Používáme cookies. Více informací zde.
Zavři

2,5letý syn téměř nemluví. Jak ho rozmluvit a dávat ho vůbec do školky?

Zodpovězené
Básničky a říkanky pro dětiŠkolkaDůvěra v pláč dítěteBatole (1-3 roky)30. - 36. měsíc vývoje dítětePéče o batolePsychomotorický vývojLogopedická cvičeníMotorický vývoj dítěteŘečDětské knihyHry pro dětiOčkování dětíVyšetřeníÚrazyOčkování
30. dub 2020

Dobrý den,

prosím o radu. Mám syna 2,5 roku. Je to veselé, hravé, usměvavé dítě. Hodně mazlivé a řekla bych, že závislý na mě. Problém je, že se mu nechce mluvit. Vím určitě, že slyší dobře. Rozumí určitým pokynům, jako něco podat, odnést, pojedeme k babičce, apod. Řekla bych adekvátně věku. Ale nechce se mu mluvit.
Každý den čteme knížky, ukazujeme obrázky, ale třeba to, jak dělají zvířata, tak řekne jen u asi 5 a to jen když on chce.
Zajímají ho barvy, ukazujeme si na legu. Ukáže mi kostku a když mu řeknu barvu špatně, tak mi kostku drží tak dlouho zdviženou, dokud neřeknu barvu správně. Ale on barvy sám neřekne.
Stejně tak jako barvy, tak umí čísla do 10 a nově ho zajímá abeceda, ale ta ho baví nejvíc říkat anglicky, asi mu líp zní. Anglicky některá písmena zopakuje.
Asi ví, že bych chtěla slyšet slovo máma, ale to mi neřekne. Říkal to asi kolem roku a pak jako když plno slov zapomene. Neříká ani bába, děda. Jen občas tati, když není manžel doma.
Ve většině případů musím počkat, až on sám chce něco říct nebo udělat.
Jsem z toho docela zoufalá. Asi to ze mě syn i cítí. Snažím se na něj netlačit. Učit ho jen tak mezi řečí, třeba při hře.
K babičkam nechce, vždycky si mě hlídá, jestli ho u nich nenecháme. Pláče tam. Pokud už tam musí zůstat, tak proto, že prostě musí. Pak si hlavně mě doma o to víc hlídá.
Co se týká kolektivu, tak děti zatím moc nevyhledává, spíš na mě působí trochu jako introvert. Od září by měl jít do školky, ale to se mě zhostuje panika, protože netuším, jak se domluví a že bude histericky plakat, že tam nebude chtít jít. Úplně ho vidím, jak kontroluje, kde jsem já a jestli ho tam teda nechám nebo ne. Mám strach, aby z toho neměl nějakou psychickou újmu.

V současné situaci bohužel není možné si o tom s někým ze školky promluvit. Zkoušeli jsme dětskou herničku s dětmi jeho věku, ale nelíbilo se mu tam. Hodně plakal. Přitom tam byl se mnou. Lektorky sami navrhly zatím to nechat a zkusit znovu třeba za měsíc či dva.

Úraz žádný nikdy neměl, očkování jen základní, povinná.

Prosím o radu, jak ho trošku rozmluvit, a jestli ho vůbec dávat do školky.

Předem moc děkuji.

Dobrý den, 

děkuji za dotaz, i když se mi takto pouze virtuálně těžko radí. Nejlépe by bylo vidět se osobně. Podle toho, jak problém popisujete se jedná pravděpodobně o opožděný vývoj řeči. A mělo by se přijít na jeho příčinu. I když říkáte, že syn slyší dobře, doporučuji zajít na foniatrii a nechat se vyšetřit. Nějaké poruchy sluchu vůbec nemusíte zaregistrovat. Také Vám doporučuji zajít na neurologii a dětskou psychologii. Ordinace jsou už dětem hezky přizpůsobené a alespoň budete mít klid, že je vše v pořádku.

Snažte se na syna mluvit v jednoduchých větách, aby měl možnost vše odkoukat a zkoušet napodobit. Když s ním mluvíte, dbejte na to, aby dobře viděl na Vaše ústa a aby mohl jednotlivé pohyby odkoukat.

Syna neopravujte a nechtějte po něm, aby něco zopakoval. Mluvení se snažte zařadit do hry. A stále dokola opakujte zvuky zvířátek, atd. Komentujte také to, co se děje. "Koník hají". "Pes ham ham" atd. Do hry zapojte také různá rytmická cvičení s pohyby (klasické říkanky Tluče bubeníček, Kolo kolo mlýnské, atd.). Zkoušejte také různá artikulační cvičení. Před zrcadlem a nebo jen naproti sobě zkuste vyplazovat jazyk jako čertík, klapat jazýčkem jako koník, olizovat se jako kočka, atd. Do hry bych zapojila i dechová cvičení. Například foukání brčkem do vody, foukání do bublifuku, do odkvetlých pampelišek, atd. Pokud se Vám budou tato cvičení dařit, zkuste výdech vokalizovat - FÍ, FÚ, nebo jen syčet jako had - sssss. Všechna tato artikulační a dechová cvičení mají na vývoj řeči velký význam.

Dále zkuste cíleně rozvíjet řeč podle potřeb syna. Například, když syn ukazuje na mašinku. Vy se ho zeptáte - Chceš mašinku? Jak dělá mašinka? A pokud Vám syn odpoví ššš, pochvalte ho. Nebo, když syn ukazuje na sušenku.Zeptáte se ho,jestli chce sušenku, ham ham sušenku. Co ti nesu? Co s tím uděláš? Uděláš ham ham? Ano, tady je ham ham. Za každý úspěch a zopakování zvuku ho chvalte. Když Vám nevyhoví, netrestejte, ale občas třeba déle nechápejte synovu prosbu a vyčkejte, až Vám to "ham ham" poví sám. S řečí také úzce souvisí jemná i hrubá motorika. Rozvíjejte tedy u syna i pohybovou stránku.

Doporučuji Vám ale ještě návštěvu logopeda. Vývoj řeči se cílenou prací urychlí. A logoped Vám po setkání se synem dá konkrétní rady. Návštěvu školky bych synovi doporučovala. Často se vývoj řeči ve školce a v dětském kolektivu urychlí. První dny ho do školky můžete doprovázet a trávit tam čas si ním, aby se rozkoukal a postupně si našel kamarády. A pozvolna ho tam nechávat na delší časové úseky samotného. 

Kdyby vám něco nebylo jasné, klidně mě telefonicky nebo na email kontaktujte.

S pozdravem 
Dana Svozilová


Mgr. Dana Svozilová, DiS.
Web: www.logopedie-svozilova.cz
E-mail: dana@logopedie-svozilova.cz
Tel.: +420 728 433 982