ivakalinova
969

Advent v zahraničí aneb tipy na výlety za svařákem

Mezi věnci se line vůně svařeného vína, světla stovek stánků září do mrazivé mlhy a stejně tak září dětské oči. Předvánoční čas je obdobím adventních trhů, těch velkých a známých stejně jako jiných, o kterých možná ještě nevíte. Přináším pár tipů z blízkých oblastí Německa a Rakouska.

Vídeň

Komorní rakouská metropole se před Vánocemi promění v pohádkové město, které vánoční atmosféra doslova zahalí do magického závoje. Advent je ve Vídni doprovázen vánočním trhem již od roku 1772 a dodnes se nese v duchu starých časů. Narazíte na něj na náměstí Freyung a v jeho nabídce jsou zejména tradiční rukodělné výrobky – ozdoby, betlémy, kovářské výrobky nebo keramika.

Pokud při myšlence na vánoční trhy zneklidní vaše chuťové buňky, vyrazte na tržnici na náměstí Rathausplatz. Tam na vás kromě nádherné vánoční výzdoby čeká 150 stánků s pochutinami, o kterých se vám bude ještě dlouho zdát.

Také pro nejmenší je ve Vídni připraveno mnoho zábavy. Po celém centru města narazíte na kolotoče, dětská kluziště, sobí vláčky nebo světelné atrakce s vánoční tématikou. Na náměstí Marie Terezie vzniká každým rokem vánoční vesnička, která funguje v podstatě jako jarmark s tradičními výrobky. Vánoční atmosféra je zde dotvářena adventními koncerty a koledami. Vesnička je navíc otevřena i mezi svátky, pouze se přejmenuje na novoroční.

O tom, že je ve Vídni opravdu jedinečná vánoční atmosféra, svědčí i její prvenství v žebříčku společnosti Skyscanner, který hodnotí evropské vánoční trhy.

Drážďany

V podobném duchu se nese i vyhlášený vánoční trh Striezelmarkt v Drážďanech, kde můžete narazit hned na 11 tematických jarmarků. I do tohoto saského města od 28. listopadu, kdy trhy oficiálně začínají, míří do Štědrého dne houfy lidí z širokého okolí. A mají pro to velký důvod. Drážďanský vánoční trh je velkolepý. Centrem dění je náměstí Altmarkt, kde se také konal první ročník tohoto trhu. Ten už je ale nadobro ukryt v dějinném bludišti, protože drážďanské vánoční trhy otevřely své brány již 583krát.

Trhy jsou zaměřeny převážně na regionální výrobky a lahůdky, a tak si budete moci vybírat z obrovské nabídky lužických látek s modrotiskem nebo z výrobků krušnohorského řezbářského umění. Mlsné jazýčky vyráží do Drážďan hlavně za tradiční vánoční štolou s ořechy, rozinkami a kandovaným ovocem. Proto se v rámci trhů koná také štolová slavnost oslavující místní pekařské umění. Během akce se upeče několikatunová štola a výtěžek z jejího prodeje jde na dobročinné účely. Letos slavnost vychází na 8. prosince. Oblíbená je ale i perníková slavnost, která proběhla už první adventní neděli, tj. 2. prosince.

Norimberk

Norimberský vánoční trh zvaný Christkindlesmarkt patří k nejznámějším v Evropě. Jeho tradice sahá až do 16. století a především v posledních desetiletích dosáhl pompézních rozměrů. Na náměstí Hauptmarkt se 30. listopadu otevřelo 180 dřevěných stánků a až do Štědrého dne jej každoročně navštíví kolem dvou miliónů návštěvníků!

Trhy mají největší kouzlo po setmění, kdy se stánky s červenobílou střechou rozzáří mezi historickými stavbami v centru města. A právě kouzelná večerní atmosféra je jedním z důvodů, proč je Christkindlesmarkt tak oblíbený. Návštěvníci si na jarmarku užívají chutě bavorských vánočních specialit, které jsou trochu odlišné od tuzemských. Na stáncích jsou k mání zejména perníčky, biskupské chlebíčky a snad všechny druhy ovoce v čokoládě. Němci si libují i ve zvláštních kombinacích, a tak si zde můžete ochutnat dokonce i chilli papričky v čokoládě. Klobásky jsou samozřejmostí a stejně je tomu i se svařákem, který voní na každém kroku

Salzburg

V tomto rakouském městě, které je mozartovým rodištěm, jsou vánoční trhy již v plném proudu, protože odstartovaly 22. listopadu. Letos je tomu přesně 200 let, kdy zazněla “Tichá noc” a úmyslem letošního salcburského adventu je šíření míru do celého světa.

Centrem dění je Ježíškův trh náměstí Domplatz a Residenzplatz, kde můžete narazit na sto stánků a na 250 vánočních stromků. Trh je lemován několika kilometry vánočních řetězů, které utvářejí jedinečnou atmosféru. Ta je zde i přes milion návštěvníků o poznání klidnější, než na gigantických německých tržištích. Dalším místem, které v Salzburgu nesmíte opomenout navštívit, je zámecké nádvoří Hellbrunn, kde se také až do 24. prosince koná adventní trh. Součástí parku je i opravdový pohádkový les s tisíci ozdobami a spoustou vánočních řetězů. Zámecká fasáda pak utváří jedinečný adventní kalendář, který je tvořen z 24 oken a každý den se za jedním z nich odkryje překvapení.

A co říci závěrem?

Já i manžel milujeme adventní trhy. Navštivili jsme jich spousty. Ať ty veliké evropské nebo menší. Všechny jsou krásné, originální a vyjímečné. Každý rok na mě ta pravá vánoční atmosféra dýchne až z trhů. Je to chvíle, kdy se člověk zastaví, dívá kolem sebe, nepospíchá, stojí, pije svařák, nasává tu vánoční atmosféru. Chvíle, kdy neexistují žádné problémy, chvíle, která hladí na duši.

Ale je nutné vás upozornit, že o víkendových termínech je všude neskutečné množství lidí a ne každý má toto rád. Takže dobře zvolený čas (ideálně ve všední den) je záruka větší spokojenosti.

Doporučuji jet přes cestovní kancelář. Člověk to má vlastně bez starostí, dá si v klidu svařák/punč, nemusí se starat o plán cesty, náročné hledání parkovacích míst atd.

Ať už zvolíte větší nebo menší město, určitě budete spokojeni, dobře se najíte, dáte si výborný svařák nebo punč, na památku vám zbyde hrníček a spousty příjemných zážitků.

Krásný předvánoční čas se svařákem v ruce přeje Iva s Viledou

#vanoce_s_ambasadorkami

#vileda

Ja zase do Drazdan a Vidne doporucuju jet vlakem. Je to bez provize CK, pohodlne, odjedes kdy potrebujes, necekas na autobus. A mapky se vzdycky rozdavali i ve Vidni i v Drazdanech. Osvedceno.
    7. pro 2018
    Ivi krásný článek, děkuju, že se do těchto míst podívám alespoň takto. O tomto se mi může bohužel jen zdát. Užívám si trhy akorát doma. A taky je fajn si přečíst tipy, co a jak. Krásně napsané.
    Doporucuji Viden ve vsedni dny a po vlastni ose 😊
    Krásně napsáno☺
    7. pro 2018
    Kdo rad brusli, tak si do Vidne vemte brusle na led (daji se myslim i pujcit), je tam udelane suprove kluziste uprostred mesta kousek od radnice, na draze jsou mosty i podjezdy, fakt luxus! Doufam teda, ze i letos, poslednich sedm zim, kdy jsem tam pobyvala, to tak bylo 🙂
    Mám červenou botičku 🙂.
    Ještě doporucim Wroclaw byli jsme před 14 dni a krása 🙂Ta týden se chystám do Drážďan na ty jsem velice zvedava
    Ještě Regensburg je nádherný tam jsme byli loni 🙂
    Ty jsi kočka!
    Ja jesre doporucim Krakow, taky super 🙂
    Co se týče Drážďan, byli jsme již dvakrát, naposledy dnes 😉 Já bych ze zkušenosti doporučila cestu autem, pokud tedy člověk nemá opravdu problém jet autem, není sváteční řidič... Vždy jsme parkovali pár kroků od Altmarktu, předloni jsme hledali asi 10minut místo, ale letos jsme byli i lépe připraveni z domova, měli zjištěné i informace a zaparkovali na první dobrou v samém centru za pár EUR na celý den. Obrovskou výhodu v cestě autem vidím v možnosti nakupování. To co jsme dnes nakoupili, ani čtvrtinu toho bych nechtěla tahat například autobusem,...
    7. pro 2018
    @ilonne souhlasím, byly jsme s kolegyněmi teď ve Vídni na adventních trzích regiojetem a absolutní pohodička.
    🌲u ,, komorni rakouská metropole ,, jsem prestala cist a premyslim jestli to je vubec realne 😌...
    8. pro 2018
    @bibinka23 Nám naopak vyhovovalo, že nikdo nemusí řídit a všichni si můžeme dát punč, svařák. Ale je pravda, že nejezdíme na nákupy. Spíš nasát vánoční atmosféru. Chápu, že nákupy a autobus, to nejde dohromady 🙂
    @veronicka89 Škoda, že to potřebuješ komentovat. Nevadí, těším se na článek od tebe 😉
    @krejci1510 Ono záleží z jakého města. U nás by to bylo vlakem na celý den. Autobus tam snad ani nejede 😂
    8. pro 2018
    @krejci1510 me na cestovkach nejvic vadi ta "organizovanost". Chces treba odjet driv a nemuzes. A uz si vybiram a hodnotim jestli platit zbytecne provizi za neco, co v pohode zvladnu sama. Autobusem dojedu do Prahy a pohodlne z Prahy prave regiojetem nebo pendolinem. Nebo ve vsedni dny autem. Popravde cestovka je pro me ta posledni (nejhorsi) varianta 😂. S cestovkou az k mori nebo do termalu do Madarska 😂.
    @ilonne my jezdíme s cestovkou roky a jsme maximálně spokojený. Buď můžeme nebo nemusíme jít dopolední okruh. A platili jsme i s pojištěním na osobu 590 Kč, tuším 🙂
    @ivakalinova my byli na vánočním jarmarku v birminghamu a byl nejkrásnější jaký jsem Kdy navštívila 😍 a mám podobnej hrníček 🤗jako ty Ivi 😊
    @bellhell To vypadá luxusně 😍
    Já už se těším na příští sobotu 🥰😍když to vidím
    Jinak my jedeme jako obec nám zařídila zajezd objednala autobus v 7 ráno odjezd par metru od baraku a příjezd kolem 18-19 večer což je ideální a cena 100 za sedadlo 😂😂😂🤣Navíc se pobavime protože jsou to kamosky a lidi z obce
    8. pro 2018
    @ivakalinova Tak mne třeba řídit nevadí, řídím hodně a ráda. A punč a svařák jsem si taky dala. Jen teda cca do té 16. hod, abych mohla s čistým svědomím večer řídit 🙂 Vánoční atmosféru jsme také nasáli, pokochali se a ještě k tomu nakoupili nějaké dárky , potraviny, drogerii,... A přesně, táhnout se s tím autobusem, nechtěla bych. U nás by navíc se v rámci takovéhoto zájezdu bylo dostat se nějak do Prahy nebo jiného většího města v okolí. A opět by to znamenalo, že někdo, byť podstatně kratší cestu, ale musel by řídit. Z našeho malého města takovéto zájezdy pořádány nejsou a dostat někam MHD za rozumnou dobu je téměř sci-fi 😞
    @ivakalinova mě od te Ck odrazuje ta doba cele akce je to většinou brzo ráno do pozdě večera 🙁a stejně odjezdy jsou z Prahy atd takže tam se musím dopravit atd takže opravdu pro nás je lepší auto 🙂Chlap alkohol nemusí 🙂
    @murynka My jeli většinou v šest ráno a návrat cca 22. Ale vždy s malou cestovkou od nás. Takže člověk v autobuse zavřel oko a pohoda 🙂
    8. pro 2018
    @ivakalinova no ale ne s dětmi 🙂to bych holkam neudělala 😂to bych přijela vyrizena i já 😉
    @murynka To je jasný, že s dětmi to nejde. My takhle jezdili před Emičkou 🙂
    @ivakalinova noo jenže holky už jsou ve věku kdy je to baví a uzivaji si to ,takže bez nich už max jarní wellnes nebo Rakousko túry ..advent už sami až ve staří 😂
    @ilonne hod tip na nějaké Maďarsko 🙂
    @veronicka89 co je reálné moc tomu příspěvku nerozumím 🙄
    @bellhell jak je to daleko ?Krasa
    Za týden přibude třetí 😂
    @murynka je to město v Anglii. Christmas market birmingham. Je to tam nádherne a těch dobrot...
    Holky, já chci taky někam na adventní trhy 😂
    @ivakalinova ja taky!
    U nás se už třetí týden marodí. Mám laryngytidu.
    Budu ráda když budu moct dorazit na večírek co organizuju...
    Dneska jsem opet byla na trzich na Krivoklate 😍
    Holky, doporucuji, tam vzdy nasaju to spravnou atmosferu
    @pucmelinka taky jsme tam měli být 😢
    8. pro 2018
    @stratford to mi mrzi... Ale prijde mi, ze tam je rok od roku mene stanku...
    @ivakalinova tak vyraz!!!
    @murynka Já mám dnes a včera horečky a jsem ráda, že jsem. Sama jet nechci, hlídání nemáme. Příští víkend mám program a další už je před Vánoci. Tak snad příští rok 😂
    8. pro 2018
    @ivakalinova Ups tak at je brzo lip !!!!!
    @murynka Děkuji 😘
    @veronicka89 sedm let jsem tam v podstate zila a Viden je vlastne takova velka vesnice, takze tvemu prispevku taky nerozumim 😃
    8. pro 2018
    @ekulka a kde teda žiješ teď když je Vídeň velká vesnice??
    9. pro 2018
    @maximaty na vesnici v cesku 🙂 a vubec jsem to teda nemyslela negativne, to se mi na vidni moc libi, ze jsou lidi pratelsti, ulice uzke, zelene mesto, nizke stavby, mimo uplne centrum nebyl takovy ten velkomestsky chaos (az na vyjimky samozrejme)... Citila jsem se tam proste moc dobre, narozdil od prahy nebo berlina treba!
    @ekulka Přesně tak, proto má pro mě Vídeň komorní atmosféru 🙂
    @murynka ty hrnky botičky jsou krásné, odkud jsou?
    11. pro 2018
    @mborlova Regensburg loni a letos Polsko 🙂
    @murynka Ja si brala tip od tebe. Leta jsme jezdili akorat do Park Inn Sarvar 😃
    @ilonne 😂😂😂
    11. pro 2018
    Další do sbírky
    15. pro 2018
    @murynka Boží ♥️
    Ahoj, ráda bych se zeptala, jak to chodí v Německu s těmi hrnečky? Byla jsem o víkendu za hranicemi, ale tohle mě zmátlo. Všichni pili z hrnku a nikdo z kelímku, jako tady u nás. Viděla jsem u svařáku cenu 4€. To se zaplatí za svařák 4€ a hrnek mi zůstane, nebo se platí přirážka jako ,, záloha"(jak to bývá tady na festivalech třeba...)? Omlouvám se za hloupý dotaz. Děkuji😇
    19. pro 2018
    @kbramborova Ano, kde jsem byla zaplatili jsme za svařák, plus zálohu na hrneček. Buď si člověk hrneček nechá, nebo ho dojde vrátit a vrátí i zálohu. Ceny jsou všude různé.
    Ty kelímky jsou škaredé, že?
    Děkuji za rychlou odpověď. Tak jsem si to myslela správně a pro příště budu moudřejší.
    Ano, ty kelímky opravdu nevypadají hezky. Zato ty hrnky, jsou krásné. Tak zase za rok 🙂