Školní zralost
Školní zralost (též školní připravenost) je schopnost dítěte převzít a úspěšně plnit požadavky, které jsou na něj kladeny v počátečních fázích školního vyučování. Požadavky se týkají tělesné, intelektuální, sociální a morální stránky osobnosti dítěte.
U nás je základním, ale ne určujícím kritériem věk šesti let.
Školní zralost zahrnuje:
- tělesnou zralost - celkový stav vývinu organismu dítěte a jeho zdraví
- rozumovou zralost - rozlišení zvukové a vizuální podoby slova, logické myšlení, zvládá analýzu celku na části
- percepční zralost - odráží se ve stupni rozvoje dětské kresby a ve schopnosti napodobit předložen tvar. Úzce souvisí s rozvojem jemné motoriky, grafomotoriky a senzorické koordinace.
- citovou zralost - předpokládá se relativní emocionální stabilita a snížení impulzivních reakcí v dětských projevech, kladný vztah k učení, školní práci a samostatný postup od hry k cílevědomé práci s dokončením úkolu
- sociální zralost - spočívá v přijetí role školáka a zvládnutí jednoduchých sociálních situací ve škole, v projevení potřeby stýkat se s vrstevníky a jinými lidmi, spolupracovat, podřídit se skupině a autoritě učitele, dobře snášet odloučení od matky a blízkých
Prototyp dostatečně zralého školáka
Řeč
Dítě připraveno na školu by mělo mít dostatečnou slovní zásobu a mluvit čistě a srozumitelně. Mělo by znát: své celé jméno, adresu, členy rodiny, dny v týdnu, roční období (případně i měsíce v roce), základní barvy, geometrické tvary, pojmenovat běžné zvířata, rostliny, části těla. V čem má hodně dětí problémy, je rozvinutá sluchová analýza: budoucí školák by měl umět říct, jaké písmeno je na začátku slova, jaké na konci, případně i vytleskávat slabiky a hlásky.
Sociální zralost
Dítě zralé do školy se nestydí navázat kontakt s jinými dětmi nebo dospělými. Umí se samo přezout, obléci, umýt, chodí na toaletu. Nedělá mu problém zůstat chvíli bez rodiče (některé školy to zkouší tak, že při zápisech děti od rodičů vezmou a nechají je samotné pracovat ve třídě). Při příchodu umí pozdravit, při stolování se nerozptyluje hraním nebo mluvením, umí si po sobě uklidit hračky a nemá problém hračky půjčit. Dokáže se soustředit na jednu činnost alespoň 20 minut a umí ji i dokončit. Umí rozeznat hru od povinnosti, umí spolupracovat. Dítě by nemělo mít problémy říct svá přání, případně starosti, které ho trápí.
Jemná motorika
Téměř hotový školák by měl umět správně držet psací potřeby, napodobit tvary písma, geometrické tvary, a nakreslit kompletní postavu člověka (s hlavou, krkem, rukama, nohama, a břichem). Měl by umět kreslit čáry, vlnovky, osmičky. Vybarvit obrázky, stříhat, modelovat, navlékat korálky.
Hrubá motorika
Dítě by nemělo mít problém ani s hrubou motorikou: umí skákat (i na jedné noze), běhat, přelézat, chytat a házet míč, skákat přes švihadlo, dělat kotrmelce.
Orientace
Dítě připravené na vstup do školy umí říct, kde je vpravo, kde vlevo, a kde nahoře, dole, nad, pod, přes. Nezabloudí v místě svého bydliště, zná pravou a levou ruku. Umí se orientovat i v čase (dnes, včera, zítra, ráno, poledne, večer, bude, bylo). Rozezná základní barvy a geometrické tvary.
Počítání
6-leté dítě by mělo umět počítat do deseti, znát číslice od jedné do deseti a umět je přiřadit k počtu. Stejně by mělo umět přiřadit počet předmětů k číslu, rozluštit lehké matematické hádanky. Umí rozlišovat co je více, co méně, mnoho, málo, trochu.
Chce se učit
V neposlední řadě by se mělo dítě připravené na vstup do školy rádo učit: chce vědět víc, ptá se rodičů na jednotlivá písmena, zajímá se o základní počty. Má v zásobě neustálou palbu otázek typu: proč? Rádo dostává nové úkoly a řeší je, a vydrží je řešit až do konce? Pak je na školu připraveno.
Více o školní zralosti na modrykonik.cz
- Diskuze: Dítě narozené v létě a nástup do 1. třídy.
- Diskuze: Jdeme do první třídy a máme špatnou řeč.