Zakoktávání u 3,5letého dítěte. Jak jej opravovat a motivovat?

Zodpovězené
3. kvě 2020

Dobrý den,

syn začal moc hezky mluvit cca před druhými narozeninami. Postupně si rozšiřoval slovní zásobu.

Od cca jeho 3let pozorujeme, že se při mluvení zakoktává. Pokud ma složitější myšlenku či chce říct dlouhou rozvinutou větu, např. i s novými slovy, zakoktá se.
Zakoktá se i na začátku jednoduché věty, která začíná "A proč" = "A aaaa proproproč...." nebo "Já jsem chtěl... " = " Ja jajaja jsem chtěl... "

Když ale mluví v klidu, nespěchá na to, aby nám něco řekl, nebo mluví běžně jednodušší myšlenky či věty, nezakoktává se vůbec. Když zpívá či říká básničku, nezakoktává se. Někdy má dny, kdy se zakoktává často, jindy téměř vůbec.

Dětská MUDr. to neřeší, že by nám prý časem dala žádanku na logopedii. Do školky ještě nechodí, aby ho posoudili odborníci tam.

Jak jej opravovat a motivovat?

Říkáme mu, ať nám to řekne v klidu, posloucháme ho, jsme i na jeho výškové úrovni. Doma spolu mluvíme bežně všichni, tak má vzory i u prarodičů, přátel. Četla jsem, že pokud zakoktávání trvá déle než půl roku, je nutná logopedie.

Má velmi omezený přístup k médiím (TV, tablet, mobil) již od narození. Má velmi dobrou jemnou motoriku již od malička. Zajímá se o "složité" věci, hodně starší děti (často a rád si s námi čte).

Děkuji

Dobrý den,

mezi 3. a 4. rokem se často objevuje takzvaná fyziologická koktavost. K té dochází převážně díky rychlému psychickému vývoji dítěte. Ale artikulační ústrojí tuto rychlost „nestíhá“ a dítě nenachází tak rychle slova k tomu, co by chtělo sdělit.

Tato fyziologická či vývojová koktavost by měla cca po 3 měsících sama ustoupit. Pokud toto trvá tedy již půl roku, skutečně doporučuji logopedickou péči vyhledat.

Je dobře, že ho uklidňujete, posloucháte a jste na jeho výškové úrovni.

K vymizení koktavosti také pomohou různá dechová a fonační cvičení. Například zkoušejte nacvičit dostatečný nádech nosem a výdech ústy. Výdech můžete prodlužovat pomocí foukání brčkem do vody, foukání na svíčku (opět co nejdelší, aby plamen svíčky pouze plápolal a nezhasl.) Zkoušejte také nácvik rychlosti a plynulosti řeči. K vizualizaci tohoto cvičení pomůže obrázek nebo představa zajíce (jehož tempo řeči je rychlé) a želvy (ta mluví pomalu a jednotlivé hlásky na sebe navazují).

Dobré je také cíleně rozšiřovat slovní zásobu syna, aby nemusel jednotlivá slova hledat. Zkoušejte dle obrázků vyprávět známé pohádky, zkoušet dle situačních obrázků vyprávět příběh (například jak se staví sněhulák, co děláte během dne, atd.),

Snažte se na syna mluvit pomaleji a dodržujte přirozený rytmus řeči, ale pozor, aby řeč nezněla strojově.

S pozdravem 
Dana Svozilová


Mgr. Dana Svozilová, DiS.
Web: www.logopedie-svozilova.cz
E-mail: dana@logopedie-svozilova.cz
Tel.: +420 728 433 982