Léčba atopického ekzému Cyklosporinem. Je tato léčba ezkému úspěšná?

9. bře 2019
Vnuk (4 roky) má silný atopický ekzém a hodně potravinových a jiných alergií. Užíváme sirup Ketof, Tamalis, léky Nalcrom, Montelukast. Mazání Advantan na ložiska ekzému, Synderman na promazávání a Septonexová pasta na rozškrábané místa. Ekzém se nelepšil, a tak nám doporučili léčbu Cyklosporinem. Jsme na začátku léčby, právě jsme se vrátili z nemocnice Motol, kde léčbu zahájili.

Zajímá mě jak je tato léčba uspěšná?

Děkuji
Dobrý den,

toto je pro mě smutný dotaz, léčba je hodně agresivní, když vidím nutnost takto silné léčby u velmi malého dítěte a navíc dlouhodobě, neodvažuji se domýšlet nebo hodnotit následky. Nepřísluší mi hodnotit, nakolik je léčba cyclosporinem úspěšná a zda ji máte nebo nemáte podstupovat, to je již na vašem zvážení a na zodpovědnosti lékaře.

Na skupině jsem v kontaktu s několika dospělými, kteří léčbu cyclosporinem absolvovali, výsledky ale nebyly nijak výrazně pozitivní nebo udržitelné a hlavně se často již začaly projevovat negativní vedlejší účinky cyclosporinu, které nejsou bezvýznamné. Například nefrotoxicita patří mezi nejvýznamnější a při dlouhodobém užívaní relativně častý nežádoucí účinek cyklosporinu A. Pokud nahlédneme do materiálů o informacích k léku, který je přístupný například na portálu IKEM, pak se dozvíme, že mezi další nežádoucí účinky patří rozvoj hypertenze, neurotoxicita (tremor, parestézie, bolesti hlavy, změny psychického stavu), hyperlipidémie (vzestup cholesterolu a triglyceridů), abnormality elektrolytů (hyperkalémie, hypomagnesémie, hyperurikémie, …), hepatotoxicita (vzestup bilirubínu a porucha jaterních funkcí), gastrointestinální symptomy (bolesti, nausea, vomitus, anorexia, …), dermatologické problémy. Zvyšuje se též riziko rozvoje lymfomů, lymfoproliferativních a dalších maligních onemocnění, zejména malignit kůže. I když je vliv CyA na krvetvorbu v porovnání se staršími léčivy významně nižší, mohou se vyskytnout její poruchy a v průběhu léčby je zvýšené i riziko rozvoje infekčních onemocnění.
O tom jste ale zřejmě byli poučeni lékařem, nebo jste s tím seznámeni být měli.
Nemohu vám momentálně pomoci jinak, než přáním, aby se stav rychle zlepšil a lék se pak mohl začít brzy vysazovat, protože dlouhodobě toto není cesta k trvale dobrému zdraví. Imunosupresiva sice ztlumí agresivní autoimunitní projevy, takže pokud je stav pacienta nutno stabilizovat a nic jiného nepomáhá, lékař tuto možnost zvolí. Mějte ale stále na paměti, že to není bezrizikový lék /viz vedlejší účinky/, zejména pokud je léčba dlouhodobá.

Pokud mohu poradit, jak léčbu podpořit, tak v každém případě zaveďte netoxickou domácnost a tam, kde je možno topicky postupovat alternativně, tak to udělat. Základy si můžete poslechnout například zde na našem kanále nebo v mojí přednášce. Pokud byste se chtěli více zaměřit na netoxickou péči, přijďte k nám na fb skupinu (respektive maminka vnuka) Svět non toxic. Dále by bylo vhodné komplexní vyšetření na potravinové alergie a dle toho sestavit vhodnou eliminační dietu, vést ji pod odborným dozorem, například Gaps dieta pod certifikovaným terapeutem by stála za úvahu, s ohledem na dlouhé a neúčinné braní léků a četné alergie bude i střevo a mikrobiom v neoptimálním stavu https://www.youtube.com/channel/UCYsJyAyF2v-QEV...
https://www.youtube.com/watch?v=xNpPYM3ZNug&t=1...

Přeji Vám krásný den.
Pavla
Polož anonymní otázku

Sem začni psát odpověď...

Odešli