icon

Kdy je nejlepší začít s angličtinou pro děti?

11. únor 2023

Zajímá mě, v kolika letech jste dali děti na angličtinu vy.
V dnešní době pokládám za nutnost, aby děti uměly anglicky. Ale moc nevím, kdy je ideální doba začít. Až ve skole? Nebo dřív? Rada bych, aby angličtinu přijímali prirozene, ne formou drilu jako my ve skole. Ale úplně nevím, jestli pro male dite má nějaký benefit kroužek z angličtiny; jestli si z nej opravdu něco odnese.

Strana
z3
avatar
jerrabina
14. únor 2023

Myslím, že pasivně od miminka (sem tam nějaká pohádka) a aktivně když to dítě začne jevit zájem. U nás to bylo ve 4 letech, teď se začíná doma učit aktivně a hrajeme si dost často na to, že já jsem Angličan(ka) a ona je češka, já rozumím jí česky a ona začíná rozumět mě. Tak uvidíme, jestli to bude mít smysl. A o slovíčka se zajímá, co se naučí teď to nezapomene ani po letech (z vlastní zkušenosti), zatímco co se pak naučí až ve škole, to bude průběžně zapomínat když ten jazyk nebude používat

avatar
drago49
14. únor 2023

Od 2. Ve škole bych rada přidala ještě jeden jazyk minimálně. Tím, ze nám odpadají kroužky co se sportu týká tak chci aby se věnoval hodně tomu

avatar
sarunatko
14. únor 2023

Ve 4 letech, od 6 jí platíme individuální výuku, od 6. třídy chodí na jazykovou základku a teď v necelých 12 se bez problémů domluví s rodilým mluvčím.

avatar
78marcela
14. únor 2023

@jerrabina maminku máš anglictinarku, s rodilými mluvčími ses setkávala od dětství a říkáš, že mluvíš špatně. Tím mi jen potvrzujes moji tezi. Prostě dítě se za roky školní docházky naučí anglicky dobře, pokud má pro jazyky předpoklady a má kvalitní střední školu.
S tím, že hodně záleží na stylu výuky, rozhodně souhlasím.
Já začala s němčinou po převratu, v šesté třídě, nemcinaru bylo málo, vždy o pár lekcí přede mnou. O výslovnosti nemluvě. Dneska mluvím tak, že Rakusaci hádají, že jsem z Německa a Němci hádají, že z Rakouska.
Každý má právo na svůj názor. Já po těch 22 letech, co učím a od roku 2007 učím jenom jazyk od dětí po dospělé, tak jsem na základně osobních zkušeností přesvědčena o tom, že školní výuka (ZŠ a dobrá střední škola) je dostačující. A pokud jde dítě na vysokou, tak úplně.

avatar
skarol
14. únor 2023

Můj čtyřleťák se chce učit anglicky sám od sebe. Dala jsem ho na ten nejobyčejnější kroužek a je nadšený. Moc ho angličtina baví, tak asi budu muset vypátrat v okolí něco lepšího. Podle mě je důležité přihlížet k tomu, co dítě chce a aby ho to bavilo. Nikdy bych k tomu takhle malé dítě nenutila. Pokud dítě samo chce, tak proč ne, to pak není chyba.

avatar
20190418
14. únor 2023

Podle mě je fajn vystavovat dítě angličtině od mala, nějaká videa na YT, písničky apod od těch třeba 3 nebo 4 let, aby nasalo tonalitu jazyka. Ale nějaké kroužky ve školce, kdy si děti hodinu malují sluníčko a pak se teda naučí Sun, jsou úplně o ničem. Stejně tak když občas slyším nějaké maminky, jak na dítě na hřišti mluví anglicky, úplně špatně a ještě s hrozným přízvukem, to nadělá podle mě víc škody než užitku. Dítě by se mělo anglicky učit přirozeně nebo od profesionalu. Takže syn má angličtinu až od první třídy, oni mají angličtinu 3x týdně, takže už neco chytá. Sám si začíná uvědomovat logiku toho jazyka, když se na něco zeptá, tak mu ráda odpovím, ale myslím, že pokud ho to bude bavit, tak mu ta školní angličtina a zájem bude stačit. Nejakoz větší investici do jazykového vzdělání budu řešit případně až na střední.

avatar
jerrabina
14. únor 2023

@78marcela spíš jde o to, že kdybych nezačala v dětství, neuměla bych teď žbleptnout (stejně jako německy, kde jsem taky začala dost pozdě a nepoužívám to) . Ted mi jen trochu chybí slovní zásoba ale domluvím se, cokoli chci to nějak řeknu. (německy tak maximálně rukama nohama).

avatar
20190418
14. únor 2023

@jerrabina tak to budu souhlasit s Marcelou. Jestli se domluvis, tak ale určitě ne díky tomu že jsi se ucila od mala, ale spíš proto, že jsi tu angličtinu používala nějak stabilněji. A se znalostí "domluvím se", tj. třeba max. B1 bych se teda do učení mého dítěte nepouštěla. Naučíš ho to akorát špatně.
Za mě záleží hlavně na okolnostech, já třeba měla druhý jazyk španělštinu na gymplu, jelikož jsem z něj nematurovala, tak po gymplu znalost max. B1, ze které po letech byla A1... Ale pak jsem odjela na dva roky do spanelsky mluvící země a tam se skvěle rozmluvila. Angličtina sice od mala, ale bez možnosti nějakého sofistikovanější cvičení, takže maturita sice za 1, na VŠ jsem zvládla odbornou četbu v Aj, ale stále jsem v tom nebyla úplně jistá. A až v práci a každodenní konverzaci, prezentaci v angličtině jsem se dostala na C1-C2. Nehraj si s dítětem na to že jsi anglicanka. To fakt za mě nadela víc skody než užitku.

avatar
veronikav31
14. únor 2023

Teď v 1.tride ZŠ. Učí se mluvit hravou formou,bez gramatiky.Lektorka má kvalitní výuku,vím o několika jejích žácích co se dostali na Cambridge. Mají výuku hned po škole,v budově školy. ZŠ je klasická,žádná soukromá.Jinak povinný jazyk mají až ve 3.tride.

avatar
rencinka87
14. únor 2023

Syn ma ted od 1.tridy 4 hodiny tydne s rodilym mluvcim. Uci se stejnou metodou jako anglicke deti. Je to podobne jako kdyz se miminka uci svuj matersky jazyk. Takze ted hodne poslechy, ale uz i ctou “knizky” - par vet v kratkem pribehu v obrazcich, zacinaji pomalu spellovat.. V 5.tride budou na urovni B1 (uroven statni maturity).
Pred skolou syn s anglictinou do styku neprisel, nepovazovala jsem to za jakykoli handicap, skolu jsem nevybirala primarne kvuli anglictine.
Sama mam CAE (vyuka anglictiny od 6.tridy tristni klasickou skolni formou 3xtydne, pak kurz pripravy k CAE), a chodila jsem na fj sestilety gympl (fj od 3.tridy 3 hodiny tydne - smazalo se na gymplu behem prvaku - meli jsme 10 hodin tydne a na konci prvaku uz jsme delali veci, co jsem za tech pet let predtim nepoznala, o slovni zasobe ani nemluvim - bylo to taky dane tim stylem vyuky a rodilym mluvcim).
Obrovskou vyhodu zacatku v te 1.tride vidim v tom, ze cim mensi, tim mene studu v sobe deti maji, takze se neboji mluvit (neresi takove to “dokud nebudu umet skvele, tak mluvit nebudu) - vidim to na synovi, ale muze to byt i jen povaha.
A podle me je zasadni ten styl vyuky a taky aby pak bylo na co navazovat - takze resit skvelou aj ve skolce a pak dat dite na spadovou zs s tristni nebo zadnou anglictinou mi prijde nesmyslny, pripadne pak to resit nejakymi lektory mimo, zbytecne komplikovany. Pokud dite neni vyslovene drevo na jazyky, tak zahajeni behem skolni dochazky podle me staci, ale zase - zalezi, jakym stylem je ta vyuka vedena, jakou kvalitu ma.

avatar
jerrabina
15. únor 2023

@20190418 no já tu aj používala dokonce o trochu min než nj nebo stejně. Úroveň mám díky základu z dětství dost neurčitelnou, v něčem jsem B1, v něčem Cčko 😂 problém je u mě fakt hlavně slovní zásoba (tu ze školy jsem skoro komplet zapomnela právě) a když mluvím v reálném čase složitější myšlenky (konverzace s Angličanem o něčem složitějším) tak si mamka všimla že nepoužívám časy - což jsem se taky učila až na gymplu. Což mi právě všechno potvrzuje, že až ve škole je fakt pozdě, nebo to aktivně používat a pak věřím že rozdíl není. Kdyby tam nebyla ta díra v používání, rozdíl by nebyl (krom výslovnosti možná) a byla bych na úrovni rodilého. Takhle? Co mám od malička to umím bez toho abych se na to soustředila, co jsem se učila ve škole, na to se musím dost soustředit abych fakt používala.
Německy se trochu domluvím, i si přečtu knížku v originále se slovníkem a spoustou trpělivosti, ale mluvím absolutně jako prase a určitě bych si netroufla učit kohokoli, i když se učím od 3 třídy (AJ až od tercie na 8letem gymplu) a maturovat jsem si mohla vybrat z čeho budu (kvůli uplatnění to byla angličtina. S výsledkem mizerným, ale u maturity jsem koktala a zasekavala se i česky 😂 kdyby byla první, neřekla bych taky nic jako při češtině kdy na svou oblíbenou knihu jsem měla okno a neřekla vůbec nic 😁 a u jiných zkoušek jsem nikdy nebyla a maturitu jsem dala).
A nemecky už hrozně přemýšlím vůbec nad tím jak je poskládaná věta, zatímco anglicky je to pro mě podobně přirozené jako česky. Takže ve stabilitě základů je rozdíl propastný. Fakt to co mám z dětství to umím úplně v pohodě doteď, jako bych třeba pár let nemluvila česky.
@78marcela

avatar
ninive211
15. únor 2023

@jerrabina Je fakt, že já mám úplně tristní němčinu, byť jsem ji na ZŠ měla jako hlavní jazyk (od 4 třídy, ale už ve 3. třídy jsem chodila na nějaký "kroužek!" při škole a něco málo se mnou děla taťka, take při začátku učení němčiny už jsem něco málo znala). A prostě co jsem se naučila v té třetí, čtvrté třídě, to si pamatuju, vč. spousty básniček a písniček v němčině. Pak jsem přešla na osmiletý gympl, tak povinně angličtina, protože němčináři jsme byli jen 4, takže as AJ jsem začínala až od 6. třídy (strašně pozdě). A NJ jako druhý jazyk od tercie (8. třídy). Ale kvalita té NJ byla hrozná, všichni jsme měli z písemek jedničky (to se řeklo, že test bbude na to ana to cvičení, tak se všichni našrotili na tu danou hodinu a pak úspěšně zapomněli), ale přitom jsme pořádně neuměli žbleptnout. A na VŠ mě pak čekala zkouška z "odborné" ekonomické němčiny. No tak tam jsem to do sebe nalila, našrotila se stylem "nalej, vylej", v tu danou chvíli jsem si ty slovíčka pamatovala, dávaly mi smysl, ale tím, jak jsem to fakt od třeťáku a VŠ nepoužila, nikdy, nikde ani slovo německy, tak úroveň moje němčiny je fakt děsná. A teda jako jazyk se mi ani nelíbí a nemám nějak snahu si ji oprášit, to se radši učím na duolingu španělštinu (a předtím dobrovolně základy italštiny).

avatar
somalicats
15. únor 2023

@jerrabina Já začala s Aj až na gymplu, dneska anglicky i přednáším. Je to hodně i o tom častém používání jazyka, pokud ho nepoužíváš, tak zapomínáš, to je normální.

avatar
jerrabina
16. únor 2023

@somalicats jo, věřím, že když to člověk používá často, tak tam velký rozdíl nebude. Ale připadá mi, že většina lidí jazyky používá spíš nárazově.

Strana
z3