedagogice velmi důležitý. Podle popisu nejde jen o špatně vyslovované jedno pismeno, ale nějakou kombinovanou vadu.
Ano vadilo,nechapu,ze s vadou reci mela povoleno studovat pedagogiku,vzdy je pred studiem pozadovano schvaleni logopedem,pokud tedy je podezreni na vadu reci.Deti maji slyset cistou cestinu.Stejne tak by mne vadilo,kdyby ucila treba Ukrajinka apod ci Slovenka.Pojud by bylo tedy poznat- jiny prizvuk apod.Jsme v CR,deti maji konkretne na ZS slyset krasnou ,cistou cestinu.Podotykam,ze jinde mi vada reci ABSOLUTNE NEVADI.
@ahyt na druhem stupni to jiz toleruji. To by skolu u nas mohli taky treba zavrit, ze tam nema kdo ucit. Odhadem tak kazdy 5.ucitel/ucitelka neni puvodem cech a je u nich slyset cizi prizvuk.
A rackovani a dalsi podobne vady by mi na 2.stupni u ucitelu na jine predmety nez na jazyky asi taky nevadily.
Vadila by mi učitelka s vadou řeči ve školce, kde si to děti více naposlouchávají. Ve škole už ne by mi to nevadilo. Sama ráčkuju a mám vystudovanou pedagogiku.
Někdy s tím ani sebelepší logoped nic nezmůže. Mamka se mi opravdu věnovala, k logopedovi jsme chodily několik let i potom já sama jako dospělá, ale prostě to nepomohlo.
@vendes naposlouchavaji i na prvním stupni, hlavně když ji mají celý den a to i na češtinu.
Určitě by mi to nevadilo na druhém stupni, když by nešlo o učitelku češtiny, protože to děti neposlouchají celý den.
@ahyt na druhem stupni to jiz toleruji. To by skolu u nas mohli taky treba zavrit, ze tam nema kdo ucit. Odhadem tak kazdy 5.ucitel/ucitelka neni puvodem cech a je u nich slyset cizi prizvuk.
A rackovani a dalsi podobne vady by mi na 2.stupni u ucitelu na jine predmety nez na jazyky asi taky nevadily.
@konidana ano 2.st.je jiz neco jineho,tam uz je rec deti ustalena a i deti maji ruzne vady reci.Ale na 1.st.,kdy se u deti jeste rec vyviji,spousta deti chodi na logopedii a ve skole maji pi.ucitelku s vadou,spatny priklad😪.To bych jako rodic byla zklamana a nespokojena.Deti maji prece tendenci napodobovat a zvlast pokud je to pani ucitelka nemusi rozlisit,ze to je vada,ale muzou si myslet,ze je to spravne.
@anonym_autor má šedesátiletá kamarádka má jen malounkou vadu řeči, zaznamenala jsem jí jen párkrát v dlouhém projevu. Už to od ní vůbec neslyším. Tenkrát jí nenechaly studovat pedagogiku. Shodou okolností má teď snachu, která mluví a i vypadá jako by vypadla, ze zvlášťní školy a světe div se, je učitelkou, mluví fakt strašně.
Bohužel s tím mám i zkušenost. Pamatuji si na přijímačkách zřejmě chyběl profesor češtiny a diktát nám diktoval vychovatel. Spoustu slov jsem vynechala, že jsem vůbec nerozuměla a pamatuji si, jak napomínal budoucího premianta v první lavici, ať nevynechává slova. Nikdo jsme neměli odvahu nic říct, i když věty opakoval prostě byly v diktátu hluchý místa... Potom jsem se v dospělosti na rekvalifikaci setkala s vyučujícím s vadou řeči a byla jsem opět zoufalá, protože jsem neměla ani plné zápisky. Prosili jsme ho znovu a znovu o opakování ale bylo to marný.. nebyla jsem sama, kdo řešil jestli má být ve větě půl rok nebo úrok...
Troufám si říct, že s tím zkušenost mám a rozhodně to vadí.
@anonym_autor Vadilo by mi to hodně, učitel, zvláště na prvním stupni, je pro děti mluvní vzor. Má mluvit spisovnou češtinou a být bez vad řeči. Stejně tak by mi vadila například i učitelka Slovenka (jinak nic proti nim), ale dost často, i když mluví česky krásně, mají jinou intonaci atd.
Ve školce a na prvním stupni by mi vadilo hodně, měla jsem za to, že tam to opravdu být nesmí. Aspoň, když jsem se hlásila na peďák, museli jsme mít vyšetření na vady řeči a nedostali bychom potvrzení ke studiu
Tyjo. Tak o tomhle tématu přemýšlím celé prázdniny. Strašně jsem chtěla být učitelkou, život mě zavál jinam. Ted mam pocit, ze potřebuji si plnit sny, přemýšlela jsem o kurzu asistentka pedagoga a vychovatelka ŠD, ale také mam vadu řeči, neračkuju klasicky, ale R vyslovuji hrdelně, bez jazyka, Ř umím . Svoje dvě děti jsem naučila R vyslovovat, dcera měla krátkou uzdičku, takže na logopedii chodila do 8 let, obě děti mluví bez vad, s oběma jsem chodila na logopedii a trénovala. Ale můj jazyk už se 40 let naučenou výslovnost nechce přeučit. A tak celý prázdniny přemýšlím co s tím 😄🙈 jestli je to veliká překážka nebo ne.
Pedagog je mluvní vzor, měl by mít výslovnost čistou. Vadilo by mi to jako rodiči, do školy bych taky učitelku s vadou řeči nepřijala. Bohužel se s tím ale setkávám - u asistentek pedagoga, někdy i absolventky pedagogických - učitelských oborů, což nechápu.
@mishka87 už učí dlouho, ale nesetkala jsem se s ní osobně.
Paní učitelka rackuje, polyká ř a ještě tam bylo něco, co jsem úplně neidentifikovala.
Pro mě je ráčkování na poslech náročné. Rackovaly mi obě děti a strávila jsem několik let přeučováním.
@anonym_autor asi by mi to vadilo u dítěte ve školce a na prvním stupni, kde se formuje řeč. Nemám nic proti vadám řeči ale prostě učitel hodně mluví a předává ,,vzor dětem,,.
Na prvním stupni řeč děti ještě často kopírují. Vidím to u dcery. Je poznat s kým ten den kamarádila. Ohledně učitelky to není úplně ideální, ale zkusila bych ji dát šanci. Tím, že sama má nějaký znevýhodnění, tak by mohla mít pro syna pochopení. Někdy mají učitele i speciální pedagogiku, ale na dítě se neumí naladit a pak je to teprve trápení.
Vadilo, ale to je tak všechno, co bych s tím mohla udělat. Zrovna nedávno jsem byla na semináři, kde kolegyně z jiné školy měla špatné sykavky, šlapala si na jazyk a byla to učitelka cizího jazyka. Hleděla jsem na to překvapeně, protože takhle výrazně slyšitelná vada a ještě u učitele jazyka mi připadala opravdu nešťastná. Shodou okolností jsme na toto téma narazili i v programu semináře a bylo nám řečeno, že dnes se již potvrzení z logopedie ani foniatrie dokládat nemusí, to by jinak měli uchazečů ještě méně... Úroveň jde zkrátka dolů a šance vystudovat se musí dát téměř všem. Dětem vadí, pokud ve škole nerozumí dobře, vadí jim Slováci, vadí jim jiný přízvuk, stěžují si na to, měli jsme např. asistenty s cizojazyčným přízvukem.
Ano, vadilo by mi to hodne
Vadilo, ale to je tak všechno, co bych s tím mohla udělat. Zrovna nedávno jsem byla na semináři, kde kolegyně z jiné školy měla špatné sykavky, šlapala si na jazyk a byla to učitelka cizího jazyka. Hleděla jsem na to překvapeně, protože takhle výrazně slyšitelná vada a ještě u učitele jazyka mi připadala opravdu nešťastná. Shodou okolností jsme na toto téma narazili i v programu semináře a bylo nám řečeno, že dnes se již potvrzení z logopedie ani foniatrie dokládat nemusí, to by jinak měli uchazečů ještě méně... Úroveň jde zkrátka dolů a šance vystudovat se musí dát téměř všem. Dětem vadí, pokud ve škole nerozumí dobře, vadí jim Slováci, vadí jim jiný přízvuk, stěžují si na to, měli jsme např. asistenty s cizojazyčným přízvukem.
@zuzkasim taky s tím nic dělat asi nebudu, ale tahalo to za uši. Je škoda, že aspoň na prvním stupni nejsou jen správně vyslovující učitelé.
@anonym_autor Já bych to neřešila. Děti jsou strašně přizpůsobivé. Neříkám ,že si nějaké dítě nebude chtít brát z paní učitelky vzor co se týče projevu, ale z vlastní zkušenosti vím, že dítě především vnímá projev svých vrstevníků , spolužáků a rodičů. Nejsem ze školy tak dávno ,takže na tom nevidím nic špatného,protože i u nás vás škole nás využívali učitelé ať už cizinci ( Ruska ,Arab , Němka...) ,nebo učitelé,kteří taky měli nějaké nedostatky ať už v ústním projevu nebo v chování. A NIKDY nikdo si z nich příklad nebral a nikdy nikoho z nás nenapadlo ,abychom si tohohle víc všímali a nebo si z toho brali příklad. Naopak nejvíc nás ovlivňovaly nálady učitelů, kteří byli jinak bez chyby. Pokud bych ovšem zaznamenala ,že mi mé dítě doma kopíruje řeč učitelky, snažila bych se mu vysvětlit, že nemluví správně,že chápu, že paní učitelka takhle mluví, ale paní učitelka za to nemůže atd. Prostě vysvětlit. Protože tisíckrát radši budu mít učitelku,u které si děti zvyknou na její projev a jinak je zlatá ,než nějakou hezky česky mluvící náladovou 🐮 To je má zkušenost z mé školy.
V synovo škole jsme měli učitelku ,která byla přesně toto. Spisovně mluvící, výrazný hlasitý projev ,ale projevila se jako saň,která dětem akorát způsobovala trauma a kolikrát řekla takové věci , že to normální člověk nepochopí,jak může pracovat s dětmi a tak necitlivě se vyjadřovat a nepřemýšlet nad tím, co říká. Takže za mě - ať klidně ráčkuje a má ještě nějakou řečovou vadu ,hlavně ať je na děti hodná, naučí je a mají ji rády 🙏
Ano, ve školce a na prvním stupni by mi to tedy vadilo, na druhém stupni, pokud by se nejednalo o učitele jazyků (čeština, angličtina), ale třeba fyzikáře či chemikáře, bych to absolutně neřešila.
@anonym_autor Já bych to neřešila. Děti jsou strašně přizpůsobivé. Neříkám ,že si nějaké dítě nebude chtít brát z paní učitelky vzor co se týče projevu, ale z vlastní zkušenosti vím, že dítě především vnímá projev svých vrstevníků , spolužáků a rodičů. Nejsem ze školy tak dávno ,takže na tom nevidím nic špatného,protože i u nás vás škole nás využívali učitelé ať už cizinci ( Ruska ,Arab , Němka...) ,nebo učitelé,kteří taky měli nějaké nedostatky ať už v ústním projevu nebo v chování. A NIKDY nikdo si z nich příklad nebral a nikdy nikoho z nás nenapadlo ,abychom si tohohle víc všímali a nebo si z toho brali příklad. Naopak nejvíc nás ovlivňovaly nálady učitelů, kteří byli jinak bez chyby. Pokud bych ovšem zaznamenala ,že mi mé dítě doma kopíruje řeč učitelky, snažila bych se mu vysvětlit, že nemluví správně,že chápu, že paní učitelka takhle mluví, ale paní učitelka za to nemůže atd. Prostě vysvětlit. Protože tisíckrát radši budu mít učitelku,u které si děti zvyknou na její projev a jinak je zlatá ,než nějakou hezky česky mluvící náladovou 🐮 To je má zkušenost z mé školy.
V synovo škole jsme měli učitelku ,která byla přesně toto. Spisovně mluvící, výrazný hlasitý projev ,ale projevila se jako saň,která dětem akorát způsobovala trauma a kolikrát řekla takové věci , že to normální člověk nepochopí,jak může pracovat s dětmi a tak necitlivě se vyjadřovat a nepřemýšlet nad tím, co říká. Takže za mě - ať klidně ráčkuje a má ještě nějakou řečovou vadu ,hlavně ať je na děti hodná, naučí je a mají ji rády 🙏
@prosincovemimi my řešíme dodnes vady řeči, proto jsem na výslovnost hodně citlivá a vadí mi to.
Jak jsem psala, zatím to řešit nebudu, ale možná položím oficiální dotaz na vedení. Přeci jen je učí na všechny hlavní předměty a r jí drnčí jak v té pohádce O princezně, která ráčkovala a ř polyká.
@ahyt dcera studovala předškolní a mimoškolní pedagogika na pedáku v Prachaticích a nikdo žádné potvrzení od logopeda nechtěl😳, vím, že říkala,že o rok výše byla holčina, co ráčkovala jak blázen a normálně odmaturovala a dneska už asi učí. Dcera maturovala v r.2021, takže nemluvím o minulosti.
Jak je to s ucitelstvím pro 1.stupeň netuším, ale dcera jde teď do páťáku na pedagogické fakultě, obor čj-př a opět potvrzení žádné. Studentů je málo, těch,co absolvují a jdou učit, žalostně málo🤔, takže dneska jsou rádi za každý kus. Dcera už od loňska na půl úvazku učí a zrovna mi říkala,že jim nastupuje do školy studentka budoucího třetího ročníku, co ještě nemá ani bakaláře a jde taky učit🙏.
@anonym_autor mně osobně by delší povídání s člověkem, co ráčkuje tedy taky nesedělo, ale netuším, zda bych to řešila hned takto razantně. Pokud máš šikovné dítě, tak v první třídě už je dost zralé na to,aby pochopilo, že šišlání po malých dětech a nebo jiné vady nejsou k smíchu, nenapodobují se. Myslím si, že to tvému potomkovi vadit nebude a on bude ten,kdo bude čas a paní učitelkou trávit. Pokud se přes to přece jen neumíš přenést, není nic jednoduššího,než požádat o přeřazení do vedlejší třídy. Otázka je, zda tato paní učitelka,byť s řečovou vadou, není zrovna šikovná, akční a u dětí oblíbená. To budeš muset rozseknout sama😊. Přeji správné rozhodnutí.🍀
@anonym_autor mně osobně by delší povídání s člověkem, co ráčkuje tedy taky nesedělo, ale netuším, zda bych to řešila hned takto razantně. Pokud máš šikovné dítě, tak v první třídě už je dost zralé na to,aby pochopilo, že šišlání po malých dětech a nebo jiné vady nejsou k smíchu, nenapodobují se. Myslím si, že to tvému potomkovi vadit nebude a on bude ten,kdo bude čas a paní učitelkou trávit. Pokud se přes to přece jen neumíš přenést, není nic jednoduššího,než požádat o přeřazení do vedlejší třídy. Otázka je, zda tato paní učitelka,byť s řečovou vadou, není zrovna šikovná, akční a u dětí oblíbená. To budeš muset rozseknout sama😊. Přeji správné rozhodnutí.🍀
@etinka mám starší dítě s PO, kdy řešíme mimo jiné i vadu řeči a vad řeči u ostatních si všímá a řeší.
Co je razantní? Položit dotaz, jestli je to běžné? Vedlejší třídu nemáme.
@etinka mám starší dítě s PO, kdy řešíme mimo jiné i vadu řeči a vad řeči u ostatních si všímá a řeší.
Co je razantní? Položit dotaz, jestli je to běžné? Vedlejší třídu nemáme.
@anonym_autor položila jsi dotaz a já odpovídám,jak bych to řešila já. Sama jsi psala,že tvůj muž to také černě nevidí. Sama mám též s PO zkušenosti, jak u svého dítěte s autismem a těžkou poruchou řeči a komunikace, tak z druhé strany jako asistentka pedagoga, když jsem šest let na prvním stupni pracovala. Napsala jsem ti, že pokud s tím máš problém, nech si dítko přeřadit, protože tady na MK ti nikdo stejně pořádně neporadí. Sto lidí, sto názorů😊. Přeji správné rozhodnutí🍀.

@anonym_autor A proč by to mělo vadit? To přece nevypovídá o žádných kvalitách té učitelky ne? Záleží samozřejmě na té vadě samotné, ale předpokládám, že děti jí rozumět budou ne?